Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norwegian i ferd med å gå konkurs?

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
17.01.21 17:50
DYtech: Hvor hørte du dette? Kan ikke se noe om det andre steder....

Ikke jeg heller. Jeg hørte det i nyhetene grytidlig i NRK radio. Montro det er dårlig med oppdateringer på grunn av at det er søndag?

Enten var det bare tull, eller så kommer det en oppdatering (muligens fasit) når hverdagen er tilbake og de forskjellige nyhetsredaksjonene blir bemannet igjen. Det kan jo også tenkes at noen jobber iherdig i kulissene.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 17:52)

DYtech

DYtech
18.01.21 07:57
fargerik: Ikke jeg heller. Jeg hørte det i nyhetene grytidlig i NRK radio. Montro det er dårlig med oppdateringer på grunn av at det er søndag? Enten var det bare tull, eller så kommer det en oppdatering (muligens fasit) når hverdagen er tilbake og de forskjellige nyhetsredaksjonene blir bemannet igjen. Det kan jo også tenkes at noen jobber iherdig i kulissene.

Sikker på du ikke har drømt? :-D

fargerik

fargerik
18.01.21 09:04
DYtech: Sikker på du ikke har drømt? :-D

Ingen tvil. Jeg har drømt.

DYtech

DYtech
20.01.21 12:55
deleted3041664: Det sa de etter 9/11 også, men slipsfolket elsker å fly, så det går nok over.

Etter 9/11 var det bare luftrommet over USA som var stengt i en uke, tilbakegangen i reising da kan på ingen måte sammenlignes med dagens situasjon. De digitale løsningene kunne heller ikke måles med det vi har i dag.

Nå har vi sett en 90% nedgang i flytrafikken som har vart i månedsvis, er vel snart et år siden det begynte. 

Økonomene ser nå for alvor hvor mye de sparer på dette, og det sitter nok langt inne å gå tilbake til gamle (u)vaner. 

fargerik

fargerik
21.01.21 09:47

Regjeringen skal visst legge rundt fire og en halv til fem milliarder kroner til på bordet for å redde selskapet. Hybridlån, det betyr så vidt jeg har forstått at staten ikke blir eier.

startelver

startelver
21.01.21 14:17

Jeg hadde aksjer kjøpt for 0.48 øre i november .  Nå er de samme aksjene verdt 68 kr ! 

Eneste problemet er at det har vært en splitt som skjedde 18. desember.  Så del aksjene på 100 og jeg sitter igjen med bare noen få aksjer som nå er verdt 68 kr stk med dagens kursoppgang. 

Kan fortsatt selge med et lite overskudd faktisk.  ;)  

(Innlegget ble redigert 21.01.21 14:18)

vif_support

vif_support
21.01.21 14:35

He he, regjeringen hadde ikke "råd" til utvidete støtteordninger for hvermannsen, men et flygende konkursbo skal de altså redde ?
Og hvor går eventuelle penger? Er det rett til lån, eller rett i kinesernes lommer ?

Og selvfølgelig alle andre flyselskap kommer til å kreve tilsvarende støtte. Dette blir dyrt...

(Innlegget ble redigert 21.01.21 14:38)

DYtech

DYtech
21.01.21 15:07
vif_support: Og selvfølgelig alle andre flyselskap kommer til å kreve tilsvarende støtte. Dette blir dyrt...

SAS er allerede ute og forlanger likebehandling ser jeg, og flere følger nok etter. 

Men det er verdt å merke seg at det stilles betingelser: De kan få hjelp, men da må de få på plass mer egenkapital og flere investorer først.

En ny emisjon kommer, og dagens aksjonærer blir sittende igjen med svært lite av det de har invistert. 

Oslogg123

Oslogg123
21.01.21 21:21
vif_support: Og hvor går eventuelle penger? Er det rett til lån, eller rett i kinesernes lommer ?

Hvordan skal disse pengene havne i kinesernes lommer???

(Innlegget ble redigert 21.01.21 21:22)

DYtech

DYtech
22.01.21 07:39

Kinesere har dype lommer....

Men seriøst: De kinesiske eierne har vel solgt seg ut.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
22.01.21 09:21
DYtech: Kinesere har dype lommer.... Men seriøst: De kinesiske eierne har vel solgt seg ut.

Nå er det nok å fylle lommene til kreditorene og eventuelt redusere risikoen for aksjonærene vi skal få lov til.

Vi får se om det er noen som ønsker å spytte inn de ekstra pengene som regjeringen krever eller om de regner seg fram til at risikoen er for stor og mulig gevinst er for liten.

Som det vel er nevnt før så er de mange nye norske småaksjonærene positivt for å overbevise politikere men negativt når det gjelder å skaffe ny kapital.

fargerik

fargerik
22.01.21 10:07

De som sitter på aksjer bør kanskje tenke på å selge, siden aksjekursen har hoppet opp

DYtech

DYtech
22.01.21 11:47

Ned igjen i dag...

MacanT

MacanT
22.01.21 12:18
fargerik: Hybridlån, det betyr så vidt jeg har forstått at staten ikke blir eier.

Det gjør det nok ja.

En annen ting som er rimelig sikker er at hvis staten låner ut kapital til Norwegian så er det minimal sjanse for å noensinne få tilbake de pengene. Norwegian var skakkjørt langt før korona viruset slo til. 

fargerik

fargerik
22.01.21 14:53
MacanT: En annen ting som er rimelig sikker er at hvis staten låner ut kapital til Norwegian så er det minimal sjanse for å noensinne få tilbake de pengene. Norwegian var skakkjørt langt før korona viruset slo til.

Jeg må igjen holde meg til noe jeg har hørt i radio, og det er at DNB og Nordea kan kjøpe seg inn og bli eiere. Med slike mastodonter på eiersiden burde det vel strengt tatt ikke være behov for noe statsstøtte?

startelver

startelver
22.01.21 18:43
DYtech: Ned igjen i dag...

Var redd for det ja, men alt over 60kr pr aksje er vel bra for tiden. 

DYtech

DYtech
27.01.21 12:33

Og nå er 737 MAX godkjent i Europa igjen, nok en grunn til å holde seg laaangt unna Norwegian i fremtiden.

ehall

ehall
27.01.21 21:44
DYtech: Og nå er 737 MAX godkjent i Europa igjen, nok en grunn til å holde seg laaangt unna Norwegian i fremtiden.

Absolutt, jeg kommer nok aldri til å gå opp med en 737 MAX. Men for de fleste som reiser med Norwegian er det pris og kun pris som gjelder, fleste vet ikke engang hva slags fly de er i.

xpoolman

xpoolman
27.01.21 21:47
DYtech: Og nå er 737 MAX godkjent i Europa igjen, nok en grunn til å holde seg laaangt unna Norwegian i fremtiden.

Dette vil jo nå være verdens desidert sikreste fly.

Ikke noe fly i historien har gjennomgått noe lignende som MAX nå har gjort.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 21:47)

startelver

startelver
27.01.21 23:59
xpoolman: ette vil jo nå være verdens desidert sikreste fly. Ikke noe fly i historien har gjennomgått noe lignende som MAX nå har gjort.

Riktig, dette kommer aldri til å gjenta seg med denne modellen. Så dumme er ikke Boeing. 

At de har mistet sitt gode rykte er nok riktig, men skal ikke ha noen påvirkning for Norwegian. 

DYtech

DYtech
28.01.21 08:53
xpoolman: Ikke noe fly i historien har gjennomgått noe lignende som MAX nå har gjort.

Hørt om De Havilland Comet og DC10? 

xpoolman

xpoolman
28.01.21 08:54
startelver: At de har mistet sitt gode rykte er nok riktig, men skal ikke ha noen påvirkning for Norwegian.

Absolutt ikke.

Den store horden av reisende har ikke peiling på hvilken flytype de reiser med, fly er fly liksom.
Og når det går et halvt år med MAX i full drift uten nye ulykker så er alt glemt.

DYtech

DYtech
28.01.21 09:05

Norwegian bekrefter kursslakt. "På spørsmål fra Finansavisen om emisjonskursen settes til 6,80 pr. aksje, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian:

– Det er rundt der vi nå ligger i samtalene våre med investorer på egenkapitalsiden, og det var også de tallene som ble brukt i samtalene med myndighetene."

Problemet er bare at dersom verden ikke åpner opp for fullt innen Mai/Juni, så overlever neppe NAS, selv med emisjonen som kommer nå. Og åpning så tidlig kan vi bare glemme nå. Høsten er mer sannsynlig (tidligst)

(Innlegget ble redigert 28.01.21 09:07)

Langveg

Langveg
28.01.21 09:07

Totalt 32 milliarder kroner i usikret gjeld gir ved en dividende på 5 prosent kun 1,6 milliarder kroner i verdier til disse kreditorene. (E24) 

At Norwegian har fått halda på i  årevis med hasardspelet sitt, er ikkje til å skjøna. Selskapet har ført skam over det  å vera norsk (Norwegian) .. 

(Innlegget ble redigert 28.01.21 09:11)

Benkeslitern

Benkeslitern
28.01.21 12:06
Langveg: skam

Du har en merkelig oppfatning av verden. Alle som har lånt Norwegian penger eller har inngått leasingavtaler med Norwegian, er profesjonelle aktører som har gått inn i dette etter nøye vurderinger og med øynene åpne.

Og det finnes vel ikke ett eneste flyselskap i verden som ikke har måttet bli reddet av eiere og kreditorer det siste året, så da er det vel en hel bransje som må skamme seg, hvis man følger din logikk...

Når det er sagt, så må journalisten i E24 rote fryktelig med begrepene vedkommende bruker, for det høres veldig merkelig ut at Norwegian skal ha 32 milliarder i usikret gjeld.  Alle leasingselskapene har jo selvfølgelig eierskap til sine fly og andre lånegivere har jo selvfølgelig tatt pant i de flyene Norwegian eier, så hvordan de skal ha kunnet pådra seg 32 milliarder i usikret gjeld ligger utenfor min fatteevne.

DYtech

DYtech
28.01.21 19:01
fargerik: De som sitter på aksjer bør kanskje tenke på å selge, siden aksjekursen har hoppet opp

Det burde de. Konsekvens av emisjonen som kommer kort forklart: NAS aksjonærene taper det meste av pengene sine og kan få lov til å betale inn mye mer penger, som selvfølgelig også vil bli tapt.

startelver

startelver
29.01.21 17:40

Sjekket i dag, aksjene mine har gått ned til 55 kr fra 63,-. 

Det svinger opp og ned.  Sitter fortsatt på 8% profitt hvis jeg selger. 

(Innlegget ble redigert 29.01.21 17:40)

xpoolman

xpoolman
29.01.21 21:11
DYtech: DC10

Den var ikke satt på bakken i to år men i 37 dager.
Flyet ble ett av de mest populære flyene for både besetning og passasjerer etter modifiseringene.

DYtech

DYtech
01.02.21 20:57

Norwegian fryser bonusprogrammet: Kunder vil hverken kunne tjene eller bruke Reward-poeng

Norwegian strammer nå kraftig inn på bonusprogrammet Reward. Selv om selskapet skulle klare å komme seg ut av konkursbeskyttelsen kan det bli lagt begrensninger på kundenes fremtidige bruk av poengene sine. 

Trist for de som har mye utestående, jeg har vel 40 kr der som jeg tåler å tape :-)

startelver

startelver
01.02.21 21:42
DYtech: Norwegian strammer nå kraftig inn på bonusprogrammet Reward.

Jeg fikk mail i dag om at de skal tilby en annen ordning inntil selskpet er oppe og går igjen økonomisk. 

Jeg skal få cashback på alt av kjøp på Norwegian-kortet, så det blir vel litt på samme måte som andre betalingskort med cashback. 

Det er helt greit for meg, jeg ønsker at Norwegian skal overleve, trenger ikke bonuspoeng før vi lever i en normal verden igjen. 

(Innlegget ble redigert 01.02.21 21:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg