Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Finst det folk som aldri døyr?

NYTT TEMA
Langveg

Langveg
20.09.20 10:11
Gorback: Høres mye mer betryggende ut å dø av alderdom enn covid-19! "Gammel og mett av dage" - stod det vel på dødsattesten i de gode gamle dagene, det gjør det neppe lenger! Nå er det lungebetennelse, luftveisinfeksjon, influensa, alskens organsvikt - eller covid-19 som DREPER gamlingene rundt på sykehjemmene...

Alderdom er ein (dødeleg) sjukdom, sa alt dei gamle romarane.

Om det  ikkje er hjateinfarkt eller hjerneslag dei  døyr av på sjukeheimen, så kan eit eller anna nokså uskuldig for folk flest gjera utslaget, krimsjuke, lungebrann, influensa, corona … 

(Innlegget ble redigert 20.09.20 10:13)

pfrog567

pfrog567
20.09.20 10:24
Langveg: Resten døyr vel stort sett på sjukehus.

Mange som dør hjemme, i ulykker, selvmord o.l.

Langveg

Langveg
20.09.20 10:34
pfrog567: Mange som dør hjemme, i ulykker, selvmord o.l.

Så svært mange prosentvis er det vel ikkje i dagens Noreg. Sume  gamle ser forresten på det som ein menneskerett å få døy heime. Arbeidsulukker er svært trist. Her bør ein nok krevja større innsats for å unngå slikt. 30-40 i året er framleis altfor mange. 

(Innlegget ble redigert 20.09.20 10:36)

pfrog567

pfrog567
20.09.20 10:38
Langveg: Så svært mange prosentvis er det vel ikkje i dagens Noreg. Sume  gamle ser forresten på det som ein menneskerett å få døy heime

Nå tenkte jeg mest på de som får infarkt eller hjerneslag og dør med en gang. Mange som gjør det hjemme før de rekker noe sykehus.

Arrcab

Arrcab
20.09.20 11:00
Langveg: Ass. dir. i FHI Forland kjem med ein merkeleg utsegn til Dagbladet:  - Vi har omtrent samme dødsrate på eldrehjem og sykehjem som i Sverige, 50-60 prosent. Hvis du holder smitten nede i samfunnet som sådan, vil det være færre mennesker som dør i institusjonene.

Det er hele tiden snakk om overdødelighet, dødelighet som kommer i tillegg til det "normale".
Det er mennesker med underliggende sykdommer i alle aldre, og ingen mener vel alvorlig, at disse skal utsettes for et for dem dødelig virus, uten at samfunnet gjør det det kan, for å begrense smitten.
Etter hvert som vi vet mer, vi får vaksiner og immunitet i befolkningen, må vi leve med dette viruset på samme måte som andre bakterier og virus, og det normale gjenopprettes etter en justering.  

(Innlegget ble redigert 20.09.20 11:03)

Mrsa2

Mrsa2
20.09.20 12:01

Kanskje ukjent for TS, men mange dør i heimen. Det er ganske vanleg å få lov til å døy heime. 

Langveg

Langveg
20.09.20 12:12
Mrsa2: Kanskje ukjent for TS, men mange dør i heimen. Det er ganske vanleg å få lov til å døy heime.

Det er kan henda slik at du ikkje les det eg skriv. Her frå innlegget mitt lenger opp: 

Så svært mange prosentvis er det vel ikkje i dagens Noreg. Sume  gamle ser forresten på det som ein menneskerett å få døy heime. Arbeidsulukker er svært trist. Her bør ein nok krevja større innsats for å unngå slikt. 30-40 i året er framleis altfor mange

Skulle gjerne ha ein sett ei oversyn over døde på sjukehus/sjukeheim kontra andre dødsstader. 

(Innlegget ble redigert 20.09.20 12:13)

Gorback

Gorback
20.09.20 19:50

Jepp, gamle folk dør av alt mulig; depresjon eller nedstemthet som følge av at ektefelle dør eller lite besøk fra familie og venner - som igjen nedsetter immunforsvaret - er ofte tilstrekkelig for den eldre garde... 

Bill_Babba

Bill_Babba
20.09.20 22:00
Langveg: Nei, du tek i miss. Eg vil gjerne ha ei forklaring på at ikkje 100% døyr på pleie-eller sjukeheim når dei først kjem dit. Vert 40% overførde til sjukehus for å slokna der?

Sorry, men det er faktisk ikke 100% dødsfall vært år på verken pleie eller sykehjem. Det er tid til annet noen som overlever fra det ene året til det andre.

Langveg

Langveg
20.09.20 22:37
Bill_Babba: Sorry, men det er faktisk ikke 100% dødsfall vært år på verken pleie eller sykehjem. Det er tid til annet noen som overlever fra det ene året til det andre.

Det har eg då heller aldri påstått. Dødleiken varierer frå år til år, men over tid jamnar det seg ut. Svensk statistikk syner at med eit år med underdødleik på sjuikeheimane, kjem det gjerne eit år med overdødleik etterpå. Og over ein tiårsperiode har vel innpå 100% teki farvel. Nokon serleg auke i gjennomsnittleg levealder har det ikkje vori dei siste åra. 

(Innlegget ble redigert 20.09.20 22:38)

TrondLFC

TrondLFC
21.09.20 10:13

Trudde folk stort sett døydde på eldre- og sjukheimar. Vert folk utskrivne derifra?  Og lever dei så evig etter dette? "

Døyr fe;
døyr frendar;
døyr sjølv det same.
Men ordet um deg
aldri døyr
vinn du eit gjetord gjævt.

Odin fikk sagt det .-)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.09.20 10:15

Jeg er ihvertfall ikke død ennå, så noter meg som usikker på spørsmålet ditt trådstarter.

Gunstein12

Gunstein12
21.09.20 13:56
Langveg: Så svært mange prosentvis er det vel ikkje i dagens Noreg. Sume gamle ser forresten på det som ein menneskerett å få døy heime. Arbeidsulukker er svært trist. Her bør ein nok krevja større innsats for å unngå slikt. 30-40 i året er framleis altfor mange.
Skulle gjerne ha ein sett ei oversyn over døde på sjukehus/sjukeheim kontra andre dødsstader.

Med dagens fokus på tilrettelegging og hjemmehjelp, så er det nok svært mange eldre som dør i hjemmene sine.

Kongemannen

Kongemannen
21.09.20 16:31
TrondLFC: Odin fikk sagt det .-)

Allfader er vis. Døden skal en ikke frykte. Memento mori.

promille_krapylet

promille_krapylet
21.09.20 19:11
fargerik: Det er mye vås i tråden nå. Folk med litt omløp i pappen vet da at for de fleste gamle er sykehjemmet det siste stopp før de dør.

50-60% dør. Fhi er eksperter.

promille_krapylet

promille_krapylet
21.09.20 19:12
Arrcab: Etter hvert som vi vet mer, vi får vaksiner og immunitet i befolkningen, må vi leve med dette viruset på samme måte som andre bakterier og virus, og det normale gjenopprettes etter en justering.

Allerede nå vet vi at det er underdødelighet i Sverige. Trolig det samme i Norge.

Arrcab

Arrcab
21.09.20 19:28

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener. Dødelighet i en befolkning er snittet over flere år. Den "årlige dødelighet" varierer over og under det som er statistikken, som justeres etter bestemte kriterier. Dersom jeg oppfatter dette korrekt, bukes uttrykket overdødelighet bare dersom det er spesielle årsaker, som f.eks. en pandemi, eller for mye fedme i befolkningen-.

(Innlegget ble redigert 21.09.20 19:34)

sexxes

sexxes
21.09.20 20:18

267 døde kan da ikke gjøre veldig mye endring på statistikken?

Gorback

Gorback
21.09.20 23:36
sexxes: 267 døde kan da ikke gjøre veldig mye endring på statistikken?

Det kommer neppe til å merkes i det hele tatt på den nasjonale dødsstatistikken! Omtrent alle som har fått covid-19 på dødsattesten i Norge var så gamle og skrøpelige at de nok hadde dødd innen kort tid av noe annet og "tilfeldig" istedet...

inspector

inspector
22.09.20 07:21

Langveg skrev: « : Eg har stilt eit spørsmål og får ikkje svar. »

Det er fordi du ikke forsto premisset, nemlig at pasienter dør av coronarelatert sykdom og tidigere enn forventet/gjennomsnittlig levealder.

Synes du det er fruktbart å diskutere pavens skjegg på ultraortodoks nynorsk ?

(Innlegget ble redigert 22.09.20 07:21)

Langveg

Langveg
22.09.20 08:49
inspector: Det er fordi du ikke forsto premisset, nemlig at pasienter dør av coronarelatert sykdom og tidigere enn forventet/gjennomsnittlig levealder.

No fortel VGN at 9 av 10 døde hadde ein kronisk sjukdom. Det vert difor gali å tala om "coronarelatert" sjukdom. Corona var truleg utløysande faktor, slik at ein kan seia at medverkande  var t.d. ein kreftrelatert allmenn svekking.

Den høge alderen på dei døde gjorde at dei ikkje døydde før dei hadde nådd gjennomsnittleg levealder. I korkje  Noreg eller Sverige ser desse dødsfalla ut til å ha hatt den aller minste innverknad på gjennomsnittleg levealder. 

Tykkjer du det er "fruktbart" å diskutera på dine galne  premiss? 

(Innlegget ble redigert 22.09.20 08:54)

inspector

inspector
22.09.20 11:59

Langveg:

Ser ingen spesielle motsetningsforhold mellom «relatert» og «utløsende faktor». De som har dødd med kronisk bakenforliggende sykdom ville nok levd lenger hvis de hadde unngått Covid19....

Bill_Babba

Bill_Babba
22.09.20 13:32
Langveg: Det har eg då heller aldri påstått. Dødleiken varierer frå år til år, men over tid jamnar det seg ut. Svensk statistikk syner at med eit år med underdødleik på sjuikeheimane, kjem det gjerne eit år med overdødleik etterpå. Og over ein tiårsperiode har vel innpå 100% teki farvel. Nokon serleg auke i gjennomsnittleg levealder har det ikkje vori dei siste åra.

Langveg: Nei, du tek i miss. Eg vil gjerne ha ei forklaring på at ikkje 100% døyr på pleie-eller sjukeheim når dei først kjem dit. Vert 40% overførde til sjukehus for å slokna der?

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Statistikken det vises til, er pr år.

Og du ber om forklaring om hvorfor ikke 100% Dør på sykehuset når dem kom ditt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg