Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Guds utvalgte - nå er det Jehovas vitner sin tur

NYTT TEMA
utenforallfarvei

utenforallfarvei
22.11.20 07:27
Homo_Erectus: De følger jo Jesu eksempel. I bryllupet i Kana forvandlet som kjent Jesus vann til vin og åpenbarte dermed sin herlighet. Joh. 2; 1-11. Jesus syndet vel ikke her?

Hei!  Du  fortjener et svar.
Svaert mange av alkomisbrukerne jeg har hatt til behandling har
antydet akkurat dette.   Virker som de fleste har lest mer i Bibelen
enn hva jeg har gjort, dog har jeg vaert innom dette.

Men misbrukerne har ogsaa vaert til 100 % enige med meg, for
de har opplevd bivirkingene.  Ikke minst deres koner og barn som
jeg ogsaa hadde kontakt med.  Bl.a fulgte jeg flere ganger mis-
brukere hjem for aa besoeke familien.  De fikk ikke lov til aa vaere
alene med sine egne i eget hjem uten en av ooss tilstede.
Enhver kan tenke seg situasjonen for fam.medl. naar de ikke vaaget aa vaere alene med far en et par timer.

Jeg hadde selv baade en far og bror som drakk seg ihjel, og det
hadde jo vaert helt greit, hvis de ikke hadde oedelagt livet for
oss andre i huset.

Jesus hadde nok ikke sett saa mange kvinner og barn bli mishandlet
og voldtatt,  saa han var sikkert i god tro. Og syndet uforskyldt ?

TURBRA

TURBRA
22.11.20 10:20

Skremmende å se hvor stor makt disse menighetene har over medlemmene. Skulle ikke være lov med slike interne domstoler!

FuglaCity

FuglaCity
22.11.20 10:35

Det er vel en utstrakt enighet i det norske samfunn at vi ikke kan akseptere Shariadomstoler, ved siden av det norske rettssystemet. Med god grunn. 

Hva med eldsterådene til JV? Er ikke dette "kristne shariadomstoler"? 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.11.20 12:23
FuglaCity: Det er vel en utstrakt enighet i det norske samfunn at vi ikke kan akseptere Shariadomstoler, ved siden av det norske rettssystemet. Med god grunn. Hva med eldsterådene til JV? Er ikke dette "kristne shariadomstoler"?

Eldsterådene er ikke her annet å anse enn som administrasjon.
Enhver større organisasjon har det.

Selv fotball-laget du holder med har det, for selv der er det regler for forskjellig, og sanksjonsmuligheter om dette brytes.

Som du selv sikkert vet fra fotballen så har media en tendens til å ikke alltid være opptatt av likevekt og eller alle sider av en sak.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.11.20 12:24
TURBRA: Skremmende å se hvor stor makt disse menighetene har over medlemmene. Skulle ikke være lov med slike interne domstoler!

Tror du alt som media viser i en gitt sak alltid er den hele og fulle sannheten?

TURBRA

TURBRA
22.11.20 12:26
return_of_drakkar: Tror du alt som media viser i en gitt sak alltid er den hele og fulle sannheten?

Nei, men jeg har både hørt og lest om dette før. Kjenner også en som var medlem der. Det er mange bra og snille mennesker som er medlemmer der, men disse reglene og lovene med utestengelse osv. at foreldre ikke får ha kontakt med barn i tenårene fordi barna er "utestengt" er helt feil og ødelegger mye etter min mening.

(Innlegget ble redigert 22.11.20 12:48)

Gloriana

Gloriana
22.11.20 12:29
return_of_drakkar: Som du selv sikkert vet fra fotballen så har media en tendens til å ikke alltid være opptatt av likevekt og eller alle sider av en sak.

Nå har du fått ganske mange tilsvar, men du har fortsatt ikke klart å svare på den kritikken som angår de (svært) negative sidene ved JV. 

For å ta et eksempel: hvis en mann bedriver psykisk mishandling av sin kone, men fremstår som en hedersmann mot alle andre, er det da feil å kritisere han for hans behandling av hustruen? 

KapteinMark

KapteinMark
22.11.20 12:29
return_of_drakkar: Eldsterådene er ikke her annet å anse enn som administrasjon.

Har du sett programmene og hva de foretar seg?

Gloriana

Gloriana
22.11.20 12:30
return_of_drakkar: Eldsterådene er ikke her annet å anse enn som administrasjon.
Enhver større organisasjon har det.

De opptrer som dommere og forvaltere over rett og galt. Jeg vil tippe at 80% av dem har gått og tatt seg en runk etter å ha hørt på fortellinger om uskyldig sexlek mellom ungdommer eller frivillige voksne. 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 12:30)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.11.20 12:38
fargerik: Snakker du om private, kristne skoler? Thailand har en drøss med private religiøse skoler av forskjellige slag, men det er da noe annet. Det kalles religionsfrihet, det. Jeg snakker om den offentlige grunnskolen. De private skolene kan velge undervisningsmateriell og pensum selv.

Budskapets kjerne er dette som står i artikkelen;

"Thai Goverment officials started using..."

Altså er det noe myndighetene bruker.
Detaljer vet jeg ikke noe om, men det er jo heller ikke poenget her, men at myndighetene.

"marks three years since Thai Government officials started using publications"

(Innlegget ble redigert 22.11.20 12:39)

pfrog567

pfrog567
22.11.20 12:42
Gloriana: Introduksjonen til denne episoden lyder som følger:"Dei unge må gje intime detaljar til eldre menn. Den interne domstolen er nådelaus. Gjer du feil, kan du miste alt."

Tipper at disse gamle gubbene får ståpikk av å høre intime detaljer. For en gjeng med skrullinger.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.11.20 12:50
Gorback: Mener du å si at Jehova fikk hjelp til å skape de andre "gudesønnene" - men skapte Jesus på egenhånd? Mye rart der oppe i himmelrik, men dette har du sikkert et godt svar på regner jeg med...

Det er korrekt slik du forstår det jeg sa.
Det er derfor man har det rare uttrykket engåren om Jesus.
Det står rett ut i Kolosserne 1:15 om den førstefødte før det skapte.
En som er født har jo ikke vært til fra evigheten av.

Det står jo i 1.mosebok: "la oss skape"...Altså er det flere enn 1 som mikset til.

Det er som med byggherre og byggmester.
Vi kunne f.eks ha lest at Biltema bygger varehus på stedet x, men det er jo ikke de som utfører alt arbeidet (muring,elektyrisk osv).

utenforallfarvei

utenforallfarvei
22.11.20 13:11
Fremtidshåp: Ta deg en tur selv og bli kjent med disse ærlige mennesker.  Men da blir vel sannheten og virkeligheten for sterk for deg. Den passer aldri inn i gudløses og spotteres verden.

I flere aar fra 1978 til 2007 aapnet jeg min doer for JV.
Mange venner lurte paa om jeg var sjuk.  Saa fort de fikk besoek
av JV ble doera lukket, de ville aldri prate med dem.

Greit for meg, men jeg har alltid likt aa oppleve det selv, ikke
bare hoere paa andre, som knapt hadde pratet med JV.
Ja jeg serverte mybakte kanelboller til dem og hadde alltid
god tid til aa lytte.
Det var mange ulike personer, men spesielt et ganske ungt par
som hele livet hadde jobbet i/for JV.  Vi beholdt kontakten ogsaa
noen aar etter at de flyttet utenlands...

Vi pratet jo om alt mulig, inkl. sex, barn osv.
Ved ett tilfelle da han og jeg var alene fortalte han at hun hadde
blitt gravid.  Tidligere hadde de sagt at f.eks. abort var doedssynd.

Noe senere lurte jeg paa, spurte via mail, hvordan det gikk, jeg
tenkte da graviditeten.  Jeg fikk aldri noe svar paa akkurat det,
men lenge etterpaa fikk jeg en hilsen, fra han og kona men de
nevnte ikke noe barn.  Hvorfor ikke?   Stygt aa si det kanskje,
men de passet ikke som foreldre og hadde nok valgt en utvei
som ikke var godkjent for aa si det slik.

"Svin paa skogen" heter det vel, det finnes i alle forsamlinger osv.
Jeg ble godt kjent med disse etter saa mange aars besoek og
siden mailkontakt.  Men var de  hele tiden aerlige?

Det virker som du kun har truffet disse menneskene "paa soendag"- mens i virkeligheten  er det fortsatt 7 dager i uka,
og hva skjer blant dem de andre 6 dagene?

Det er lett aa la seg blamere, JV var alltid meget velkledde og
hoeflige. Jeg husker en uvanlig vakker gutt paa 15 aar, han kom
sammen med sin far. Han var utrolig elegant, og var saa godt
"programmert" da han pratet til meg med sin far som  tilhoerer,
at jeg undret paa hvor mange timer og dager de hadde terpet
for aa kunne "forkynne" slik i hans alder.  Skremmende, for
hvilken livserfaring hadde gutten?   Hadde han kamerater eller
var han en familieslave?  

"Deg regner vi som kristen" sa en gjeng idrettskamerater til meg
engang da vi satt og pratet om litt av hvert. De mente det var
positivt.  Det eneste jeg hadde sagt i alle aar var at jeg ga min
stemem til Kr.f ved alle valg mest pga alkoholpolitikken, men ogsaa at jeg hadde et godt forhold til de kristne fordi jeg kjente
saa mange gode eldre kristne.
De sa at det var min livsstil, at jeg brydde meg om de svake og
alltid var hjelpsom. At jeg aldri roeykte eller drakk alkohol var
ogsaa i deres oeyne positivt.
Iblant lurer jeg paa hvor mange kristne som har fatt hoere noe
saa positivt fra sine venner?  Kanskje ikke saa dumt aa vaere litt
beskjeden som jeg alltdi har vaert.  Men samtidig aerlig og klar
i mine ord.
Er jeg da " en gudloes spotter" naar jeg forteller sannheten?

Fremtidshåp

Fremtidshåp
22.11.20 16:19
utenforallfarvei: I flere aar fra 1978 til 2007 aapnet jeg min doer for JV.
Mange venner lurte paa om jeg var sjuk.  Saa fort de fikk besoek
av JV ble doera lukket, de ville aldri prate med dem.

Takk for et greit innlegg. Men jeg tilhører ikke Jehovas Vitner.  Dog kjenner jeg noen, og har sågar jobbet sammen med kjekke og trivelige folk derfra.

Men deres lære ligger langt fra det jeg står for. Men de er frimodige, og tar sitt kall alvorlig. Det respekterer jeg dem for.  Har egentlig mye å lære av mange gode mennesker.  Du er sikkert et godt menneske du også. 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 16:19)

Keva

Keva
22.11.20 17:55
Fremtidshåp: Menigheten sparer egentlig staten for mange millioner ved sin egeninnsats - og investering i barne og ungdomsarbeid som kommer hele samfunnet enormt til gode.

Men det kommer vel også menigheten til gode, Fremtidshåp, siden det jo er hos dere barneflokker på 10 - 20 barn er helt vanlig fordi prevensjon er (eller var?) forbudt?
Slik var det jo også med langbukser og hårklipp for kvinner, det var bannlyst hos dere så sent som i min oppvekst, da de stakkars Smiths-jentene måtte være med på ski- og idrettsdager, i all slags vær og under alle forhold, med lange skjørt som de måtte holde slik at leggene ikke var synlige.

FuglaCity

FuglaCity
22.11.20 18:40

Litt merkelig når en forsvarer av Jehovas Vitner mener at eldsterådet kan sammenlignes med administrasjonen i en fotballklubb. Administrasjonen i en fotballklubb skiller ikke medlemmene fra sine familier , og pålegger Ikke resten av familien å ta avstand fra «den frafalne». Kontakt med sin familie er en helt basal menneskelig drift, og slike dommer er selvsagt mye verre enn langvarige fengselsstraffer.

(Innlegget ble redigert 22.11.20 18:44)

Gloriana

Gloriana
22.11.20 18:43
FuglaCity: Litt merkelig når en forsvarer av Jehovas Vitner mener at eldsterådet han sammenlignes med administrasjonen i en fotballklubb. Administrasjonen i en fotballklubb skiller ikke medlemmene fra sine familier , og pålegger Ikke resten av familien å ta avstand fra «den frafalne».

Haha :) 

Jean_Grey

Jean_Grey
22.11.20 22:22
Gloriana: NRK kjører en liten miniserie i Brennpunkt som de kaller Guds utvalgte, hittil har de dekket Smiths venner, nå er det Jehovas vitner sin tur og siste (?) episode vies til Guds menighet, hva nå det enn er.   Introduksjonen til denne episoden lyder som følger:"Dei unge må gje intime detaljar til eldre menn. Den interne domstolen er nådelaus. Gjer du feil, kan du miste alt." Er det ikke på tide at disse dommedagssektene mister all statsstøtte og må sørge for seg selv? Det ser jo ut til at religiøse mennesker er de letteste å loppe for midler, så de får nok råd til smør på brødskiven og en skvett Farris ved siden av om de vil det. Skal se på episoden ila dagen, men jeg tenker dette er er tema som fortjener plass på aktueltforumet, og ikke under TV-programmer.

Jehovas Vitner er jo en av de verste. Jeg kjenner til en del vitner og ingen av dem er normale. Alle har problemer på en eller annen måte. Kort fortalt, jeg kjenner ingen fra JV som ikke er dysfunksjonelle på en eller annen måte. Men jeg tror ikke bare at dette er på grunn av at samtlige har karakterbrister, men at JV har satt sitt preg på dem, ødelagt deres karakter og normale følelsesliv. 

JV er som du skriver en sekt. JV har flere trekk som gjør at de faller inn under kategorien sekt:

*særegne trosforestillinger eller marginalt trosperspektiv

*dominerende og ofte manipulerende leder

*liten gruppe

*sterk sosial kontroll

*økonomisk utnytting av medlemmer

*begrenset kontakt med eventuell familie og bekjente utenfor sekten

*begrenset kontakt med omverdenen for øvrig

*tilhengerne er ofre som ikke vet sitt eget beste

*utfrysning av avhoppere

Jeg misliker slike sekter som JV like mye som en viss religion, og mener at man gjerne her kan diskutere om slike sekter bør får statsstøtte. Så ødeleggende som slike sekter som det her kan være for enkeltindivider! 

Gloriana

Gloriana
22.11.20 22:36
Jean_Grey: Jeg misliker slike sekter som JV like mye som en viss religion, og mener at man gjerne her kan diskutere om slike sekter bør får statsstøtte. Så ødeleggende som slike sekter som det her kan være for enkeltindivider!

Helt enig. 

Homo_Erectus

Homo_Erectus
22.11.20 22:42
return_of_drakkar: (1) Biblical hermeneutics.
The way of interpreting a statement in the bible, biblical hermeneutics, is quite unfamiliar to many.
Shouting out “claptrap” is then often seen, so this not anything new.
What I write is the real core of it.

Jeg har sagt det til deg før: sludder og tullprat er og blir sludder og tullprat også når det er på engelsk. Du siterer endeløst visvas uten å oppgi kilden du henter det fra.

Poenget er uansett at din påstand:

"To desire something which is not allowed is not the same, because no indecent act has been done."

er i strid med Jesu ord i Matt 5; 28

"Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått hor med henne i sitt hjerte."

Diskusjonen om dette begynte med at Fremtidhåp skrev dette:

"De får heller hjelp til å beseire og kontrollere sine fristelser.  Forkynnelsen er ren og streng, men det er likevel stor barmhjertighet mot dem som undervegs ikke klarer å beseire sine lyster.

Men også du og en hver skjønner godt at en menighet kan ikke fungere slik at all synd er lov."

og jeg spurte ham om hva han mente med "synd" og "åpenbar synd" og om disse lystene som skal beseires er lyst på sex.

Jean_Grey

Jean_Grey
22.11.20 22:43
Gloriana: Helt enig.

Noe av det verste er den måten de behandler sin neste på, den hardheten og forakten de viser mot dem utenfor. Dette gjelder selv ens egne familiemedlemmer dersom disse har forbrutt seg mot JV s reglement og har blitt ekskludert. Da er disse for selv egen familie innenfor JV død! Ikke mye kristen nestekjærlighet og tilgivelse da. Skulle ikke tro de hadde lest f.eks lignelsen om den bortkomne sønn!

Jean_Grey

Jean_Grey
22.11.20 22:50
Gloriana: forvaltere over rett og galt

Det skulle vel stått forkvaklere

Homo_Erectus

Homo_Erectus
22.11.20 22:50
Jean_Grey: Noe av det verste er den måten de behandler sin neste på, den hardheten og forakten de viser mot dem utenfor. Dette gjelder selv ens egne familiemedlemmer dersom disse har forbrutt seg mot JV s reglement og har blitt ekskludert. Da er disse for selv egen familie innenfor JV død! Ikke mye kristen nestekjærlighet og tilgivelse da. Skulle ikke tro de hadde lest f.eks lignelsen om den bortkomne sønn!

Har vel heller lest Mosebøkene.

'Det kan hende at en mann har en trassig og opprørsk sønn som ikke vil høre på sin far og mor og ikke adlyder dem, selv om de straffer ham. Da skal faren og moren ta ham og føre ham til de eldste i byen, til byporten,  og si til de eldste i byen: «Denne sønnen vår er trassig og opprørsk og vil ikke høre på det vi sier. Han er en fråtser og en dranker!» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Du skal utrydde det onde hos deg
5. mosebok, 21:18-21

Jean_Grey

Jean_Grey
22.11.20 22:58
Homo_Erectus: Har vel heller lest Mosebøkene. 'Det kan hende at en mann har en trassig og opprørsk sønn som ikke vil høre på sin far og mor og ikke adlyder dem, selv om de straffer ham. Da skal faren og moren ta ham og føre ham til de eldste i byen, til byporten,  og si til de eldste i byen: «Denne sønnen vår er trassig og opprørsk og vil ikke høre på det vi sier. Han er en fråtser og en dranker!» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Du skal utrydde det onde hos deg
5. mosebok, 21:18-21

JV har sin egen bibel som er utarbeidet av sekten selv. Jeg tror dette har vært nevnt i flere sammenhenger før. JV skryter av at de har den eneste riktige oversettelsen av bibelen. Dette har fått språkeksperter på hebraisk og gammelgresk til å se på oversettelsene, og de er ikke enig med JV. Heller tvert imot. De mener oversettelsene bærer preg av å være amatørmessige og flere oversettelser er direkte feil. Arbeidet bærer preg av at det er lekfolk som har stått for oversettelsene og ikke fagfolk!

Homo_Erectus

Homo_Erectus
22.11.20 23:10
utenforallfarvei: Hei!  Du  fortjener et svar.
Svaert mange av alkomisbrukerne jeg har hatt til behandling har
antydet akkurat dette.   Virker som de fleste har lest mer i Bibelen
enn hva jeg har gjort, dog har jeg vaert innom dette. Men misbrukerne har ogsaa vaert til 100 % enige med meg, for
de har opplevd bivirkingene.  Ikke minst deres koner og barn som
jeg ogsaa hadde kontakt med.  Bl.a fulgte jeg flere ganger mis-
brukere hjem for aa besoeke familien.  De fikk ikke lov til aa vaere
alene med sine egne i eget hjem uten en av ooss tilstede.
Enhver kan tenke seg situasjonen for fam.medl. naar de ikke vaaget aa vaere alene med far en et par timer. Jeg hadde selv baade en far og bror som drakk seg ihjel, og det
hadde jo vaert helt greit, hvis de ikke hadde oedelagt livet for
oss andre i huset. Jesus hadde nok ikke sett saa mange kvinner og barn bli mishandlet
og voldtatt,  saa han var sikkert i god tro. Og syndet uforskyldt ?

Alkoholmisbruk og fyll er leie og tragiske saker, men Bibelen og kristendommen fordømmer ikke alkohol. I Bibelens verden var vin en helt selvfølgelig sak som ikke ble forbundet med noe syndig og galt, Jesus snakker om vin og vinsekker som den selvfølgeligste sak, han forvandlet vann til vin, Jesus og hans disipler drakk vin ved den siste nattverd. Vin er noe som hører med til nattverden i kirken.

Vin og alkohol er en uunnværelig del av ritualet ved gudstjenesten i den kristne kirken.

Det er den protestantiske pietismen som har gjort alkohol til noe syndig og ukristelig. Dette kom som en reaksjon på at fylla tok overhånd etter at man lærte å destilere brennevin, særlig etter at poteten ble innført og ble dyrket.

Men noe bibelsk og religiøst grunnlag for å se på alkohol som synd finnes ikke, da bortsett fra i islam.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
22.11.20 23:12
Jean_Grey: De mener oversettelsene bærer preg av å være amatørmessige og flere oversettelser er direkte feil. Arbeidet bærer preg av at det er lekfolk som har stått for oversettelsene og ikke fagfolk!

Ja det blir rett som det er demonstert til fulle her på VGD.

Jean_Grey

Jean_Grey
22.11.20 23:17
Homo_Erectus: Ja det blir rett som det er demonstert til fulle her på VGD.

Tror jeg må ta meg en tur til Religion og Livssyn forumet for å se dette med egne øyne!

(Innlegget ble redigert 22.11.20 23:22)

utenforallfarvei

utenforallfarvei
23.11.20 07:57
Homo_Erectus: Vin og alkohol er en uunnværelig del av ritualet ved gudstjenesten i den kristne kirken.

De s.k. laerte i Kirken har brukt mer tid paa aa diskutere om de
skal bruke alkohol-fri vin eller ikke, enn til aa sjekke hva alkohol foerer til.
Men da  en Biskop hamstret 5 ganger lovlig kvote paa
Tax Free paa Kastrup, var vi mange nordmenn som fikk hakeslepp.
Noen bestemte seg for aa foelge Biskopen til utgangs-kontrollen,
og veddet paa at han ville gaa paa Groent.  Og det gjorde han ogsaa.

Hva Bibelen eller andre skrifter sier om alkohol og synd er meg og
verden ellers revnende likegyldig.  Det viktigste er hvilket helvete
alkohol foerer til for millioner, spesielt kvinner og barn.
At menn drikker og slaar hverandre i hjel maa vaere deres egen
sak. Min far var saa mishandlet en gang at vi knapt kjente han
igjen.  Men han la opp til det selv, og han fikk som fortjent.

Jeg har som nevnt flere ganger/steder stor respekt for reelle
kristne som viser omtanke for de svakeste.  I motsetning til f.eks.
"Mirakel-predikanter" o.a. sjarlataner som kun tenker money.
Det er saa langt unna kristendom som mulig.

Jeg kan ogsaa repetere at jeg har en "skrift" paa gang stilet til
Kr.f. om dette.  Lederne der slaar meg nok grundig i Bibelkunnskap
men den er helt unoedvendig for aa forstaa det helvetet som
alkohol medfoerer.  Der har jeg nok ganske mye bedre peiling og
erfaring enn de aller fleste kristne ledere o.a.

(Innlegget ble redigert 23.11.20 08:00)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.11.20 09:40
Fremtidshåp: Folk som påstår at en hel gruppe mennesker, ca. 9000 i Norge og ca. 30.000 i resten av verden er hjernevasket, bør vurdere om de ikke selv er hjernevasket av all desinformasjon og hat som spys ut mot BCC og andre kristne menigheter.

Hva da med dem som påstår at 1,5 milliarder muslimer er hjernevasket? Hva bør de vurdere?

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.11.20 09:49
utenforallfarvei: De s.k. laerte i Kirken har brukt mer tid paa aa diskutere om de
skal bruke alkohol-fri vin eller ikke, enn til aa sjekke hva alkohol foerer til.
Men da  en Biskop hamstret 5 ganger lovlig kvote paa
Tax Free paa Kastrup, var vi mange nordmenn som fikk hakeslepp.
Noen bestemte seg for aa foelge Biskopen til utgangs-kontrollen,
og veddet paa at han ville gaa paa Groent.  Og det gjorde han ogsaa. Hva Bibelen eller andre skrifter sier om alkohol og synd er meg og
verden ellers revnende likegyldig.  Det viktigste er hvilket helvete
alkohol foerer til for millioner, spesielt kvinner og barn.
At menn drikker og slaar hverandre i hjel maa vaere deres egen
sak. Min far var saa mishandlet en gang at vi knapt kjente han
igjen.  Men han la opp til det selv, og han fikk som fortjent. Jeg har som nevnt flere ganger/steder stor respekt for reelle
kristne som viser omtanke for de svakeste.  I motsetning til f.eks.
"Mirakel-predikanter" o.a. sjarlataner som kun tenker money.
Det er saa langt unna kristendom som mulig. Jeg kan ogsaa repetere at jeg har en "skrift" paa gang stilet til
Kr.f. om dette.  Lederne der slaar meg nok grundig i Bibelkunnskap
men den er helt unoedvendig for aa forstaa det helvetet som
alkohol medfoerer.  Der har jeg nok ganske mye bedre peiling og
erfaring enn de aller fleste kristne ledere o.a.

Nå er poenget at det ikke finnes noe bibelsk grunnlag for å stemple bruk av alkohol som synd.

At alkohol fort fører til all den elendigheten du beskriver, er jeg helt enig med deg i. Men når man vil bekjempe alkoholmisbruk, kan man ikke bekjempe det med argumenter fra Bibelen, for i Bibelen finnes det ingen argumenter mot bruk av alkohol.

Hvis man vil bekjempe alkohol og alkoholmisbruk, må man gjøre det ved å vise til all skade, ulykke og elendighet som følger med alkohol.

Men hvis man sier at bruk av alkohol etter Bibelen og kristen tro er syndig, lyver man, for det er ikke sant.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg