Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slavekontrakter i landbruket

NYTT TEMA
timy3
timy3Innlegg: 5997
04.08.20 22:42
TheBracket: Jeg syns ikke bonden bør få et klekkeri som straff.

:-)

Ok enig jeg bøyer meg....

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 62297
04.08.20 23:47
peraleks: Om man ser bort i fra at det her eksisterer da altså bevis på både lønnsutbetaling, samt hvordan denne kontrakten er utarbeidet så jo, det kan godt være slik at dette er folk som finner seg i hva som helst og tar til takke med det de eventuelt får utbetalt.

Vi som diskuterer her har ikke snøring på disse bevisene. Men det er mulig du klarer å se ektheten i de dokumentene VG har vist. Jeg klarer det ikke.

Det er en grunn for at saken skal etterforskes av ulike myndigheter og at disse myndigheter ikke bare går inn på VGD og lytter til ekspertisen her.

kytec
kytecInnlegg: 48506
04.08.20 23:50
GARDSDATTRA: Det er en grunn for at saken skal etterforskes av ulike myndigheter og at disse myndigheter ikke bare går inn på VGD og lytter til ekspertisen her.

Da kunne vi spart mye penger. NAV brukte jo VGD-ekspertisen da de vurderte at det var straffbart å ta med seg NAV-pengene til Spania. 

Til Afrika er det vel faktisk ikke lov, men det går nok ufattelig mange NAV-milliarder dit også, Somalia for eksempel. 

GARDSDATTRA
04.08.20 23:52
esoxlusius: Bøndene hadde slaver på gårdene helt fra vikingetiden til moderne tid. Etter hvert kom den industrielle revolusjon og folk kunne reise inn til byene og få lønnet arbeid og bedre mat og boforhold. Bøndene fortsatte med gårdsjenter og gutter som hadde årslønn og kunne reise å ta en ny jobb når året var gått, men da begynte bøndene å selge dem brennevin og andre saker slik at de hadde gjeld og ikke kunne fritt ta annet arbeid.
De tok også betalt for å ta fattiglemmer, foreldreløse og åndsvake inn på gårdene, og da lærte de at det offentlige kunne betale for arbeidskraften. Men dette tok også slutt.Men bøndene hadde folk på stortinget som sørget for at folkene i byene nå skulle betale til landbruket i form av subsidier.
Eter hvert fikk de ikke norsk ungdom til å jobbe i sessongarbeide lenger, da lønna var for dårlig. Da ble det polakker og Litauere, men nå vil ikke de jobbe for 50 kr timen lenger og nå må de hente fattige i østen.

Bøndene har alltid klart seg.

Prøv med en riktig historiefortelling neste gang. Det var ikke bøndene som etablerte legdsystemet på attenhundretallet, men stortinget.

kytec
04.08.20 23:54
sisyf0s: Du har rett. Det er ikke mange som plukker jordbær "med rumpa i været."

Synd. Da kunne man fort doblet lønna og vel så det ved å mutitaske. 

GARDSDATTRA
04.08.20 23:54
kytec: Da kunne vi spart mye penger. NAV brukte jo VGD-ekspertisen da de vurderte at det var straffbart å ta med seg NAV-pengene til Spania.

Ikke sant?

kytec
04.08.20 23:55
1769: En hvilken som helst bonde kunne skutt noen på åpen gate i Oslo uten å miste støtten fra Gardsdattra...

Det er bra humor og helt sikkert sant.

Mitt spørsmål er dog, hender det ofte at folk blir skutt på lukket gate? 

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 14294
04.08.20 23:56
GARDSDATTRA: Prøv med en riktig historiefortelling neste gang. Det var ikke bøndene som etablerte legdsystemet på attenhundretallet, men stortinget.

- Som domineres av bondeparti den gang.

Utnyttelse av arbeidskraft under ugunstig ordning er et meget gammelt og omfattende stort problem knyttet til landbruk ettersom det dreier seg om sesongbestemt arbeid og samfunnsmobiliserende tradisjoner som opphørt i moderne tid. Det er med gode grunner man hadde siden slutten på 1700-tallet sett en omfattende og meget dyptgående reguleringspolitikk omkring arbeidskraft og landbruk fram til nå.

De fleste bøndene er hederlig og ærlig, men det finnes alltid en skurk i enhver bondesamlag til alle tider. Disse må motarbeides med alle virkemidler.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 23:57)

GARDSDATTRA
04.08.20 23:59
Varulv2478: - Som domineres av bondeparti den gang.

Bondepartiet ble stiftet en gang på nittentjuetallet som en utbryter fra partiet Venstre.

Da var for lengst legd forkastet og fattigomsorgen en helt annen.

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 14701
05.08.20 08:28
GARDSDATTRA: Vi som diskuterer her har ikke snøring på disse bevisene. Men det er mulig du klarer å se ektheten i de dokumentene VG har vist. Jeg klarer det ikke.

Du kunne vel ikke være brydd med å bestemme deg for om du mener at det er helt greit at Geir Hæhre betaler sine arbeidere mindre enn minstelønn om han mener de ikke fortjener så "mye", eller om du mener den polske jenta har forfalsket bevisene for at hun har fått mindre enn minstelønn?

Om det er sistnevnte så er hun i hvert fall alt annet enn lat. Det er en del jobb - og veldig kreativt! - å tenke ut en så gjennomført plan, dikte opp historien, få 11 andre til å fortelle den samme historien til journalister, forfalske arbeidskontrakten, forfalske timelister og forfalske chattemeldinger med representant for arbeidsgiver.

1769
1769Innlegg: 54443
05.08.20 08:32
kytec: Mitt spørsmål er dog, hender det ofte at folk blir skutt på lukket gate?

:-) Dersom den ene enden av gaten er stengt med for eksempel en barrikade, så kan man vel si det. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 42362
05.08.20 08:33
GARDSDATTRA: Vi som diskuterer her har ikke snøring på disse bevisene. Men det er mulig du klarer å se ektheten i de dokumentene VG har vist. Jeg klarer det ikke.
Det er en grunn for at saken skal etterforskes av ulike myndigheter og at disse myndigheter ikke bare går inn på VGD og lytter til ekspertisen her.

Men du har jo med tydelighet vist at du stoler langt mer på bonden enn noen andre. Samt at du bomma totalt når du påsto at det var mulig å akkordbetale slik at du kunne havne under den lovfestede minimumslønna. 

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 56493
05.08.20 10:25

La oss si at det som er framlagt av kontrakter og lønnslipper faktisk er ekte.

Hva mener du da om saken?

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2641
05.08.20 10:32
GARDSDATTRA: I alle år har jeg gått i fjellet og plukket multer, nei jeg krabbet ikke rundt og plukket, men gikk bøyd med rumpa til værs.

Du har åpenbart ikke har mye greie på jordbærplukking når du sammenlikner det med multeplukking i fjellet. 

Å plukke jordbær bøyd med rumpa til værs fungerer muligens når man skal plukke et par kurver til søndagsdesserten, men åtte timer i jordbæråkeren med rumpa i været? Lykke til, sier jeg. 

(Innlegget ble redigert 05.08.20 10:32)

monterosa
monterosaInnlegg: 392
05.08.20 10:43

Man må se saken fra begge sider. Og ikke konkludere med noe som helst før alt er blitt undersøkt. F.eks har plukkerne vert i åkeren hele tida og plukket eller har de tatt seg fri på egen hånd og ikke gjort jobben. Man skal ikke ha lønn om man er borte fra jobb uten avtale om det. Det vet man vel ikke her selv om det er skrevet timelister. Og det er vel bl.a slike ting som må undersøkest.

Viser det seg at det ikke er mulig å plukke til minstelønn så er det noe galt med åkeren. Da skulle akkordlønna ha blitt satt høyere. Det vet jeg er vanlig å gjøre på slutt av sesong  f.eks når det er mindre bær. I såfall har arbeidsgiver gjort galt.

Men som vanlig på et slikt forum skal gapestokken frem før rette instanser har konkludert med noe. Sensasjonsmedia har mye makt og styrer folket som en saueflokk.

Syns og det er underlig at en så stor bærprodusent med viten vil behandle plukkere dårlig. Han vil jo tape på det da de beste plukkerne vil bli vanskelig å holde fast fra år til år om det er kritikkverdige forhold. Er noe som ikke stemmer helt der.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 18263
05.08.20 10:48

Hvis vi utgår fra at opplysningene om betaling langt under minstelønn stemmer så gjør ikke følgende lesning saken noe bedre.

Ifølge oversikten fra Landbruksdirektoratet tikket det inn 836.184 kroner fra norske skattebetalere i fjor på kontoen til jordbærbonde Geir Hæhre på Lunner på Hadeland.

Tilskuddet for Norges største jordbærbonde Per Isingrud økte fra 3,8 til 4,6 millioner kroner på ett år! Nevnte Per Isingrud - mannen øverst på subsidietoppen - gikk sammen med fire andre bønder, chartret et fly og hentet billige jordbærplukkere fra Vietnam.

Det høres ut som det er tøft å være jordbærbonde i Norge....

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 14290
05.08.20 11:03

Dette bare bekrefter hva en del av disse bøndene er for noe! Slik har de fått holde på, og når de henter inn billig arbeidskraft fra utlandet så sier de "nordmenn vil ikke ha disse jobbene". Nei det er en ren stygg løgn! De vil ikke ha disse jobbene som er harde til ren underbetaling og utnyttelse! Det er sannheten. Jeg mener at de som har svindlet utenlandske arbeidere på denne måten skal straffes hardt!

Etterforske og døm! Hver krone disse bøndene har underslått til sin fordel skal de betale tilbake både til stat og arbeidere. Har de ikke penger? Sett bruket på tvangssalg og driv inn pengene.

Så er det ikke bare i denne bransjen dette pågår, byggebransjen, reiseliv og hotell, rengjøring har samme utfordringer. Dette er den moderne tids slavehandel!

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 31547
05.08.20 11:15
monterosa: Man må se saken fra begge sider. Og ikke konkludere med noe som helst før alt er blitt undersøkt. F.eks har plukkerne vert i åkeren hele tida og plukket eller har de tatt seg fri på egen hånd og ikke gjort jobben. Man skal ikke ha lønn om man er borte fra jobb uten avtale om det. Det vet man vel ikke her selv om det er skrevet timelister. Og det er vel bl.a slike ting som må undersøkest.
Viser det seg at det ikke er mulig å plukke til minstelønn så er det noe galt med åkeren. Da skulle akkordlønna ha blitt satt høyere. Det vet jeg er vanlig å gjøre på slutt av sesong  f.eks når det er mindre bær. I såfall har arbeidsgiver gjort galt.
Men som vanlig på et slikt forum skal gapestokken frem før rette instanser har konkludert med noe. Sensasjonsmedia har mye makt og styrer folket som en saueflokk.
Syns og det er underlig at en så stor bærprodusent med viten vil behandle plukkere dårlig. Han vil jo tape på det da de beste plukkerne vil bli vanskelig å holde fast fra år til år om det er kritikkverdige forhold. Er noe som ikke stemmer helt der.

Denne saken er veldig enkel - bonden omgår minstelønnen ved å lønne etter akkord. I tillegg skal ikke losji og transport trekkes fra lønna, men komme i tillegg.

Kan ikke se annet enn at bonden må betale, før eller etter en rettssak.

Folk som opptrer slikt i arbeidslivet må gjerne henges ut i media for min del - gapestokken fungerer avskrekkende. Om det derimot skulle vise seg at uthengingen er urettmessig, da har man et problem. Men denne saken virker da bunnsolid.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 11:17)

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 1231
05.08.20 11:23
GARDSDATTRA: I alle år har jeg gått i fjellet og plukket multer, nei jeg krabbet ikke rundt og plukket, men gikk bøyd med rumpa til værs.

Det har jeg ogsaa gaatt, dv.s vaert i fjellet og plukket multer.
Hvis det er lite multer gaar en nok endelslik du sier, men det
tar hardt paa ryggen, som potetplukking.
Er det mye multer saa staar jeg paa knaerne og krabber litt akkurat i jordbaeraakeren.
Jeg faar ukenlige meldinger fra et vennepar som i alle aar horgear
plukket multer mer enn de fleste, og de fryser ned litt slik at
jeg faar smake de faa gagene jeg er i Norge.
Riktig arbeidsstilling i jordbruket er viktig, jeg laert mye paa bruket
hvor jeg vokste opp, og fikk medhold i det meste av spesialisten
paa Landbruksskulen i Telemark som skulle laere oss slikt.

Du maa nok legge om din stil for aa unngaa ryggsmerter o.l.

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 1231
05.08.20 11:31
F.R.O.G: ette bare bekrefter hva en del av disse bøndene er for noe! Slik har de fått holde på, og når de henter inn billig arbeidskraft fra utlandet så sier de "nordmenn vil ikke ha disse jobbene". Nei det er en ren stygg løgn!

Sorry, her tar du grundig feil.
Som jeg fortalte i et tidligere innlegg.  Nordmenn, spesielt ungdom
orker ikke et saapass slitsomt praktisk arbeid og vegrer seg.

Det har ikke forandret seg siden min tid i aakern, og jeg har stadig
god kontakt med flere brukere. Og ettersom jeg har jobbet mange
aar med norsk ungdom og pratet med dem om dette, saa er de
fleste faktisk aerlige og sier at jordbaerplukking er for hardt,
og det uansett timeloenn/akkord eller hva de maatte proeve.

Det er svart faa jordbaerboender som utnytter arb.kraft.

Saa kan vi gaa saa langt som aa innroemme at Jordbaer er
en luksusvare som vi absolutt ikke har behov for.  Jorda kan
helt klart brukes til et viktigere produkt hvis vi skal tenke lang-
siktig paa evnen til aa broedfoe eget folk.

farout05
farout05Innlegg: 2635
05.08.20 11:45
timy3: Så bra!

Du svarte ikke på dette: "Du reflekterer ikke over at Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen har uttalt at han vil endre loven for å forhindre utnytting av utenlandsk arbeidskraft?"

Hvis det allerede er bestemmelse i loven som forhindrer utnytting av utenlandsk arbeidskraft, skulle det vel ikke være nødvendig å endre den?

(Innlegget ble redigert 05.08.20 11:45)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 8691
05.08.20 11:50
utenforallfarvei: Saa kan vi gaa saa langt som aa innroemme at Jordbaer er
en luksusvare som vi absolutt ikke har behov for.  Jorda kan
helt klart brukes til et viktigere produkt hvis vi skal tenke lang-
siktig paa evnen til aa broedfoe eget folk.

Jordbær er ingen luksusvare. Til det er for enkelt å dyrke frem egne jordbær i Norge. Og det medfører lite kostnader for bonden å drive med jordbærproduksjon. Problemet ligger i kravet fra landbruket og Sp spesielt, om at bonden skal ha en årslønn på sin jordbærproduksjon. Jordbær skulle heller blitt ansett som en biinntekt på sommeren. Bonden skal ha 34,88 kroner for 1 kg jordbær, som er samme som 2 kurver jordbær. I tillegg får bonden tilskudd fra Staten.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 11:54)

fargerik
fargerikInnlegg: 68666
05.08.20 12:01
PerryAndre: Jordbær er ingen luksusvare.

Det har du rett i. Jeg er ikke noen fan av jordbær selv, og spiser max. to- tre bær i året. Kona er glad i jordbær og spiser en del hele året. Så vidt jeg vet er det jo relativt sunne bær, med antioksidanter og slikt.

Men i Norge er det jo kort sesong, så norske bær er sesongvare. Luksusen er vel at de norske bærene er litt søtere og smaker mer i et godt år. Det er nok få norske ungdommer som gidder å plukke bær for så lav lønn, og for gamlinger tror jeg det blir for slitsomt.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 12:02)

timy3
05.08.20 12:31
GARDSDATTRA: Prøv med en riktig historiefortelling neste gang. Det var ikke bøndene som etablerte legdsystemet på attenhundretallet, men stortinget.

Her har esoxlusuius en helt riktig av historien fortelling, alle de som er etterkommere av småkårsfolk og har gått tilbake i slektsleddene vil se at sine forfedre var utnyttet av bøndene.
Det er bøndene som har fått satt historia på trykk, mens småkårsfolk har kun muntlig overføring.

timy3
05.08.20 12:46
farout05: Hvis det allerede er bestemmelse i loven som forhindrer utnytting av utenlandsk arbeidskraft, skulle det vel ikke være nødvendig å endre den?

Enig med deg der, men hvis det ikke er hjemmel i loven til å straffe slike som denne jordbærbonden, så må vi fortest mulig få endret loven slik at slike utskudd kan straffes.

timy3
05.08.20 12:50
Tolbukin: Å plukke jordbær bøyd med rumpa til værs fungerer muligens når man skal plukke et par kurver til søndagsdesserten, men åtte timer i jordbæråkeren med rumpa i været? Lykke til, sier jeg.

Som TS vil jeg minne om at denne tråen handler ikke om rumpa til GARDSDATTRA.

peraleks
peraleksInnlegg: 6698
05.08.20 13:04

Nå har de produsert en del bilder fra dette opplegget og for all del, kan godt hende polakkene har gode egenskaper innenfor fotoredigering. 

Eventuelt antar du vel at det er VG som tukler med bildene her, for i din verden er det tilsynelatende ikke mulig at bonden har gjort noe galt her.

Det er det, saker etterforskes i Norge, det er en del av fastsatt lov. Skal jeg fortelle deg noe annet morsomt som også er fastsatt av lov, minstelønn på 123 kr uavhengig av hvor mange kg med jordbær du plukker i løpet av en time. 

På høy tid at du begynner å fatte dette her.

farout05
farout05Innlegg: 2635
05.08.20 14:15
timy3: Enig med deg der, men hvis det ikke er hjemmel i loven til å straffe slike som denne jordbærbonden, så må vi fortest mulig få endret loven slik at slike utskudd kan straffes.

Det er vel ikke hjemmel for å straffe som mangler, men mulighet for å kunne utnytte utenlandsk arbeidskraft. Det er jo det Røe Isaksen snakker om.

Mange her inne begraver seg i detaljer i regelverk mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Disse bestemmelsene er imidlertid underlagt internasjonale regler, hvor intensjonen er at arbeidsgivere skal ha mulighet til å bruke de billigste arbeidstakere som fins å oppdrive.

Mulig at Røe Isaksen kan endre regler, men det blir ikke slutt på at arbeidsgivere i EU/EØS-området har mulighet til å utnytte utenlandsk arbeidskraft.

Egentlig vil ikke Røe Isaksen det heller.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 14:15)

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 14290
05.08.20 14:17
utenforallfarvei: Sorry, her tar du grundig feil.
Som jeg fortalte i et tidligere innlegg.  Nordmenn, spesielt ungdom

Det er bare en viss sannhet med modifikasjoner, klart at penger er er en motivasjonfaktor, det de tilbyr er ren utnytting. For de fra Asia er dette veldig godt betalt nesten uansett, og de er motivert for å jobbe og bo kummerlig. Det er jo ikke norsk ungdom overhodet. Det verste er uansett om du liker det eller ikke! At betalingen er totalt ræva og minner mer om slavehandel enn arbeidskraft. Skam dere ! Det er ikke noe bedre om norske bønder gjør dette, en at amerikanske bønder gjorde dette på bommullsmarkene :)  Tvangen idag er sosial nød, og håpet om å komme seg ut av denne som gjør at mennesker fra utlandet lar seg lokke. Norsk ungdom eller voksne lar seg ikke lokke av dette, betaling under det NAV tilbyr sammen med hardt arbeid! Alle forstår det.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 56493
05.08.20 14:28
utenforallfarvei: Nordmenn, spesielt ungdom

"Åhh... Norske ungdommer er så late, de vil ikke jobbe lange dager bøyd over i en åker for 50 kr i timen"

Du er klar over at en 18åring på McDonalds tjener mer enn den lovpålagte minstelønnen til jordbærplukker. Jeg vet hvor jeg heller ville jobbet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg