Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjotolf Hansen begjærer seg løslatt

NYTT TEMA
bjoro33
bjoro33Innlegg: 5578
16.09.20 12:34

Da er det klart for sirkus igjen. Fjotolf Hansen begjærer seg løslatt. Noe han selvfølgelig har rett til.

Forsvarer Øystein Storvik sier :

– Han har krav på domstolsprøving av prøveløslatelse ved minstetid som er ti år i hans tilfelle. Dette er en rett alle forvaringsdømte har og som han ønsker å benytte seg av.

Sitat VG slutt

Er dette en svakhet ved hans dom, det at han nå kan begjære seg prøveløslatt. Dette innebærer at en forvaringsfange må kvalifisere seg for løslatelse gjennom å godtgjøre at vedkommende ikke lenger utgjør en fare for samfunnet eller kan komme til å begå nye forbrytelser.

Burde dommer for terrorisme og andre opplagt grusomme forbrytelser ha en annen straffeform?

La gå at han aldri slipper ut igjen, men nå skal altså hans rettighet gi ham massiv oppmerksomhet igjen. Som han også vil få hvert femte år etter at dommen er ferdigsonet, når straffen skal forlenges.

Jeg mener vi burde hatt en annen lov slike forbrytelser skal dømmes etter.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 39830
16.09.20 12:37

Han skal være glad opinionen i Norge ikke bestemmer hvilke forhold han soner under. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 10004
16.09.20 12:42

Tullesøksmål fra massemorderen. Hvem betaler advokathonorarene til Storvik?

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 10060
16.09.20 12:46

Er så forbanna irriterende at han skal bli dekket av media igjen og igjen, når han ikke ble henrettet for forbrytelsene han gjorde, så burde det vært stille rundt han. 

Og angående soningsforhold, et laken og gulvet i det råeste hullet på Munkholmen hadde passet den dritten, da hadde det i alle fall vært stille fra han innen nå...

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 10060
16.09.20 12:48

Dobbeltpostering i tillegg, på den idioten, nå er det natta for meg allerede

(Innlegget ble redigert 16.09.20 12:49)

St.Unix
St.UnixInnlegg: 2406
16.09.20 13:02

Ja, dette hadde ikke trengt å være i nyhetene, og i hvert fall ikke med bilde. Håper Fjottulf fjernes fra nyhetsbildet for alltid. Dagen blir alltid et par hakk dårligere når kreket er tilbake på forsiden av nettavisene, og det for en som ikke hadde bekjente blant ofrene. Kan ikke forestille meg hvordan dette er for ofre og pårørende. Jævelen burde bli glemt for alltid. Det er den største straffen han kan få.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 41328
16.09.20 13:17

Håper han aldri slippes ut mer. I hvert fall ikke før om mange, mange år og at han da må har vist anger.

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 14962
16.09.20 13:20
bjoro33: Er dette en svakhet ved hans dom, det at han nå kan begjære seg prøveløslatt.

Nei, det er ikke en svakhet i dommen - dette var vel det strengeste som kunne gis for forbrytelser begått før straffeloven ble endret i 2015.

"Burde dommer for terrorisme og andre opplagt grusomme forbrytelser ha en annen straffeform?"

Etter endringene i straffeloven kan man vel dømme terrorister til 30 års forvaring med 20 års minstetid.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 23452
16.09.20 13:24
seriemester2013: Er så forbanna irriterende at han skal bli dekket av media igjen og igjen, når han ikke ble henrettet for forbrytelsene han gjorde, så burde det vært stille rundt han.

Vi kan jo hjelpe til ved å ikke starte en tråd om saken hans.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 18308
16.09.20 13:26
bjoro33: Burde dommer for terrorisme og andre opplagt grusomme forbrytelser ha en annen straffeform?

Massemordere og terrorister burde sone til de dauer, uten mulighet for prøveløslatelse! Enkelte folk her på jorden har absolutt ingenting å tilføre menneskeheten, enkelt og greit.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 18308
16.09.20 13:27
oddvar_kjempebra: Vi kan jo hjelpe til ved å ikke starte en tråd om saken hans.

Tenkte det samme jeg også :)

bjoro33
16.09.20 13:27
NiGoZeroIchi: Etter endringene i straffeloven kan man vel dømme terrorister til 30 års forvaring med 20 års minstetid.

Svakheten jeg påpeker her er det at man etter halvsonet minstetid har rett til å søke om prøveløslatelse. Og at etter sonet minstetid hvert femte år må retten ta stilling til forlengelse av straffen. 

Det er korrekt det du skriver om endringene.

bjoro33
16.09.20 13:29
oddvar_kjempebra: Vi kan jo hjelpe til ved å ikke starte en tråd om saken hans.

Beklager dypt.

Men påpeker at det er lov å ikke legge inn svar i tråder man mener ikke trengs.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6479
16.09.20 14:35

Kan ikke fri meg fra tanken om at tragedien på Utøya kanskje ville fått mange titalls færre ofre dersom Fjotolf hadde funnet sitt egentlige mål. Nemlig Gro Harlem Brundtland. Flaks for henne at hun hadde forlatt øya.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5658
16.09.20 14:39

Som en stor tilhenger av menneskerettigheter, og norsk lov for øvrig, støtter jeg selvfølgelig Fjotolf Hansens mulighet til å søke prøveløslatelse. Det later til at enkelte andre i tråden ønsker lover mer i retning Saudi-Arabia. Sjokkerende.

Ville vært den ultimate seier for norsk rettsvesen om man fikk rehabilitert denne mannen. Dog har jeg mine tvil om at det noen gang skjer.

morsomte
morsomteInnlegg: 3397
16.09.20 14:43

Fyren burde vært begravd under fengselet 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 8048
16.09.20 14:49
daskedusken: Sjokkerende.

Egentlig ikke. 

dd12
dd12Innlegg: 5140
16.09.20 14:54
daskedusken: Som en stor tilhenger av menneskerettigheter, og norsk lov for øvrig

Norsk lov er ikke tilpasset slike forbrytelser. De økte straffene pga denne mannen, men dessverre har vi ikke dødsstraff for slike forbrytelser.

Det er et hån mot resten av samfunnet at vi skal bruke vanlige folks skattekroner på denne fyren. 

Å dra inn land som SA er bare useriøst. Dette her handler om en massemorder som gikk løs på barn og unge voksne. Det kan ikke sammenlignes med land som halshugger voldteksofre. 

Det moralske kompasset ditt må være temmelig skrudd og da hjelper det ikke at du snakker om menneskerettigheter.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5658
16.09.20 15:01
dd12: Det moralske kompasset ditt må være temmelig skrudd

Fordi jeg mener alle nordmenn skal ha/følge samme lovverk?

Ok.

dd12
dd12Innlegg: 5140
16.09.20 15:25
daskedusken: Fordi jeg mener alle nordmenn skal ha/følge samme lovverk?

Prøv igjen

Syttenhundretallet
SyttenhundretalletInnlegg: 1644
16.09.20 15:32

Min sønns beste venn (11 år den gang) mistet moren sin på Utøya. Fire søsken ble dermed plassert i hvert sitt fosterhjem, i forskjellige fylker, fordi far ikke maktet.

Jeg har alltid vært tilhenger av dødsstraff. Enkelte mennesker fortjener ikke å leve.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 8048
16.09.20 15:34
Syttenhundretallet: Min sønns beste venn (11 år den gang) mistet moren sin på Utøya. Fire søsken ble dermed plassert i hvert sitt fosterhjem, i forskjellige fylker, fordi far ikke maktet.

Rett skal nå være rett, det er ikke Breiviks skyld at faren ikke tar ansvar for sine egne barn. 

0gg0
0gg0Innlegg: 40814
16.09.20 15:41
daskedusken: Som en stor tilhenger av menneskerettigheter, og norsk lov for øvrig, støtter jeg selvfølgelig Fjotolf Hansens mulighet til å søke prøveløslatelse.

Selvsagt.

På samme vis som at jeg har mulighet for å søke jobb som pilot hos SAS. Jeg er selvsagt innforstått med at jeg aldri ville fått jobben, og Breivik er nok ikke dummere enn at han også skjønner at han aldri vil bli sluppet ut.

Det er nok oppmerksomhet og avveksling i hverdagen som driver han.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 53866
16.09.20 15:45
dd12: Det er et hån mot resten av samfunnet at vi skal bruke vanlige folks skattekroner på denne fyren.

Sant.

Det er også et hån mot de overlevende og etterlatte.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 18246
16.09.20 15:53
Syttenhundretallet: Jeg har alltid vært tilhenger av dødsstraff. Enkelte mennesker fortjener ikke å leve.

Det en må spørre om er jo om dødstraff faktisk er en mer human behandlingsmåte enn som hos denne fyren som garantert aldri får komme ut igjen, får knapt treffe folk og mangler mer eller mindre totalt noen form for bevegelsesfrihet.

Mulig det ikke er så restrektivt i Norge men i enkelte andre såkalte siviliserte land så er vel fengselstraff til døden tar en i omtrent total isolasjon med litt lufting som den verste tortur å regne og ei kule eller strøm hadde vært mer humant.

NoDabForYou
NoDabForYouInnlegg: 978
16.09.20 16:07
TURBRA: Håper han aldri slippes ut mer. I hvert fall ikke før om mange, mange år og at han da må har vist anger.

Slapp av. Han myrdet ungdommen til Norges største parti der toppene har kontroll under bordet. Han fikk forvaringsdom med tanke på at han aldri, jeg gjentar aldri kommer til å slippe ut. Selv om Fjotolf fortjener å dø, er det en alt for lettvint utvei. Det er helt passende at han visner bak lås og slå. Håper han selv er klar over at han aldri får føle hva frihet er.

0gg0
0gg0Innlegg: 40814
16.09.20 16:08
Syttenhundretallet: Jeg har alltid vært tilhenger av dødsstraff.

Dødsstraff lurer systemet, og slike folk som Breivik synes jeg ikke skal få utnyttet noe slikt.

fargerik
fargerikInnlegg: 68699
16.09.20 16:09

Det er da flere hardkokte folk som erklærte at han skal drepes dersom han slippes ut. Folk glemmer ikke så fort. Jeg antar at han blir drept dersom han blir tilgjengelig for de som har sverget å ta livet av ham. Grunnen til at han fremdeles lever, er nok at ingen får tak i ham.

(Innlegget ble redigert 16.09.20 16:10)

Arrcab
ArrcabInnlegg: 9579
16.09.20 16:11
bjoro33: Burde dommer for terrorisme og andre opplagt grusomme forbrytelser ha en annen straffeform?

Breivik vil bruke sin rett, og han kommer til å bli en gjenganger i rettsvesenet i årene framover, slik det også ble sagt etter rettsaken.
Vi bør kort og godt få livstidsdommer med få eller ingen ankemuligheter, for de verste forbrytelsene.

bønna1
bønna1Innlegg: 43843
16.09.20 16:15

Eneste alternativet er livstidsdom, uten mulighet for løslatelse. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg