Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

SIAN-aktivist myrdet!

NYTT TEMA
jonas

jonas
23.10.20 21:10
Jallaskar: Da kommer nok PWA med en unnskyldning snart. Eller kanskje ikke

Han kommer nok sterkt tilbake med en forklaring på hvorfor Filter Nyheter er fake news. Eller man trenger ikke forklaring, det er som regel nok å bare si det.

joplina

joplina
23.10.20 21:45
Rockohh: Filter nyheter er uredelige! Per-Willy Amundsen har IKKE utpekt noen antatte gjerningspersoner!

Nåja..dette melder TV2 :

"Kobler drapsetterforskningen i Kristiansand til «voldsvenstre»: – Trist og farlig

Per-Willy Amundsen (Frp) skriver at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor» etter at Sian-medlem Dan-Eivind Lid (48) ble funnet død i Kristiansand.

Tidligere justisminister, og nåværende stortingsrepresentant og medlem av stortingets justiskomité Per-Willy Amundsen, mener vold fra venstresiden er underkommunisert i Norge, og knytter det han kaller for «voldsvenstre» til drapsetterforskningen i Kristiansand.

I en Facebook-post klokken 13 spør tidligere justisminister Per-Willy Amundsen om «det gode hatet har kostet menneskeliv», og at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor».

Hvorfor går du ut på Facebook og kobler det til det du kaller voldsvenstre til dette før vi vet hva som har skjedd?

– Jeg oppfatter at jeg kun påpeker det åpenbare. Det er helt naturlig at man tenker i retning av at det er politisk motivert. Jeg håper det ikke er det, sier Amundsen."

Dr_Who

Dr_Who
23.10.20 22:02

...

(Innlegget ble redigert 23.10.20 22:02)

Solvgutt1

Solvgutt1
23.10.20 23:11

Etter at det kom fram at en av de siktede har bindinger til høyreekstremisme så har jeg ventet på en Facebook-post fra Amundsen, men den kommer visst ikke.

Solvgutt1

Solvgutt1
23.10.20 23:11

Etter at det kom fram at en av de siktede har bindinger til høyreekstremisme så har jeg ventet på en Facebook-post fra Amundsen, men den kommer visst ikke.

Rockohh

Rockohh
23.10.20 23:58
joplina: Nåja..dette melder TV2 : "Kobler drapsetterforskningen i Kristiansand til «voldsvenstre»: – Trist og farlig Per-Willy Amundsen (Frp) skriver at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor» etter at Sian-medlem Dan-Eivind Lid (48) ble funnet død i Kristiansand. Tidligere justisminister, og nåværende stortingsrepresentant og medlem av stortingets justiskomité Per-Willy Amundsen, mener vold fra venstresiden er underkommunisert i Norge, og knytter det han kaller for «voldsvenstre» til drapsetterforskningen i Kristiansand. I en Facebook-post klokken 13 spør tidligere justisminister Per-Willy Amundsen om «det gode hatet har kostet menneskeliv», og at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor». – Hvorfor går du ut på Facebook og kobler det til det du kaller voldsvenstre til dette før vi vet hva som har skjedd? – Jeg oppfatter at jeg kun påpeker det åpenbare. Det er helt naturlig at man tenker i retning av at det er politisk motivert. Jeg håper det ikke er det, sier Amundsen."

P.W. Amundsen har ikke utpekt noen gjerningspersoner som Filter nyheter skrev her:

"Likevel gikk tidligere justisminister Per-Willy Amundsen, ut på Facebook allerede dagen etter drapet ble kjent og utpekte "voldsvenstre" og "ekstremvenstre" som antatte gjerningspersoner".

Uredelig av Filter nyheter!

aIseboy

aIseboy
24.10.20 09:12
joplina: Jeg håper det ikke er det, sier Amundsen

...du kan banne noe så jævlig på at PWA tok med i aftenbønnen at gjerningspersonene kunne knyttes til hans politiske motstandere. 

aIseboy

aIseboy
24.10.20 09:15
Rockohh: Uredelig av Filter nyheter!

Slikt som deg bør ikke snakke om hva som er uredelig eller ei.

PWA siktet få timer etter drapet på "det gode hatet" og "voldsvenstre".

På samme vis som Per Sandberg i sin tid få minutter etter sprengingen av regjeringskvartalet stod klar og la skylden på islamister.

Hvorfor lærer dere aldri? Kan dere ikke for en gangs skyld vente til man har mer informasjon? Er det ikke flaut å bomme gang på gang? 

Ka9nen

Ka9nen
24.10.20 09:19
Rockohh: P.W. Amundsen har ikke utpekt noen gjerningspersoner som Filter nyheter skrev her: "Likevel gikk tidligere justisminister Per-Willy Amundsen, ut på Facebook allerede dagen etter drapet ble kjent og utpekte "voldsvenstre" og "ekstremvenstre" som antatte gjerningspersoner". Uredelig av Filter nyheter!

Ikke overraskende og ikke akkurat første gangen heller, hvem er det som tar "Filter nyheter" alvorlig?

(Innlegget ble redigert 24.10.20 09:20)

Dr_Who

Dr_Who
24.10.20 09:37

Det store spørsmålet er om høyreekstremister er dummere enn andre eller mer uredelig enn andre. Svaret er at det handler om begge deler. 

Folk som ikke er så flinke til å tenke søker enkle forklaringsmodeller på hvordan verden henger sammen. Nazistene klarte å få sine tilhengere til å tro at jødene var årsaken til alle deres problemer.

På samme måte har dagens høyrepopulistiske politikere fått mange til å tro at muslimene eller innvandrere generelt er årsaken til alt som er galt.

For å få folk til å tro på noe så vanvittig kan man selvsagt ikke drive med faktabasert argumentasjon, og diskutere på normal måte.

Høyrepopulistiske ledere bruker helt andre metoder. Hvis man lurer på hvilke, er det bare å studere valgkampen til Donald Trump, en av historiens mest løgnaktige politikere.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 09:43)

Cabal

Cabal
24.10.20 09:47
aIseboy: PWA siktet få timer etter drapet på "det gode hatet" og "voldsvenstre".

Lurer på om han kommer med noe nytt innlegg på Facebook når det nå (evt) viser seg at anklagene hans burde omhandlet voldshøyre. I stedet for voldsvenstre altså - begge deler er ganske dust, selv om det altså gang på gang viser seg at det er høyreekstremister som er farlige i Norge.

Gunstein12

Gunstein12
24.10.20 09:54
aIseboy: ...du kan banne noe så jævlig på at PWA tok med i aftenbønnen at gjerningspersonene kunne knyttes til hans politiske motstandere.

Venstreekstremister er nok hans politiske motstandere ja.

Gunstein12

Gunstein12
24.10.20 10:08
aIseboy: Slikt som deg bør ikke snakke om hva som er uredelig eller ei.PWA siktet få timer etter drapet på "det gode hatet" og "voldsvenstre".På samme vis som Per Sandberg i sin tid få minutter etter sprengingen av regjeringskvartalet stod klar og la skylden på islamister.Hvorfor lærer dere aldri? Kan dere ikke for en gangs skyld vente til man har mer informasjon? Er det ikke flaut å bomme gang på gang?

Kanskje ikke så unaturlig at slike spekulasjoner oppstår?

Ville det vært riktigere å spekulere om motiv, og antatt tilhørighet til gjerningsmann,  om det var en venstreekstrem som ble drept?

helgekarl

helgekarl
24.10.20 10:19
Gunstein12: Kanskje ikke så unaturlig at slike spekulasjoner oppstår? Ville det vært riktigere å spekulere om motiv, og antatt tilhørighet til gjerningsmann,  om det var en venstreekstrem som ble drept?

Nå må du slutte å røre. Politiske mord og terrorisme i Norge blir begått av høyreekstreme. Lev med det.

Gunstein12

Gunstein12
24.10.20 10:49
helgekarl: Nå må du slutte å røre. Politiske mord og terrorisme i Norge blir begått av høyreekstreme.

Uheldigvis?

Gunstein12

Gunstein12
24.10.20 10:51
helgekarl: Nå må du slutte å røre.

Men er det noen venstreekstremister som er blitt drept i Norge da?

B.O.B

B.O.B
24.10.20 11:46
Stormoen33*MOD*: Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Spørsmål kan rettes til diskusjon@vg.no

Nå diskuterer jeg ikke moderingen, men kontaktmetoden er jeg svært tvilsom til. Hvis man sender en mail til diskusjon@vg.no så antar jeg at du kommer til en moderator. De vil be deg sende navn og telefonnummer tilknyttet kontoen - og det burde man IKKE gjøre.

Moderatorene er en smørje av gratisarbeidere med som av ymse kvalitet, noen støtter pedofile saker, andre har andre rare avvikende synspunkter eller støtter feil fotballag. Hva vet jeg? 

Jeg ble en gang opplyst om at det var kun én person hos VG som hadde tilgang til debattaktørenes identitet, men skulle du bli utestengt av en grunn du ikke skjønner må du kanskje oppgi din identitet med mail, navn og telefon til en moderator. Kanskje til den motdebbatanten du synes er usympatisk ved at han støtter f.eks. en pedofilidømt. 

Her mener jeg VG kan klargjøre for oss hva som skjer når man tar kontakt på deres mailadresse. Eller må vi alle opprette falske hotmailadresser slik som Laila Berthaussen?

(Innlegget ble redigert 24.10.20 11:47)

Dr_Who

Dr_Who
24.10.20 12:11
B.O.B: Moderatorene er en smørje av gratisarbeidere med som av ymse kvalitet, noen støtter pedofile saker, andre har andre rare avvikende synspunkter eller støtter feil fotballag. Hva vet jeg?

Hva betyr det at noen moderatorer "støtter pedofile saker"? Hva betyr "med som av ymse kvalitet"? 

Støtter moderatorene feil fotballag også! Du verden.

0gg0

0gg0
24.10.20 15:46
aIseboy: ...du kan banne noe så jævlig på at PWA tok med i aftenbønnen at gjerningspersonene kunne knyttes til hans politiske motstandere.

Er det din oppfatning at det sitter politikere på Stortinget som håper på politiske mord i Norge?

GreySerpent

GreySerpent
24.10.20 15:48
Ka9nen: Ikke overraskende og ikke akkurat første gangen heller, hvem er det som tar "Filter nyheter" alvorlig?

Garantert ikke Miff'ere, er jeg rimelig sikker på.

0gg0

0gg0
24.10.20 15:49
Cabal: voldshøyre. I stedet for voldsvenstre

Som jeg har redegjort for tidligere, så er ikke "voldshøyre" et etablert begrep. Voldsvenstre derimot, med henholdsvis 117 mot nærmere 20 000 treff på Google.

Rockohh

Rockohh
24.10.20 16:21
Ka9nen: Ikke overraskende og ikke akkurat første gangen heller, hvem er det som tar "Filter nyheter" alvorlig?

"Norges svar på Odins Soldater innen mediene er Filter Nyheter og Faktisk.no Der Odins soldater patruljerer gatene, patruljerer de andre nettet". "Journalistene er blitt overvåkere, som slår til når noen overskrider deres grenser".  - Document.no 6.06.17

sisyf0s

sisyf0s
24.10.20 16:42
0gg0: Som jeg har redegjort for tidligere, så er ikke "voldshøyre" et etablert begrep. Voldsvenstre derimot, med henholdsvis 117 mot nærmere 20 000 treff på Google.

He-he, et etablert begrep blant norske høyreekstreme, ja. Morsom du.

Mens en på venstresiden i Norge ikke ser ut til å trenge noe voldshøyre-uttrykk.

Selv om det er på høyresiden den alvorlige politiske volden i Norge befinner seg. Mens dustene lengst ute på venstresiden nøyer seg med litt steinkasting og utdeling av en og annen blåveis benytter  ekstremistene ute på høyresiden i Norge seg av dynamitt og skytevåpen og massedrap.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 16:43)

0gg0

0gg0
24.10.20 16:51
sisyf0s: et etablert begrep blant norske høyreekstreme, ja.

At dere ikke bryr dere om volden fra meningsfellene deres er da ikke noe nytt. Å overse eller benekte har i grunn ingen betydning for dens eksistens.

joplina

joplina
24.10.20 16:53
Rockohh: P.W. Amundsen har ikke utpekt noen gjerningspersoner som Filter nyheter skrev her: "Likevel gikk tidligere justisminister Per-Willy Amundsen, ut på Facebook allerede dagen etter drapet ble kjent og utpekte "voldsvenstre" og "ekstremvenstre" som antatte gjerningspersoner". Uredelig av Filter nyheter!

Jeg ser ikke det du ser.

Jeg ser at P.W Amundsen addresserer skylden og peker ut hvor gjerningsperson(er) med stor sikkerhet er å finne. OG DER TOK'N FEIL GITT - mens Filter nyheter gjengir Amundsens feilslåtte synsing  spot on og absolutt redelig nok.

"Trist og farlig Per-Willy Amundsen (Frp) skriver at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor» etter at Sian-medlem Dan-Eivind Lid (48) ble funnet død i Kristiansand. Tidligere justisminister, og nåværende stortingsrepresentant og medlem av stortingets justiskomité Per-Willy Amundsen, mener vold fra venstresiden er underkommunisert i Norge, og knytter det han kaller for «voldsvenstre» til drapsetterforskningen i Kristiansand. I en Facebook-post klokken 13 spør tidligere justisminister Per-Willy Amundsen om «det gode hatet har kostet menneskeliv», og at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor».

– Hvorfor går du ut på Facebook og kobler det til det du kaller voldsvenstre til dette før vi vet hva som har skjedd?

Jeg oppfatter at jeg kun påpeker det åpenbare. Det er helt naturlig at man tenker i retning av at det er politisk motivert. Jeg håper det ikke er det, sier Amundsen."

- Jeg skjønner ikke problemet med å innrømme  at Amundsen  forhastet seg i sine spekulasjoner og tok feil..for hva er meningen med å late som om han ikke gjorde det - når han vitterlig gjorde det..?

- Uansett er det en tragisk sak - slik det alltid er når det går liv. Men det blir ikke mindre tragisk av å prøve å dytte skylden over på "voldsvenstre" og "ekstremvenstre" - eller å utlede en debatt om "voldsvenstre" når  det skjer et drap på en mann tilhørende ytre høyre - utført av minst én likesinnet mann fra ytre høyre flanke og et par bekjente som neppe kan kobles til noen som helst venstreside!

- Hva er greia liksom....

Drapet på mannen var vel i bunn og grunn et drap i det kriminelle miljø. Narkotika har blitt nevnt i flere sammenheng og den dreptes bakgrunn er ikke noen uskyldsren dans på roser heller;

"NRK har fått innsyn i flere dommer mot Dan Eivind Lid. Han er i løpet av årene ilagt flere besøksforbud, blant annet mot utleiere av leiligheter han har bodd i. Han er dømt for gjentatte tilfeller av hærverk og sjikane, skremmende og plagsom atferd. I tillegg er han dømt for oppbevaring av våpen og ammunisjon samt bruk og besittelse av mindre mengder narkotika."

- Så hva har venstresiden eller "voldsvenstre" eller "ekstremvenstre" med saken å gjøre...?

INGENTING

Rockohh

Rockohh
24.10.20 17:06
joplina: Jeg ser ikke det du ser. Jeg ser at P.W Amundsen addresserer skylden og peker ut hvor gjerningsperson(er) med stor sikkerhet

P.W. Amundsen har IKKE pekt ut gjerningsperson!

Keva

Keva
24.10.20 17:12
Jean_Grey: En av grunnleggerne av SIAN var Arbeiderpartimann(Arne Tumyr) og tidligere leder av HEF. Forklarer du disse også som høyreekstremister?

Her skjer det rare ting!
Dette innlegget klikket jeg "rediger" på, pga at mesteparten av det jeg skrev, manglet. Og så la jeg inn teksten på nytt - etter å ha gått veien om et tekstbehandlingsprogram.
Men ser da altså at dette sto med den mangelfulle teksten, og det andre kom inn som nytt innlegg.

Merkverdig!

(Innlegget ble redigert 24.10.20 17:18)

Jean_Grey

Jean_Grey
24.10.20 17:14
0gg0: Og de blir heller ikke karakterisert som høyreekstreme av PST.

Riktig! Det er det bare de begrepsforvirrede her inne som bruker.

joplina

joplina
24.10.20 17:15
Rockohh: P.W. Amundsen har IKKE pekt ut gjerningsperson!

Nei, Per Willy Amundsen har ikke utpekt eller navngitt noen drapsmann - og ingen har påstått det heller! Ikke en gang Filter nyheter!

Men Per Willy Amundsen gikk ut på facebook og koblet drapet på SIAN-snubben til "voldsvenstre" og ekstremvenstre" og tok sørgelig feil når han gjorde det....selv om han forsvarte sin egen feilkobling med "– Jeg oppfatter at jeg kun påpeker det åpenbare."

"Trist og farlig Per-Willy Amundsen (Frp) skriver at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor» etter at Sian-medlem Dan-Eivind Lid (48) ble funnet død i Kristiansand. Tidligere justisminister, og nåværende stortingsrepresentant og medlem av stortingets justiskomité Per-Willy Amundsen, mener vold fra venstresiden er underkommunisert i Norge, og knytter det han kaller for «voldsvenstre» til drapsetterforskningen i Kristiansand. I en Facebook-post klokken 13 spør tidligere justisminister Per-Willy Amundsen om «det gode hatet har kostet menneskeliv», og at «hatet fra ekstremvenstre må tas på alvor».

– Hvorfor går du ut på Facebook og kobler det til det du kaller voldsvenstre til dette før vi vet hva som har skjedd?

– Jeg oppfatter at jeg kun påpeker det åpenbare. Det er helt naturlig at man tenker i retning av at det er politisk motivert. Jeg håper det ikke er det, sier Amundsen."

Dette drapet har NADA, ZIP og INGENTING å gjøre med noe som helst relatert til  venstresiden.

Det var et drap i et kriminelt miljø der både den drepte og minst én av de tiltalte  definitivt hørte til den ytre høyreside.

Keva

Keva
24.10.20 17:15

Prøver igjen ...

(Innlegget ble redigert 24.10.20 17:20)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg