Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til en ny elsykkel?

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
16.01.21 13:03

Jeg har opprettet en tråd i forum for sykkel hvor jeg ber om råd til kjøp av ny elsykkel, men det ser ut til at det er feil forum. Det er ingen respons der.

Derfor kopierer jeg innleggene til forum her, siden det er mer aktivitet her.

Er det noen her som har noe å bidra med?

------------------------------------------------------

Jeg skal skifte ut min gamle traver med noe nytt, og blir helt forvirret når jeg gjør noen nettsøk. Er det noen her som har mer greie på dette enn det jeg har?

Jeg er ute etter en sykkel med god demping og som er kraftig bygget slik at jeg kan bruke den på jævlig dårlige sykkelveier året rundt.

Og det skal være bagasjebrett og plass til tasker slik at jeg kan få med varer hjem fra butikken. Jeg trenger godt dreiemoment for å komme opp bakkene, men trenger ikke å kjøre fort.

Den skal ikke koste mer enn tretti tusen i utgangspunktet, men det er litt slækk på pris. Litt mer eller mindre er innafor.

Er det noen som har et tips til hvor jeg skal starte å lete?

Det kan se ut til at XXL har en sykkel av den typen jeg ser etter.

Ghost

Som har demping i gaffelen og et bagasjebrett slik at det kan monteres sidetasker for å få med seg et par malingsspann eller en handlerunde i matbutikken. Jeg er litt Bosch- fan, og merker meg at det er motor fra Bosch. Tror jeg skal dra til butikken og ta en titt på den.

Er det noen som vet om gode alternativer? Er batteriet litt lite for vinterkulda, montro?

(Innlegget ble redigert 17.01.21 13:49)

Cabal

Cabal
16.01.21 13:17

Har ikke peiling på el-sykkel, men kjenner et par-tre fyrer som har konvertert vanlige sykler til utrolig kraftige og fete elsykler. De har bestilt relativt rimelig utstyr fra ytlandet en plass og skrudd selv. Sannsynligvis bare fulgt noen youtube-videoer. 

fargerik

fargerik
16.01.21 13:22
Cabal: Har ikke peiling på el-sykkel, men kjenner et par-tre fyrer som har konvertert vanlige sykler til utrolig kraftige og fete elsykler. De har bestilt relativt rimelig utstyr fra ytlandet en plass og skrudd selv. Sannsynligvis bare fulgt noen youtube-videoer.

Ja. Jeg vet at slikt finnes. Jeg kjøpte et slikt sett og bygde om sykkelen til kona, og det funket jo greit nok det. For de som liker å mekke er det store muligheter. Kan også få kjøpt motorer på 1000 watt og bygge en sykkel uten fartssperre ;-)

Men jeg har ikke slike planer.

sisyf0s

sisyf0s
16.01.21 13:27
fargerik: Jeg har opprettet en tråd i forum for sykkel hvor jeg ber om råd til kjøp av ny elsykkel, men det ser ut til at det er feil forum. Det er ingen respons der. Derfor kopierer jeg innleggene til forum her, siden det er mer aktivitet her. Er det noen her som har noe å bidra med? ------------------------------------------------------ Jeg skal skifte ut min gamle traver med noe nytt, og blir helt forvirret når jeg gjør noen nettsøk. Er det noen her som har mer greie på dette enn det jeg har? Jeg er ute etter en sykkel med god demping og som er kraftig bygget slik at jeg kan bruke den på jævlig dårlige sykkelveier året rundt. Og det skal være bagasjebrett og plass til tasker slik at jeg kan få med varer hjem fra butikken. Jeg trenger godt dreiemoment for å komme opp bakkene, men trenger ikke å kjøre fort. Den skal ikke koste mer enn tretti tusen i utgangspunktet, men det er litt slækk på pris. Litt mer eller mindre er innafor. Er det noen som har et tips til hvor jeg skal starte å lete? Det kan se ut til at XXL har en sykkel av den typen jeg ser etter. Ghost Som har demping i gaffelen og et bagasjebrett slik at det kan monteres sidetasker for å få med seg et par malingsspann eller en handlerunde i matbutikken. Jeg er litt Bosch- fan, og merker meg at det er motor fra Bosch. Tror jeg skal dra til butikken og ta en titt på den. Er det noen som vet om gode alternativer? Er batteriet litt lite for vinterkulda, montro?

Jeg er altfor nybegynner på elsykkel til egentlig å gi råd om noe som helst, og har ikke erfaring med noen annen type enn den jeg i fjor endte opp med selv å kjøpe meg. Jeg lånte riktignok en råflott Merida av nabodamen for å prøve ut hvordan dette med elsykkel var før jeg eventuelt hoppet ut i det og kjøpte sykkel selv, men denne Meridaen var beregnet på stisykling og ikke egentlig noe for oss gubber.

Men jeg er i alle fall særdeles godt fornøyd med den jeg endte opp med. Det er et voldsomt drag i den, og lengste turen jeg rakk å sykle på den før jeg parkerte den for vinteren var på 51 km, og innbfattet først å forsere rundt 100 høydemeter omtrent rett opp før det var ned igjen til utgangshøyden, og deretter nye 7-800 høydemter opp på fjellet, og så ned igjen. Da var batteriet nesten tomt da jeg var hjemme.

Og sykkelen er en Haibike SDURO Trekking 4.0.

Det hadde for meg som grønn på sykler litt å si at den ble best i test i fjor:

Vi fant den beste elsykkelen

Jeg er i alle fall så fornøyd med doningen som det går an å bli. Men så har jeg da hheller ikke prøvd andre sykler enn denne og den nevnte Meridaen.

Bergsprekken

Bergsprekken
16.01.21 13:36
fargerik: Jeg er ute etter en sykkel med god demping og som er kraftig bygget slik at jeg kan bruke den på jævlig dårlige sykkelveier året rundt.

Er ute etter en slik sykkel selv, men synes det er vanskelig å finne ut hva man skal gå for.

Har hørt veldig mye bra om syklene til "haibike", men de koster jo noen tusenlapper mer enn den du linket til. Har selv sett på denne her.

Fant forresten en test som tek.no hadde sist sommer, og her kommer den du har sett på godt ut. Må se om jeg finner noen som har gjort seg noen egne erfaringer med denne?

Det er også ei gruppe på facebook - elsykkelens venner. Her finner man et bredt spekter av meninger/erfaringer osv, som kan være greit å få med seg.

Tror det viktigste er at man kan "stole" på forhandleren man kjøper hos, og at de har kompetente folk som kan bistå hvis man er uheldig og får problemer. 

UnitedThom

UnitedThom
16.01.21 14:41

Kjøpte en HAIBIKE SDURO Trekking 5.0  for snart 3 år siden

veldig fornøyd, bra rekkevidde og meget bra responstid

Veldig bra kvalitet

Torotto

Torotto
16.01.21 15:25
Bergsprekken: Har hørt veldig mye bra om syklene til "haibike", men de koster jo noen tusenlapper mer enn den du linket til. Har selv sett på denne her.

Denne modellen får du for ca 29400,00   Men slik må prøves og sittestilling er viktig, ikke alle har rygg til å sitte fremoverlent og ønsker en mer oppreis sittestilling. 

(Innlegget ble redigert 16.01.21 15:27)

Torotto

Torotto
16.01.21 15:47
fargerik: Er det noen som har et tips til hvor jeg skal starte å lete?

Start gjerne her, med å skaffe kunnskap før du går i butikk. 

fargerik

fargerik
16.01.21 17:02
Torotto: Denne modellen får du for ca 29400,00 Men slik må prøves og sittestilling er viktig, ikke alle har rygg til å sitte fremoverlent og ønsker en mer oppreis sittestilling.

En annen ting er innsteget, altså hvor høyt man må skreve og løfte beinet for å komme seg på doningen. Den jeg har nå er en typisk "damesykkel" hvor man ikke må forskreve seg for å sette seg på sykkelen. Det er for min del absolutt best å kunne bare sette seg på sykkelen uten å måtte skreve over en ramme som er veldig høy.

Jeg har vært på tur nå, og siden jeg syklet forbi XXL tenkte jeg at det kunne være en god idè å stikke innom og ta en titt.

Hallo??? Lørdag ettermiddag, hele byen var visst der med barna for å kjøpe akebrett og ski. Jeg snudde brått og strenet ut igjen, stedet var jo mer myldrende enn en maurtue etter at den blir pirket i med en pinne.

Vi får se til uka. Forøvrig er det også andre butikker. Har sett meg ut en butikk som ikke driver med ski og akebrett, men bare driver med sykkel. Og den butikken er plassert i sentrum av Fredrikstad.

Får se til uka....dersom det fine været holder seg.

fargerik

fargerik
16.01.21 17:07

Forresten var det fine linker dere serverte. Takker!

Varulv2478

Varulv2478
16.01.21 17:56
UnitedThom: Kjøpte en HAIBIKE SDURO Trekking 5.0 for snart 3 år siden
veldig fornøyd, bra rekkevidde og meget bra responstid
Veldig bra kvalitet

Enig, siden jeg byttet til Haibike SDURO Trekking i sommeren 2019 har jeg opplevd at det gikk veldig bra med elsykkelen som vist seg å være av høy kvalitet, selv om det er tre lite akilleshæl en burde være obs på; for det første er de interne komponenter i SDURO-sykkelen mer skrøpelig enn på eldre og billige elsykler og kan ikke tåle meget røff behandling med fall og bulk; for det andre elsykkelen kan brukes i kulde med lavere batterieffekt, men begynne å "hoste" på lavere enn 10 kuldegrader - så den må slås på gjentatte ganger. Den tredje er lading, jeg oppdaget at det kunne ta for lang tid hvis stikkontakten er med lav effekt, til min frustrasjon kunne det ta få minutter å når 10 % i mitt hjem - mens det kan ta 20 minutter eller mer for å oppnå 10 %. Bensinstasjoner har enten for dårlige ladingsmuligheter eller rett og slett ikke anlegg for kraftig strømbruk. Vi trenger ladestasjoner for elsykler som i Tyskland.

Elsykkelen kan når veldig langt så lenge det ikke er krevende terreng og når man er energigjerrig, en sterk syklist kan lett sykle i 15-20 km/t med motoren avslått på flat lend i lang tid. På det lengste nådde jeg 220 km i løpet av et døgn, og hadde 50 % igjen da jeg måtte gi opp av utmattelse i regnvær etter mørket senket seg. Men elsykkelen tåler alle underlag så lenge det er preparert, og kan ikke brukes på myk grunn som gressplener pga. vekten - så stisykling er uaktuelt. Litt for mange skogstier er så nedslitt at man kommer over røtter, steinheller og store løsstein som oppdaget i Nordmarka, Oslo. Gaffeldemping er viktig i møte med røff vegunderlag ute på landsbygda.

Det er forresten viktig å ikke ha drag når man startet, da jeg for mange år siden prøvd en elsykkel da det ennå var nytt, var det et stort problem med bråstart hver gang man skulle trå på nytt - det var ikke behagelig, og elsykkelen måtte returneres. Elsykkelen jeg nå bruker, har ikke denne ulempen ved at den starte normalt.

Batteriet på elsykkelen blir raskere utladet jo mer ytelse man må ha, som å sykle opp i høyden der man må bruke elmotoren for å kunne kjøre behagelig - 800 m er i det meste laget. Jeg for min del foretrukket å rusle oppover for å spare på strøm om det er god tid. Det var hvordan jeg forserte Gjelleråsen mot Oslo, bedre å kaste bort en time enn å miste halvparten av effekten. Ved ruteplanlegging burde man om en vil sykle langt, velge ut disse med minst stigningsgrad. Noen ganger kan det ikke sees på kartet med berg-og-dal vegtilstand eller juv som en må gjennom.

En trenger ikke å ha strømmen på hele tiden når man sykle, om man kan bruke tyngdekraften ettersom vekten betyr at man kan rulle på de meste grunne nedoverfallende veger og hvis en vil sykle i fred og ro med 15 km/t, så lenge det ikke finnes motbakke, kan man bare tråkke på uten å koble inn motoren. Klart å spare 0 % på femti kilometer gjennom terrengsutnyttelse.

Alle elsykler må ha bagasjebrett med tasker ettersom det gjør meningen bak sykkeltur større ved at man kan sykle der andre må bruke bil på mindre affærer. Det er svært praktisk - og det beste stedet for å ha sykkellås med seg. Alle elsykler nå for tiden tilbys med solide og tunge kjettinglås som er umulig å kutte over uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. En slik kjettinglås er på flere kilo. Det er for mange sykkeltyver i Norge som er så skamløst, at de burde piskes alle som en, så en må ha lås med seg - og der kommer tasken inn i bildet.

granateple

granateple
16.01.21 18:51
fargerik: Forresten var det fine linker dere serverte. Takker!

EAZ fatbike 500w fra importprs.no til 16990

De er vel innenfor sykkelavstand fra deg?

CA 250 mil på denne og er kjempefornøyd, 2 ganger rallarvegen, og standard lastestativ og vesker er enkle å montere

(Innlegget ble redigert 16.01.21 18:55)

fargerik

fargerik
16.01.21 18:56
Varulv2478: En trenger ikke å ha strømmen på hele tiden når man sykle, om man kan bruke tyngdekraften ettersom vekten betyr at man kan rulle på de meste grunne nedoverfallende veger og hvis en vil sykle i fred og ro med 15 km/t, så lenge det ikke finnes motbakke, kan man bare tråkke på uten å koble inn motoren. Klart å spare 0 % på femti kilometer gjennom terrengsutnyttelse.

Der minnet du meg på en ting jeg har tenkt på. Elektriske biler bruker nedoverbakkene til å lade batteriet. Kalles regenerativ brems.

Finnes det noe tilsvarende for elsykler, montro? Med min gamle jernhest må jeg bruke bremsene i nedoverbakkene. Noen som har sykler med såpass fancy teknologi?

Torotto

Torotto
16.01.21 19:05
fargerik: En annen ting er innsteget, altså hvor høyt man må skreve og løfte beinet for å komme seg på doningen. Den jeg har nå er en typisk "damesykkel" hvor man ikke må forskreve seg for å sette seg på sykkelen. Det er for min del absolutt best å kunne bare sette seg på sykkelen uten å måtte skreve over en ramme som er veldig høy.

Det ville jeg har satset på, mer opprett stilling som er behagelig for ryggen. 

Vil uansett ikke kjøpe uten å få prøve.  

Den andre fellen er å kjøpe mer, en man trenger.   

Du har jo noen butikker i området, ta deg god tid og stikk innom flere.  Print ut billigste pris på Prisjakten og bruk den for å prute. 

Slik som her. 31990 hos Sport1  men Bikster 26390.   Prøve på Sportt 1 og kjøpe fra Bikster 

(Innlegget ble redigert 16.01.21 19:10)

En_ganske_snill_mann

Har ikke noen tips å gi deg, men er selv på utkikk etter elsykkel. God tråd, og håper du får mange nyttige innlegg.

Varulv2478

Varulv2478
16.01.21 21:16
fargerik: Der minnet du meg på en ting jeg har tenkt på. Elektriske biler bruker nedoverbakkene til å lade batteriet. Kalles regenerativ brems.
Finnes det noe tilsvarende for elsykler, montro? Med min gamle jernhest må jeg bruke bremsene i nedoverbakkene. Noen som har sykler med såpass fancy teknologi?

Tror ikke det er vanlig, sannsynlig for komplisert, kostbart og straffbart med ekstra vekt. Men om man kan lade batterier på nedoverbakker - da vil elsykkelen bli veldig populært i Norge, hvor de fleste syklister misliker langstrakte bakker og dype berg-og-dal terreng.

Dessverre er de beste syklene med frihjul ettersom krankmotor er det meste populære og beste valget som motorplassering. Regenerativ brems knyttes til direktedrift som navmotor, og da må elsyklene som kan ha regenerativ brems, navmotor - som ikke er populært. Aktuelt, som Rayvolt Cruzer avslørt er dette litt for ubehagelig nær elmopeden og er dyrt å kjøpe.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/gatas-toffeste-elsykkel/72371310

Elsykler med krankmotor er langt mer allsidig ved at man bevare originalsykkelen med alle egenskaper uansett hva slags bruksområde man har, bare med større vekt og mer dynamisk design som med Haibike SDURO. Cruzer-sykkelen er for lik en motorsykkel uten fossilmotor. De fleste unngår navmotor fordi det ikke gir god syklingsfølelse og er mer midtveis til elmopedstatus enn sykkelstatus. Krankmotor forbli populært - og mange drømmer om friksjonsfrie krankmotorer i fremtiden, når en kan sykle i svak stigning uten friksjonsmotstand. Jeg kan simpelt ikke gjøre det uten å måtte slå på elmotoren.

bjoro33

bjoro33
16.01.21 21:26

Helt på kanten....har kommunen din noen tilskuddsordninger du kan benytte deg av? Min kommune gir 5000(?) Med midler fra staten. 

Alternativt melde flytting til du får sykkelen  :)

klausO2

klausO2
16.01.21 21:57

Elsykler og el-sparkesykler burde bli forbudt.  Det er dårlig for miljøet, og dårlig for folkehelsen.  Folk har godt av å få litt mosjon. 

Torotto

Torotto
16.01.21 22:20
klausO2: Elsykler og el-sparkesykler burde bli forbudt.  Det er dårlig for miljøet, og dårlig for folkehelsen.  Folk har godt av å få litt mosjon.

El sykkel gir faktisk mosjon.  Eldre folk kan komme lengre.  For EL sykkel er ikke el moped.du må tråkke for å få fart.  Du slipper imidlertid å bli utpumpa av bakker. 

Bergsprekken

Bergsprekken
17.01.21 09:04

Det smått komiske med statens insitament for å få oss til å bli mere miljøvennlig, er at man feks slipper å betale moms på en Tesla med 500hk til bortimot 1million - mens det er full moms på elsykkel. 

-Og ja, jeg skjønner at en elbil "erstatter" en fossil bil - og at det nok er de færreste som bytter ut feks sin Harley med en elsykkel.

-Men jeg er ganske sikker på at et momsfritak på elsykkel ville bidratt til at flere så seg råd til å skaffe seg en slik, og noe som igjen hadde fått flere til å sykle til jobb - og noe som igjen ville bidratt til "bedre folkehelse" enn å kjøre fossil bil / elbil / ta bussen. 

klausO2

klausO2
17.01.21 09:12
Torotto: El sykkel gir faktisk mosjon. Eldre folk kan komme lengre. For EL sykkel er ikke el moped.du må tråkke for å få fart. Du slipper imidlertid å bli utpumpa av bakker.

En vanlig sykkel gir like mye eller mer mosjon, og man har ubegrenset rekkevidde.  Er det bakkene som er utfordringen, så er det mulig å få lettere utveksling, og roe ned tempoet. 

Total tidsforbruk på en sykkeltur med elsykkel sammenlignet med en lett vanlig sykkel kan umulig være så forskjellig.  På en vanlig sykkel slipper man de 10 kiloene ekstra en elsykkel veier.

Beklager dersom det var en avsporing av tråden, men jeg mener det er en svært aktuell debatt.  Trenden med å kjøpe elsykkel har til og med nådd yngre spreke personer.  Fortsetter denne trenden så kjører vi snart rundt i elrullestoler hele gjengen, og innbiller oss at det er bra for miljøet fordi vi ikke kjører bil.

fargerik

fargerik
17.01.21 09:56
granateple: EAZ fatbike 500w fra importprs.no til 16990 De er vel innenfor sykkelavstand fra deg? CA 250 mil på denne og er kjempefornøyd, 2 ganger rallarvegen, og standard lastestativ og vesker er enkle å montere

Det var jo interessant! Ja, de er innafor sykkeltur-avstand i vinterkulda. Kanskje de har mulighet for å se på varene.

Sterk motor til oppoverbakkene er et pluss. Ikke helt lovlig, men jeg tar det gjerne.

Så med lastestativ og tasker og skjermer kan den sikkert passe.

Reagerer på litt lite batteri til en så kraftig motor, da. Hva med rekkevidde når det er ned mot - 15 grader slik det har vært her i det siste?

sspanther

sspanther
17.01.21 09:59

Det beste kjøpet jeg har gjort på mange år er en el-sykkel. Bare ikke la en overivrig venn tukle med motoren fordi vedkommende mener at den vil bli bedre med økt fart :P

Når det kommer til valg av el-sykkel så ville jeg stolt på dem som driver med det daglig, eneste jeg kan si er at man bør unngå de som har batteri fastskrudd på sykkelen der som bagasje brettet normalt er da det å svinge i stor fart kan fort føre til at man faller.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 10:02)

Varulv2478

Varulv2478
17.01.21 12:06
fargerik: Hva med rekkevidde når det er ned mot - 15 grader slik det har vært her i det siste?

Regner med 50 % mindre effekt, ikke bare pga. kulden, men også økt motstand på nedsnødde og nedtråkkede veger. Klarte 50 km på en tur - men 95 % av batteriet forsvunnet og det var ved 8 til 12 kuldegrader. Batteriet og krankmotoren kan tolerere kulden helt ned i - 20 grader, noe jeg har oppdaget, men overføringssystemet har problemer med høy fuktighet i sterk kulde, så det kan slå seg av helt uventet. En feil som Haibike ikke hadde forestilt seg - og som gjør elsykkelbruk utfordrende i mer enn - 10 grader. Dessuten kan man ikke ha elsykkelen ute i garasjen eller annetsteds fordi langvarig kuldepåvirkning er problematisk, den må tars inn i varmen i egne bolig for trøbbelfri lading og for å kunne bruke den gjennom vinteren.

https://boardshop.no/kundeservice/valg-av-motor_batteri-elsykkel

Batteriet på bagasjebrettet er egentlig ment for bysykler og sterkt uegnet for allsidige sykler som Trekking hvor batteriet settes inn i underrøret (det blir mer og mer vanlig å sette batteriet inni fremfor på i dag) - ettersom det må være effektiv vektfordeling på sykkelen for å kunne ha bestemte egenskaper, 2 kg et sted kan få sentrale virkninger på sykkelbruk. Har syklet alle typer, kunne si at batteri bak har innvirkninger på sykling ved at man har vekten bak, mens batteri ovenpå underrøret kan gjør sykkelen noe ustabilt ved brå manøvrering. Det er batteriet inni underrøret fra under som er best, ettersom det vil ligge lavere og sentralt, så man kan ha så lav tyngdepunkt som mulig i sykkelen. Batteriet og krankmotoren til sammen er meget tung, og må utnyttes - dermed er sentralisering det beste.  

Haibike og Bosch er begge tysk.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 12:09)

Varulv2478

Varulv2478
17.01.21 12:48
klausO2: En vanlig sykkel gir like mye eller mer mosjon, og man har ubegrenset rekkevidde. Er det bakkene som er utfordringen, så er det mulig å få lettere utveksling, og roe ned tempoet.

Har syklet meget lange tur med elsykkel, og kunne fortelle deg at det er som fortellingen om haren og skilpadden, jeg opplevd gang på gang at jeg kunne bare kjøre fra vanlige syklister ved å kunne akselerere opp bakkene, stupe nedover i større hastighet og fortsette ved å nærmest sykle i sneglehastighet uten stans. Sykkelen har ubegrenset rekkevidde og kan oppnå større hastighet, men er avhengig av en lett konstruksjon og musklene på syklisten. Selv en vanlig og overvektig mann med lite trening kan overvinne en atlet under slike omstendigheter ved å smøre seg med tålmodighet.

Gjennom energigjerrighet, ruteplanlegging og bevisst utnyttelse av terrenget for mest mulig sparsomhet er en elsyklist i stand til å komme meget langt i kontrast til en vanlig syklist uten å måtte gjennomgå et treningsprogram på forveien. Som nevnt klarte jeg 220 km i løpet av over fjorten timer og kunne sykle 200 km til med det som var tilbake i batteriet - mye lengre enn hva en vanlig syklist kan, SDURO-sykkelen med lavest gir har en rekkevidde på 203 km, i Norge med meget mange bakker er det mulig å kunne komme meget raskt nedover og spare på strøm. Ruten som var valgt, var det flateste mulig i hele Østlandet, da syklet jeg gjennom Østerdalen hvor det finnes mange fine sideveger så en kan unngå de trafikkerte vegene - og videre inn i Romerike.

Jeg gruble på hva som vil skje når en topptrent syklist med sans for sparsomhet skulle sykle så langt som mulig før lading er påkrevd, det kan være det tredoblet av hva jeg oppnår om man bare rusle oppover de krevende bakker eller unngå disse. Dessuten, det er mer fantastisk å sykle lange tur hvor en trengt ikke å slite seg ut for tidlig, i vakre omgivelser. Selv om det kunne være meget tøff ved å bare tråkke og tråkke uten stans i 15 km/t, hvor man blir spesielt følsomt for kvaliteten på asfalten og vegoverflater. Nyere asfalt er bedre enn eldre. Det krever ikke lite å sykle en tung sykkel uten motorassistanse, ennå kunne man korte inn tid og avstand for hver 1 km/t man vinne - håper å oppnå 20-22 km/t i neste sommer.  

Sykkelen tradisjonelt betraktes ikke som mosjonsvirksomhet - mer som et transportmiddel. Elsykkel gjør det lettere å ha mosjon ettersom man vil ha en "panorama"-effekt ved å kunne ta omgivelsene nærmere i betraktning, man kan sykle opp til et fjelltopp eller en veg med utsikt meget høyt opp (selv om rekkevidden forkortes) eller sykle gjennom skog og åker i alle sesongvær for å nyte naturskjønne omgivelser eller se på mye rart der ute. En blir lettere motivert for å gå på mosjon om man få opplevelser med seg. Terrenget i Norge gjort det ikke mulig for syklistene, men etter hvert mer og mer av landet åpnes for syklister (bilismens vanvidd i 1960-1980 hadde etterlatt meget mange veger som er simpelt for farlig for andre trafikanter) samtidig som GPS og kartleggingsutstyr gjør at en vil ikke komme på villspor, er syklingen ved å ta seg opp. Og elsykkelen vinner på dette.

Elsykkelen er fremtidens vinner.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 12:51)

fargerik

fargerik
17.01.21 13:15
Varulv2478: Regner med 50 % mindre effekt, ikke bare pga. kulden, men også økt motstand på nedsnødde og nedtråkkede veger. Klarte 50 km på en tur - men 95 % av batteriet forsvunnet og det var ved 8 til 12 kuldegrader. Batteriet og krankmotoren kan tolerere kulden helt ned i - 20 grader, noe jeg har oppdaget, men overføringssystemet har problemer med høy fuktighet i sterk kulde, så det kan slå seg av helt uventet. En feil som Haibike ikke hadde forestilt seg - og som gjør elsykkelbruk utfordrende i mer enn - 10 grader. Dessuten kan man ikke ha elsykkelen ute i garasjen eller annetsteds fordi langvarig kuldepåvirkning er problematisk, den må tars inn i varmen i egne bolig for trøbbelfri lading og for å kunne bruke den gjennom vinteren. https://boardshop.no/kundeservice/valg-av-motor_batteri-elsykkel Batteriet på bagasjebrettet er egentlig ment for bysykler og sterkt uegnet for allsidige sykler som Trekking hvor batteriet settes inn i underrøret (det blir mer og mer vanlig å sette batteriet inni fremfor på i dag) - ettersom det må være effektiv vektfordeling på sykkelen for å kunne ha bestemte egenskaper, 2 kg et sted kan få sentrale virkninger på sykkelbruk. Har syklet alle typer, kunne si at batteri bak har innvirkninger på sykling ved at man har vekten bak, mens batteri ovenpå underrøret kan gjør sykkelen noe ustabilt ved brå manøvrering. Det er batteriet inni underrøret fra under som er best, ettersom det vil ligge lavere og sentralt, så man kan ha så lav tyngdepunkt som mulig i sykkelen. Batteriet og krankmotoren til sammen er meget tung, og må utnyttes - dermed er sentralisering det beste. Haibike og Bosch er begge tysk.

Ja, det er jo merkbart mye mindre futt i batteriet når det er kaldt.

Min gamle sykkel er en billig sykkel som jeg kjøpte på Clas for maaaange år siden. Typisk bysykkel uten demping. Tynne dekk.

Men vanskelig å slite ut, den er igrunnen solid bygget.

Batteriet tok kvelden for et par vintre siden, det var fryktelig sibirkule over tid.

I utgangspunktet var det 10 aH batteri, men jeg leverte batteripakka til Altitec (som holder til i Fredrikstad) og de byttet celler i originalbatteriet. De klarte til og med å klemme inn litt mer futt, slik at sykkelen nå har 14,5 aH. Det merkes godt på rekkevidden.

Det segmentet jeg kikker i nå, har vel de fleste batteriet på ramma og ikke i bagasjebrettet. Og ja, det er nok krankmotor jeg personlig vil gå for.

Fatbiken litt over her har motoren på bakhjulet, da. Og sterk motor.

Jeg skal se på den også, de holder jo til her i byen.

fargerik

fargerik
17.01.21 13:18
Varulv2478: Sykkelen tradisjonelt betraktes ikke som mosjonsvirksomhet - mer som et transportmiddel.

Beklager at jeg siterer kun èn setning.....men jeg må presisere en gang til at jeg for min del skal ha et transportmiddel med lastekapasitet. Jeg har jo ikke bil. Og bussen er nedlagt. Og jeg er for dårlig til beins til å gå over en halv mil hver vei til og fra nærbutikken.

Det er stor forskjell på syklister. Noen sykler for sport og trening, og noen trenger en sykkel for å komme fra A til B og hjem igjen.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 13:20)

klausO2

klausO2
17.01.21 13:50
Varulv2478: Gjennom energigjerrighet, ruteplanlegging og bevisst utnyttelse av terrenget for mest mulig sparsomhet er en elsyklist i stand til å komme meget langt i kontrast til en vanlig syklist uten å måtte gjennomgå et treningsprogram på forveien. Som nevnt klarte jeg 220 km i løpet av over fjorten timer og kunne sykle 200 km til med det som var tilbake i batteriet - mye lengre enn hva en vanlig syklist kan, SDURO-sykkelen med lavest gir har en rekkevidde på 203 km, i Norge med meget mange bakker er det mulig å kunne komme meget raskt nedover og spare på strøm.

220 km i løpet av 14 timer er overkommelig for en middels trent person med en lett sykkel.  Og etter 14 timer på sykkelen, er det vel på tide å ta kveld?  Det må være marginalt å spare på å sykle rundt på en tung elsykkel, sammelignet med en lettvektsykkel.

En ting jeg lurer på er hvor lenge en elsykkel varer?  Hvor mange år tar det før man ønsker en sykkel med bedre rekkevidde og sender den "gamle" på miljøstasjonen, selv om den kun har litt begrenset batterikapasitet?

Varulv2478

Varulv2478
17.01.21 13:57
fargerik: Beklager at jeg siterer kun èn setning.....men jeg må presisere en gang til at jeg for min del skal ha et transportmiddel med lastekapasitet. Jeg har jo ikke bil. Og bussen er nedlagt. Og jeg er for dårlig til beins til å gå over en halv mil hver vei til og fra nærbutikken.
Det er stor forskjell på syklister. Noen sykler for sport og trening, og noen trenger en sykkel for å komme fra A til B og hjem igjen.

Da trenger du en enkel elsykkel tilpasset daglige affærer fremfor en trekking sykkel, selv om krankmotor, sentral batteri og enkelthet er å foretrekke. Eldre menn i senere tid kan ha trehjulssykler eller firehjulssykler. Om man er fysisk sett for dårlig til å gå fem kilometer, ment det at økt motorassistanse og lettvint sykling er nødvendig - lastekapasiteten på elsykkelen avhengiges av selve syklisten fordi jo tyngre man bli, jo mindre last kan man ta med seg. En nominell grense er på 120 kg før ytelsesevnen vil reduseres.

En task kan ikke romme mer enn en middels fylt handlepose som da må bestå av harde pakker og avlange gjenstand som en flaske eller brød. På min task er det ikke mulig å sette inn mer enn tre 1,5 l brusflasker, dessuten kan det bli tungt på den ene siden, så det kan påvirke syklingen. Det er ikke mulig å bruke elsykkelen på handletur om man vil handle inn større volum, og det anbefales ikke å ha posene på styret fordi på mange elsykler er det for liten avstand mellom pedalene og styret slik at beinene vil komme borti posene, endog skyve dem og forstyrre styret. Noen ganger kan det få posene til å sprekke med tap av innholdet. De fleste elsyklister har en enslig task på den ene siden av brettet, men mange har to på begge sider. Det finnes rommelige task, men vektfordeling er viktig under sykling.

Bil er fremdeles viktig når man vil handle i større volum som flere ølflaskepakninger og fireflaskepakninger, elsykkelen kan ikke ta mye last med seg - da må man enten ha lastevariant eller mer enn to hjul. Det er mulig å kjøpe en brød, en melkeflaske, et par pålegg og litt ekstra, og så samle disse i en pose man sette i tasken - men mer går det ikke, større handletur er simpelt ikke mulig med en vanlig elsykkel som er ikke mer enn en sykkel med motorassistanse. Umulig å sette inn en full pose uten å måtte bruke mye tid.

Bergsprekken

Bergsprekken
17.01.21 13:59
klausO2: Det er dårlig for miljøet, og dårlig for folkehelsen.  Folk har godt av å få litt mosjon.

Det er vel ingen som er uenig i at en vanlig sykkel bidrar til "mer mosjon" enn en elsykkel, men hvis en elsykkel bidrar til at folk får ræva ut av godstolen / bilsetet og ut i aktivitet - så er det vel ikke så vanskelig å se at elsykkelen bidrar til bedre helse.

Kjenner flere som etter å ha kjøpt seg elsykkel - er blitt i mye bedre form som følge av at de er ute å sykler istedenfor å bli sittende i godstolen foran TV-skjermen.

Tidligere så var også jeg noe skeptisk til disse elsyklene, men etter å ha prøvd noen slike, så må jeg bare ha en.

Veldig morsomt å sykle på, og så slipper de av oss som ikke lengre er noen ungfoler eller i topp form, til å grue oss til lange oppoverbakker eller kraftig motvind (som ved bruk av en vanlig sykkel).

I tillegg så kan man sykle til steder som før var helt utenkelig - både pga avstand og topografi.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 14:00)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg