Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eirik Jensen frikjent?

NYTT TEMA
12tribe

12tribe
28.08.20 09:41
goggen48: Jensen er da ikke dømt til 21 år fengsel for å ha røyket x ganger joint.

Nei, men det er medvirkning til innførsel som har en straffebestemmelse som kan gi lovens strengeste straff, 21 åres fengsel. Ikke det faktum at han har sviktet sitt samfunnsansvar og tillit som en betrodd tjenestemann som har blitt lønnet av fellesskapet. Hvilket selvfølgelig er den VIRKELIGE forbrytelsen han har begått. Forstå det den som kan...

12tribe

12tribe
28.08.20 09:43
Lew_Ashby: Nei, Jensen straffes hardt fordi han som offentlig tjenestemann har bistått aktører med å begå straffbare handlinger. Det kan bidra til å undergrave den norske samfunnsstrukturen, og må derfor straffes hardt.

Nei. Det er innførsel som har en strafferamme som kan gi 21 år,  ikke den virkelige forbrytelsen har begått.

nissen26

nissen26
28.08.20 09:55
kansas00: Mest spennende ved en dom blir nå hvor mye Jensen kommer til å avsløre. Han har nå en del ganger i løpet av rettsakene truet med avsløringer.

løskrutt...

Lew_Ashby

Lew_Ashby
28.08.20 11:49
12tribe: Nei. Det er innførsel som har en strafferamme som kan gi 21 år,  ikke den virkelige forbrytelsen har begått.

Det er riktig. Men det at han som offentlig tjenestemann har bidratt til at narkotikaen har blitt importert - gir grunnlag for å konkludere med ''særdeles skjerpende omstendigheter''. Sammen med kvantum er det avgjørende for straffumålingen ved innførsel. Jensen hadde ikke fått 21 år om han ikke hadde hjulpet Cappelen som offentlig tjenestemann. 

meco

meco
21.10.20 19:13

Har denne saken vært til høyesterett og blitt helt avgjort i nå?

(Innlegget ble redigert 21.10.20 19:14)

B.O.B

B.O.B
21.10.20 19:18
meco: Har denne saken vært til høyesterett og blitt helt avgjort i nå?

Bare fengslingen, og den ble selvsagt forkastet. Det blir anken over lovanvendelse og saksbehandlingen også etter hvert. 

Han blir sittende og er allerede glemt. 

meco

meco
21.10.20 23:11
B.O.B: Det blir anken over lovanvendelse og saksbehandlingen også etter hvert.

Når kommer ankesaken opp?

B.O.B

B.O.B
22.10.20 16:57
meco: Når kommer ankesaken opp?

Who cares? Han er SKYLDIG, SKYLDIG, SKYLDIG - og gårsdagens nyheter.

Langveg

Langveg
22.10.20 16:59
B.O.B: Who cares? Han er SKYLDIG, SKYLDIG, SKYLDIG - og gårsdagens nyheter.

Men domen er vel i strengste laget. Han har då ikkje drepi nokon …Vonar så vel han som Julio Kopseng kan få grid (benådning) om ikkje så altfor mange år.  

B.O.B

B.O.B
22.10.20 18:20

Eirik Jensen har nok indirekte drept ganske mange mennesker. Hvis man snakker et sted mellom 14-to tonn med hasj så er det en mengde nyrekrutteringer som har endt livet i en overdose, ført folk ut i elendighet med kriminalitet, prostitusjon og så videre for de som fortsetter etter første forsøk. 

Eirik Jensen fikk akkurat den dommen han fortjente. Kopseng synes jeg nå har fått litt vel streng straff uten at jeg kjenner sakens detaljer, men antageligvis er han vel en fare for fremtiden og derav straffen. 

stjerta

stjerta
23.10.20 16:11
B.O.B: prostitusjon

Du anser cannabis og meth amfetamin som same shit, different  wrapping?  Trodde du var en slik mestehjerne.  Men der ser vi, nok en gang tar jeg feil. 

Xavi7

Xavi7
23.10.20 21:12

Jeg kan ha sympati med Erik Jenssen. Ikke med Julio Kopseng

B.O.B

B.O.B
24.10.20 12:13
stjerta: Du anser cannabis og meth amfetamin som same shit, different  wrapping?  Trodde du var en slik mestehjerne.  Men der ser vi, nok en gang tar jeg feil.

Når vi snakker om mesterhjerne, du siterer ett ord i mitt innlegg som er prostitusjon og så skriver du om noe helt annet. Er det mesterhjernekvalitet?

Jeg har heller ikke nevnt metamfetamin, eller meth amfetamin som du så proft kaller det, så den sammenligningen får du stå for selv. 

Men ja, tyve tonn med hasj har garantert stått bak en mengde tragedier og dødsfall ved at unge har blitt introdusert for et liv de ikke klarte å leve. Det er Eirik Jensen skyldig i, og han er klar over det selv. Det er derfor han sliter med å innrømme det for for andre for det er en sannhet som er vond å bære. 

Langveg

Langveg
24.10.20 12:13
Xavi7: Jeg kan ha sympati med Erik Jenssen. Ikke med Julio Kopseng

Er det av di Kopseng skal ha dopa ned dei vaksne kvinnene han har legi med utan bruk av vald -det har kvinnene vedgått. ? Politiet har  ikkje ført eitt einaste teknisk prov for neddoping.

stjerta

stjerta
24.10.20 19:30
B.O.B: hasj

Får bare sitert ett ord fra mobilen. Men du omtaler følger av hasjbruk,  som om det skulle vært meth eller heroin. Ingen trenger å prostituere seg for å få hasj eller cannabis. Det er et mye mildere stoff en alkohol og medfører langt mindre problemer. Ingen banker kone og barn etter å ha røyket eller dampet litt gress. Du overdriver så til de grader. Jeg har heller aldri antydet at jeg er så mye smartere en gjennomsnittet,  i motsetning til enkelte andre. PS, bruker ikke thc  selv. 

B.O.B

B.O.B
24.10.20 23:37
stjerta: Får bare sitert ett ord fra mobilen. Men du omtaler følger av hasjbruk,  som om det skulle vært meth eller heroin. Ingen trenger å prostituere seg for å få hasj eller cannabis. Det er et mye mildere stoff en alkohol og medfører langt mindre problemer. Ingen banker kone og barn etter å ha røyket eller dampet litt gress. Du overdriver så til de grader. Jeg har heller aldri antydet at jeg er så mye smartere en gjennomsnittet,  i motsetning til enkelte andre. PS, bruker ikke thc  selv.

Jeg sier ikke at man må protisltuere seg heller for å få hasj, men jeg sier at bruken av hasj var starten som førte mange ut på den galeien. Det har Eirik Jensen bidratt til. Noen, kanskje ti mennesker, startet med hasj skaffet til veie av Cappelen/Jensen og har sikkert død av følgende som fulgte med livsstilen. En livsstil de kanskje ikke hadde hatt om de ikke hadde blitt introdusert for hasj en tilfeldig dag i deres liv. Er det så vanskelig å forstå?

stjerta

stjerta
25.10.20 08:11

Vi for nok bare være enige om at vi er uenige, i hva som er inngangsporten til tyngre misbruk. 

Edit: Skal vi diskutere årsaker, så tar vi det i en passende tråd. 

(Innlegget ble redigert 25.10.20 08:15)

finnur

finnur
25.10.20 21:44
B.O.B: ikke hadde hatt om de ikke hadde blitt introdusert for hasj en tilfeldig dag i deres liv. Er det så vanskelig å forstå?

Nå er det gjengslagsmål i hver eneste grend og by over hele Norge. Kanskje på tide å slippe Jensen ut for å rydde opp?

B.O.B

B.O.B
25.10.20 22:19
finnur: Nå er det gjengslagsmål i hver eneste grend og by over hele Norge. Kanskje på tide å slippe Jensen ut for å rydde opp?

Hvis du ikke har skjønt det så har han aldri tatt noen andre enn de som har vært i hans egen interesse. Kriminaliteten har fått blomstre under hans regime. 

Fjøsbonden

Fjøsbonden
26.10.20 14:38
B.O.B: Eirik Jensen har nok indirekte drept ganske mange mennesker.

Nei, selv ikke "indirekte" har Eirik Jensen "drept mange mennesker". Noe slikt har du på ingen måte noe grunnlag for å skrive.

Fjøsbonden

Fjøsbonden
26.10.20 14:40
Xavi7: Jeg kan ha sympati med Erik Jenssen. Ikke med Julio Kopseng

100 % enig med deg her !

B.O.B

B.O.B
26.10.20 15:32
Fjøsbonden: Nei, selv ikke "indirekte" har Eirik Jensen "drept mange mennesker". Noe slikt har du på ingen måte noe grunnlag for å skrive.

Forsker ved SIRUS, Anne Line Bretteville-Jensen, har i en oppsummeringsartikkel publisert på nettstedet forebygging.no drøftet spørsmålet og sett på resultater fra internasjonal forskning vedrørende hvor narkotikamisbruket starter. I denne artikkelen omtaler vi Bretteville-Jensens funn og oppsummering.

I sin artikkel forteller Bretteville-Jensen at rusbruken har et gjenkjennelig mønster både i Norge og i andre vestlige land: 

De fleste som prøver ulovlige stoffer, bruker dette kun få ganger. Undersøkelser viser imidlertid at blant dem som har prøvd tunge narkotiske stoffer, er det få som ikke først brukte cannabis og alkohol.

Ergo er Jensen med sine titalls tonn mer enn sannsynlig skyldig i en mengde personlige tragedier og dødsfall. Hvis man motsier det er man bare dum.

(Innlegget ble redigert 26.10.20 15:33)

bønna1

bønna1
26.10.20 15:43
B.O.B: De fleste som prøver ulovlige stoffer, bruker dette kun få ganger. Undersøkelser viser imidlertid at blant dem som har prøvd tunge narkotiske stoffer, er det få som ikke først brukte cannabis og alkohol.

Dette er ikke noe nytt, slik har det vært i flere tiår. Debut med alkohol har sin naturlige forklaring i Norge også, world wide det eneste rusmiddelet som er legalt. Likeledes vil bruk av cannabis også kunne forklares med lett tilgjengelighet, og ikke minst "lett" rus, når man først begynner å eksperimentere. Slikt sett kan man enkelt begrunne senere misbruk av samme, men også hardere stoffer, med bakgrunn i at alkohol og/eller cannabis "fører" til mer utvidet rusmisbruk og avhengighet. Det som slike fakta dog ikke forteller, er at mange av de som senere utvikler avhengighet til tyngre stoffer, i utgangspunktet allerede er sårbare for for nettopp dette, eks. omsorgssvikt, personlighetstrekk, overgrep, traumer, dårlig emosjonell tilknytning til voksne i ung alder etc. Om man forbød alkohol som rusmiddel også, så ville det gitt redusert forbruk, og tilhørende redusert skadepotensiale, men så lenge disse rusmidlene finnes, så blir man ikke kvitt den latente utfordringen; bruk vil gi risiko for misbruk og avhengighet. 

goggen48

goggen48
26.10.20 15:49
finnur: Nå er det gjengslagsmål i hver eneste grend og by over hele Norge. Kanskje på tide å slippe Jensen ut for å rydde opp?

Eirik Jenssen har ikke tatt en eneste gangster som ikke har vært en direkte konkkurent til Cappelen sitt salgsfelt. 

Det er ganske stor konkurranse blant de som selger cannabis i Oslo, de tyster på hverandre for å bli kvitt konkurrenter.

Mange av disse gjengslagsmålene er regelrett krig om områder å selge på. 

stjerta

stjerta
27.10.20 08:02
bønna1: utgangspunktet

Her skriver Bønna1, mer eller mindre fasiten. Selvsagt ingen regler uten unntak, men tror dette er hovedutfordringene.

Grammofon

Grammofon
27.10.20 09:56

I all hovedsak tror jeg EJ skulle vært frikjent. Det som forundrer meg er at han ikke har gått ut med dokumentasjon som viser at han ikke var skitten. Han har sagt at slik dokumentasjon finnes, men vi har ikke sett så mye til den. Hva har han å tape på å avsløre alt?

bønna1

bønna1
27.10.20 10:52
Grammofon: I all hovedsak tror jeg EJ skulle vært frikjent. Det som forundrer meg er at han ikke har gått ut med dokumentasjon som viser at han ikke var skitten. Han har sagt at slik dokumentasjon finnes, men vi har ikke sett så mye til den. Hva har han å tape på å avsløre alt?

Høres ut som et sviktende grunnlag for å påstå at han skulle vært frikjent?

keizersoze

keizersoze
27.10.20 20:18
bønna1: Høres ut som et sviktende grunnlag for å påstå at han skulle vært frikjent?

En ærlig purk må vite, avslører aldri sine kilder. 

Han kunne like godt bare sendt meldinger direkte om at kysten er klar, kjør over. Ville ikke utgjort noe forskjell.

bønna1

bønna1
27.10.20 23:35
keizersoze: En ærlig purk må vite, avslører aldri sine kilder.

Godt vær, men bare 86 av 100 møtte opp.

keizersoze

keizersoze
29.10.20 17:04
bønna1: Godt vær, men bare 86 av 100 møtte opp.

Er han Vågå-ordføreren ute? Tror disse to kunne hatt noen morsomme og givende dager ved å snakke om meldinger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg