Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dansk statsminister raser i sosiale medier

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
29.10.20 13:37

Er det ikke nok støy og mas i sosiale medier. Hvorfor i all verden skal en statsminister forsøke å sanke stemmer på en tragisk ulykke som dette???

https://www.aftenposten.no/verden/i/2dd9yv/danmarks-statsminister-langer-ut-mot-bilfoerer-etter-doedsulykke

Vet hun selv hvordan hun ville reagert? Vet hun noe om denne personen? Neppe. Bør hun la være, som landets statsminister, å forsøke å bruke ulykken til å skaffe seg omtale og muligens sympati? Ubetinget.

InnocentBystander

InnocentBystander
29.10.20 13:44
DrSchwei: Er det ikke nok støy og mas i sosiale medier. Hvorfor i all verden skal en statsminister forsøke å sanke stemmer på en tragisk ulykke som dette???

Ho må vel få lov til å skriva på di eiga Facebook side? Eg antar at dei som les det stort sett alt er forlk som støttar ho, så eg ser ikkje problemet. At avisene slår det opp kan ein vel ikkje lasta ho for?

DrSchwei

DrSchwei
29.10.20 17:33
InnocentBystander: Ho må vel få lov til å skriva på di eiga Facebook side? Eg antar at dei som les det stort sett alt er forlk som støttar ho, så eg ser ikkje problemet. At avisene slår det opp kan ein vel ikkje lasta ho for?

Det er statsministerens Facebook-sider. Det er ingen forbud mot å skrive det man vil, men er man statsminister er man statsminister hele døgnet - også i sosiale medier.

Hun vet at det blir referert utenfor sosial medier, så for de fleste blir det sett på som en halvoffisiell uttalelse.

Det har altså skjedd en trafikkulykke. Der hun karakteriserer den personen som har forårsaket ulykken som feig og det som verre er. Strengere straffer vil hun også ha.

Vet hun hvem denne personen er, som har stukket av?

Kan hun i en flik av en tanke tenke seg at hun selv eller noen av sine nærmeste i en slik situasjon kunne fått panikk og handlet irrasjonelt?

Jeg synes det er merkelig at en person på nivå med en statsminister holder på med slike følelsesladede og relativt lite reflekterte kommentarer i sosiale medier.

cruisecontrol

cruisecontrol
29.10.20 18:30

Når man meier ned ett menneske som dør og appåtil en liten unge så skjønner jeg at følelsene er der.

Jeg har selv unger og ville ønsket personen død om personen drepte en av mine barn.

Så utrolig feigt stikke av og det er flere grunner sikkert til hvorfor men uansett unnskyldning så personen en taper som uansett hvorfor ikke tør stå for det personen har gjort.

DrSchwei

DrSchwei
29.10.20 18:36
cruisecontrol: Så utrolig feigt stikke av og det er flere grunner sikkert til hvorfor men uansett unnskyldning så personen en taper som uansett hvorfor ikke tør stå for det personen har gjort.

Poenget mitt er:

1. Ingen vet hvordan en selv eller andre ville regagere i en slik situasjon når du innser at du har kjørt på et barn. De aller fleste ville ha en ryggmargsrefleks og en oppdragelse som sier at man stopper. MEN mennesker er så sammensatte og har så mange ulike bakgrunner og ting som styrer handlinger, at det er altfor enkelt å si at vedkomende er feig eller sånn og sånn.

2. En statsminister bør være den første til å erkjenne at verden er slik og at menneskene er svært forskjellige. Urasjonell opptreden i panikk er ikke uvanlig. Det er selvagt greit å føle sinne overfor vedkommende, men det er vel slik at de fleste av oss prøver å tenke oss om at det er en traigsk sak for BEGGE parter.

3. Og om ikke hun klarer å jobbe seg gjennom tanke nummer 1. og tanke nummer 2 - så kunne hun fint bare å la være, som landets statsminister, å komme med slike følelsesladede uttelser i sosiale medier.

Jeg mener det er langt over grensen hva en statsminister bør holde på med av privat følelsesytringer i sosiale medier.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 18:37)

joplina

joplina
29.10.20 18:49
DrSchwei: Det har altså skjedd en trafikkulykke. Der hun karakteriserer den personen som har forårsaket ulykken som feig og det som verre er. Strengere straffer vil hun også ha.

Nei, det har skjedd et bildrap. En femåring ble påkjørt og drept. og sjåføren stakk av.

Om dette skriver statsministeren på facebook : "– Hjertet mitt gråter. Jeg sender mine varmeste tanker til familien som på denne tragiske måten mistet den lille jenta på kun fem år i går, skriver Frederiksen på Facebook torsdag.

Kun en feiging løper av sted etter å ha fraranet et annet menneske dets liv, og dermed unngår å stå til ansvar for sine handlinger, legger hun til."

-Hennes uttalelse minner ingenting om "rasing på sosiale medier"

Hun konstaterer nøkternt fakta.

Lenta

Lenta
29.10.20 18:57
DrSchwei: Vet hun selv hvordan hun ville reagert? Vet hun noe om denne personen? Neppe. Bør hun la være, som landets statsminister, å forsøke å bruke ulykken til å skaffe seg omtale og muligens sympati?

Jeg synes ikke det er noe rart at Mette Fredriksen, som er mor selv, reagerer sterkt på dette. Å miste ett barn er trossalt det verste ett menneske kan oppleve.

Selv om selve påkjørselen kan ha vært ett tragisk uhell, så begikk føreren allikevel en alvorlig forbrytelse når han/hun valgte å løpe fra åstedet.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 19:03)

DrSchwei

DrSchwei
29.10.20 19:10
joplina: – Kun en feiging løper av sted etter å ha fraranet et annet menneske dets liv, og dermed unngår å stå til ansvar for sine handlinger, legger hun til." -Hennes uttalelse minner ingenting om "rasing på sosiale medier" Hun konstaterer nøkternt fakta.

Spesielt nøkternt er det ikke å kalle andre mennesker, mennesker hun ikke kjenner, som en "feiging". Denslags ordbruk bør ingen bruke om folk de ikke kjenner. Speiselt ikke når man er statsminister.

At Trump og diverese andre statsledere kommer med stadige karakteristikker og ukvemsord om politiske motstandere er man blitt vant til.

Men at statsledere skal drive å karakterisere egen befolkning på denne måte er direkte upassende.

Hvem er neste mann ut - Kong Harald? Heldigvis har vi en klok konge som aldri ville sagt noe i nærheten av det denne statsministeren lirer av seg.

Hva om det er en psykisk syk kvinne på 21 år, blond og helt dank, som var den som kjørte på barnet?

Er det greit å kalle henne "kun en feiging"?

Jeg synes ikke det.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 19:12)

Lenta

Lenta
29.10.20 19:27
DrSchwei: Men at statsledere skal drive å karakterisere egen befolkning på denne måte er direkte upassende.

Så fordi man er en statsleder så skal man ikke kunne kalle en spade for en spade mener du? Hun har vel like mye rett til å uttale seg om dette som hvilken som helst annen borger av Danmark.

Denne personen kjørte på ett barn som resulterte i døden. Han/hun valgte å stikke av, noe som er ulovlig. Kan ikke bli stort mer feigt enn det spør du meg.

joplina

joplina
29.10.20 19:45
DrSchwei: Spesielt nøkternt er det ikke å kalle andre mennesker, mennesker hun ikke kjenner, som en "feiging".

Det er så vidt meg bekjent straffbart å hensette noen i hjelpeløs tilstand, og i trafikken har alle plikt å stanse og bistå og i tillegg ble altså et barn drept...men vedkommende stakk av og hadde ikke meldt seg på et døgn når statsministeren skrev det hun skrev.

Hvis hun skulle ha "rast" i sosiale medier så kan jeg tenke meg adskillig saftigere  og beskrivende gloser i bruk enn "feig".

Jeg syns "feig" var en mild beskrivelse situasjonen og den fatale konsekvensen tatt i betraktning!

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 20:06
DrSchwei: Det er selvagt greit å føle sinne overfor vedkommende, men det er vel slik at de fleste av oss prøver å tenke oss om at det er en traigsk sak for BEGGE parter.

Nå er jo ikke partene her på noen som helst måte sammenlignbare. Jeg tror faktisk ikke det er så veldig mange som hører om at et 5-årig barn er påkjørt og drept av en person som så stikker av, og så tenker ‘oj, dette er tragisk for den som kjørte bilen’. 

Jeg ser ingen problemer med statsministerens ord. Påkjørselen var sikkert ikke med vilje, det er mulig sjåføren fikk panikk og det er godt mulig h*n har det vondt nå. Ikke noe av det forandrer på det faktum at personen stakk av - noe som er både feigt og ulovlig. 

peraleks

peraleks
29.10.20 20:18
Idyllwild: Jeg tror faktisk ikke det er så veldig mange som hører om at et 5-årig barn er påkjørt og drept av en person som så stikker av, og så tenker ‘oj, dette er tragisk for den som kjørte bilen’.

Jeg tror vedkommende her er rimelig alene om den tanken egentlig.

Jeg tar slike statsministre 10/10 ganger framfor en eller annen følelsesløs maskin.

ehall

ehall
29.10.20 20:28

Synes de norske ministrene ter seg godt. Hold seg langt unna å kommentere slikt som pågående kriminalsaker. Er jo lett og forsvare en uttalelse når et barn er drept, men for andre kan noe annet være så ille at de vil kommentere det. Godtar man det ene må man godta alt annet også. Og det er rett og slett ikke passende for regjeringsmedlemmer. 

DrSchwei

DrSchwei
29.10.20 20:28
Idyllwild: Jeg ser ingen problemer med statsministerens ord. Påkjørselen var sikkert ikke med vilje, det er mulig sjåføren fikk panikk og det er godt mulig h*n har det vondt nå. Ikke noe av det forandrer på det faktum at personen stakk av - noe som er både feigt og ulovlig.

Gitt at det var en psykisk syk jente på 21 år. Er det virkelig greit at lanets statsminister på sosiale medier kaller henne "feig".

Er vi kommet dit at et er greit? Å sparke nedover på denne måten.

Hadde Solberg sagt det samme hadde det blitt baluba. Heldigvis. Men danskene har andre tilstander.

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 20:43
DrSchwei: Gitt at det var en psykisk syk jente på 21 år. Er det virkelig greit at lanets statsminister på sosiale medier kaller henne "feig". Er vi kommet dit at et er greit? Å sparke nedover på denne måten. Hadde Solberg sagt det samme hadde det blitt baluba. Heldigvis. Men danskene har andre tilstander.

Og hva er oddsen for at det er en "psykisk syk jente på 21 år"? 

Er vi kommet dit at vi aldri kan si en antydning til noe negativt om noe som helst i tilfelle en "psykisk syk jente på 21 år" er innblandet?

Å være psykisk syk er ikke automatisk en forklaring og/eller unnskyldning. Det er lov å påpeke negativ/skadelig oppførsel selv om det finnes en årsak til at personen oppfører seg slik. 

InnocentBystander

InnocentBystander
30.10.20 08:25
DrSchwei: Jeg mener det er langt over grensen hva en statsminister bør holde på med av privat følelsesytringer i sosiale medier.

Då foreslår eg at du lagar ein tråd for kvar Donald Trump tweet som går over denne grensa.

Rhabagatz

Rhabagatz
30.10.20 08:28
DrSchwei: Bør hun la være, som landets statsminister, å forsøke å bruke ulykken til å skaffe seg omtale og muligens sympati?

Fordi hun fordømmer en straffbar handling, som det å stikke av etter en ulykke med personskade tross alt er?

Nei, skjerp deg!

DrSchwei

DrSchwei
30.10.20 08:50
Idyllwild: Er vi kommet dit at vi aldri kan si en antydning til noe negativt om noe som helst i tilfelle en "psykisk syk jente på 21 år" er innblandet?

Jeg synes det er forstemmend at vi har kommet dit at det er helt greit at en statsleder kan kalle en psykisk syk jente på 21 år for "feig" i sosiale medier.

Det er ikke slike statsledere vi trenger. Vi trenger heller ikke følelsemessige utbrudd basert på enkelthendelser.

Hadde dette skjedd i Norge, ville det blit en tydelig debatt om regjeringssjefers bruk av sosiale medier og karakteristikker av enkeltpersoner man ikke kjenner.

DrSchwei

DrSchwei
30.10.20 08:53
InnocentBystander: Då foreslår eg at du lagar ein tråd for kvar Donald Trump tweet som går over denne grensa.

Det er det allerde mange som gjør. Poenget er jo at dette legitimeres jo flere som gjør det. Offentligheten står foran en ytterligere forsøpling. Man kan etter hvert argumentere ganske godt for at sosiale medier og ureflekterte ytringer der kan bli en trussel mot demokratiet. Da bør regjeringssjefer være ytterst forsiktig med å uttale seg om enkelthendelser de faktisk ikke kjenner til. Det kan være en kriminell handling, og da bør en hver fornuftig person vente med utbrydd av følelser til saken er ferdig etterforsket.

jonas

jonas
30.10.20 08:57
DrSchwei: Jeg synes det er forstemmend at vi har kommet dit at det er helt greit at en statsleder kan kalle en psykisk syk jente på 21 år for "feig" i sosiale medier.

Hvor har dette skjedd?

DrSchwei

DrSchwei
30.10.20 09:53
jonas: Hvor har dette skjedd?

Det har ikke skjedd. Men prinsippet er jo selvsagt det samme.

I dette tilfellet var det en 21-åring med utenlandsk utseende. Og landets statsminister finner det altså passende å skjelle vedkommende ut på sin FB-side.

Det er kanskje godt klima for det i Danmark, som jo har en lite hyggelig innvandringspolitikk... Så det var vel billige poenger å skåre.

Om vedkommende er traumatisert fra før, vites ikke. Og jeg antar at statsministeren heller ikke kjenner vedkommende.

Men det ligger jo an til lynsjing av vedkommende når statsministeren allerede har startet mishagsytringene.

jonas

jonas
30.10.20 10:08

Statsministeren skjeller ikke ut personen, hun skjeller ut handlingen.

sarpingen_1

sarpingen_1
30.10.20 10:23

Nå er det jo en feig handling da og jeg ser ikke at statsministeren har gitt noe annet en en nøktern beskrivelse av hendelsesforløpet. 

Så kan man tenke seg at gjerningsmannen handlet i affekt når han stakk av etter ulykken, men når han ikke melder seg heller i ettertid  taler det ikke til hans ære. Han ble pågrepet etter mer en et døgn på flukt.

Etterforskningen vil sikkert gi flere svar på hva som skjedde men det er beklagelig at det gått så lang tid etter ulykken med tanke på sporsikring i forhold til eventuelle rusmidler 

Gjerningsmannen er en kjenning av Politiet med flere kriminelle forhold på rullebladet

https://ekstrabladet.dk/112/mor-og-datter-var-tilfaeldige-ofre/8346527

DrSchwei

DrSchwei
30.10.20 10:30
jonas: Statsministeren skjeller ikke ut personen, hun skjeller ut handlingen.

Tror du at folk gjør forskjell?

sarpingen_1

sarpingen_1
30.10.20 11:22
DrSchwei: Gitt at det var en psykisk syk jente på 21 år. Er det virkelig greit at lanets statsminister på sosiale medier kaller henne "feig".

Om hun hadde hatt noen indikasjoner på at gjerningspersonen var psykisk syk eller utilregnelig ville hun sikkert ikke gått ut på den måten heller 

Jeg vil tro at det på et tidlig tidspunkt var klart at det her dreier seg om en kriminell rusmisbruker uten sertifikat og at det er naturlig å tro at Statsministeren i Danmark på ett tidlig tidspunkt tilegner seg kunnskap om gjerningsmannen.

En slik påkjørsel ut fra vitnes beskrivelser kunne like gjerne dreid seg om terror og dermed noe en Statsminister burde vite noe om 

cruisecontrol

cruisecontrol
30.10.20 11:27

Så viser det seg at det er en av Danmarks nye landsmann som drepte denne ungen.

Foreløpig uvisst om det var en bevisst handling eller ikke men de var tilfeldige ofre

https://ekstrabladet.dk/112/mor-og-datter-var-tilfaeldige-ofre/8346527

joplina

joplina
30.10.20 12:03
DrSchwei: I dette tilfellet var det en 21-åring med utenlandsk utseende. Og landets statsminister finner det altså passende å skjelle vedkommende ut på sin FB-side. Det er kanskje godt klima for det i Danmark, som jo har en lite hyggelig innvandringspolitikk... Så det var vel billige poenger å skåre. Om vedkommende er traumatisert fra før, vites ikke. Og jeg antar at statsministeren heller ikke kjenner vedkommende. Men det ligger jo an til lynsjing av vedkommende når statsministeren allerede har startet mishagsytringene.

Trøste og bære for en dramaqueen du er nå - sitert over.

Slik ble bildrapet kjent :

"– En mor og datter gikk på fortauet da de ble truffet av en bil. Datteren har mistet livet, sier visepolitisjef Thomas Tarpgaard i København-politiet.

Morens tilstand var onsdag ettermiddag uklar.

– Men de kunne snakke med henne på ulykkesstedet, sier Tarpgaard.

Bilisten som kjørte på mor og datter flyktet fra ulykken til fots, og politiet sier de har en formening om hvem som står bak handlingen. De beskriver ham som en mann i 20-årene, som var sortkledd da ulykken skjedde."

"Opdateret 29/10: Der var tidligere et billede af den efterlyste i denne artikel. Billedet er blevet fjernet, da personen er blevet anholdt." Denne oppdateringen av artikkelen ble gjort klokken 21.35 i går kveld.

Og statsministerens kommentar på facebook ble postet klokken  10.24 på formiddagen i går - torsdag.

På dette tidspunkt hadde de jaktet på bilføreren siden onsdag ettermiddag uten å finne vedkommende - tiltross for at de hadde en rimelig god formening om hvem de jaktet på.

Statsministeren "raste" slettest ikke på sosiale medier - og ei heller "skjelte hun ut" bildrapsmannen slik du påstår i både overskrift og innlegg. Og ingenting hun ga uttrykk for oppmuntrer til noen "lynsjing" heller slik du skriver.

"Om dette skriver statsministeren på facebook : "– Hjertet mitt gråter. Jeg sender mine varmeste tanker til familien som på denne tragiske måten mistet den lille jenta på kun fem år i går, skriver Frederiksen på Facebook torsdag.

Kun en feiging løper av sted etter å ha fraranet et annet menneske dets liv, og dermed unngår å stå til ansvar for sine handlinger, legger hun til."

ostgote

ostgote
30.10.20 12:41
DrSchwei: Hvorfor i all verden skal en statsminister forsøke å sanke stemmer på en tragisk ulykke som dette???

Det er lavmål av statsministeren å slå politisk mynt på en tragisk trafikk ulykke. 
Danskene drikker mye bajere og det er helst der problemet ligger: Bajer og bilkjøring. 

jonas

jonas
30.10.20 17:40
DrSchwei: Tror du at folk gjør forskjell?

Egentlig ja. Men nå er jo folk så kørka at de dikter opp at sjåføren har psykiske lidelser så umulig å vite hva folk gjør.

DrSchwei

DrSchwei
30.10.20 18:46
ostgote: Det er lavmål av statsministeren å slå politisk mynt på en tragisk trafikk ulykke.

Det er sakens kjerne.

En av dem. Ellers handler det jo generelt hva statsledere bør lire av seg i sosiale medier.

Åpenbart mange som ikke evner å tenke et snev prinsipielt eller overordnet og forstå poenget i debatten...

Klikk for å gå tilbake til toppen