Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Den endelige løsningen i USA

NYTT TEMA
HLund

HLund
19.01.21 11:09
maxus4: eg hadde heller tatt Trump x 10 enn den perioden vi går inn i nå med Biden..

Du foretrekker forsøk på statskupp ja. Det er notert.

maxus4

maxus4
19.01.21 11:19
Homo_Erectus: Twitter gjør som de vil med sin egen eiendom. Men Twitter forgriper seg ikke på andres eiendom.

Interessant.  Det ble ramaskrik i Norge når "nazifrisøren" som medier og komikere fritt fikk kalle henne nektet en muslim adgang i hennes frisørsalong.   Eller en av USAs mer omtalte saker var når et lite bakeri nektet å lage en homo-bryllupskake.    Da var det ikke snakk om private selskaper kan gjøre som de vil . 

Og jeg har heller ikke hørt om at folk ble nektet telefon når vi hadde 1 aktør som styrte telefoneringen.  Vedkommende kunne i teorien bare sendt brev.  

De store plattformene er idag integrert med regjeringer, næringsliv, utdanning og det ene og det andre.  Man kan ikke idag komme frem noe sted uten å ha tilgang til slike plattformer. En slik makt krever et enormt ansvar .   Og man kan ikke akseptere at så store aktører praktisk talt styrer verdens samtaler  .   Og enda mindre grad nå når store deler av verden er nektet fra å reise noe sted og samles.   

Parler og andre alt-tech.tjenester følger landet de er registret i som lovverk. Dessverre velger flere og flere aktører å etablerer seg i ikke-vestlige land eller i øst-europeiske land.  Ytringsfriheten er ikke lenger noe vesten kan skryte av. 

Prinsippet til Twitter er likevel at de må behandle alle likt.   Det ligger tusenvis av grove tweets fra kjente personer der de både mobber, hetser, oppfordrer til drap og vold uten at Twitter bryr seg mye om det.   Twitter er ikke konsekvent i sin bedømmelse og kan da ikke gjemme seg bak at de er private selskap og har et regelsett. 

Tro gjerne at dette bare rammer alle oss fæle og at din side alltid vil være de gode.  
Jeg har fulgt flere titalls personer på Twitter som idag er utestengt. Ingen av de har skrevet noe rasistisk. Jeg har ikke sett antydning til vold, ikke trakassering eller doxing.   Men de ble alle fjernet pga "hat " og "oppfordring til vold" . Ikke et eneste printscreen er blitt vist i ettertid.   Og flere av disse hadde flere hundretusen følgere. Og ingen kopierte disse visst nok groteske tweetene.      

Når blir en person du syns er interessant å lytte til stengt ute?

maxus4

maxus4
19.01.21 11:22
HLund: Du foretrekker forsøk på statskupp ja. Det er notert.

Det har ikke vært noe forsøk på statskupp fra Trump.   Du kan gjenta det til du blir grønn i trynet men det har ikke vært noe forsøk på statskupp. 

Jeg foretrekker heller ikke noe BLM forsøker å storme det hvite hus.  Eller når Pelosi går ut og ber om at Trump ikke får atomkodene. Slik USA i teorien er uten atomforsvar i flere uker.   Det er nærmere statskupp enn at noen få prosent forvirrede sjeler fra Trumps samlig fikk spasere fritt rundt i capitol å ta selfier både samtidig som Trump holdt tale og en liten tid etter han var ferdig å tale.

timy3

timy3
19.01.21 14:07
maxus4: De store plattformene er idag integrert med regjeringer, næringsliv, utdanning og det ene og det andre.  Man kan ikke idag komme frem noe sted uten å ha tilgang til slike plattformer. En slik makt krever et enormt ansvar .   Og man kan ikke akseptere at så store aktører praktisk talt styrer verdens samtaler  .   Og enda mindre grad nå når store deler av verden er nektet fra å reise noe sted og samles.

Støtter deg helt i dette.
En eiendomsrett er ikke det samme som at du kan gjøre hva du vil med det du eier, den som vil teste dette kan prøve å bygge på huset sitt uten å søke offentlige myndigheter om tillatelse.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
19.01.21 17:46
maxus4: Interessant.  Det ble ramaskrik i Norge når "nazifrisøren" som medier og komikere fritt fikk kalle henne nektet en muslim adgang i hennes frisørsalong.   Eller en av USAs mer omtalte saker var når et lite bakeri nektet å lage en homo-bryllupskake.    Da var det ikke snakk om private selskaper kan gjøre som de vil .  Og jeg har heller ikke hørt om at folk ble nektet telefon når vi hadde 1 aktør som styrte telefoneringen.  Vedkommende kunne i teorien bare sendt brev.   De store plattformene er idag integrert med regjeringer, næringsliv, utdanning og det ene og det andre.  Man kan ikke idag komme frem noe sted uten å ha tilgang til slike plattformer. En slik makt krever et enormt ansvar .   Og man kan ikke akseptere at så store aktører praktisk talt styrer verdens samtaler  .   Og enda mindre grad nå når store deler av verden er nektet fra å reise noe sted og samles.    Parler og andre alt-tech.tjenester følger landet de er registret i som lovverk. Dessverre velger flere og flere aktører å etablerer seg i ikke-vestlige land eller i øst-europeiske land.  Ytringsfriheten er ikke lenger noe vesten kan skryte av.  Prinsippet til Twitter er likevel at de må behandle alle likt.   Det ligger tusenvis av grove tweets fra kjente personer der de både mobber, hetser, oppfordrer til drap og vold uten at Twitter bryr seg mye om det.   Twitter er ikke konsekvent i sin bedømmelse og kan da ikke gjemme seg bak at de er private selskap og har et regelsett.  Tro gjerne at dette bare rammer alle oss fæle og at din side alltid vil være de gode.  
Jeg har fulgt flere titalls personer på Twitter som idag er utestengt. Ingen av de har skrevet noe rasistisk. Jeg har ikke sett antydning til vold, ikke trakassering eller doxing.   Men de ble alle fjernet pga "hat " og "oppfordring til vold" . Ikke et eneste printscreen er blitt vist i ettertid.   Og flere av disse hadde flere hundretusen følgere. Og ingen kopierte disse visst nok groteske tweetene.       Når blir en person du syns er interessant å lytte til stengt ute?

Denne saken med frisøren og hijabdamen hadde ingenting med ytringsfrihet og ytringsrett  i sosiale medier å gjøre.

Frisøren ble tiltalt og dømt for overtredelse av den såkalte rasismeparagrafen. Man kan være enig eller uenig i dommen, men den har ingen sammenheng med ytringer i sosiale og andre medier.

At frisøren ble kalt "nazi" tar jeg sterkt avstand fra. Dette var en dumhet som ikke bidrar til annet enn å uthule og ufarliggjøre begrepet "nazist". 

"Eller en av USAs mer omtalte saker var når et lite bakeri nektet å lage en homo-bryllupskake."

Hvis homofili er i strid med bakerens religiøse overbevisning, skulle ingen tvinge ham til å bake kake til et homobryllup.

En merkelig situasjon: å nekte å bake denne kaka er diskriminering av homofile. Å straffe ham fordi han nekter å bake kaka, er en krenkelse av hans religionsfrihet. Vel å merke dersom han nekter av religiøse årsaker.

"
Og jeg har heller ikke hørt om at folk ble nektet telefon når vi hadde 1 aktør som styrte telefoneringen."

Nei, ingen ble nektet telefon, men jeg tror de kunne ta telefonen fra deg dersom du misbrukte den til å plage og forfølge noen med telefonterror.

"
Prinsippet til Twitter er likevel at de må behandle alle likt.   Det ligger tusenvis av grove tweets fra kjente personer der de både mobber, hetser, oppfordrer til drap og vold uten at Twitter bryr seg mye om det.   Twitter er ikke konsekvent i sin bedømmelse og kan da ikke gjemme seg bak at de er private selskap og har et regelsett"

Dette er meget mulig, men at USAs president følges med argusøyne og får langt større oppmerksomhet enn andre og helt ukjente brukere, er ikke til å undres over. Og nå førte jo Trumps twitring til opptøyer, vold, storming av Kongressen og fem menneskers død. Da syntes vel Twitter at nok var nok.

"
Tro gjerne at dette bare rammer alle oss fæle og at din side alltid vil være de gode."

Hvis du ikke snakker helt generelt nå, men med "din side" mener meg, hvilken side er jeg på?

"
Når blir en person du syns er interessant å lytte til stengt ute?"

Det aner jeg ikke, jeg har ikke Twitter, har aldri hatt Twitter og har aldri brukt Twitter. Da kan jeg ikke uttale meg om det folk skriver der, da bortsett fra når mediene, slik som i tilfellet Trump, forteller om det som foregår der.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
19.01.21 20:48
Homo_Erectus: Javel? Du mener at det at myndighetene innfører pressesensur og portforbud er sammenlignbart med at VG selv bestemmer reglene i sitt eget debattforum?

Poenget er selvsagt at de som har myndighet på et område bruker den. eller da kan bruke den.

Om noe er verre enn det andre er jo en helt annen sak.

(Innlegget ble redigert 19.01.21 20:56)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
19.01.21 20:55
HLund: Ikke noe men her. Det du sier etterpå henger strengt tatt ikke på greip.

Greip eller ikke, det er det som det blir til.

Hvis NN er forferdelig og rundt halvparten av de som stemmer vil ha NN som leder, så blir demokratiet skummelt fordi:

- cirka halvparten vil ha en forferdelig leder, subsidiært forstår ikke nok
- 270 vs 268 og en forferdelig styrer.

Alternativet er selvsagt å ha litt mer nyansert syn på saken.

Hvorfor vil nesten halvparten ha NN?
Hva betyr det for det daglige livet for dem osv?

For meg spiller det ingen rolle hvem som styrer.

silas

silas
20.01.21 23:15

One of Biden’s first Executive Orders should be to prohibit the airing of FoxNews, Newsmax or OANN in any federally owned property or any military unit or installation, and to remove it from any cable plans that are offered in government owned business or housing complexes.

Tilsvar: I went to sleep in America, I woke up in East Germany.

Hærregud for et totalitært tankegods. 

https://twitter.com/PamKeithFL/status/1351545333034192900?s=20

HLund

HLund
20.01.21 23:16
silas: Hærregud for et totalitært tankegods

Men forsøk på statskupp har du ikke noe problem med. Det er greit.

silas

silas
20.01.21 23:17
HLund: Men forsøk på statskupp har du ikke noe problem med. Det er greit.

Takk for at du bekrefter mine bekymringer.

HLund

HLund
20.01.21 23:19
silas: Takk for at du bekrefter mine bekymringer.

At du bekymrer deg mer for Twitter-meldinger enn rene angrep på demokratiet sier jo strengt tatt alt man trenger å vite.

HLund

HLund
20.01.21 23:20
maxus4: Jeg foretrekker heller ikke noe BLM forsøker å storme det hvite hus.  Eller når Pelosi går ut og ber om at Trump ikke får atomkodene. Slik USA i teorien er uten atomforsvar i flere uker.   Det er nærmere statskupp enn at noen få prosent forvirrede sjeler fra Trumps samlig fikk spasere fritt rundt i capitol å ta selfier både samtidig som Trump holdt tale og en liten tid etter han var ferdig å tale.

Det må være slitsomt å leve i en så alternativ verden at man ikke har integritet nok til å stå opp for demokratiet.

silas

silas
20.01.21 23:35
HLund: At du bekymrer deg mer for Twitter-meldinger enn rene angrep på demokratiet sier jo strengt tatt alt man trenger å vite.

Klart jeg bekymrer meg for totalitært tankegods - det bør du også. Og klart jeg fordømmer det som skjedde 6. januar. 

CNN-reporter inne i Capitol sier entusiastisk til en BLM-aktivist:
- We did it! 
- You're right, we did it!

Ja, det var ganske vilt og voldelig, men denne videoen viser at det også gikk ganske fredelig for seg også.

https://www.youtube.com/watch?v=bkhr2n__uIo&feature=emb_logo

(Innlegget ble redigert 20.01.21 23:37)

immediately

immediately
21.01.21 09:32
Rainmaker: Har noen sagt noe slikt? Newsflash; At noe "galt" skjer en plass betyr ikke at man ikke kan reagere når det skjer en annen plass.

Men det er jo stor forskjell på å fjerne kommentarer og det å fjerne hele plattformer.

HLund

HLund
21.01.21 09:36
silas: CNN-reporter inne i Capitol sier entusiastisk til en BLM-aktivist:
- We did it! 
- You're right, we did it!

Og poenget med å fremheve dette var?

return_of_drakkar

return_of_drakkar
21.01.21 10:43
HLund: Og poenget med å fremheve dette var?

CNN + BLM der inne?
Det er vel ikke akkurat det man skulle tro, eller?

HLund

HLund
21.01.21 10:44
return_of_drakkar: CNN + BLM der inne?
Det er vel ikke akkurat det man skulle tro, eller?

Ev. så er det whataboutism av verste sort.

Rainmaker

Rainmaker
21.01.21 10:59
immediately: Men det er jo stor forskjell på å fjerne kommentarer og det å fjerne hele plattformer.

Lovmessig? Nei, kan ikke se det.

silas

silas
21.01.21 14:04
HLund: Og poenget med å fremheve dette var?

Hvorfor ler og jubler CNN-journalisten og BLM-aktivisten inne i Capitol mens det pågår et "statskupp"? Var de ikke redde for mobben? Hvorfor spør journalisten aktivisten om han tar opp lyd? var hun redd for at hennes tydelige tilfredshet skulle komme ut? 

https://www.youtube.com/watch?v=bkhr2n__uIo

Mister_Bister

Mister_Bister
21.01.21 14:11
silas: CNN-journalisten

???

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
21.01.21 14:16

Jade Sacker jobber ikke for CNN og har aldri gjort det. Hun er freelance-journalist.

Og det er dessuten ikke bekreftet at det er Jade Sacker i den videoen.

(Innlegget ble redigert 21.01.21 14:17)

Morra-DI-2

Morra-DI-2
21.01.21 17:54
HLund: Du foretrekker forsøk på statskupp ja. Det er notert.

Jeg vet ikke om dette var et forsøk på et statskupp. Da var det i så fall en veldig merkelig oppførsel på disse kuppmakerne. Akkurat dette faller vel på sin egen urimelighet. At det var en demonstrasjon som kom ut av kontroll, er vel mer dekkende. 

Men til dette med statskupp: Hvis du befinner deg i Nord- Korea. Er det da feil å begå statskupp? USA ble skapt på revolusjon. Så kan du innvende at USA er et demokrati, og da gjelder andre regler. Men er USA et virkelig demokrati nå? Det er jo et to-parti styre som mer ligner et oligarki. 

1 % av landet eier 99 % av verdiene. Media eies av noen få konsern. Folk sine lønning har stått stille i 40 år, mens en bitte - liten del av befolkningen har blitt stadig rikere. Trump-tilhengere hånes som de fattige, deplorables. Tillit er et viktig ord i demokratiet, og den er ikke der lenger. Hvordan forsvant den?

Og folket er ikke der for politikerne. Det er tvert om. Kongressen tilhører ikke disse som jobber der. Den tilhører folket. 

Vi vil jo at USA skal være stødig og ta ansvaret for hele verden. Men husk den de har valgt som president NÅ- som faktisk var en av de som destabiliserte hele midtøsten, og dessuten Europa, ved at millioner måtte flykte fra krig og bomber. Han er fremstilt som en fredselskende bestefar. Han er jo langt fra det hvis man ser hva han tidligere har stått for. Han har støttet alle kriger som har vært de siste 20 årene. 

Under visse omstendigheter så er ikke det å vise misnøye, gjøre opprør eller revolusjon noe problem for meg, og jeg ser heller at USA tar et nødvendig internt opprør enn at de tar det ut på resten av verden. De kan heller drepe hverandre- helt ærlig. USA har undertrykket sin interne misnøye ved å bombe andre. Hvor jævla bra er det?

Misnøye kommer ikke ut av intet, av en fornøyd befolkning som stoler på sine politikere. Trump var et symptom på problemene, men blir gjort om til hovedproblemet. Slik er det jo ikke. 

Men hvis de stenger ned hele USA, bygger murer mellom befolkningen og de som styrer, stenger ned alle muligheter for ytringer- DA ....ja, da kan de få demokratiet sitt tilbake?

silas

silas
21.01.21 20:44
oddvar_kjempebra: Jade Sacker jobber ikke for CNN og har aldri gjort det. Hun er freelance-journalist.

Ser ut til at du har rett. Ser at hun har hatt oppdrag hos NBC,NPR,Huffpost, Buzzfeed etc. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.01.21 10:00
HLund: Ev. så er det whataboutism av verste sort.

Jeg vet ikke hvem som var inne.
Det er nok ingen som har full oversikt over det.

Men så handler tråden om utestengelse fra FATGA-domenene.
Det er det alvorlige fra trådens vinkling.

(Innlegget ble redigert 22.01.21 10:03)

gugler

gugler
22.01.21 17:06

Så er det allerede i gang.

Ytringsfriheten slettes i USA.

IIHJ

IIHJ
22.01.21 17:59
gugler: Ytringsfriheten slettes i USA.

Er statskontrollert russisk media bekymret for sin ytringsfrihet i USA?

Mrsa2

Mrsa2
22.01.21 20:24
gugler: Så er det allerede i gang. Ytringsfriheten slettes i USA.

Ja, i Russland er ytringsfridomen høgt æra, så lenge ein ikkje taler i mot Putin. 

mscsts

mscsts
22.01.21 21:43
silas: Utrensningen av politiske meninger har startet i USA og i løpet av noen dager er hundretusenvis av brukere er kastet ut av Twitter, Facebook og Google. Ytringsfrihets-appen Parler er tatt ned fordi de nektet å sensurere og Facebook innført en admin-sperre på Facebook-kontoen til tidligere kongressmann, Ron Paul. Apple og Google kontrollerer hele mobiltelefon-markedet i USA og misbruker monopolmakten sin på en måte som bør bekymre hele den frie verden.

Mener da jeg leste noe om at det kom drapstrusler og alt mulig rart annet mot blant annet ledere i Twitter og Facebook på Parler uten at noen gjorde noe med det.

Derimot var Parler flinke med å fjerne meninger som ikke stemte med han som driver tjenesten!

Tror det var Parler det var snakk om da.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.01.21 22:29
IIHJ: Er statskontrollert russisk media bekymret for sin ytringsfrihet i USA?

står her da,,,

her

(Innlegget ble redigert 22.01.21 22:30)

gugler

gugler
23.01.21 07:08
Mrsa2: Ja, i Russland er ytringsfridomen høgt æra, så lenge ein ikkje taler i mot Putin.

Det er ikke ytringsfriheten i Russland som diskuteres i denne tråden.

I første omgang er det snakk om ytringsfriheten som slettes i USA og gjennom den makten disse få plattformene har på hele verden , blir ytringsfriheten i hele verden truet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg