Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nissene over skog og hei rasistisk?

NYTT TEMA
Corvus

Corvus
05.12.20 12:09
Folkflesk: Dette er en privat TV-kanal som selv bestemmer hva de skal sende og ikke sende. Så hva skal liksom VGD gjøre med at de har tatt en beslutning om å ikke sende et bestemt program samt grunnlaget for denne beslutningen? Skal dere skrive brev til dem om saken? Samme hvor dum denne beslutningen er så er det deres beslutning.

De har jo gitt etter for press fra aktivister. Så da må jo oppegående folk sende masse mail for å forklare dem hvilken feil de gjort.

Antiteist

Antiteist
05.12.20 12:15
Eivinder: Oppfordrer alle med Dplay-abonnement til å si det opp. Det er en skikkelig måte å ta avstand fra dette vanvittige påfunnet på

Kansellere Dplay for å protestere mot kanselleringskultur?

DPlay er et privat selskap, og de har selvfølgelig rett til å styre kanalen sin som de måtte ønske. Sånn er det bare det frie markedet fungerer. Det er ingen som tvinger dem til å legge ned noe som helst, og dette gjør de av egen fri vilje enten av kapitalistiske, økonomiske eller moralske grunner.

I dag har vi mer forståelse for hva Blackface betyr samtidig som vi har blitt langt mer innviklet og tilknyttet den amerikanske kulturen. Der har blackface vært et problem grunnet i hån og rasisme siden 1800-tallet. Jeg tror ikke Nissene på Loven lagde denne sketsjen med ondsinnede eller rasistiske hensikter, og hvis jeg styrte DPlay hadde jeg ikke tatt vekk programmet heller. Jeg liker best måten Disney+ har gjort det med sine gamle filmer - der de så enkelt har satt opp en liten OBS-markering før filmen starter. 

SlimWhitman

SlimWhitman
05.12.20 12:22
Corvus: De har jo gitt etter for press fra aktivister. Så da må jo oppegående folk sende masse mail for å forklare dem hvilken feil de gjort.

Nettopp.

Jeg tror det er særs uklokt å bagatellisere dette her, selv om det isolert sett kan forstås som en fillesak. Man går aldri fra å være et fritt og åpent samfunn til å være et tyranni over natta, det skjer gradvis og trinnvis, fordi anstendige mennesker ikke står opp mot slik bøllete adferd tidlig nok til at det kunne gjort en forskjell. Se på de steile frontene i USA nå, hvor det i praksis har blitt umulig å føre saklige diskusjoner. De ligger 6-7 år foran oss i utviklingen når det kommer til såkalte krenkelsesstudier, kritisk raseteori, osv. Jeg vil selv unngå amerikanske tilstander er til lands, og mener derfor vi bør ta lærdom fra deres erfaringer. 

Det betyr at vi bør stå opp mot slikt hysterisk aktivistisk piss fra dag èn. Jo lenger vi venter, desto vanskeligere kommer det til å bli. Ikke bare risikerer vi å oppleve en uutholdelig tilstand for oss som er noenlunde "normale", men aktivistene kommer til å bli enda mer forarget etter hvert også, da de får flere av sine krav innstilt, uten at deres utopia blir realisert.

SlimWhitman

SlimWhitman
05.12.20 12:33
Antiteist: DPlay er et privat selskap, og de har selvfølgelig rett til å styre kanalen sin som de måtte ønske. Sånn er det bare det frie markedet fungerer.

Er du i mot reguleringer av det frie markedet?

Det "frie" markedet er ikke mere "fritt" enn at det påvirkes av menneskelig press og menneskelige handlinger, nærmest per definisjon. Da er det egentlig bare et spørsmål om å finne ut av hva som er bra for samfunnet og hva som ikke er bra for samfunnet. Sensur gjennom gruppepress anser jeg som dårlig for samfunnet, og vi bør gjøre det vi kan for å beskytte mot en slik utvikling.

Men jeg antar at dersom du skal være konsekvent angående det "frie markedet", så motsier du deg også våpenlover som regulerer det frie markedet også? 

Antiteist

Antiteist
05.12.20 12:42
SlimWhitman: Det "frie" markedet er ikke mere "fritt" enn at det påvirkes av menneskelig press og menneskelige handlinger, nærmest per definisjon. Da er det egentlig bare et spørsmål om å finne ut av hva som er bra for samfunnet og hva som ikke er bra for samfunnet. Sensur gjennom gruppepress anser jeg som dårlig for samfunnet, og vi bør gjøre det vi kan for å beskytte mot en slik utvikling. Men jeg antar at dersom du skal være konsekvent angående det "frie markedet", så motsier du deg også våpenlover som regulerer det frie markedet også?

Det frie markedet påvirkes begge veier. Vi hører støkk og stadig at folk også boikotter og kansellerer selskaper som Netflix, Marvel, Star Wars, Star Trek, Amazon osv fordi de blant annet er for politisk korrekte. Har for mange mørkhudete i hovedrollene. For mye fokus på LGBT-rettigheter. For divers rollegalleri. For mye kvinnefokus. For mye vekt på antikristelige undertoner.  Dette er også deres rett, og jeg tviler jeg vil finne mange innlegg av deg på VGD som klager over dette. 

Her om dagen var det en bruker som var helt fra seg av ergrelse fordi det var noen mørkhudete personer på fronten av noen reklamesnutter, og krevde at disse reklameselskapene skulle ha flere hvit-hudete personer på fronten av tv-reklamen. Merket da ingen som tok opp temaet av at denne personen drev med kansellering eller sto for sensurering. 

Hvis du ønsker å regulere ytringsfriheten mennesker har til å klage over ting de ikke liker får det være din mening. 

(Innlegget ble redigert 05.12.20 12:50)

SlimWhitman

SlimWhitman
05.12.20 12:58
Antiteist: Det frie markedet påvirkes begge veier. Vi hører støkk og stadig at folk også boikotter selskaper som Netflix, Marvel, Star Wars, Amazon fordi de blant annet er for politisk korrekte. Har for mange mørkhudete i hovedrollene. For mye fokus på LGBT-rettigheter. For divers rollegalleri. For mye kvinnefokus. For mye vekt på antikristelige undertoner.  Dette er også deres rett, og jeg tviler jeg vil finne mange innlegg av deg på VGD som klager over dette.  Hvis du ønsker å regulere ytringsfriheten mennesker har til å klage over ting de ikke liker får det være din mening.

Tror ikke du skal belære meg om ytringsfrihet.

Dersom du virkelig mener at det frie markedet skal få avgjøre i slike saker, bør avgjørelser om hva som sendes på tv avgjøres av seertall og inntekter, og ikke en forholdsvis liten gruppe aktivister som mener de har rett til å sette dagsorden på vegne av alle. Dersom man støtter frie ytringer så må man selvsagt ta avstand fra alle grupper som forsøker å tvinge igjennom viljen sin, slik som har skjedd i dette tilfellet. Hvis det frie market bestemmer, er det som sagt gjennom seertall på tvers av hele befolkningen, og ikke et bråkete mindretall.

Og nei, selvsagt har jeg ikke klaget over at folk er misfornøyd med en angivelig PK Kultur i netflix eller andre steder. Hvorfor skulle jeg det? De må få lov å mene akkurat det de vil. Aktivistene som klager på blackface må også få lov til å mene akkurat det de vil. Jeg reagerer ikke før noen prøver å presse sitt syn på andre, og når de vil forby noe de ‘selv’ ikke liker. Jeg tror det er toleranse det heter, eller noe sånt.

lexuszix

lexuszix
05.12.20 13:00
sankaa: Lurer på om Rhino Thue finner dette krenkende.

Ja, som han sier: "Her er det kritikk for kritikkens egen skyld."

Antiteist

Antiteist
05.12.20 13:09
SlimWhitman: Dersom man støtter frie ytringer så må man selvsagt ta avstand fra alle grupper som forsøker å tvinge igjennom viljen sin, slik som har skjedd i dette tilfellet. Hvis det frie market bestemmer, er det som sagt gjennom seertall på tvers av hele befolkningen, og ikke et bråkete mindretall. Og nei, selvsagt har jeg ikke klaget over at folk er misfornøyd med en angivelig PK Kultur i netflix eller andre steder. Hvorfor skulle jeg det? De må få lov å mene akkurat det de vil. Aktivistene som klager på blackface må også få lov til å mene akkurat det de vil. Jeg reagerer ikke før noen prøver å presse sitt syn på andre, og når de vil forby noe de ‘selv’ ikke liker. Jeg tror det er toleranse det heter, eller noe sånt.

Filmer som Wonder Woman og Captain Marvel eller spill som The Last of Us 2 har blitt forsøkt kansellert for sitt fokus på feminisme og sterke kvinner og har blitt presset av organiserte grupper via discord, twitter og youtube for å kansellere, boikotte og spamme ned Metacritic og Rotten tomatoes med dårlige karakterer via botspamming for å manipulere markedet og forhindre at produktet selger bra og tvinge selskapet til å gå en annen retning. Dette er mye grovere taktikker enn at en liten aktivistgruppe gir sin mening og klager over internet. 

Det var nok mange samtaler i bakteppet hos Dplay som gjorde at de tok denne beslutningen, og som sagt jeg hadde ikke gjort det. En OBS-advarsel like D+ hadde nok vært greit for de fleste. 

(Innlegget ble redigert 05.12.20 13:14)

SlimWhitman

SlimWhitman
05.12.20 13:25
Antiteist: Filmer som Wonder Woman og Captain Marvel eller spill som The Last of Us 2 har blitt forsøkt kansellert for sitt fokus på feminisme og sterke kvinner og har blitt presset av organiserte grupper via discord, twitter og youtube for å kansellere, boikotte og spamme ned Metacritic og Rotten tomatoes med dårlige karakterer via botspamming for å manipulere markedet og forhindre at produktet selger bra og tvinge selskapet til å gå en annen retning. Dette er mye grovere taktikker enn at en liten aktivistgruppe gir sin mening og klager over internet.

Ja, og om det stemmer (har ikke hørt om det, men tviler ikke) så støtter jeg ikke det noe mer enn dette her. Men jeg registrerer at filmene du nevner (vet ikke angående spillet) fortsatt er tilgjengelig, på tross av dette, så det kan jose ut som at taktikken til venstrebøllene er mer effektiv i sin kanselleringskultur. 

Antiteist

Antiteist
05.12.20 14:02
SlimWhitman: Ja, og om det stemmer (har ikke hørt om det, men tviler ikke) så støtter jeg ikke det noe mer enn dette her. Men jeg registrerer at filmene du nevner (vet ikke angående spillet) fortsatt er tilgjengelig, på tross av dette, så det kan jose ut som at taktikken til venstrebøllene er mer effektiv i sin kanselleringskultur.

Nissene på Loven er også tilgjengelig - bare ikke på DPlay. Det finnes hundrevis av andre måter å se på denne serien hvis du skulle ønske det, og jeg tviler de aller færreste her som roper høyest fortsatt enset en tanke om å se denne serien, men som nå kommer til å gjøre det på tross som vil gi produsentene mere inntekter.

I eksemplene jeg nevnte har vi derimot grupper som prøver å skade filmene fra å bli produsert og sabotere deres salgsinntekter ved bruk av skitne taktikker for å skape forskrekkelser for fremtidige filmselskaper til å fokuserer på feminisme, lgbt eller sterke kvinner. Disse selskapene har sikkert tapt millioner av dollar på grunn av disse organiserte kampanjene, og da er det tenkelig å se for seg at en påvirket studiosjef tvinger selskapets neste film til å være helt uten politisk kommentar. Men å høre slike eksempler nevnes sjeldent fra de som gnåler høyest om kanselleringskultur.

Dette er heller ikke noe nytt. Husker helt tilbake fra tidlig 2000-tallet da Dixie Chicks ga en kritisk mening mot George Bush og USA sin invasjon av Irak. Det fikk jo republikanerne til å gå helt fra skaftet og organiserte en så heftig boikott av gruppen at de nesten måtte legge ned hele bandet.

Under hele 90-tallet da Svart Metal i Norge var i sin gullalder gikk flere kristne grupper sammen for å forhindre at disse bandene skulle få utgi CD-platene sine. Dimmu Borgir nevner blant annet dette i albumet Stormblåst. Andre band som Iron Maiden ble møtt med boikott og protester da de turnerte med hitsangen "Number of the Beast". Hvor det til og med ble organisert bålbrenning av albumet. 

norball

norball
05.12.20 14:17
Antiteist: Det frie markedet påvirkes begge veier.

Nei, det gjør det egentlig ikke. De som er misfornøyd med nyere multikulti i Star Trek og TV-spill er en gjeng med utilpassede unge gutter/menn foran dataskjermen. På den andre siden har du store bedrifter og organisasjoner. F.eks. Oscar-utdelingen, som nå faktisk har lagt til strenge rasekrav for å bli nominert. Jeg håper alle her er enig i at dette er forkastelig

Kjell28

Kjell28
05.12.20 14:21

På twitter så jubler "rasisme norge" over en "STOR SEIER" ved at dette tv-showet har blitt tatt av luften. 

Det var vel bare et spørsmål om tid før folk klarte å ta seg nær av "Nissene på Låven" og "Nissene over skog og hei". 

Det er nok noen vikinger som snur seg i grava nå, for et pysesamfunn vi har fått. Det er ingen som tåler noe som helst lenger. 

Tidligere i livet mitt har jeg ofte tenkt at jeg er ganske feig og nærtagende, men det er bare småtteri i forhold til mentaliteten som råder nå. Jeg kunne f.eks aldri ha følt meg utsatt for "krenkelse" selv om karakteren Asbjørn Brekke kan minne litt om meg selv i det virkelige liv. Lite ante jeg at jeg ble utsatt for "hån" eller annet fordi noen trekk kan ligne. Jeg visste rett og slett ikke at jeg var ett offer for noe da jeg så denne serien, jeg bare lo så jeg grein av det... Og jeg lo mest da jeg kjente meg igjen i godeste herr Brekke

(Innlegget ble redigert 05.12.20 14:23)

Antiteist

Antiteist
05.12.20 14:49
norball: ei, det gjør det egentlig ikke. De som er misfornøyd med nyere multikulti i Star Trek og TV-spill er en gjeng med utilpassede unge gutter/menn foran dataskjermen. På den andre siden har du store bedrifter og organisasjoner. F.eks. Oscar-utdelingen, som nå faktisk har lagt til strenge rasekrav for å bli nominert. Jeg håper alle her er enig i at dette er forkastelig

Er du en tidsreiser fra 90-tallet? Enten driver du med misvisning ellers så undervurderer du grovt makten til dette beistet som er internet og sosiale medier. Oscar-utdelingen (lol) er bare en liten miniputt i forhold.  Samtidig har du hele det evangeliske miljøet, tv pastorer, konservativt radio og mainstream kanaler som Fox News som videresender informasjoner og når ut til alle verdens hjørner.

Stamnes

Stamnes
05.12.20 16:08
bønna1: Jeg er krenket over at serien fjernes. Blir jeg hensyntatt og får viljen min?

Så lenge man ikke klager DIREKTE så

blir det som i dette tilfellet mindretallets terrorisering som vinner fram.

Selv må jeg si meg ferdig med både nisser og troll, men skjønner at VGD har lave odds for å endre noen ting.

Eivinder

Eivinder
05.12.20 16:14
KenMonkou: Syns det er rart at folk ikke bare går sammen og sier opp abonnement på Dplay/Discovery

Jepp, kjør på.

Kjell28

Kjell28
05.12.20 16:16

Jeg har hatt abonnement på Dplay før, skal mye til før jeg legger ut for det igjen nå.

startelver

startelver
05.12.20 18:06

Et spørsmål bare, kan svarte mennesker spille hvite personer?  Hvis de bruker hvit ansiktsmaske? 

Mener da bestemt jeg har sett det i teaterforestillinger. 

Og vil hvite mennesker bli krenket av det? 

norball

norball
05.12.20 18:45
Antiteist: Er du en tidsreiser fra 90-tallet? Enten driver du med misvisning ellers så undervurderer du grovt makten til dette beistet som er internet og sosiale medier. Oscar-utdelingen (lol) er bare en liten miniputt i forhold.  Samtidig har du hele det evangeliske miljøet, tv pastorer, konservativt radio og mainstream kanaler som Fox News som videresender informasjoner og når ut til alle verdens hjørner.

har noen kampanjer eller filmer blitt trukket på grunn av klage fra alt-right, Fox News og TV-pastorer(!)?

Jean_Grey

Jean_Grey
05.12.20 19:17
VivaLV: De har jo en egen festival/festdag i Nederland hvor alle klær seg ut som svarte. Vi får se hvor lenge de klarer å holde på den tradisjonen!

Ja, det blir spennende. Spørsmålet er hvor langt dette krenkelseshysteriet har kommet i Nederland. På den annen side tror jeg ikke nederlenderne liker at noen legger seg opp i tradisjonene deres. 

startelver

startelver
05.12.20 19:23
Jean_Grey: På den annen side tror jeg ikke nederlenderne liker at noen legger seg opp i tradisjonene deres.

Interessant, bør kanskje vurdere flytting til Amsterdam. Fri hasj, red light district, kan gjøre hva du vil .

(Innlegget ble redigert 05.12.20 19:24)

Sulfat

Sulfat
05.12.20 19:25
startelver: Interessant, bør kanskje vurdere flytting til Amsterdam. Fri hasj, red light district, kan gjøre hva du vil .

Visste ikke at du var så glad i horer og dop?

Jean_Grey

Jean_Grey
05.12.20 19:26
ElIngles: Moral: Det er ingen moral. Det er bare verden vi lever i og det blir stadig verre.

Bra denne her. Her får du frem absurditeten og idiotien i dette krenkelseshysteriet!

Jean_Grey

Jean_Grey
05.12.20 19:28
startelver: Interessant, bør kanskje vurdere flytting til Amsterdam. Fri hasj, red light district, kan gjøre hva du vil .

Ja, de er litt mer frilynte enn oss!

(Innlegget ble redigert 05.12.20 19:29)

Jean_Grey

Jean_Grey
05.12.20 19:44
Kjell28: På twitter så jubler "rasisme norge" over en "STOR SEIER" ved at dette tv-showet har blitt tatt av luften.  Det var vel bare et spørsmål om tid før folk klarte å ta seg nær av "Nissene på Låven" og "Nissene over skog og hei".  Det er nok noen vikinger som snur seg i grava nå, for et pysesamfunn vi har fått. Det er ingen som tåler noe som helst lenger.  Tidligere i livet mitt har jeg ofte tenkt at jeg er ganske feig og nærtagende, men det er bare småtteri i forhold til mentaliteten som råder nå. Jeg kunne f.eks aldri ha følt meg utsatt for "krenkelse" selv om karakteren Asbjørn Brekke kan minne litt om meg selv i det virkelige liv. Lite ante jeg at jeg ble utsatt for "hån" eller annet fordi noen trekk kan ligne. Jeg visste rett og slett ikke at jeg var ett offer for noe da jeg så denne serien, jeg bare lo så jeg grein av det... Og jeg lo mest da jeg kjente meg igjen i godeste herr Brekke

Som Rune Slagstad(Mannen til Anine Kierulf. Faktisk også SV'er) sier det om dette importerte tankegodset fra USA(men i en litt annen sammenheng), og hvor han peker på at det nå er mer eller mindre venstreradikale som ivrer etter å importere antiliberale ordninger ved høyskoler og universiteter, «og ikkje berre der».:

Kvifor i all verda skal vi importere dei dummaste fenomena i amerikansk kultur og samfunnsliv når det er så mykje bra, uimportert, å ta av, seier Slagstad.

Se:

https://www.dagogtid.no/samfunn/ikkje-redd-for-strid-6.23.16705.dc519048f2

Kjell28

Kjell28
05.12.20 19:58
Jean_Grey: – Kvifor i all verda skal vi importere dei dummaste fenomena i amerikansk kultur og samfunnsliv når det er så mykje bra, uimportert, å ta av, seier Slagstad. Se: https://www.dagogtid.no/samfunn/ikkje-redd-for-strid-6.23.16705.dc519048f2

Kunne ikke vært mer enig med han i det. Og ja, venstresiden i Norge burde selvsagt heve seg over "Woke" tøvet fra USA. Akkurat slik jeg håper at høyresiden i Norge ikke importerer det verste fra republikanerne.

startelver

startelver
05.12.20 20:31
Sulfat: Visste ikke at du var så glad i horer og dop?

Du kjenner ikke Amsterdam hvis du tror det er alt det dreier seg om.

Nederland er i utgangspunktet et veldig liberalt land, der alle er velkomne, uansett hudfarge og legning. 
De lar seg ikke stresse av blackface på TV. 

(Innlegget ble redigert 05.12.20 20:32)

Antiteist

Antiteist
05.12.20 21:11
norball: har noen kampanjer eller filmer blitt trukket på grunn av klage fra alt-right, Fox News og TV-pastorer(!)?

The Hunt ble utsatt og nesten kansellert etter en stor kampanje som gikk så langt at selv presidenten av USA ønsket å fjerne den. James Gunn mistet jobben sin som direktør av Guardians of the Galaxy etter at Trump-supportere aktivt gikk inn på twitteren til kjente personer med søkelys for å finne kontroversielle takes fra tiår siden for å aktivt sabotere jobbene deres.

Jean_Grey

Jean_Grey
05.12.20 21:48
Kjell28: Kunne ikke vært mer enig med han i det. Og ja, venstresiden i Norge burde selvsagt heve seg over "Woke" tøvet fra USA. Akkurat slik jeg håper at høyresiden i Norge ikke importerer det verste fra republikanerne.

Til det siste. Det skal godt gjøres å kopiere Trumps USA. Vi har ikke slik mentalitet i Norge til at noe slikt ville kunne la seg realisere!

busemannen

busemannen
05.12.20 21:58
kytec: Plutselig prompet han i dressen og lukten kom helt opp og ut til nesa.

Du verden . . . Artig at du har duftTv :-)) 

busemannen

busemannen
05.12.20 22:00
startelver: Og vil hvite mennesker bli krenket av det?

Spør du deg sjøl?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg