Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK byttet ut GUD med JUL i

NYTT TEMA
Zpiff

Zpiff
01.12.20 09:19
xpoolman: Siste strofe i denne sangen lyder «Ja, den må skinne for den skal minne oss om vår Gud,  oss om vår Gud».

Hadde det vært et barnetv-program i Nord Korea:
«Ja, den må skinne
for den skal minne
oss om vår Kim,
oss om vår Kim». 

For øvrig, hvordan noen kan bli minnet på en ukjent entitet (Gud), er meg en gåte. 
Jultiden kan man dog bli minnet på -da sikkert både på godt & vondt.. 

fargerik

fargerik
01.12.20 09:31

Solsnu er 21. desember her på østlandet.

Da kan vi feire med et par rause krus mjød

...og kanskje noe sekulær musikk som passer...

PerryAndre

PerryAndre
01.12.20 09:36
xpoolman: Under den direktesendte julelystenningen på NRK i går ble "Du grønne glitrende tre, goddag" sunget av Fantorangen og hans tøyvenn Pivi. Siste strofe i denne sangen lyder «Ja, den må skinne for den skal minne oss om vår Gud,  oss om vår Gud». Dette er visst for sterk kost for vårt multikulturelle samfunn dag, og Gud ble likesågodt byttet ut med Jul.... NRK unnskylder seg med at "dette er ingen avkristning, men NRK har kulturansvar" Makan !!!!

På radiokanalen NRK klassisk har de sendt mange tradisjonelle julesanger. På  TV har samme kanal visst flere program om advent.

Muslimer og ateister må også få høre på tradisjonelle tradisjonelle julesanger, uten å bli støtt. NRK oppgave er å gi tilbud til alle. 

(Innlegget ble redigert 01.12.20 09:38)

Zpiff

Zpiff
01.12.20 09:38
riksen77: å feire denne høytiden

Å feire at dagene endelig(!) begynner å få lengre perioder med sollys igjen, er helt overkommelig (og absolutt forståelig) - for min del. 

Men om folk heller vil feire julenissen, himmelnissen, profeten, frelseren, det hellige spøkelset, kvakksalveren, spaghettimonstret... så må de jo gjerne gjøre det også, - de bestemmer uansett ikke over hva jeg skal(!?) feire og evt. når jeg kan feire... 

aIseboy

aIseboy
01.12.20 09:39
xpoolman: Dette er visst for sterk kost for vårt multikulturelle samfunn dag, og Gud ble likesågodt byttet ut med Jul....

Det var da en merkelig tolkning av deg.

Alle kulturer har en gud. 
Men kun vår kultur har jul.

Slike som deg burde jo bejublet denne "Norway first" attituden... 

(Innlegget ble redigert 01.12.20 09:39)

Zpiff

Zpiff
01.12.20 09:41
fargerik: Solsnu

Solsnu er selvsagt et misvisende duste-begrep som ingen rasjonelle mennesker vil tillate seg å anvende ;) 
Er jo like dumt som å hevde at solen "står opp, går ned.."
"Mjød" derimot.. 

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
01.12.20 09:46
xpoolman: Under den direktesendte julelystenningen på NRK i går ble "Du grønne glitrende tre, goddag" sunget av Fantorangen og hans tøyvenn Pivi. Siste strofe i denne sangen lyder «Ja, den må skinne for den skal minne oss om vår Gud,  oss om vår Gud». Dette er visst for sterk kost for vårt multikulturelle samfunn dag, og Gud ble likesågodt byttet ut med Jul....

På tide. NRK bør holde seg for god til å fremme 2000 år gamle spøkelseshistorier som sanne.

Og så er det jo et fritt land. Fantorangen må få lov til å synge hva han vil.

fargerik

fargerik
01.12.20 09:49
Zpiff: Solsnu er selvsagt et misvisende duste-begrep som ingen rasjonelle mennesker vil tillate seg å anvende ;)
Er jo like dumt som å hevde at solen "står opp, går ned.."

Du vet nok sikkert innerst inne at det betyr vintersolverv, du ville bare tøyse litt...ikke sant?

PapaSmurf

PapaSmurf
01.12.20 09:56

Dette er noe av det mer merkelige NRK har gjort. 

Nå har slike SV-rektorer i del del år ønsket å desimere bruken av ordet jul i skolen for at ingen med en annen religion skal være utenfor. Men NRK velger å øke bruken av jul, for at de samme ikke skal være utenfor. 

Da må jeg spørre: Er dette den samme statskanalen som bytter ut ordet Gud i julesanger som arrangerte stor live feiring av Eid tidligere i år? (Jeg har ikke noe problem med at NRK sender Eid, jeg satt og så litt på og lærte litt av det. Men det blir veldig problematisk om man samtidig fjerner kristendom med viten og vilje).

Nei i denne førjulstiden har jeg et tips til NRK og skoleverket. Feir jul uten sensur. Mennesker fra andre kulturer har godt av å lære om vår kultur. La julesanger være julesanger, ingen får pest eller kolera av å høre ordet Gud, selv om de tror på noe annet eller de ikke tror på noe i det hele tatt. 

fargerik

fargerik
01.12.20 10:15
PapaSmurf: Da må jeg spørre: Er dette den samme statskanalen som bytter ut ordet Gud i julesanger som arrangerte stor live feiring av Eid tidligere i år? (Jeg har ikke noe problem med at NRK sender Eid, jeg satt og så litt på og lærte litt av det. Men det blir veldig problematisk om man samtidig fjerner kristendom med viten og vilje). Nei i denne førjulstiden har jeg et tips til NRK og skoleverket. Feir jul uten sensur. Mennesker fra andre kulturer har godt av å lære om vår kultur. La julesanger være julesanger, ingen får pest eller kolera av å høre ordet Gud, selv om de tror på noe annet eller de ikke tror på noe i det hele tatt.

Du er klar over at NRK har morgenandakt i radio hver eneste morgen året rundt? Avsluttes alltid med "Fader Vår".

Hver søndag er det direktesending av gudstjeneste fra en eller annen kirke et sted i landet.

I julen er det julegudsttjeneste. Direktesendt i TV.

Så det er ingen grunn til panikk. Alle får.

(Innlegget ble redigert 01.12.20 10:16)

PapaSmurf

PapaSmurf
01.12.20 11:03
fargerik: Så det er ingen grunn til panikk. Alle får.

Fikk du inntrykk av at jeg hadde panikk? 

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
01.12.20 12:18
xpoolman: Under den direktesendte julelystenningen på NRK i går ble "Du grønne glitrende tre, goddag" sunget av Fantorangen og hans tøyvenn Pivi.

Nåvel, det er vel uansett ikke Fantorangens oppgave å forkynne religion.  De familiene som er redd for at ungene ikke skal høre om Gud eller engledans, får da ta et ansvar sjæl og lære ungene originalteksten, og ikke overlate det til marerittaktige vesener fra NRK Super.

Det store spørsmålet er dog:  Var det Weyses eller Griegs melodi som ble brukt?

puma1

puma1
01.12.20 13:12
NiGoZeroIchi: Nåvel, det er vel uansett ikke Fantorangens oppgave å forkynne religion.

Men kristendommen er ikke så veldig mye religion nå lenger. Det som før var en religion blir stadig oftere benevnt som kulturarv eller tradisjon.

Så Gud og Fantorangen er egentlig i samme kategori. Det er to kulturpersonligheter. 

Torotto

Torotto
01.12.20 15:27
sisyf0s: Vi har blitt stadig flere i dette landet som ikke tror på eventyrene om guder, samtidig som det også bor stadig flere her som tror på andre eventyr enn eventyrene om den kristne guden og Jesus. Flott da, synes jeg, at tradisjoner tilpasses en ny tid.

Problemet er faktisk det motsatte.  Tilpassing av kristendom til en tid, som burde preges av nye ideer.  

Men å bytte ut ord og på den måten forfalske verket, for å gjøre det spiselig, liker jeg overhode ikke.  

Har intet problem med å være tilstede på en kulturaften, hvor gamle verk fremføres i original versjon, for dette handler interesse for musikk og kulturarv.  

sisyf0s

sisyf0s
01.12.20 15:56
Torotto: Problemet er faktisk det motsatte. Tilpassing av kristendom til en tid, som burde preges av nye ideer. Men å bytte ut ord og på den måten forfalske verket, for å gjøre det spiselig, liker jeg overhode ikke. Har intet problem med å være tilstede på en kulturaften, hvor gamle verk fremføres i original versjon, for dette handler interesse for musikk og kulturarv.

Hvorvidt de kristne tilpasser sitt eventyr og sine tradisjoner knyttet til dette gir jeg en god dag i, og er ikke det jeg snakker om.

Det jeg snakker om er å tilpasse en midtvintersfest og tradisjonene for denne slik at dette passer for oss alle, og det skal vi selvfølgelig gjøre.

Jeg kan selvfølgelig også gå i Gudbrandsdalsdomen og lytte til en konsert med gammel og vakker kirkemusikk. Men det er en helt annen sak enn det jeg omtalte i innlegget du besvarte.

BeNice

BeNice
01.12.20 16:13

Forfølgelsen av kristne i Norge har begynt for lengst. 

Nå gjelder det å ha olje på lampen!

FranciscoM

FranciscoM
01.12.20 16:26

Endelig! Blir ikke en ordentlig høytid uten konservative kristne i offerposisjon. God jul, folkens! 

esoxlusius

esoxlusius
01.12.20 17:10

Nrk tilpasser seg den nye tid. De vet at det om noen år er Norge et Islamsk land. 

fargerik

fargerik
01.12.20 17:29
esoxlusius: Nrk tilpasser seg den nye tid. De vet at det om noen år er Norge et Islamsk land.

Hva mener du med et islamsk land? Tror du virkelig selv at vi skal innføre en islamsk stat, når vi endelig har skilt stat og kirke og blitt et sekulært land?

Oldcrow

Oldcrow
01.12.20 17:59

På tide å skrive om julesangene så man slipper å synge om Gud og jesus ja, takk for tradisjoner og fridager. 

puma1

puma1
01.12.20 18:21

De siste tiårene er det blitt vanlig med sampling eller gjenbruk av musikk og tekst i nye settinger. Det må en tåle, selv om en ikke liker det. Originalen vil alltid være der. 

esoxlusius

esoxlusius
01.12.20 18:36

Når Sverige går konk om noen år kommer et par millioner muslimer over grensen

nemezida

nemezida
01.12.20 20:14
Sevens7ar: At du klager over multikulturalisme i samme vending som du forsvarer kristendommen er smått ironisk. Kirstendommen er jo en importreligion fra Midt-Østen til Europa som fikk fotfeste gjennom voldelig fortrengelse av den unike, eldre kulturen som fantes i de forskjelige europeiske landene.Å bytte ut den kristne "Gud" med "jul" er anti-mulitikulturalisme og i tråd med moderne, sekulære norske verdier og kultur.

Kristendommens opprinnelse var Midt-Østen, men det var nok andre europeiske aktører - som Romerriket før og etter delingen m.v. - som bidro til å spre kristendommen i Europa. Kristendommen har via reformasjonen påvirket norsk og nordisk kultur mye mer enn det som skjedde før de første vikingkongene ble kristne, som Olav den Hellige. Dersom du tror at disse sverdsvingende hedningene før 1030 som skjendet, drepte og ranet har preget norske tradisjoner og kultur på nivå med kristendommen, så tro om igjen.

Jeg er for ordens skyld døpt og konfirmert, men ikke noe mer. For meg handler julesalmer og julefeiring mest om tradisjoner. Kirken besøker jeg nå stort sett i anledning begravelser. Det som provoserer meg er at NRK fjerner ordet Gud fra kjente salmer fordi de ikke vil støte noen, og det er ikke hedninger eller agnostikere som meg selv, men muslimene. Som hun NRK Sørlandet kvinnen som ikke fikk lov å ikle seg et kors rundt halsen. Fordi man PK ikke skulle komme i fare for å støte noen, mens vi venter på programledere i NRK med hijab med den begrunnelse at dette ikke er et religiøst plagg, hva enn det måtte være da ?  

promille_krapylet

promille_krapylet
02.12.20 13:51

Vi må respektere islam. Vi må ikke publisere krenkende tegninger.

Vi må ikke spre jødehat og antisemittisme. Jøder er så forfulgt. Fordi dem er jøder. 

Kristne er menneskelig avfall. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg