Ja virkelig. At du ikke ser at dette er samme tankegang som "den hvite manns byrde" skjønner jeg for når man er den "hvite mann" så har man litt større problemer med å se at det er et problem at "den hvite mann" "hjelper de innfødte" med disse vanskelige oppgavene som de selv ikke klarer eller visst nok ikke har lyst på.
Problemet er at dette er noe som de ulike gruppene fint klarer å finne ut av selv uten hjelp av hovedorganisasjonen.
Disse gruppene svarer da vel ikke ja eller nei for evig. Det er ellers en svært dårlig deal å overlate alt av økonomi til andre da du også effektivt gir disse andre makten i organisasjonen.
Det er visse fordeler med å registrere seg også som noe sier meg at dere ikke informerer om. Det kunne nemlig medføre at hovedorganisasjonens makt blir redusert ved at de lokale organisasjonene selv sørger for de inntektene de behøver og således ikke trenger hovedorganisasjonen i det hele tatt.
Det er ikke skremmende å ha kontroll på egen organisasjon. Det kan sikkert legges fram slik men dette er totalt feil. Det skremmende er å være totalt avhengig av en hovedorganisasjon som sitter med all makt fordi de også sitter på økonomien. Dette er ikke snakk om folk som har vanskeligheter med å organisere dette. Det var vel snakk om helsepersonell tidligere i tillegv er det selvsagt all verdens foreldre der noen av dem har vesentlig mer kunnskap om økonomi og organisasjonstyring enn noen i hovedorganisasjonen. Det er også selvsagt tilfredsstillende å ha kontroll på egen organisasjon og det gjør også at man vil stille mer opp for den.
Jeg framstiller det slik at når du vingeklipper folk som gjør frivillig arbeid og fratar dem det mest essensielle styringsverktøyet, nemlig ansvar for økonomien, så får du det du da søker etter. Nemlig folk som i liten grad er villig til å bruke egen tid til frivillig arbeid. Frivilligheten består nemlig ikke bare i viljen til å gi av egen fritid. Den fordrer også at det frivillige arbeidet gir noe tilbake.
Har man ikke ansvar for økonomien så har man heller ikke medbestemmelsesrett.
Jeg ser at stemmerettsreglene effektivt forhindrer enhver mulighet til å kaste en evig hellige øverste leder.
Av en eller annen udemokratisk grunn så har styremedlemmer mer stemmerett enn 49 % av selv den mest tallrike natteravngruppen. det er neppe tilfeldig at ikke det gjelder det vanlige demokratiske måten å ha stemmerett på. Nemlig en mann en stemme. Man er vel livredd for at de som faktisk utfører arbeidet skal ta makten i organisasjonen å kaste dagens ledelse med hue og ræva ut av styrevervene sine.
Hvor er medbestemmelsesretten når et styremedlem har mer makt og stemmerett enn 49 % av den største gruppen?