Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sarpsborg-gærningen

NYTT TEMA
Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 16035
14.08.20 11:05
IndocteCollectio: Muslimer kan selvfølgelig være rasister, som alle andre.

Har du eksempler på dette?

IndocteCollectio
IndocteCollectioInnlegg: 16077
14.08.20 11:07
Gunstein12: Jeg stilte et spørsmål:

Og det spørsmålet er det kun retten som kan svare på. Jeg har skrevet min mening om saken ren prinsipielt og lurer nå på din. Kommer det noe svar?

Framsynt
FramsyntInnlegg: 13680
14.08.20 11:10
IndocteCollectio: Kanskje for deg og noen få andre, heldigvis så mener de aller fleste noe helt annet.

Du vet altså ikke hva han gjorde?
Quisling sviktet landet sitt - og samarbeidet med en voldelig invasjonsmakt. Del II foregår nå med andre politikere og deres velgere.

Gunstein12
14.08.20 11:17
IndocteCollectio: Og det spørsmålet er det kun retten som kan svare på. Jeg har skrevet min mening om saken ren prinsipielt og lurer nå på din. Kommer det noe svar?

Du skrev: Jeg mener at det bør være tungveiende grunner for at man skal oppgi identitet til mennesker som kun er mistenkt eller siktet.

Jeg svarte: Det er jeg faktisk enig i.

staaalisen
staaalisenInnlegg: 9751
14.08.20 11:17
IndocteCollectio: ???? Ikke et sted i innlegget jeg siterte har Gunstein skrevet hva hen mener, derav mitt spørsmål.

Og etter hans siste innlegg vet du enda mer om hva Gunstein mener om slike saker. Mens du bare kommer med noe usammenhengende vrøvl som selv Joe Biden kunne gjort bedre. Jeg finner intet av substans der - ikke annet enn det jeg visste fra før om at navnet til drapsmenn med en bestemt avstamming, aldri skal oppgis. Der er du tydeligvis helt på linje med en naiv byrettsdommer i Særp. Men slike holdninger er i strid med det som inntil nå har vært norsk rettspraksis.

(Innlegget ble redigert 14.08.20 11:18)

staaalisen
14.08.20 11:20
IndocteCollectio: Muslimer kan selvfølgelig være rasister,

Jeg ser virkelig frem til ditt svar på det spørsmålet du fikk om dette!

Gunstein12
14.08.20 11:23
IndocteCollectio: Og det spørsmålet er det kun retten som kan svare på. Jeg har skrevet min mening om saken ren prinsipielt og lurer nå på din. Kommer det noe svar?

Som du ser, så har jeg svart deg på det.

Har forresten dette engasjert deg tidligere, når etniske nordmenns navn har blitt offentliggjort?

Gunstein12
14.08.20 11:28
IndocteCollectio: Og det spørsmålet er det kun retten som kan svare på.

Her var spørsmålet:

Lurer på om de som mener at denne fyrens navn skal anonymiseres, også mener at alle andre drapsmenns navn skal anonymiseres?

Akkurat dette vet vel ikke retten så veldig mye om.

IndocteCollectio
14.08.20 11:38
Framsynt: Du vet altså ikke hva han gjorde?
Quisling sviktet landet sitt - og samarbeidet med en voldelig invasjonsmakt.

Jeg vet svært godt hva han gjorde og hva han stod for, derav mitt svar til deg.

IndocteCollectio
14.08.20 11:39
Gunstein12: Jeg svarte: Det er jeg faktisk enig i.

Og hvilke tungtveiende grunner ser du i denne saken i så fall?

IndocteCollectio
14.08.20 11:45
Gunstein12: Har du eksempler på dette?

JA, men hva har dette med denne saken å gjøre egentlig? 

Raed Salah er vel et greit eksempel. Ahmet Mete et annet.

IndocteCollectio
14.08.20 11:46
staaalisen: kommer med noe usammenhengende vrøvl

Jepp, det er jeg klar over. Men jeg savner fortsatt en link som viser at drapet var rasistisk motivert. Klarer du å trolle fram noe slikt tror du.

Framsynt
14.08.20 12:06
IndocteCollectio: Jeg vet svært godt hva han gjorde og hva han stod for, derav mitt svar til deg.

Men ditt svar gir ingen mening, da det er venstresiden og multikulturalister som står for sviket i dag - de er femte kolonne som samarbeider med de fremmede som påfører oss skade.
Som kjent tilhører jeg ingen av disse grupperingene.

Gunstein12
14.08.20 12:15
IndocteCollectio: Og hvilke tungtveiende grunner ser du i denne saken i så fall?

Har jeg skrevet at det er noen tungtveiende grunner til å offentliggjøre navn eller ikke i denne spesifikke saken?

Det viktigste for meg er at man er konsekvent i slike sammenlignbare saker.

Og det er vel det man prøver å være her:

Lagmannsretten kan ikke se at siktedes interesse i ikke å bli identifisert står i noen vesentlig annen stilling i denne saken enn i andre alvorlige straffesaker, og har kommet til at det ikke er tilstrekkelig grunn til at domstolen skal begrense adgangen til offentlig gjengivelse av kjennelsen.

Er du enig i denne begrunnelsen?

IndocteCollectio
14.08.20 12:18

Gunstein: Forstår jeg deg da rett, du mener da at prinsipielt burde man ikke offentliggjort navnet i denne saken? 

(Innlegget ble redigert 14.08.20 12:22)

IndocteCollectio
14.08.20 12:20

Framsynt: Ja, på deler av ytterste høyre fløy ser man disse fantasiene, derav mitt svar til deg tidligere.  Du begynner jo kanskje snart å skjønne hvorfot jeg svarte som jeg gjorde.

(Innlegget ble redigert 14.08.20 12:29)

Gunstein12
14.08.20 12:32
IndocteCollectio: Gunn: Forstår jeg da rett når du mener at prinsipielt burde man ikke offentliggjort navnet i denne saken?

Prinsipielt så bør en se på hva man gjør i andre sammenlignbare saker.

Etter rettspraksis skal det svært mye til for helt å forby offentliggjøring, jf. bl.a. Rt-2007-518 avsnitt 16 og 17. Etter lagmannsrettens syn skal det også en del til for å kunne beslutte at gjengivelse bare skal kunne skje i anonymisert form av hensyn til privatlivets fred.

Når man kommer frem til at dette er "en alvorlig straffesak som har offentlig interesse"», så vil det vel være rart om det i heletatt kan eksistere drapssaker som ikke har den samme offentlige interessen.

IndocteCollectio
14.08.20 12:36
Gunstein12: Prinsipielt så bør en se på hva man gjør i andre sammenlignbare saker.

Ikke det prinsippet jeg har svart på og spurt deg om og som du sa deg enig i. 

Så igjen, forstår jeg deg da rett, du mener da at prinsipielt burde man ikke offentliggjort navnet i denne saken? Altså i forhold til at det må finnes tungveiende grunner for å offentliggjøre navnet på mistenkte eller siktede.

Framsynt
14.08.20 12:43
IndocteCollectio: Framsynt: Ja, på deler av ytterste høyre fløy ser man disse fantasiene, derav mitt svar til deg tidligere.  Du begynner jo kanskje snart å skjønne hvorfot jeg svarte som jeg gjorde.

Nei, på ingen måte - hvor kommer sviket inn for dem som vil bevare Norge som det gode landet er, fremfor en uunngåelig negativ utvikling med masseinnvandring fra muslimske og afrikanske land slik vi nå ser i Oslo?

Du lever i bakvendtland, der opp er ned og ondt er godt. 
Islam og klankultur er kun negativt for et land som Norge.

IndocteCollectio
14.08.20 12:44
Framsynt: Nei, på ingen måte

Ok, ja ja, ikke ble jeg så sjokkert av den grunn, for å si det pent. 

Framsynt
14.08.20 12:49
IndocteCollectio: Ok, ja ja, ikke ble jeg så sjokkert av den grunn, for å si det pent.

Jeg registrerer du lusker forsiktig avgårde med halen mellom beina, igjen.

Gunstein12
14.08.20 12:49
IndocteCollectio: Ikke det prinsippet jeg har svart på og spurt deg om og som du sa deg enig i.

Her skjønte du nok ikke sammenhengen.

Når lagmannsretten kommer frem til at dette er en alvorlig straffesak som har offentlig interesse, og begrunner offentlighet på grunnlag av dette, og at Lagmannsretten kan ikke se at siktedes interesse i ikke å bli identifisert står i noen vesentlig annen stilling i denne saken enn i andre alvorlige straffesaker, så synes jeg denne offentligheten er OK.

Dette handler om å være konsekvent.

Har du noen dømer på drapsmenn der navn ikke blir offentliggjort, så kan vi jo ta en diskusjon på det.

Gunstein12
14.08.20 12:52
IndocteCollectio: Og det spørsmålet er det kun retten som kan svare på. Jeg har skrevet min mening om saken ren prinsipielt

Har forresten dette engasjert deg tidligere, når etniske nordmenns navn har blitt offentliggjort?

IndocteCollectio
14.08.20 19:03

Framsynt: Fordi jeg konstaterer at du tilhører ytterste høyre fløy og er dermed så lite intelligent at du ikke skjønte hvorfor jeg svarte som jeg gjorde.  Ja ja , takk for at du bare beviser det jeg vil fram til.

IndocteCollectio
14.08.20 19:06

Gunn: Jeg har engasjert meg i de saker som tas opp her inne som jeg ser. Men nå er det vel slik at dette stort sett kommer opp fra deg og dine meningsfeller hvis det gjelder utlendinger hvis navn ikke frigis. Så dette var jo bare et gedigent selvskudd fra din side.  Eneste grunn til Rustad sitt engasjement er jo det samme. Så her avslørte du bare deg selv og Rustad, samt gå en forklaring på hvorfor du ikke svarer på det jeg spurte deg om, gratulerer.

staaalisen
14.08.20 19:13

IndocteC:  Ytterste høyre fløy, hvor har du det fra?? Om så var, så klarte de i det minste å avdekke det ubehjelpelige og inkonsekvente i ditt forsøk på å forsvare ulovlig hemmelighold av navn på norske borgere og andre som dreper tilfeldige ofre, kvinner og andre, med kniv i norske byer. 

(Innlegget ble redigert 14.08.20 19:15)

Framsynt
14.08.20 20:42
IndocteCollectio: Framsynt: Fordi jeg konstaterer at du tilhører ytterste høyre fløy og er dermed så lite intelligent at du ikke skjønte hvorfor jeg svarte som jeg gjorde.  Ja ja , takk for at du bare beviser det jeg vil fram til.

Du skjemmer deg ut mer og mer.

Tydelig at du mangler utdannelse som ikke skjønner at det trengs atskillig mer enn personlige angrep til for å bevise dine påstander.

IndocteCollectio
14.08.20 20:55

Framsynt: Å påpeke hva du er og står for er faktisk det motsatte av å skjemme seg ut. Men at du mener det tar jeg som et gedigent kompliment.

IndocteCollectio
14.08.20 20:56

Stånissen: Hva en stakkarslig liten rasist som deg piper om er egentlig ganske så uinteressant. 

Gunstein12
14.08.20 21:00
IndocteCollectio: Gunn: Jeg har engasjert meg i de saker som tas opp her inne som jeg ser. Men nå er det vel slik at dette stort sett kommer opp fra deg og dine meningsfeller hvis det gjelder utlendinger hvis navn ikke frigis. Så dette var jo bare et gedigent selvskudd fra din side. Eneste grunn til Rustad sitt engasjement er jo det samme. Så her avslørte du bare deg selv og Rustad, samt gå en forklaring på hvorfor du ikke svarer på det jeg spurte deg om, gratulerer.

Du mener nok at negrer og muslimers navn ikke bør offentliggjøres.

Om du tar et blikk på hva jeg har skrevet tidligere, så vil du se at jeg mener rettsvesenet må være konsekvente på dette.

Men du er kanskje ikke vant til slikt?

Nå opptrer du som en forvirret debattant, som ikke vet hva du skal kritisere.

Så da kan du kanskje begynne å kritisere konklusjon og begrunnelsen til denne avgjørelsen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg