Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Islamistisk terror i Paris!

NYTT TEMA
Garindan

Garindan
18.10.20 18:37
Rhabagatz: Jeg ser ikke helt hvorfor du avkrever meg et svar på dette. Hyklersk vil det i så fall være begge veier - og i denne tråden var det du som brukte denne retorikken og jeg som reagerte.

Det var et retorisk spørsmål. Dvs at jeg ikke forventet eller avkrevde et svar.

Jeg brukte den retorikken for å fremkalle en reaksjon ja, for å vise at noen reagerer ulikt på samme problemstilling, avhengig av hvem man prater om.

pfrog567

pfrog567
18.10.20 19:29
Rhabagatz: Hindu.

Jeg visste ikke at hun var hindu, for det er muslimer i India også.

Og jeg kjente ikke til hvilken religion hun hører til. Hvis hun er religiøs i det hele tatt da.

Solidarity

Solidarity
18.10.20 19:34
supersubben: Hvordan kan du si at mange muslimer støtter bokstavtro muslimer som utøver vold og død? Fortell meg det!

80% av elevene på en skole i Frankrike nektet å respektere ett minutts stillhet for Charlie Hebdo-ofrene, er et ganske godt eksempel på hvilke holdninger som lever blant et stort antall muslimer i den vestlige verden.

Solidarity

Solidarity
18.10.20 19:36
supersubben: Dette er folk som misbruker islam for å fullbyrde sine djevelske handlinger.

Man kunne sagt det samme om nasjonalsozialismen med den retorikken. 

"Dette er ikke ekte nazister"  

Når du  
1 Tror på en religion 
2 Utfører en handling i dens navn 

Så har det alt med den religionen å gjøre. Du kan ikke benekte at ethvert ubehagelig element ved en religion (Ideologi) ikke har noe med religionen å gjøre.

Solidarity

Solidarity
18.10.20 19:46
supersubben: Les bibelen du. Det har jeg gjort. Koranen også. Det er ikke stor forskjell. I mange muslimske land råder fattigdom, derfor er de ikke like sekularisert. Men nå kommer det vel en påstand om at islam er årsaken til fattigdom i de muslimske landene? Jeg mener det, jeg orker ikke hører det.

Det stemmer at det ikke er stor forskjell. 

Begge deler er basert på ren fiksjon, og begge deler har fungert og fungerer som ortodokse politiske ideologier. 

Hvordan stod det til i Europa når Kristendommen hadde sin prime time? Dårlig. Kvinner ble brent på bålet for å være avgudsdyrkere mens mennene mistet hodet. Forskere ble forfulgt drept over en lav sko for å ymte frempå vitenskapelige tanker som stred med den kristne tro.

Dvs. hvis du ikke var prest, adelsmann ol. Og "Gud forby" rettroende kristen. Var du de tingene kunne du leve et priviligert liv.  

Rettroende kristen var du pålagt å være, og kvinnesynet vet vi alle hvordan var. Elendig.

Folket var stort sett fattige bønder, og folk var generelt korka og dumme. Opplysningsnivået var bånn i bøtta, og kristendommen var en sentral årsak til nettop det. Religion satt i system tillater ikke egne tanker, kritisk tenking og i det hele tatt generell progresjon. 

Forskere har forsket siden mennesket begynte å eksistere og erkjenner fortsatt å ha svaret på svært lite om universet. De religiøse har svaret på alt dette for det står skrevet i deres bøker. 

Mange muslimske land i verden i dag er fullt på høyde med Europa under kristendommens jerngrep. Ergo er opplysningsnivået i mange muslimske land usannsynlig lavt, og jo større andel korka mennesker i et lands populasjon jo mere rævkjørt vil landet være. 

Det er de triste fakta. 

(Innlegget ble redigert 18.10.20 19:48)

Garindan

Garindan
18.10.20 20:21
Solidarity: Hvordan stod det til i Europa når Kristendommen hadde sin prime time? Dårlig. Kvinner ble brent på bålet for å være avgudsdyrkere mens mennene mistet hodet. Forskere ble forfulgt drept over en lav sko for å ymte frempå vitenskapelige tanker som stred med den kristne tro.

Heldigvis hadde vi en smarting som brukte kristendommen og Guds ufeilbarlighet i noen finurlige retoriske grep. Han ble nemlig stevnet av den romerske inkvisisjonen og måtte forsvare seg.

"I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use."

- Galileo Galilei 1564-1642

(Innlegget ble redigert 18.10.20 20:25)

Framsynt

Framsynt
18.10.20 20:37
fruitman: Forbanna sykt. At det kommer fra en SV-politiker er således ingen overraskelse.

De er jo syke i hodet.

Vi har jo mange eksempler på dette her på VGD også. Alle på venstresiden forsvarer islam/muslimer og får seg ikke til å fordømme noen ting.

Det er også skremmende å lese kommentarer på Facebook av muslimer bosatt i Norge. De er mest opptatt av at ytringsfrihet er problematiske. Disse folkene viser igjen og igjen at de ikke er skikket til å bo i Vesten. Likefullt blir de omfavnet av venstresiden og Erna.

Nabo

Nabo
18.10.20 20:56
pfrog567: Helt som forventet det.

Ja, det er helt som ventet.

Det er langt verre at så mange mennesker som har sine røtter her i vesten, går med på samme narrativet, at vi må holde tilbake ytringer som "noen" kan bli krenket av. Det er krenking og motstand mot vedtatte dogmer som har bragt verden videre til der vi er i dag. Vi kom ikke her ved å holde fast på gamle dogmer. 

Nabo

Nabo
18.10.20 21:07
Jean_Grey: Hvorfor er de her i det hele tatt dersom våre friheter representerer en slik forferdelig trussel for dem. De kan jo bare pakke sakene sine å dra til en muslimsk despoti som er helt etter deres smak. Mange valgmuligheter der. Og de vil sikkert ikke bli savnet!

De er her for å overta Europa, enten ved migrasjon eller ved fødselsoverskudd. Husk at islam er tålmodig i slike saker som gir den endelige seier over oss vantro. 

Så har Hege Storhaug sett litt nærmere på, hvor drapsmannen i Paris hentet inspirasjonen sin fra når han på død og liv måtte skille hodet fra kroppen på læreren. På norsk har vi ikke engang noe konkret ord for det drapsmannen gjorde, men på arabisk ville det ikke forundre meg om det finnes et titalls ord for akkurat den handlingen.

Samuel Paty fikk hodet skåret av. Han er ikke den første, ei heller den siste som vil oppleve denne metoden.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
18.10.20 21:17
Langveg: Ytringsfridom går først og femst på retten til å kritisera sin eigne, ikkje andres tru og andre land.

Alstå slik som denne jøden som bagatelliserer Holoaust og tviler på at Holocaust i det hele tatt har funnet sted?

Når det gjeld Holocaust stør ein seg på dokument, vitneutsegner, rettssaker og svært lite på røynlege ting, jfr at det ikkje har vorti gjort utgravingar i Treblinka av eit slikt omfang at ein kan prova noko som helst av alt det som vert hevda, påstått osb. Då hjelper det ikkje med honnørord som faghistorikarar, historievitskap, forsking og alle "historikarar er samde" osb. Holocaust"forsking" er like ullent som "miljøtrugsmålet".

Og slik som denne usananeren som ser ut til å ha gjort det til sin livsoppgave å kritisere sitt hjemland USA og sine egne usanare?

Lynghistorier byrja alt britane med under 1. verdskrigen, og dei har haldi på sidan. Usanarane og tyskarar og dess like fylgde godt opp.

Takk, det var meget oppklarende, da forstår jeg hva du mener med:

"Ytringsfridom går først og femst på retten til å kritisera sin eigne, ikkje andres tru og andre land."

(Innlegget ble redigert 18.10.20 21:17)

pfrog567

pfrog567
18.10.20 21:23
Framsynt: Vi har jo mange eksempler på dette her på VGD også. Alle på venstresiden forsvarer islam/muslimer og får seg ikke til å fordømme noen ting.

"Alle" på venstresiden her inne? Jeg har stemt Ap hele mitt liv, så jeg tilhører nok denne berømte "venstresiden". Men jeg har aldri forsvart slike uhyrlige gjerninger begått av muslimer, eller andre for den saks skyld. Jeg blir heller kvalm av de som mener at vi hele tiden skal liksom "forstå-i-hjel" slike vesener. 

Jeg tolerer muslimer som følger norske lover og regler. De muslimene som ikke klarer å forholde seg til dette og ikke respekterer våre verdier, kan bare flytte til sitt opphavsland eller et annet muslimsk land. Enkelt og greit, da de har ingenting positivt å bidra med i det norske samfunn.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
18.10.20 21:28
norball: helt uavhengige blir de neppe uansett; den regionen har mye olje og naturgass

Her spiller også dominoeffekten inn. Hvis én republikk i Den russiske føderasjon får lov til å løsrive seg og bli uavhengig og selvstendig, vil straks flere andre republikker følge etter og kreve det samme. Om Tatarstan, Basjkorostan, Udmurtia, Tsjuvasia, Dagestan osv. krever og får selvstendighet, vil det ende med total oppløsning av Den russiske føderasjon og det vil Moskva naturligvis gjøre alt for å hindre.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
18.10.20 21:37
Langveg: Dessutan skal ein ha i mente at for ein muhammedanar

Nå bør du ha i mente at for mange muslimer er det nedsettende, krenkende og svært fornærmende å bli kalt muhammedaner, idet det kan oppfattes som en påstand om at de tilber Muhammed som en gud, noe de slett ikke gjør.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
18.10.20 21:45
Rhabagatz: Demokrati betyr også at man kan mene at det er som et mobbeoffer som tar igjen. AT det er greit å være for å gjeninnføre en blasfemiparagraf, eller å forby blasfemi i skolen

I et demokrati må selvfølgelig alle få ønske og kreve hva som helst som ikke skader andre mennesker.

Alle er i sin fulle rett til å kreve sensur, forbud mot blasfemi og avskaffelse av ytringsfriheten.

Men det blir veldig ugreit hvis man skal føle seg mobbet fordi andre ikke liker ens religiøse og politiske meninger.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
18.10.20 21:50
pfrog567: De skulle bare latt de løsrive seg, for Tsjetsjenia er da vel et fattig land? Så da må årsaken være at det er noen oljerørledninger som går gjennom landet som Putin vil ha full kontroll over..

Se mitt svar til norball om dominoeffekten 18.10.20 21:28

Rhabagatz

Rhabagatz
18.10.20 22:14
Homo_Erectus: Men det blir veldig ugreit hvis man skal føle seg mobbet fordi andre ikke liker ens religiøse og politiske meninger.

I dette tilfelle var det altså noen som ikke personlig følte seg mobbet, men som forsto at andre (muslimene) følte seg mobbet, som ble anklaget for å være antidemokratisk.

Det som er ugreit er at folk halshugger andre. At folk føler seg krenket er det ikke så mye å gjøre noe med. Vi har tross alt rett til å føle krenket (og i de fleste tilfeller også rett til å krenke).

(Innlegget ble redigert 18.10.20 22:16)

Garindan

Garindan
18.10.20 22:16
Langveg: Ytringsfridom går først og femst på retten til å kritisera sin eigne, ikkje andres tru og andre land.

La oss anta at du har rett. Så slipper man inn folk fra andre land, som følgelig ikke kan kritiseres. Hva er isåfall hensikten med det? Å erodere våre friheter? Vanligvis vil man adaptere lovsystemet til nye situasjoner som oppstår, det kan være pga ny teknologi eller annet. Så hvis man slipper inn folk man ikke kan kritisere, så oppstår en ufrihet man ikke hadde. I ytterste konsekvens vil isåfall ytringsfrihet være inkompatibelt med globalisme. Så hva foretrekker du? Globalisme eller ytringsfrihet?

pfrog567

pfrog567
18.10.20 22:28
Homo_Erectus: Se mitt svar til norball om dominoeffekten 18.10.20 21:28

Ok, leste den nå :)

nostalgikern

nostalgikern
18.10.20 22:46
Tempus: Ekstreme muslimer kalt islamister er ikke å spøke med nei, helt sykt.

Og hvordan vite hvem som egentlig er det, mon tro?  Det var jo f.eks. en relativt lang "serie" med folk som i media stod frem og hadde stort sett bare godord å si om sin tidligere kontakt med eller  sitt naboskap med f.eks. disse som hadde dratt til Syria for noen år siden for å delta i hellig krig osv.  Alt fra tidligere lærere og fritidsklubb-ledere til naboer var lettere sjokkert over at akkurat den og den viste seg  hadde dratt av gårde. F.eks.  en eldre nabokone trakk frem at hun ved et par anledninger sågar var blitt vist den hyggelige gest at boligblokkens ytterdør var holdt åpen av en slik til hun hadde passert osv.  "Alltid så hyggelig" osv...  Javisst ja.

Corvus

Corvus
18.10.20 22:51
Homo_Erectus: Men det blir veldig ugreit hvis man skal føle seg mobbet fordi andre ikke liker ens religiøse og politiske meninger.

Dette gjør jo t.o.m. politikerne, og media. Nynazister, Trump osv. Hvorfor skal ekstreme muslimer slippe unna?

Corvus

Corvus
18.10.20 22:55

Jaha, hvor i huleste har du dette vrøvlet fra?

knthz

knthz
18.10.20 23:02
Garindan: La oss anta at du har rett.

Nei, la oss ikke anta det. Det er slikt som starter fascismen. 

Framsynt

Framsynt
18.10.20 23:24
pfrog567: "Alle" på venstresiden her inne? Jeg har stemt Ap hele mitt liv, så jeg tilhører nok denne berømte "venstresiden". Men jeg har aldri forsvart slike uhyrlige gjerninger begått av muslimer, eller andre for den saks skyld. Jeg blir heller kvalm av de som mener at vi hele tiden skal liksom "forstå-i-hjel" slike vesener.  Jeg tolerer muslimer som følger norske lover og regler. De muslimene som ikke klarer å forholde seg til dette og ikke respekterer våre verdier, kan bare flytte til sitt opphavsland eller et annet muslimsk land. Enkelt og greit, da de har ingenting positivt å bidra med i det norske samfunn.

Det er nok som du skriver om APs velgere, for det er Norges største parti og favner mange forskjellige mennesker.
Hos SV - som det var snakk om her - MDG og Rødt er det nok så godt som alle som ønsker en naiv og snillistisk innvandringspolitikk. De omfavner politikere som Karin Andersen.

SP påstår seg restriktive i innvandringspolitikken. Men hverken AP eller SP ville støtte H+FrP regjeringen på deres forslag om innstramming på det viktigste området - gjenforeninger og bortfall av automatisk opphold for barn som blir myndige.
Heller ikke ville de støtte opp om tap av statsborgerskap for terrorister.

Så i praksis er ikke AP og SP tilhengere av innstramming. Det kan man jo tenke på.

immediately

immediately
18.10.20 23:25
Corvus: Jaha, hvor i huleste har du dette vrøvlet fra?

Langveg har ennu langveg å gå mht til forståelsen av paragraf 100.

Eldon

Eldon
18.10.20 23:29

Paris og andre storbyer bør selvsagt tapetseres med Muhammed-karikaturer nå. Dette kan man ikke gi en millimeter på.

Hvis jeg flytter til Saudi, må jeg faktisk forholde meg til sharia. Kan ikke skjære huet av en kelner der fordi han ikke serverer meg alkohol. 

Jean_Grey

Jean_Grey
18.10.20 23:41
Nabo: De er her for å overta Europa, enten ved migrasjon eller ved fødselsoverskudd. Husk at islam er tålmodig i slike saker som gir den endelige seier over oss vantro.  Så har Hege Storhaug sett litt nærmere på, hvor drapsmannen i Paris hentet inspirasjonen sin fra når han på død og liv måtte skille hodet fra kroppen på læreren. På norsk har vi ikke engang noe konkret ord for det drapsmannen gjorde, men på arabisk ville det ikke forundre meg om det finnes et titalls ord for akkurat den handlingen. Samuel Paty fikk hodet skåret av. Han er ikke den første, ei heller den siste som vil oppleve denne metoden.

Hege Storhaug har helt rett i det hun skriver i artikkelen du linker til. Det er en islamsk tradisjon å drepe kritikere som går helt tilbake til profeten selv. Denne drapsmannen og likskjenderen gjør ikke annet enn å følge denne tradisjonen.

Frankrike har flere slike islamister og potensielle terrorister innenfor sine grenser. Kanskje på tusenvis. Landets myndigheter burde etter hvert se på muligheter for å sende disse hjem igjen til sine respektive hjemland. Noe de også burde gjøre var, dersom det dukket opp slike terrorister på nytt sende hele familien til terroristen ut av landet, tilbake til det evt. hjemlandet den opprinnelig kom fra!

busemannen

busemannen
18.10.20 23:44
kytec: Spent på å se hvem som først kommer inn for å bagatellisere dette, rettferdiggjøre det,

Hvem vant denne bizarre konkurransen din? Spent . . . 

immediately

immediately
18.10.20 23:54
Eldon: Paris og andre storbyer bør selvsagt tapetseres med Muhammed-karikaturer nå. Dette kan man ikke gi en millimeter på.

Bare å laste ned karikaturtegninger av denne sverdsvingende morderprofeten og spre dem hvor alle kan se dem.

Nok er nok.

(Innlegget ble redigert 18.10.20 23:57)

pfrog567

pfrog567
18.10.20 23:55
Framsynt: SP påstår seg restriktive i innvandringspolitikken. Men hverken AP eller SP ville støtte H+FrP regjeringen på deres forslag om innstramming på det viktigste området - gjenforeninger og bortfall av automatisk opphold for barn som blir myndige.
Heller ikke ville de støtte opp om tap av statsborgerskap for terrorister.

Jeg tror ikke det var så mange av AP og SP sine velgere som var enige i dette. Ikke mine venner i all fall. For øvrig så har jeg stor sans for Bøhler, og da blir det nok snart SP her også :)

Batucada

Batucada
19.10.20 07:30
clavin: Kan det tenkes da at det er islam som er problemet? Er dette en tanke som har slått eksempelvis de på venstreaksen av norsk politikk? Har de reflektert over at islamdominerte land stort sett er preget av krig og uro, og stilt spørsmålet "hvorfor"?

Nå har muslimer og «støttespillere» lenge snakket om at kritikere misbruker ytringsfriheten og at det er unødvendig å si noe om islam som er krenkende.

Ok, skal vi diskutere hva som er god bruk av friheter og hva som er unødvendig, så slår jo det argumentet tilbake på dem sjøl.

For vi har noe som heter trosfriheten, som gir den enkelte rett til å tro hva de vil.

Men det betyr ikke at det er nødvendig å tro på islam. Snarere fremstår det som uansvarlig å velge en religion der en så stor andel tilhengere blir skrullinger med totalitære og voldelige ideer. Hvorfor ta sjansen liksom?

En imam i en stor norsk moske, en person som er kompetent innenfor islam, støttet en islamsk terrorist.

Stort sett og med de fleste ting, betyr det å være kompetent en type kvalitetssikring.

Men innenfor islam virker det ikke slik! Blant de verste folka finner man kjempekompetente folk, mens det er blant de som ikke tar det så nøye med å kunne teksten ut og inn og følge regler man stort sett finner de som fungerer best utfra normale kriterier.

Langt fra alle muslimer blir koko, men ikke alle som kjører uten bilbelte, langt over fartsgrensen eller med noen drammer innabords kræsjer heller.

Det finnes ingen fornuftig grunn i 2020 til å lefle med tankegodset innen islam, samtidig som det er flere risikoer knyttet til det.

Karikaturer mot maktmennesker er derimot del av en ytringstradisjon som har skapt samfunn så bra at massevis av muslimer vil bo der heller enn i samfunnene skapt av deres egne trosfeller.

Men det er altså karikaturer som er problemet og ikke religionen i samfunnene muslimer emigrerer fra? Høres tvilsomt ut for meg!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg