Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et kommunistisk alternativ i Norge?

NYTT TEMA
Niffen

Niffen
23.02.21 15:25
ondoro: Det ble en underlig tråd dett, antikommunister spreller vilt.  Vi Manger underskrifter for å kunne (få lov til å) stille til valg. Koronaåret ble litt spesielt og det ble lagt opp til en elektronisk innsamling av underskrifter.  Vi trenger 500 underskrifter i hvert valgdistrikt for å få dette til. Så alle som synes det er rimelig at vi får stille er hjertelig velkommen til å signere. Ingen forpliktelser ut over det. Signaturene vil bli makulert av valgmyndighetene etter kontroll.  Her er linken til valg.no. finn ditt valgdistrikt og parti, resten går greit.

Da har jeg signert. Lykke til!

Niffen

Niffen
23.02.21 15:40
Homo_Erectus: eg er alltid takknemlig for korreksjon og ny informasjon.

Det forbausar meg stadig at folk som eg trudde held til på venstresida i politikken byggjer sitt livssyn på falske artiklar oftast planta i norsk presse av CIA. Eit av tidsskrifta som gjekk i spissen for denne praksisen var "Det beste", eit fornorska amerikansk tidsskrift som hadde stor utbreiing i Noreg i åra etter ca 1950 og langt ut på 90-talet. Det forbausar meg også at så mange på venstresida trur at dei priviligerte ville sitja roleg i båten til dei hadde mista privilegia sine. Det gjorde dei sjølvsagt ikkje - men dei bruka ikkje blanke våpen, men utspekulerte sofistikerte metodar for å forsvara seg.

Torotto

Torotto
23.02.21 16:14
Niffen: Det forbausar meg også at så mange på venstresida trur at dei priviligerte ville sitja roleg i båten til dei hadde mista privilegia sine.

Det er vel ikke så mange som trodde på det og det var nettopp dette, som gjorde at folk på venstresiden, måtte forberede seg på kamp, hvis de vant demokratiske valg. 

StayBehind grupper  og norske beredskapslover av 1952, var skreddersydd for slike hendelser. 

Samt når venstresiden gikk fram på 1970 tallet så kom, grupper tydelig finansiert av CIA og andre for å drive terror, med venstreradikale organisasjoner.  Blant annet Røde Brigader i Italia, med drapet på Aldo Moro, når han ville skape samlingsregjering med kommunistene. 

I USA FBI  COINTELPRO,

Grad

Grad
23.02.21 16:56

Homo_Erectus

.. rød buss som hverken har hjul.

Kanskje du har rett, og mest sannsynlig ser denne bussen slik ut. 

Rød duss hvilken har hjul

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.02.21 20:11
Langveg: Kna du gje meg  ein god grunn for å røysta ved  stortingsvslet  i det  heile? For meg er  alle desse bussane dine  like grå. Det er visst motefargen for tida.

En svært god og vektig grunn til å stemme ved stortingsvalg er at vi med vår stemme kan gi vårt lille bidrag for å sikre at kommunister og høyrenasjonalister aldri skal komme inn på Stortinget.

Og det er jo ikke så lite.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.02.21 20:17
ondoro: Når det gjelder bussen så er den nok ikke i så dårlig stand for tida som du beskriver det. Den går framover og for eksempel har vi en svært stor økning i antall medlemmer av partiet.. Da er det viktig å få med seg at alt er relativt. Husk da at ingen kan melde seg inn i et kommunistparti for eks. ved å betale på internett. Her må det søknad og et visst kunnskapsnivå til.  På verdensbasis er det viktig å få med seg at bussene er i perfekt stand og overfylte for tida. Spesielt da fordi pandemien har vist for alle at kapitalismen er totalt maktesløs når det gjelder å ta vare på sin befolkning og sikre liv og helse i en slik krisesituasjon

Jeg tror du er noe overoptimistisk nå, men et optimistisk og positivt syn på verden og fremtiden er alltid av det gode.

Om jeg ikke synes saken er verd å kjempe for, har jeg en viss beundring for pågangsmotet, utholdenheten, optimisten og ståpåviljen.

Så lykke til med underskriftkampanjen selv om jeg mener dere kaster bort tid.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 20:17)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.02.21 20:35
Niffen: Det forbausar meg stadig at folk som eg trudde held til på venstresida i politikken byggjer sitt livssyn på falske artiklar oftast planta i norsk presse av CIA. Eit av tidsskrifta som gjekk i spissen for denne praksisen var "Det beste", eit fornorska amerikansk tidsskrift som hadde stor utbreiing i Noreg i åra etter ca 1950 og langt ut på 90-talet. Det forbausar meg også at så mange på venstresida trur at dei priviligerte ville sitja roleg i båten til dei hadde mista privilegia sine. Det gjorde dei sjølvsagt ikkje - men dei bruka ikkje blanke våpen, men utspekulerte sofistikerte metodar for å forsvara seg

Vyrde Niffen. Eg hugsar godt "Det beste", eg las det sjølv og eg trur me er samde um at dette bladet var eit kloakkrøyr som spreidde dum og lågpanna amerikansk propaganda og demagogi ut over Noreg og verda. Bladet var fyld med antikommunistisk, antisovjetisk og antirussisk hatpropaganda.

Men eg ovundrar meg over at du kan sjå ein samanheng millom "Det beste" og innlegget mitt som du svara på.

Eg undrar meg også over at du ser ut til å tru at om ein støttar vinstresida, må ein vera kommunist eller i det minsto sympatisera med kommunismen.

Nå høyrer eg korkje til på vinstresida eller på høgresida, eg set meg sjølv ein stad i midten, me kan seia ljoseraudt AP og ljoseblått høgre.

Og så undrar eg med over at du ikkje fortel meg kva som er feil i framstillinga mi. Du skriv at eg tek feil og at Torotto hev rett, rettare sagt skriv du at Torotto hev meir rett en eg. Men du fortel ikkje kva som er feil hjå meg og rett hjå Torotto.

ehall

ehall
23.02.21 20:39
fruitman: Sykt at det så sosialt akseptert å pushe for kommunisme i Norge. En ideologi som troner i toppen med sin mengde elendighet og død påført.

Godt spørsmål. Tror det pga kommunistene var med i krigen og ble helter, mens nazistene som tapte er dømt til evig fortapelse.

Men å lese her hva kommunistene klarer å lire av seg er egentlig stor humor. Jeg hadde ikke klart å dikte opp noe slikt vanvittige vrøvl, uansett hvor mye jeg hadde forsøkt. 

(Innlegget ble redigert 23.02.21 20:41)

ondoro

ondoro
23.02.21 20:49
Homo_Erectus: Vyrde Niffen. Eg hugsar godt "Det beste", eg las det sjølv og eg trur me er samde um at dette bladet var eit kloakkrøyr som spreidde dum og lågpanna amerikansk propaganda og demagogi ut over Noreg og verda. Bladet var fyld med antikommunistisk, antisovjetisk og antirussisk hatpropaganda.

Jeg var også fast leser av Reader's Digest "Det beste" gjennom mange år i min fagre ungdom. Det gis vel ut på bortimot 20 språk og er fortsatt i live etter det jeg vet. 

Nå er jo da det magasinet avleggs fordi 95 % av TV, radio, avisene osv. i den vestlige verden spyr ut den samme antikommunistiske hatpropagandaen og løgnene hvert minutt døgnet rundt.  Det er vel liten tvil om at det virker, om en ser hva som skrives i debattforum som for eks VGD. 

ondoro

ondoro
23.02.21 20:51
ehall: Men å lese her hva kommunistene klarer å lire av seg er egentlig stor humor. Jeg hadde ikke klart å dikte opp noe slikt vanvittige vrøvl, uansett hvor mye jeg hadde forsøkt.

Konkret, hva er humoristisk og hva er vrøvl? 

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.02.21 21:01
Grad: .. rød buss som hverken har hjul..  Kanskje du har rett, og mest sannsynlig ser denne bussen slik ut.  Rød duss hvilken har hjul

I Johannesevangeliet 11; 38 ff i Det nye testamente kan du lese om hvordan Jesus vekket Lasarus opp fra de døde, selv om Lasarus hadde vært død i fire dager og alt var begynt å lukte.

" Jesus ble igjen opprørt og gikk bort til graven. Det var en hule, og det lå en stein foran åpningen. 39 Jesus sier: «Ta steinen bort!» «Herre», sier Marta, den dødes søster, «det lukter alt av ham. Han har jo ligget fire dager i graven.» 40 Jesus sier til henne: «Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?» 41 Så tok de bort steinen. Jesus løftet blikket mot himmelen og sa: «Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. 42 Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, så de skal tro at du har sendt meg.» 43 Da han hadde sagt dette, ropte han høyt: «Lasarus, kom ut!» 44 Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!»"

Det er mange kristne som er så sterke i troen at de tror fullt og fast på dette. De er hellig overbevist om at Jesus vekket den døde Lasarus til live og fikk ham til å stå opp fra graven.

Dette kan du også ta som en beskrivelse av det norske kommunistpartiet og de norske kommunistene.

Uansett hvor lenge det kommunistiske liket har ligget i graven og uansett hvor ille det lukter, er de hellig overbevist om liket kan vekkes til live igjen og stå opp fra graven.

De følger Jesu ord og har gjort dem til sine.  Se hva Jesus sier:

«Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?»

Her treffer Jesus spikeren på hodet. Det gjelder å tro, å tro betingelsesløst og uten forbehold, tro på mirakler, tro på det umulige, sette den sunne fornuft til side og tro, tro,tro blindt. Da får de til slutt se kommunismens herlighet.

Everenga

Everenga
23.02.21 21:02

Av interesse, hvorfor framstilles det her som om valgreglene slår ut mer urettferdig for kommunistene enn alle andre partier?

Jeg vil tro at mange av småpartiene bruker store deler av sin tid på å samle underskrifter for valgdeltagelse.

Grunnen til at det er slik er at man ønsker å unngå en situasjon der et hvilket som helst nachspiel kan registrere ett parti med et festlig navn og få listene sine i valgavlukket.

Skjønner ikke helt hva det klages over. Får dere underskriftene får dere stille, får dere dem ikke har dere ikke nubbsjans på å få noe mandat heller. 

Sånn personlig har jeg alltid ansett kommunismen for organisert misunnelighet. Min ene bestefar var kommunist, sågar medstifter av det lokale NKP laget i området der han bodde. Kan ikke huske at han snakket om annet enn hvordan den ene og den andre hadde tusket til seg det de hadde. Det var visst ingen han visste om som hadde oppnådd noe på ærlig vis. Pussig det. Hans sønn, altså min far, ble høyremann. Motsatt ungdomsopprør på 50/60 tallet. 

(Innlegget ble redigert 23.02.21 21:04)

Torotto

Torotto
23.02.21 21:06
ehall: Tror det pga kommunistene var med i krigen og ble helter, mens nazistene som tapte er dømt til evig fortapelse.

Hva skjedde etter krigen i Norge?  

Kommunister som var med å kjempet mot nazismen foran og under krigen.  Ble ikke helter, sammen med krigsseilerne ble de faktisk krigens tapere.  Ikke minst mentalt, ettersom noen av de som ofret helse, ved å ligge ute langs kysten av Finnmark, opplevde etter krigen å bli overvåket av nettopp tidligere nazister.

Så i etterkrigs Norge, ble fremstående nazister og kollaboratører, fortsatt fremstående menn og men en glimrende karriere.  

Så bare gå tilbake og fortsett sutt på sokkene dine. 

ehall

ehall
23.02.21 21:09
ondoro: Konkret, hva er humoristisk og hva er vrøvl?

Det finner du enkelt ut. Begynn i starten av tråden og les ditt og de andre kommunistenes innlegg.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
23.02.21 21:11
ondoro: Jeg var også fast leser av Reader's Digest "Det beste" gjennom mange år i min fagre ungdom. Det gis vel ut på bortimot 20 språk og er fortsatt i live etter det jeg vet.  Nå er jo da det magasinet avleggs fordi 95 % av TV, radio, avisene osv. i den vestlige verden spyr ut den samme antikommunistiske hatpropagandaen og løgnene hvert minutt døgnet rundt.  Det er vel liten tvil om at det virker, om en ser hva som skrives i debattforum som for eks VGD.

Nå er det mange år siden jeg har lest "Det beste", men nå etter Sovjetunionens sammenbrudd er det vel ikke så mye antikommunistisk propaganda?

Jeg reagerte på propagandaen allerede dengang, når jeg nå i dag ser tilbake på den, ser jeg straks hvor uspiselig den var.

At "Det beste" gjorde et poeng av at en tredjedel av Sovjetunionens befolkning ikke var hvite, var jo klart rasistisk.

Men jeg tror ikke "Det beste" har noen større påvirkning på det som skrives her på VGD. Men det er altså noe jeg bare tror.

sisyf0s

sisyf0s
23.02.21 21:12
Everenga: Jeg vil tro at mange av småpartiene bruker store deler av sin tid på å samle underskrifter for valgdeltagelse. Grunnen til at det er slik er at man ønsker å unngå en situasjon der et hvilket som helst nachspiel kan registrere ett parti med et festlig navn og få listene sine i valgavlukket.

Det er helt greit at det trengs en hel del underskrifter for å registrere et helt nytt parti.

Jeg synes dog at et allerede registrert parti som stilte liste i ett eller flere valgdistrikt(er) i foregående valg også bør få stille liste(r) i neste valg dersom de greier å stable liste(r) på beina, uten å måtte samle underskrifter på nytt.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 21:17)

ehall

ehall
23.02.21 21:13
Torotto: Ble ikke helter, sammen med krigsseilerne ble de faktisk krigens tapere.

Jeg snakker om ideologien. Kommunisme er innafor, men hver eneste enkelt høyreekstremist (kan nemlig telle dem) er samfunnets pariakaste. 

Torotto

Torotto
23.02.21 21:16
Everenga: Min ene bestefar var kommunist,

Da er det klart at alle er lik han!  ;-)

Egentlig så er selve spørsmålet om spesialbehandling, fullstendig irrelevant, ettersom partiet ved valg ikke har fått tilstrekkelig stemmer.  Så har de ikke noe på tinget å gjøre! Eventuelt må jo da partiet da gjøre seg kjent og ikke skylde på det som skjedde på 1940 tallet og 30-40 år frem. 

Men de kan jo gå ut å forsøke promotere 500 underskrifter og slik få oppleve dårlig oppslutning, etter et håp om at miraklers tid ikke er forbi. 

Torotto

Torotto
23.02.21 21:45
Homo_Erectus: Dette kan du også ta som en beskrivelse av det norske kommunistpartiet og de norske kommunistene.

Nå er det vel stort sett de andre partier, som tror på Gud og mener at alt er bestem av han.  

Men saken er jo at det er håp, for via et trylleformular så kan de fleste, få et nytt liv i ett av de andre partier. 

Så slik sett står noen frem som nyfrelste og rigger den neste privatiseringsbølge eller venner seg mot den "evige Jøde" for å finne forklaringen på hav som gikk galt.  

For mellomkrigstiden er som visket ut av sinnene til de som hyllet Hitler og ikke ville ha en jøde i Norge.   Merkelig nok så var ikke NKP, blant disse. 

Kapitalismen som et produkt av Franske revolusjon, var silke myk og innbar et sant demokrati fra dag 1. Hadde det ikke vært for Sosialistene.  Det var vel de som brukte barnearbeidere og krevde 8 timersdagen og andre reformer etter hvert.  Mange av de innrømmet i desperasjon over Sovjetunionens smitte effekt og derved måtte innrømme bedring i folks kår.  I Skandinavia så løste de dette med et fellesskap mellom  sosialdemokratiet og finanskapital, som et bolverk mot  kommunistene.  Så slik sett har vi hatt effekt og i mange år var det hundrevis av tillitsmenn, som var valgt på bakgrunn av sine egenskaper og vilje til å forsake, for å nå felles mål. 

Min onkel var en slik. Fikk ofte de tøffeste jobbene på fabrikken. Ute i lokalsamfunnet  var han med både i idrett og annet, vel respekter for sine bragder der også.  Samtidig en god onkel og familie far. Bygget med egne hender familiens hus og levde et stødig liv til sin død.     

ondoro

ondoro
23.02.21 21:54
Homo_Erectus: Nå er det mange år siden jeg har lest "Det beste", men nå etter Sovjetunionens sammenbrudd er det vel ikke så mye antikommunistisk propaganda? Jeg reagerte på propagandaen allerede dengang, når jeg nå i dag ser tilbake på den, ser jeg straks hvor uspiselig den var. At "Det beste" gjorde et poeng av at en tredjedel av Sovjetunionens befolkning ikke var hvite, var jo klart rasistisk. Men jeg tror ikke "Det beste" har noen større påvirkning på det som skrives her på VGD. Men det er altså noe jeg bare tror.

Den antikommunistiske propagandaen er høyst levende og egentlig verre enn noensinne.  Selvsagt ikke gjennom "det beste", men som jeg sier spys den ut i alt av vestlig presse.  Ikke minst også fordi vestlig presse holder kjeft om det som skjer i store deler av verden. 

Logisk, fordi pressen er under monopolene makt og kapitalismen er i dyp dyp krise på alle områder. Alternativet skal da svertes maksimalt, for at folk skal tro at en bedre verden ikke er mulig. 

Dette århundrets største produserte løgn er nå situasjonen i Xinjiang i Kina. Hørt om den sant?  Arbeidsleire, tortur konsentrasjonsleire, tvungen stelirisering, tvangssending av barn til kostskoler, folk blir fratatt språk og kultur osv.. Det er så intenst og velregissert at selv kommunister kan falle for fristelsen til å tro på det. 

Fakta der er at ingenting av dette skjer eller har skjedd, det er like mye oppspinn som Weapon of mass destruction" og kuvøsebarn i Kuwait. 

Everenga

Everenga
24.02.21 08:47
ondoro: Den antikommunistiske propagandaen er høyst levende og egentlig verre enn noensinne.  Selvsagt ikke gjennom "det beste", men som jeg sier spys den ut i alt av vestlig presse.  Ikke minst også fordi vestlig presse holder kjeft om det som skjer i store deler av verden.

Du må nesten definere propaganda. Ja de aller fleste medier er antikommunistiske i sin holdning, de er også antinazistiske og som regel antinasjonalistiske. Men så er det nå en gang sånn at det ikke er noe i veien for å opprette mediekanaler med et kommunistisk syn. Det har faktisk aldri vært enklere, i gamle dager måtte man ha printutstyr og redaksjonslokaler osv. 

Det er samme hylekoret fra ytre venstre og ytre høyre fløy: Alle er mot oss, vi blir kneblet, ytringsfriheten gjelder ikke for oss.

Det er ingen som knebler dere, det er bare ikke så veldig mange som er interessert i synspunktene deres. 

Kommunistene har etter min erfaring en tendens til å mene at de fleste hadde vært kommunister hvis vi bare visste hva de egentlig stod for. Jeg tror dette er å grovt undervurdere folk. De fleste av oss ønsker privat eiendomsrett, rett til å eie mer og mindre enn andre og rett til avkastning på kapital. De fleste av oss er NATO tilhengere, de fleste av oss er EØS tilhengere. 

Tråden begynner med sutring over at det er vanskelig å få samlet inn nok underskrifter til å delta ved valg. Har det streifet dere å lure på hvorfor det er vanskelig? 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 08:47)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
24.02.21 09:31
ondoro: Den antikommunistiske propagandaen er høyst levende og egentlig verre enn noensinne.  Selvsagt ikke gjennom "det beste", men som jeg sier spys den ut i alt av vestlig presse.  Ikke minst også fordi vestlig presse holder kjeft om det som skjer i store deler av verden.  Logisk, fordi pressen er under monopolene makt og kapitalismen er i dyp dyp krise på alle områder. Alternativet skal da svertes maksimalt, for at folk skal tro at en bedre verden ikke er mulig.  Dette århundrets største produserte løgn er nå situasjonen i Xinjiang i Kina. Hørt om den sant?  Arbeidsleire, tortur konsentrasjonsleire, tvungen stelirisering, tvangssending av barn til kostskoler, folk blir fratatt språk og kultur osv.. Det er så intenst og velregissert at selv kommunister kan falle for fristelsen til å tro på det.  Fakta der er at ingenting av dette skjer eller har skjedd, det er like mye oppspinn som Weapon of mass destruction" og kuvøsebarn i Kuwait.

Nå  glemmer du helt at også Friheten og andre kommunistaviser er en del av den vestlige presse, og Friheten og andre kommunistaviser er da ikke under monopolenes og kapitalismens makt.

Da er det bare å trykke og utgi Friheten i så store opplag som dere ønsker. Trykk noen hundre tusen eksemplarer av Friheten hver dag og spre dem ut overlandet så folket får lese sannheten.

Å sitte og klage på at monoplene og kapitalismen har all makt over pressen, lyder selvmedlidende så lenge dere ikke gjør noe selv for å lage en alternativ kommunistisk presse.

Ingenting hindrer dere, så hva venter dere på?

Jeg har hørt om  situasjonen i Xinjiang i Kina, men kan ikke bombastisk og kategorisk si hva som er sant og hva som ikke er sant.

"Fakta der er at ingenting av dette skjer eller har skjedd"

Hvordan vet du det? Har du noen informasjon som dokumenterer at vestlig presse tar feil i det de skriver om Xinjiang?

Hvis ikke er de noe Trump-aktig ved det du skriver, du vet dette med fake news, alternative fakta, vi vant valget osv.

Langveg

Langveg
24.02.21 09:35
sisyf0s: Det er helt greit at det trengs en hel del underskrifter for å registrere et helt nytt parti. Jeg synes dog at et allerede registrert parti som stilte liste i ett eller flere valgdistrikt(er) i foregående valg også bør få stille liste(r) i neste valg dersom de greier å stable liste(r) på beina, uten å måtte samle underskrifter på nytt.

Heilt samd med deg. Det er som om eit parti som vori med i valkampar gjennom nestan hundre år,  må registrera seg på nytt ved kvart einasre val. 

Torotto

Torotto
24.02.21 10:20
Homo_Erectus: Hvordan vet du det? Har du noen informasjon som dokumenterer at vestlig presse tar feil i det de skriver om Xinjiang?

Da kan jo spørsmålet snues. Dog uinteressant det ondoro riktig beskriver, er at det foregår en informasjonskrigen, hvor fakta og fake er det nye våpnene.   

Slik sett så er krigen allerede i gang og her har vestlige media en fordel, ettersom 100 år med psykologisk krigføring, gjør at mye ligger i hjernebarken.  

Eksempelvis styre i Russland som ligger nærmere FrP, med dyrking av sin nasjonalisme og dyrking av den ortodokse kirke, som samlende moralsk fellesnevner.  

Fortsatt snakker mange i Norge, som om kommunistene fortsatt sitter med makten.  

Merkelig holdninger om at hvis ikke vi hadde vært med i NATO, så ville Russerne tatt Norge.  Selv om vi faktisk har levd i fred med Russland i 1000 år og løst konflikter gjennom dialog.  Finland som i mange år kriget med Russland,  har levd i sameksistens gjennom hele etterkrigstiden. 

Faktisk Sovjetunionen ønsket seg og Russland ønsker er et strekt alliansefritt Norden. Slik at de slipper USA helt inn på sin dørstokk.

Sovjetunionens fall og samling av Tyskland forutsatte -Ingen nye land inn i NATO.  Warszawa pakten ble lagt ned og den ideologisk krig var over.  USA holdt ikke sine løfter og flyttet NATO inn i stadig nye områder.  Med sin tilstedeværelse forsvant mulighter for dialog og handel og utvikling østover stoppet opp og bandt derved Europa tettere til USA.   Så dette var en straffe ekspedisjon, mot et Europeisk land, som var for stort til,å tillates utvikle seg og bli en økonomisk utviklet makt.  Kapitalistisk i sin form og innhold, men klart en konkurrent til Storbritannia og USA.  Tyskland og Frankrike har tradisjonelt hatt gode kontakter østover.  

Alternativ vestlig informasjon. 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 10:30)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
24.02.21 10:31
Langveg: Det er som om eit parti som vori med i valkampar gjennom nestan hundre år,  må registrera seg på nytt ved kvart einasre val.

Venstre er Norges eldste parti,det ble stiftet i 1884. I perioden 1989-1993 var ikke Venstre representert på Stortinget fordi ingen av deres kandidater hadde fått nok stemmer til å komme inn på Tinget.

Skulle Venstre, uten annen grunn at det er Norges eldste parti, vært sikret fast plass på Stortinget selv om deres kandidater ikke får mange nok stemmer til å komme inn?

nissen26

nissen26
24.02.21 10:45
Hyrro: Et kommunistisk parti

måtte vårherre hjelpe oss alle...som om vi ikke har nok med mdg så skal du belemre oss med enda flere problemer

Langveg

Langveg
24.02.21 10:47
Homo_Erectus: Skulle Venstre, uten annen grunn at det er Norges eldste parti, vært sikret fast plass på Stortinget selv om deres kandidater ikke får mange nok stemmer til å komme inn?

No går det rundt for deg. Eit parti vert då ikkje sikra fast  plass  på stortinget om det slepp å samla  underskrifter  for  å stilla  liste ... 

(Innlegget ble redigert 24.02.21 10:50)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
24.02.21 10:50
Torotto: Da kan jo spørsmålet snues. Dog uinteressant det ondoro riktig beskriver, er at det foregår en informasjonskrigen, hvor fakta og fake er det nye våpnene.   
Slik sett så er krigen allerede i gang og her har vestlige media en fordel, ettersom 100 år med psykologisk krigføring, gjør at mye ligger i hjernebarken.   Eksempelvis styre i Russland som ligger nærmere FrP, med dyrking av sin nasjonalisme og dyrking av den ortodokse kirke, som samlende moralsk fellesnevner.   Fortsatt snakker mange i Norge, som om kommunistene fortsatt sitter med makten.  
Merkelig holdninger om at hvis ikke vi hadde vært med i NATO, så ville Russerne tatt Norge.  Selv om vi faktisk har levd i fred med Russland i 1000 år og løst konflikter gjennom dialog.  Finland som i mange år kriget med Russland,  har levd i sameksistens gjennom hele etterkrigstiden. 
Faktisk Sovjetunionen ønsket seg og Russland ønsker er et strekt alliansefritt Norden. Slik at de slipper USA helt inn på sin dørstokk. Sovjetunionens fall og samling av Tyskland forutsatte -Ingen nye land inn i NATO.  Warszawa pakten ble lagt ned og den ideologisk krig var over.  USA holdt ikke sine løfter og flyttet NATO inn i stadig nye områder.  Med sin tilstedeværelse forsvant mulighter for dialog og handel og utvikling østover stoppet opp og bandt derved Europa tettere til USA.   Så dette var en straffe ekspedisjon, mot et Europeisk land, som var for stort til,å tillates utvikle seg og bli en økonomisk utviklet makt.  Kapitalistisk i sin form og innhold, men klart en konkurrent til Storbritannia og USA.  Tyskland og Frankrike har tradisjonelt hatt gode kontakter østover.   Alternativ vestlig informasjon.

Selvfølgelig kan spørsmålet snus. Man skal ikke sluke rått og tro på alt man hører, uansett hvor det kommer fra. Alle parter driver propaganda og desinformasjon.

Nå er det ondoro, ikke jeg, som kommer med bombastiske og kategoriske påstander om forholdene i Xinjiang. Jeg har ikke påstått noe som helst om Xinjiang.

Jeg er enig i at vestlig presse har en stor fordel. Når det gjelder psykologis krigføring og nasjonalisme, er min erfaring med russere at de svært ofte er helt hjernevasket med en helt avskyelig og uspiselig sjåvinisme og nasjonalisme. Og dette er noe de var oppflasket med i sovjettiden også.

At Sovjetunionen/Russland ville tatt Norge, om vi ikke var med i NATO, tviler jeg sterkt på. Kommunist-og russerfrykten i Vesten var sterkt overdreven. Som sagt før hadde Sovjetunionen neppe militær og økonomisk kapasitet til å underlegge seg og kontrollere Vest-Europa.

At utvidelsen av NATO østover ikke var det smarteste Vesten kunne gjøre, er jeg enig med deg i. På den annen side forstår jeg også at de tidligere østblokklandene etter nesten femti år med sovjetisk undertrykkelse og kommunistisk diktatur mer enn noe annet fryktet at de igjen skulle komme under et russisk åk. Om frykten var reell eller ikke, er i grunnen uvesentlig så lenge den var der.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
24.02.21 10:54
Langveg: No går det rundt for deg. Eit parti vert då ikkje sikra fast  plass  på stortinget om det slepp å samla  underskrifter  for  å stilla  liste ...

Du mener at ett parti skal være fritatt for de reglene det ikke liker. Da må da også et annet parti få fritak fra de reglene det partiet ikke liker.

Grad

Grad
24.02.21 11:12

Homo_Erectus

Jeg tror ikke russerne noen gang vil angripe Norge. Men hvis de angrep Ukraina fullt ut, ville bare steiner være  fra Ukraina. (Uten bruk av atomvåpen)

Samtidig har Ukraina status som en partner med utvidede evner i NATO.

(Innlegget ble redigert 24.02.21 11:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg