Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK Debatten chattetråd

NYTT TEMA
KimK

KimK
28.04.21 10:32

Staff og Lønning var tider.

Arrcab

Arrcab
28.04.21 11:29
KimK: Staff og Lønning var tider.

Det var "andre tider", en tid da de fleste så det som et mål "å bli til noe", og selvrealisering var utviklende. I dag er det et krav, eller en rettighet å få realisert seg sjøl, uansett mål og mening.

aegi2

aegi2
28.04.21 16:34
fargerik: . Det er bra at neper slipper til i debattene

når jeg så du skriver neper så skal det ikke forundre meg at neper kan være mirakelet :-)

får en kjøpt neper i butikken lenger ? kan ikke huske å ha spist det på 40 år minst

DrSchwei

DrSchwei
29.04.21 20:25

Da blir det ikke debatt om Tromsbanen, men om abort. Tenkte jeg det ikke...

... det blir jo sikker liv (...) i den debatten, men her må jeg si at jeg ikke liker altfor mye skriking og skråling rundt en så følsom sak. Nå liker jeg verken KrFs fundamentale syn eller de ytterst på den andre siden, spesielt ikke når de gjør det til en "enkel" debatt om kvinners rett til å bestemme over egen "kropp". Men i alle fall - her slipper nok ikke Charter-Svein til, med mindre han skal bli en fast klovn.

ehall

ehall
29.04.21 21:39

SV sitt syn på menneskeverd er skremmende. Er på linje med de ekstreme demokratene i USA. Barnet har ingen egen verdi, før etter fødselen. 

aegi2

aegi2
29.04.21 21:48

og mens sv er i studio så dukker dette opp på vg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X80Kgo/sv-dropper-kontroversielt-abortvedtak-foer-regjerings-forhandlinger

SV dropper kontroversielt abortvedtak før regjerings-forhandlinger

(Innlegget ble redigert 29.04.21 21:49)

DrSchwei

DrSchwei
29.04.21 21:51

Nyttig å få en stemme fra en som faktisk har møtt en abortnemnd. Bergstø sa vel for så vidt også i staten av debatten at hun ikke hadde noe imot de folka som sitter i nemndene...

... dette er noe annet enn rant man ser i sosiale medier.

DrSchwei

DrSchwei
29.04.21 22:00

En ting er jo hva Jordmorforbundet mener, men hva mener Jordmordforbundet?

bjoro33

bjoro33
29.04.21 22:05

nemd = inkvisisjon?

nei

Men hjelper det å finne på et nytt navn?

Strandereng

Strandereng
29.04.21 22:06

Trodde alle visste at dette tema oppstår etter ultralyden alle norske kvinner får i uke 18.
Da blir noen syndromer som ikke er forenlig med liv blir oppdaget.

Samt at en del utviklingshemmede kvinner først bli oppdaget da.

Arrcab

Arrcab
29.04.21 23:39
ehall: SV sitt syn på menneskeverd er skremmende. Er på linje med de ekstreme demokratene i USA. Barnet har ingen egen verdi, før etter fødselen.

Jeg vil ikke tøye det så langt, men SV demonstrerer at de er et Jeg, Jeg, Jeg, og igjen et Jeg-parti. Mine rettigheter, min selvbestemmelse, og min rett til selvrealisering, uansett andres liv og helse. Hvor fanatisk er det mulig å bli!

(Innlegget ble redigert 29.04.21 23:40)

DrSchwei

DrSchwei
04.05.21 21:57

Nok en debatt om landbruket i Debatten. Har vel vært noen ganger... .... og som vanlig neppe noen løsninger. Snarere er vel problemene blitt større. Og som vanlig er jo målene veldig sprikende.

Det nok en livsstil å være på bonde. Det henger ikke helt på greip hele greiene.

monterosa

monterosa
04.05.21 22:24
DrSchwei: Nok en debatt om landbruket i Debatten. Har vel vært noen ganger... .... og som vanlig neppe noen løsninger. Snarere er vel problemene blitt større. Og som vanlig er jo målene veldig sprikende. Det nok en livsstil å være på bonde. Det henger ikke helt på greip hele greiene.

En ting er sikkert og det er at uten store endringer har ikke Norge noe landbruk av betydning om noen tiår. Unge folk går ikke inn i dette og ender opp som gjeldsslaver og minstepensjonister.

bjoro33

bjoro33
04.05.21 22:42

Han var fin, den fattige trønderbonden med hullete genser. Mote med sigaretthull på brystet og armene?

TheBracket

TheBracket
04.05.21 23:11
bjoro33: sigaretthull

Sigaretthull du liksom. Det var merker etter formiddagens nærkamp med ulv, bjørn og sentralisering. 

DrSchwei

DrSchwei
04.05.21 23:33

Tror nok Helle er vel indealitisk hvis hun tror et er mulig å selge "gressmelk" i Norge og alle mulige slags spesialprodukter. I Sveits er det nok kultur og kjøpekraft nok, og landet er mindre. Den jevne nordmann etterspør ikke en gang økologiske produkter i særlig grad...

Spørsmålet var om man ikke skulle spesialisere ytterligere - altså staset stort settt på kuer, sauer og geiter. Kylling og svin kan vi fint imporere. Så kunne vi heller eksportert noe sau og geit...

TURBRA

TURBRA
04.05.21 23:36

Mange bønder som har full jobb ved siden av. Hvordan får de tid til det hvis de jobber så mye på gården?

DrSchwei

DrSchwei
06.05.21 21:18

Selveste Erna i Debatten i dag. Seerne har sendt inn spørsmål!!! La oss håpe at ingen blir svar skyldig.

Kjør detbatt om Debatten

Solvgutt1

Solvgutt1
06.05.21 21:20

Gikk inn på Nrk.no for å se debatten, og inne i saken så var det ei som svarte seerne med "Hilsen Bahare". Fikk litt bakoversveis, men det var ikke den Bahare.

DrSchwei

DrSchwei
06.05.21 21:24

Litt underlig at det kreves App/Smarttelefon for å kunne reise... Hva om man mister den, eller den konker? Eller hva med de som ikke har?

Solvgutt1

Solvgutt1
06.05.21 21:25

Når jeg hører denne gjengen snakke om koronasertifikatet, så er det absurd at noen tror at dette er en kortsiktig greie som bare skal vare noen måneder til pandemien er vekk. Dette kommer til å vare lenge. Sikkert i årevis. Det tror jeg fort også gjelder innenlands-arrangementer, som regjeringen har "ambisjoner" om.

Solvgutt1

Solvgutt1
06.05.21 21:26
DrSchwei: Litt underlig at det kreves App/Smarttelefon for å kunne reise... Hva om man mister den, eller den konker? Eller hva med de som ikke har?

Det er jo så og si bare oldiser som er fullvaksinerte. Neppe mange smarttelefoner der.

(Innlegget ble redigert 06.05.21 21:27)

DrSchwei

DrSchwei
06.05.21 21:41
DrSchwei: Litt underlig at det kreves App/Smarttelefon for å kunne reise... Hva om man mister den, eller den konker? Eller hva med de som ikke har?

Det er et godt spørsmål - vi må ta med oss det også - jeg har ikke det gode svaret, svarer Nakstad.. :-D

DrSchwei

DrSchwei
06.05.21 21:43
Solvgutt1: Det er jo så og si bare oldiser som er fullvaksinerte. Neppe mange smarttelefoner der.

De gamle jeg kjenner godt oppe i 80-årene har, men jeg har kolleger som dels av prinsipp ikke har... :-D

(Innlegget ble redigert 06.05.21 21:43)

vif_support

vif_support
06.05.21 22:12

Ha ha, ungdom fra Bærum gråter over bøter som svir når de ikke klarer å følge lover og regler :)

Xavi7

Xavi7
06.05.21 22:16

Det kan være greit å minnes at sist gang Norge hadde pass for å reise innenlands så stod det 1940-45 i kalenderen. Tror ikke vi forstår rekkevidden av det disse lekepolitikerne holder på med nå. Få dem bort ved første valg! 

vif_support

vif_support
06.05.21 22:27

Jeg tenker i hvert fall at alle sikkerhetsventiler som holder jævelskapen utenfor landet er en bra ting. Koronasertifikat tommel opp

Vi kommer til å måtte ha vakter ved alle grenseoverganger i lang tid. (Man bør også tenke på å registrere bruk av vanlige pass både ved inn og utreise for å ha ekstra kontroll)

Sapient-X

Sapient-X
07.05.21 23:38
Solvgutt1: Når jeg hører denne gjengen snakke om koronasertifikatet, så er det absurd at noen tror at dette er en kortsiktig greie som bare skal vare noen måneder til pandemien er vekk. Dette kommer til å vare lenge. Sikkert i årevis. Det tror jeg fort også gjelder innenlands-arrangementer, som regjeringen har "ambisjoner" om.

Ja. Det er den nye normalen. Det kommer ikke til å bli som før.

Kina-viruset har bidratt til å gjøre verden mer autoritær.

Sapient-X

Sapient-X
07.05.21 23:39
vif_support: Jeg tenker i hvert fall at alle sikkerhetsventiler som holder jævelskapen utenfor landet er en bra ting. Koronasertifikat tommel opp Vi kommer til å måtte ha vakter ved alle grenseoverganger i lang tid. (Man bør også tenke på å registrere bruk av vanlige pass både ved inn og utreise for å ha ekstra kontroll)

Viruset har kommet for å bli, og det må du bare bli vant til.

Hver gang de prater om at vi skal få et friere samfunn kommer det en ny variant som gjør at de må stenge ned igjen.

DrSchwei

DrSchwei
19.05.21 21:23

Hm, litt spesielt valg - ungdommer som skal diksutere Israel-Palestina. Solvang nevner noe om at det kan gi håp - sikkert fint det, men norske ungdommer kanksje litt mer avslappet enn de som bor der....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg