Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nordmenn - saueflokk på tur

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 51104
01.08.20 17:21

Vet ikke hva slags omganskrets og folk han føler i sosiale medier. En voldsom generalisering. Kjenner ikke igjen verken meg selv eller noen i omgangskretsen her..

https://www.nrk.no/ytring/saueflokk-pa-tur-1.14937354

Riktignok har jeg sett et par som har vært på Preikestolen, men når det er første gang man besølker Rogaland, er jo kanskje det et naturlig reiselmål.

For øvrig vet jeg ikke helt hvor han har de fra at nordenn er spiselt ille på tur.

Ellers litt hoverende at han har vært rundt i alle land i verden to ganger og vet om så mange steder ikke andre har hørt om. Så  han biter seg en smule i halen.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 14752
01.08.20 19:32

Dersom nordmenn er sauer, må han der være en stabukk. Tydeligvis er alle som ikke har samme levestandard som lokalbefolkningen i Syden, eller som ikke drar til plassene han liker, sauer. Og som du sier, har han tydeligvis alle nordmenn som venn på sosiale medier. 

malacay3
malacay3Innlegg: 20711
01.08.20 19:38

En klassisk idiotkommentar. Klager på hva nordmenn gjør og så er han jo en nordmann selv. Hvis han mener at han selv er en sau så er det forsåvidt greit nok.

Malacay

DrSchwei
01.08.20 20:23

Som en skriver på Facebook - han kritiserer andre for å skryte, og så framstår hele kronikken hans som en eneste lang skryteliste over alle "skjule perler" han, som den opphøyde og kunnskapsrike, kjenner til - kommer det en håndfull turister dit, så er også det feil. Og så skriver han at folk skal reise saktere - han som lever godt på å ha besøkt alle verdens land to ganger.

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 1235
02.08.20 10:06
malacay3: Hvis han mener at han selv er en sau så er det forsåvidt greit nok.

Dagens !

Han er sikkert en villsau - reiser omkring fordi han ikke har
noe sauefjoes aa bo i.

inspector
inspectorInnlegg: 9927
pfrog567
pfrog567Innlegg: 18255
02.08.20 11:09
DrSchwei: Som en skriver på Facebook - han kritiserer andre for å skryte, og så framstår hele kronikken hans som en eneste lang skryteliste over alle "skjule perler" han, som den opphøyde og kunnskapsrike, kjenner til - kommer det en håndfull turister dit, så er også det feil. Og så skriver han at folk skal reise saktere - han som lever godt på å ha besøkt alle verdens land to ganger.

Helt enig. Forøvrig merkelig at han vet hvordan nordmenn oppfører seg på turiststeder i Norge og utlandet, for han der reiser til steder som er liksom mer "spennende". Hva som er så mer "spennende" med en tur i Banff nasjonalpark i Canada i forhold til en tur i Jotunheimen, skjønner jeg meg ikke helt på.

DrSchwei
02.08.20 11:22

Ellers er jeg enig i at nordmenn gjerne utfordrer seg selv litt lite på tur. Mange reiser på det samme stedet i Syden hvert år, spiser på turistrestauranter, forholder seg bare til andre turister og reiser hjem igjen. Altså typisk charterferie. Men hvis folk foretrekker dette, gjør det vel ikke folk til "sauer". Kanskje folk har litt tøffer arbeidshverdag enn en tekniker i NRK som virker å ha fått lagt det til rette for at han både kan reise, skrive bøker og holde foredrag ved siden av jobben.

MEN er ikke dette egentlig veldig bra for landene som får besøk, at turistområdene er litt begrenset. Overturisme har jo vært et tema i flere år nå, og tenk om de store turistmassene fra Costa del Sol og øyene i Hellas skulle begynne å bre seg rundt. Da ville jo det til slutt ikke være noen igjen av disse "uberørte" og spennende stedene som kronikkforfatteren på den ene siden kritiserer andre for å ikke ha oppdaget, og på den andre siden sier at hele vitsen er at det ikke er andre turister enn han selv der.

(Innlegget ble redigert 02.08.20 11:24)

DrSchwei
02.08.20 11:29

For øvrig gjør jeg vel selv det motsatte av det han sier, men opplever det ikke mindre "skrytete" av den del. Ser de siste årene at jeg har lagt ut bilder fra Georgia, Armenia, Varna, Romania, Skottland (whiskytur).... Her er det normalt ikke mange turister, og jeg vil vel da delvis kommunisere at jeg er på en litt eksotisk ferie - samtidig har jeg da et ønske om at flere skal komme seg litt ut på eventyr - rett og slett som en anbefaling.

Edit - på Facebook kommer i dag opp det jeg la ut for nøyaktig tre år siden. Bilde fra Cubo beach bar i Varna. En kopp kaffe, appelsinjuice - banitsa (bakst kjøpt på bakeriet minutter før), en god bok - bilde av det lille galeriet på stedet og et oversiktsbilde over stolene, bordene og stranden. Ikke skryt - bare for å formidle at jeg har det bra, og her trives jeg og her slapper jeg maksimalt av. Og som en liten anbefaling fra Bulgaria - et land som stort sett blir sett ned på i Norge. (For øvrig det landet reiseguri Risnæs i NRK så ofte anbefalte å reise rundt i)

(Innlegget ble redigert 02.08.20 11:35)

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 47338
02.08.20 11:31

"Nordmenn - saueflokk på tur"

eller

Hønseflokk:

I åtte år har norske Monica Jakobsen bodd i et lite tettsted i grensekommunen Eda i Sverige. Vestlendingen snakker en blanding av sognedialekt og østlandsdialekt, med flere svenske innslag.

Monica forteller at hun opplever at lokalsamfunnet er svært opptatt av å følge smittevernrådene. Men da hun dro for å handle på Charlottenberg-senteret forrige lørdag, samme dag som norske myndigheter åpnet for reiser til og fra Värmland uten karantene, snudde hun nærmest i døren.

– Det var et mareritt. Det var som en hel hønseflokk hadde gått amok på senteret, sier hun.

(Innlegget ble redigert 02.08.20 11:32)

sexxes
sexxesInnlegg: 13451
02.08.20 11:32

Ironi? Muligens noe dårlig.

DrSchwei
02.08.20 11:37
sexxes: Ironi? Muligens noe dårlig.

Neppe, fyren lever jo av å reise rundt og skryte over hvor mange land han har besøkt. Ja, han har besøkt alle verdens land to ganger. Det er vel så pass outrert, både mht bruk av penger, belastning på miljøet og annet, at han vel ikke har så mye han skulle sagt om hva vanlige folk strever med, vil jeg tro...

Speciale
SpecialeInnlegg: 6618
02.08.20 21:30
DrSchwei: For øvrig vet jeg ikke helt hvor han har de fra at nordenn er spiselt ille på tur.

Kanskje han har vært i Lofoten?

En studiekompis av meg bor i Lofoten. Denne sommeren (i følge et innlegg på tryneboka i går)har han på det meste våknet opp til 15 telt innenfor en radius av 100 meter fra huset. Han har blitt slått ned, når en av disse villcamperne ikke har fått låne toalett/dusj. Det ligger konstant en eim av menneskeskit rundt eiendommen hans, fordi villcamperne driter der de føler for at de kan gjøre det. Det ligger mer dasspapir i naturen enn det er dasspapir tilgjengelig i butikkene i Lofoten. Og ikke minst, søringjævlene som telter overalt, forventer at lokalbefolkningen skal opptre som personlige tjenere. PS. jeg er en søringjævel selv.

At enkelte føler at vi nordmenn er noen rasshøl, har jeg ingen problemer med å forstå.

MP62
MP62Innlegg: 1236
04.08.20 12:12

Man ofrer visse områder for at andre skal forbli mest mulig intakte. Men konsekvensene ser man jo. 

maxus4
maxus4Innlegg: 5884
04.08.20 13:43
DrSchwei: Vet ikke hva slags omganskrets og folk han føler i sosiale medier. En voldsom generalisering. Kjenner ikke igjen verken meg selv eller noen i omgangskretsen her..

Det gjelder vel alle disse selvpisking-artiklene om hvor fæle, grusomme, dumme og håpløse vi nordmenn er.  Jeg har reist over hele Norge i sommer . For en fantastisk sommer.  Glade, unge, voksne, eldre nordmenn overalt som har kost seg i sitt eget land.    Og er det noe galt å velge typiske reisemål?  Sjansen er vel stor for at noen du kjenner har vært der, som har anbefalt stedet , som kan gi noen råd og tips og man vet litt hva man går til  - 

Jeg har reist i flere uker og har ikke sett ett fnugg til hverken dårlig oppførsel, bråk, eller andre ting man leser 4 ganger daglig om i mediene.    Tidenes sommer ! 

Arrcab
ArrcabInnlegg: 9563
04.08.20 14:03
DrSchwei: For øvrig vet jeg ikke helt hvor han har de fra at nordenn er spiselt ille på tur.

Nordmenn har generelt et godt rykte "på tur" i utlandet, selv om vi også oppfattes som noe udisiplinerte, har dårlig køkultur, og kan oppfattes som uhøflige. Men å kalle nordmenn på tur for sauer, enten det er på Preikestolen eller i Harryland, det er litt drøyt.

DrSchwei
04.08.20 19:10

Bra, om enn noe vel høflig, tilsvar her:

https://www.nrk.no/ytring/reiseposorene-1.15110619

SirOwen*AMB*
SirOwen*AMB*Innlegg: 53985
04.08.20 22:46
DrSchwei: Bra, om enn noe vel høflig, tilsvar her:
https://www.nrk.no/ytring/reiseposorene-1.15110619

Han kommer med et mer sivilisert tilsvar enn jeg hadde klart, ja. For det Garfors skriver er jo svada fra start til slutt. Som Njaal Johansen helt korrekt sier: 

"Hva er så galt i å ville ha en ukomplisert og avslappende ferie?"

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 42362
04.08.20 22:50
DrSchwei: Vet ikke hva slags omganskrets og folk han føler i sosiale medier. En voldsom generalisering. Kjenner ikke igjen verken meg selv eller noen i omgangskretsen her.. https://www.nrk.no/ytring/saueflokk-pa-tur-1.14937354 Riktignok har jeg sett et par som har vært på Preikestolen, men når det er første gang man besølker Rogaland, er jo kanskje det et naturlig reiselmål. For øvrig vet jeg ikke helt hvor han har de fra at nordenn er spiselt ille på tur. Ellers litt hoverende at han har vært rundt i alle land i verden to ganger og vet om så mange steder ikke andre har hørt om. Så han biter seg en smule i halen.

Han har et visst poeng, men samtidig kan man ikke forvente at folk skal ha akkurat like interesser som ham, og dermed synes at "alt" er spennende. Selv drar jeg etter fjell og har derfor liten eller ingen interesse av verken ørnesafari på Smøla og iallfall ikke kanotur på Femunden. Og selv om jeg ikke drar til Beseggen eller Trolltunga, så blir det innimellom fjellturer på steder hvor det er mye folk.

Sulfat
SulfatInnlegg: 15010
04.08.20 23:04
DrSchwei: https://www.nrk.no/ytring/reiseposorene-1.15110619

"Nå slår han også et moteriktig slag for miljøvennlig «slow travel», noe som er litt underlig å høre fra en fyr som har reist jorden rundt på 56 dager for å slå en hurtigreiserekord."

:)

DrSchwei
05.08.20 07:33

Et visst poeng - ja, selvsagt har han noen poeng. Det er få som liker saueflokker og veldig store mengder turister på ett sted. Men det er vel ikke verdt en kronikk på Ytring i seg selv.

Nå har jo denne fyren reising som spesialinteresse, og da det er klart at han oppfatter andre som "sauer", som rett og slett ikke har den interessen, de ressursene og ikke minst friheten han åpenbart har som ansatt i NRK og uten familie.

Ytringen hans vitner om manglende samlet forståelse for ulikhetene i folks interesser og forutsetninger, på ulike plan. Som en person som er veldig opptatt mat kan jeg til dels være kritisk til folk som hver dag spiser billig dårlig mat, men jeg forstår at andre prioriterer annerledes og har andre interesser.

Når han i tillegg kommer med såpass motstridende ytringer som at folk nå må reise saktere, mens han har gjort det tvert motsatte, blir jo hele kronikken en fatal dokumentasjon av mangel på selvinnsikt.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 07:34)

MyWays
MyWaysInnlegg: 6177
05.08.20 08:16

Det er 5 år siden sist jeg var på ferie.

Har aldri vært utenfor Europa.

Hva er jeg?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 10045
05.08.20 08:18
MyWays: Hva er jeg?

Bonde...?

MyWays
05.08.20 08:51
InnocentBystander: Bonde...?

På sett og vis, ja. Jeg er langt i fra bonde av yrke, men analogien fungerer ;)

DrSchwei
05.08.20 18:04

Debatt på Dagsnytt 18 i dag.

Sulfat
SulfatInnlegg: 15010
05.08.20 18:11
MyWays: Hva er jeg?

Glad i hjembyen din.

DrSchwei
05.08.20 18:56

To kolleger har vært på Preikestolen i år, minst, jeg har aldri mistenkt dem i nærheten for å si at de gjørd et for å skryte. Bilder har de lagt ut, men ingen av dem er redigert helller. Mulig at noen gjør det for skryt (slik han selv gjør det rundt om i verden), men at alle gjør det er vel merkelig..

... "satt ting på spissen" og "brukt litt sarkasme". Han hevder dog at folk reiser med motivasjon status og for å ha noe å skryte av.

Folk reiser da over hele landet! Men det blir jo selvsagt kø der det er mest populært.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 18:56)

DrSchwei
05.08.20 18:59

Har han noen dokumentasjon på at det ikke har vært mange turister på Helgeland, som han ramser opp som alternativ til Lofoten?

MyWays
05.08.20 20:45
Sulfat: Glad i hjembyen din.

En rotte, altså?!

Langorm
LangormInnlegg: 10519
05.08.20 21:24

Om nordmenn i dag oppfører seg som en saueflokk på tur. Så er vi bare etterdiltere, av de sauene "som har beitet der før". Om verden består, kommer andre etter oss igjen. Det må vi vel kunne unne dem? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg