Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Busstreik

NYTT TEMA
TURBRA

TURBRA
21.09.20 21:23
Gloriana: Nå frarådes vel all kollektivtransport med mindre det er helt nødvendig, det bør minke antallet reisende kraftig. Ikke er det snø på veiene heller, så sykle kan man fortsatt.

Ja mange flere enn de som vanligvis sykler, kan ved å starte med det både få økonomiske fordeler, bedre helse og forurense mindre! :)

Men jeg tror ikke alle de som før tok buss går over til sykkel. Kommer jo an på hvor gode sykkelstier og hvor langt det er. Også alder og helse kan spille en rolle.

(Innlegget ble redigert 21.09.20 21:31)

VivaLV

VivaLV
21.09.20 21:32
Mrsa2: Som bussjåførane seie, det er grunnlønna ein lever av. Det er grunnlønna som gir deg lån i banken til hus. Det er grunnlønna som er grunnlaget for pensjon.

Skeptisk! Hvis man kan dokumentere tillegg trur jeg alle banker vil ta det med i betraktning. Ihvertfall delvis.

Pensjon regnes vel også ut i fra virkelig lønn.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
21.09.20 21:33
Mrsa2: Som bussjåførane seie, det er grunnlønna ein lever av. Det er grunnlønna som gir deg lån i banken til hus. Det er grunnlønna som er grunnlaget for pensjon.

Resten er svart?

politikk

politikk
21.09.20 21:35

Vivalv : bankene kan ikke være så inderlig dumme.   Det er stadige endringer på skift og dermed hvilke skifttillegg de har.

synes du bankene skal gi lån etter overtid også som er uforutsigbart ?

TURBRA

TURBRA
21.09.20 21:39

-Når alle andre får bedre lønn, hvorfor skal ikke vi, spør bussjåførene?

(Innlegget ble redigert 21.09.20 21:40)

politikk

politikk
21.09.20 21:42

Vivalv : altså omtrent samme lønna i barnehag som maks anseenitet med fagbrev biussjåfør ?   Hmm...  jobber de like mange timer med sene kvelder og helger også i barnehage siden denne lønna til bussjåførene inkluderer skifttillegg ?

men får de ikke betalt for timene som utføres i barnehage så må de bare ta sewg tid etter at timelønna har startet.    Slik bussjåførene også bare må ta seg til rette med sikkerhetskontrollen og kjøre for sent på avgangen.

dette er egentlig ikke så mye og forhandle om for bussjåførene. For hvis de bare gjør det lover krever etter at timebetalingen har startet så blir arbeidsgiver lei av forinkelsene og baker dette inn i arbeidstiden automatisk.

Mrsa2

Mrsa2
21.09.20 21:47
VivaLV: Skeptisk! Hvis man kan dokumentere tillegg trur jeg alle banker vil ta det med i betraktning. Ihvertfall delvis.
Pensjon regnes vel også ut i fra virkelig lønn.

Tenestepensjon går ut i frå grunnlønna. 
Hugs at tillegg er variable. Plutseleg oppstår det ein situasjon som gjere til at ein ikkje har tillegga. Hugs at det ikkje er alle i yrkesgruppene som får tillegg. 

Mrsa2

Mrsa2
21.09.20 21:51

I tillegg er det ofte slik at ein ikkje får full stilling. Og presser ein på og står på krava for å få full stilling så blir ein saksøkt av arbeidsgivar. 

pfrog567

pfrog567
21.09.20 23:18
hillebillys: Kona som bare er helsefagarbeider, og ikke fått 100% stilling har ca 490 000 i året

Regner med at hun jobber dag-/kveld eller nattevakter. Og eventuelt jobber overtid i tillegg. Siden hun ikke har 100% stilling. Kanskje jobber hun i kommunen, og er oppi årene også og har dermed lang ansiennitet.

For en helsefagarbeider i kommunen med f.eks. 10 års ansiennitet tjener minimum ca 430 000. Og det er ved 100% stilling.

(Innlegget ble redigert 21.09.20 23:18)

pfrog567

pfrog567
21.09.20 23:29
DrSchwei: Dette har jeg hevdet hele tiden hva gjelder f.eks. sykepleiere, som i mange tilfeller kan tjene veldig bra hvis de ønsker og har muligheter til det. Dette må ses på som et gode, ikke en ulempe, som det ofte blir fremstilt som.

Hvis det jobbes med minimum bemanning på avdelingene, blir de fort utslitte på en vanlig vakt. Så jeg tror ikke det frister noe særlig å jobbe så mye på fritida for de heller. Man skal jo tross alt være våken oppi hodet når man holder på med medisiner, og stødig på hånda når det bl.a. skal settes en sprøyte. Nytter ikke å være tom oppi hodet og skjelven på hendene da :)

DrSchwei

DrSchwei
22.09.20 07:51
pfrog567: Hvis det jobbes med minimum bemanning på avdelingene, blir de fort utslitte på en vanlig vakt.

Joda, men mitt poeng er at sykepleierne kan tjene betydelig i perioder, hvis de ønsker:

https://www.nettavisen.no/okonomi/her-jobber-sykepleierne-som-tjener-over-en-million-kroner-i-aret/3423901093.html

Når man ser at noen tjener over en million, så er det grunn til å anta at det også finnes temmelig mange som ligger i underkant av dette, la oss sil 700.000 og oppover. Da kan man ikke klage på lønna.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 07:52)

DrSchwei

DrSchwei
22.09.20 07:59
Mrsa2: Som bussjåførane seie, det er grunnlønna ein lever av. Det er grunnlønna som gir deg lån i banken til hus.

Javel, så disse tilleggene er ikke noe vits i da, fordi man ikke klan leve av dem? Bankene ser selvsagt på faste tillegg. Og de ser også på inntekten over tid.

Å bable om "grunnlønn" er et fagforeningens skitneste triks. De må gjerne bruke det overfor arbeidgiver og internt, men overfor offentligheten må de vise åpenhet. Og ikke minst i solidaritet med de som i realiteten har mindre.

DrSchwei

DrSchwei
22.09.20 08:08

Igjen ser man hvor umulig det er å få en ordentlig statistikk på hva de ulike yrkesgruppene egentlig tjener. Det trikses og mikses med "grunnlønn", "faste tillegg", "ulempetillegg", og alt mulig annet.

Det eneste som holder er å bruke SSBs statistikk over hva yrkesgruppene egentlig har i lønn, og ikke høre på enkeltpersoners historier. De fleste ansatte prøver å snakke ned lønnen sin.

Når man begynner å se litt rundt og høre på hva realiteten er,  så får man seg gjerne en overraskelse.

Dagsnytt 18 i går -f.eks. - representanten fra Fellesforbundet sier at en bussjåfør har ca 340.000 i grunnlønn... Og så kommer det ulike tillegg.

Representanten fra NHO sier at den absolutt laveste lønna er 353.000. Snittlønna er 452.000. Noen ligger under, noen ligger over. I Oslo har de 10.000 ekstra i året og en arbeidsuke på 34 timer.

Kunne de bare bli enige om å si at en bussjåfør da tjener mellom ca 360.000 og 480.000 i året eller noe sånt?

Everenga

Everenga
22.09.20 08:54
DrSchwei: Kunne de bare bli enige om å si at en bussjåfør da tjener mellom ca 360.000 og 480.000 i året eller noe sånt?

Problemet der er jo at 360.000 er håpløst lavt mens 480.000 slett ikke er så verst for en ufaglært. Men som det sies over her, tilleggene gjør det nærmest umulig å avgjøre om de har en dårlig lønn eller ikke. Når det gjelder split-shifts (vet ikke hva det heter på norsk) så er det en skikkelig uting. 

Rainmaker

Rainmaker
22.09.20 09:54
DrSchwei: Å bable om "grunnlønn" er et fagforeningens skitneste triks. De må gjerne bruke det overfor arbeidgiver og internt, men overfor offentligheten må de vise åpenhet. Og ikke minst i solidaritet med de som i realiteten har mindre.

Ganske så enig.

Ser man kun på grunnlønn er en sykepleier avlønnet på nivå med, eller bedre enn, en offshorearbeider.

RoyalGard

RoyalGard
22.09.20 09:58

Rimelig stille i byen uten de røde / grønne bussene hehe :)

(Innlegget ble redigert 22.09.20 09:58)

DrSchwei

DrSchwei
22.09.20 10:23
RoyalGard: Rimelig stille i byen uten de røde / grønne bussene hehe :)

Ja, det er faktisk temmelig behagelig - spesielt der jeg bor, med soverom mot Schweigaards gate. Nå kan jeg faktisk vurdere å sove uten ørepropper.

hillebillys

hillebillys
22.09.20 11:37
VivaLV: Ja. Det er jo i arbeidstiden. Var forsåvidt ikke noe stort poeng.

Bussjåfører mange steder, nesten alle. Må gjøre klar bussen på sin fritid...  Om vinteren er det betydelig mer tid en ett kvarter for å si det sånn.

hillebillys

hillebillys
22.09.20 11:44
pfrog567: Regner med at hun jobber dag-/kveld eller nattevakter. Og eventuelt jobber overtid i tillegg. Siden hun ikke har 100% stilling. Kanskje jobber hun i kommunen, og er oppi årene også og har dermed lang ansiennitet.

Hun kom til Norge for 10 år siden.
Første tiden gikk til norsk kurs og følge opp kravene for å få permanent oppholdstillatelse (Til tros for hva som er vedtatt på vgd så er det faktisk krav til dette)

Så var det noen år på skole for helsefag, og så lære for fagbrevet.
Dette er som flere her vet, ikke gjort på noen mnd.

Så søke på div steder og tilslutt få stiling.  Ikke 100% for det eksisterer omtrent ikke.

Plassen hun jobber på er kommunal. Ja hun tar ekstravakter, men det er ikke lov her å overstige 100%. Så med overtid eller ekstravakter kan hun aldri passere 100% .

"god vaktene" er forbeholdt en gruppe med eldre norske pleiere. Slik er det bare.  (Men ikke alle eldre norske pleiere er i denne gruppen)

Ønsket er å få jobb i Oslo hvor lønna er enda bedre, tros reiseveien.

Det er forresten veldig få som tjener absolutte minimum, bare unnasluntrerne havner på det nivået.  Noen kommuner er det også lov å ta ekstravakter utover 100%.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 11:47)

hillebillys

hillebillys
22.09.20 11:57
DrSchwei: Når man ser at noen tjener over en million, så er det grunn til å anta at det også finnes temmelig mange som ligger i underkant av dette, la oss sil 700.000 og oppover. Da kan man ikke klage på lønna.

lønn i året er jo uvesentlig uten å se på antall timer.

eks 420 000 kr i året anses som lite.
Men om en jobber 16 timer i uka, og ender opp med 420 000 i året.
Så vil jeg på stå att det er en relativt bra lønn i forhold til arbeid.

De sykepleierne som ligger på det nivået du snakker om her. Jobber på steder hvor det er lov til å passere 100% stilling. Og dem jobber mye.  Dem jobber nok mer en hva andre faktisk har lov til i form av overtid. (om en da selvsagt ikke tar med andre som også har unntak fra overtidsreglene)

Men unnsett så syns jeg gjennomsnittlige industriarbeiderlønn er greit nivå på "levelig lønn". Så jeg syns fulltids bussjåfører bør komme opp på det nivået + den generelle lønnsøkningen.

Det er heller ikke eneste arbeidsgruppen som bør få øking i lønna si, men er dem vi snakker om her.  Det betyr heller ikke att feks sykepleiere skal få lønna senket til dette nivået..

Jeg mener også att det er grunnlønna som det skal snakkes om og vurderes etter. For det er den som er stabil og leves av. bonuser, overtid og tillegger for ditt og datt er uvesentlig. For det er avhengig av div forhold

Bill_Babba

Bill_Babba
22.09.20 14:17
Mrsa2: Tenestepensjon går ut i frå grunnlønna. 
Hugs at tillegg er variable. Plutseleg oppstår det ein situasjon som gjere til at ein ikkje har tillegga. Hugs at det ikkje er alle i yrkesgruppene som får tillegg.

Min Tjeneste pensjon går ut fra min total inntekt.

Samme gjelder min låne utregning fra bankene.

Hadde kun min grunnlønn vært regnestykke, ville min låne verdi blitt nærmest 0. Min framtidspensjon, hadde blitt som minstepensjon.

Jeg vil si, det er skift tillegg  jeg lever av, grunnlønnen er der for å betale skatten av skift tillegget.

Arrcab

Arrcab
22.09.20 15:03
DrSchwei: Å bable om "grunnlønn" er et fagforeningens skitneste triks. De må gjerne bruke det overfor arbeidgiver og internt, men overfor offentligheten må de vise åpenhet. Og ikke minst i solidaritet med de som i realiteten har mindre.

Det er altfor mange offentlige og halvoffentlige jobber, som har et mylder av ulike tillegg før overtid, tillegg ansatte får, for å i det hele tatt kunne utføre den jobben, de helt frivillig har akseptert.
Nå er det langt på overtid, lønnssystemene bør "vaskes", tilleggene bør bort, grunnlønna kompenseres, og overtid betales etter avtaler.
Jeg er redd begge parter er lite interessert, da dette vil gjøre de årlige oppgjørene langt enklere. 

(Innlegget ble redigert 22.09.20 15:09)

Arrcab

Arrcab
22.09.20 15:08
Bill_Babba: Min Tjeneste pensjon går ut fra min total inntekt.

Det er jo ganske pussig, når det gjelder pensjon, har de samme grupper som bruker grunnlønn i elendighetsbeskrivelsen, forhandlet seg til at pensjon skal baseres på den totale inntekt. Det tøyes i begge ender.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 15:08)

Arrcab

Arrcab
22.09.20 15:11
Bill_Babba: Jeg vil si, det er skift tillegg  jeg lever av, grunnlønnen er der for å betale skatten av skift tillegget.

Det der er en floskel, du kunne like gjerne ha sagt at fra nå og ut året går lønna med til skatt, og det gjelder omtrent alle.

politikk

politikk
22.09.20 16:05

Drschwei : det er ganske skittent triks og dra med skifttillegg i lønna slik som at gjennomsnitts beregningen på bussjåførenes årslønn er inkludert skifttillegg.

skal reell lønn mellom ulike yrkesgrupper sammenlignes så må det sammenlignes timelønn uten skifttillegg fordi mange bare jobber dagtid.

skifttillegg er nettopp ment og kompensere for ulempe med rare arbeidstider og kan derfor ikke brukes i denne sammenligningen mellom grupper eller på beregning av gjennomsnittlig årslønn.

hmm...  hvor mye skifttillegg har lærere, barnehageansatte og kontorister i offentlig virksomhet ?     Vi må sammenligne andre med deres timelønn.

Zharoon

Zharoon
22.09.20 17:10

Lønninger skal og burde bli bestemt etter etterspørsel/tilbud. Norge har bragt inn en hel haug av utenlandske bussjåfører. Selfølgelig fører dette til ringvirkninger på lønna.

Jeg humrer alltid når kommunister, altså sosialister og miljøaktivister kledd i grønt, skal rette opp i feilene som deres egen politikk har forårsaket.

Mener bussjåfører at de tjener for lite, har de lovt til å finne seg en ny jobb. Klarer de ikke det, har de lav økonomisk verdi, og fortjener da heller ikke mer lønn. At jobben deres kan være samfunnskritisk har absolutt ingenting å si. Omtrent hvem som helst kan bli bussfjåfør, og så godt som alle yrker er viktige.

Jhinx

Jhinx
22.09.20 17:38

Dd12 sa

Har de krevd superlønn? 

———-

30 kr i timen opp er et voldsomt hopp i lønnsforhandlinger. Det er nesten 10% av lønnen deres. 4 ganger mer enn et vanlig lønnsoppgjør.

Andre sier opp, permitterer og går ned i lønn under denne krisen. Bussjåførene utnytter krisen til egen økonomisk vinning. 

TURBRA

TURBRA
22.09.20 18:51

Her er busstoppenes millionlønning;

Kunne jo ha vært litt mer rettferdig fordeling?

https://www.tv2.no/nyheter/11663266/

politikk

politikk
22.09.20 18:59

Zharon : selvfølgelig har innvandring og eøs arbeidskraft presset ned lønna til disse.

men det er vanskelig og bestemme lønna bare på grunnlag av etterspørsel.    Det er politikere som forlanger hvor mange bussavganger det skal være og politikere som forlanger hvor få elever det skal være pr lærer.

ellers : bussjåførene har nok dritt på draget med og vente for lenge før de streiket grunnet etterslep.    22 år blir for mye og ta igjen til at allmennheten synes det er akseptabelt nå som de er blitt vant med gruppen som økonomisk underklasse.     Dessuten vil arbeidsgiversiden bli uglesett av andre hvis de er de første til og presse lønnsøkninger opp i nedgangstider.

skadevirkningbene av innvandringen som har vært og mgd politikken lar seg ikke rette opp på flere generasjoner.

jeg spår at bussjåførene ikke får mer enn andre nå grunnet nedgangstidene.   Men streikerett har de og den kan ikke undergraves med lønnsnemd.   De får bare streike til streikekassa er tom før de må jobbe igjen.

samfunnet som helhet må bare være glad for at de parkerer og bidrar til mindre smittespredning.   Men det er rart med de som klager seg for streiker når ting blir mer tungvint for dem selv samtidig som de vil beholde egen streikerett og lønnstillegg.

vi får se om noen uker hvor mange arbeidstakere som uteblir fra jobb grunnet streiken.   Men jeg tror ikke samfunnet taper mye på dette.   Tvert i mot tjener på lavere utgifter i perioden.

de fortjener nok solid lønnsøkning og mer enn kravene når vi vurderer totalsiotuasjonen og utviklingen de siste tiårene.   Men de har alle odds mot seg for og få gjennomslag.

teoretisk kan alle bytte jobb.  Men selv de høytlønnete over 50 år vil slite med og finne ny arbeidsgiver.  Og i disse coronatider finnes ikke jobbene heller.    Men de kan si opp og gå arbeidsledige uten store økonomiske tap netto når de ikke lenger trenger bil til arbeidsreise.

politikk

politikk
22.09.20 19:12

Jhinx : med ett par kroner mindre hvert oppgjør de siste 22 år så har du den summen.   Det går ikke og vente så lenge uten at folk oppfatter etterslep som for høye lønnskrav i forhold til andre grupper.

jeg vil ikke si at de utnytter situsasjonen til egen vinning.   Men det er heller ingenting som tyder på at de kan få som fortjent.  Særlig ikke nå som arbeidsledigheten stiger og næringslivets økonomi synker.    De har ventet for lenge med og sette makt bak kravene.

samtidig som lønna sakter akterut i forhold til andre grupper så har de fått høyere utgifter til arbeidsrteise nå som samfunnet skatter ut bilbruk.

tror bare fremtidens arbeidsøkere gjør lurt i og velge bort yrket. Eller stelle seg slik at samfunnet ikke tillater førerkort hvis nav presser på for og få dem inn i yrket.

den beste politikken fra arbeidsgivere er og vente til samfunnet synes lønntakeres krav er for høye i forhold til andre grupper.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg