Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Strømregninga ...

NYTT TEMA
Benkeslitern

Benkeslitern
22.02.21 22:27
Corvus: hysteriet

Nei, minstepensjonistene og andre med dårlig råd som sitter og fryser og har redusert livskvalitet i sitt eget hjem hele vinteren er nok fornøyd med det grønne hysteriet nå.

Hvilket grønne hysteri ?  Det grønne skiftet har ihvertfall ikke ført til høyere priser de siste årene.   I 2020 var årsprisen for strøm på østlandet under 10 øre per kWh, noe som er under halvparten av prisen for det nest billigste året siden 2005, da Nordpool  kom i gang.

Og for årets januar , som ser ut til å ha skapt et massehysteri, så var gjennomsnittsprisen per kWh 50 øre på østlandet.  Årsprisen kommer til å bli lang lavere og godt under årsprisene  43 øre i 2010 og 39 øre i 2006.

Men allikevel har vi tendenser til massehysteri, bare fordi vi har hatt litt dyr strøm i en kald januar måned.

peraleks

peraleks
22.02.21 22:33
Benkeslitern: Men allikevel har vi tendenser til massehysteri, bare fordi vi har hatt litt dyr strøm i en kald januar måned.

Kan se ut til at folk ventet seg 20 grader og tropisk sommer i Januar 2021.

Gloriana

Gloriana
22.02.21 22:36

Det ble iallfall kortvarig, i dag har det jo nesten vært vår! Deilig. 

Benkeslitern

Benkeslitern
22.02.21 22:43
peraleks: trikset

Eneste trikset jeg har gjort om vinteren er at jeg tar mer tradisjonelle oppvasker, framfor oppvaskmaskin også kjøpte jeg inn en god del chilleklær hjemme så jeg slipper å la vaskemaskinen gå særlig mer enn en gang i uken.

Det er selvfølgelig noe å spare på å bruke vaskemaskinen sjeldnere, men moderne husholdningsapparater som vaskemaskin, oppvaskmaskin og kjøleskap/fryser bruker så lite strøm at det er lite å spare der.  Faktisk tipper jeg du bruker mer strøm på varmtvannet til oppvasken for hånd enn det oppvaskmaskinen bruker, men siden du bor i leilighet, så kan det jo være at du har "gratis" varmtvann i husleien.

Det er oppvarming av bolig som er den store strømtyven og deretter varmtvann, ihvertfall for husholdninger med flere personer.  Alt annet bruker så lite strøm at det ikke er verdt bryet med å prøve å spare inn på det.  

Bortsett fra at vi noen dager i vinter har hatt veldig høye priser i noen timer, gjerne mellom 7 og 10 på morgenen.  Da kan det jo være greit å ikke kjøre vaskemaskin og tørketrommel akkurat da.

peraleks

peraleks
22.02.21 22:55
Benkeslitern: Eneste trikset jeg har gjort om vinteren er at jeg tar mer tradisjonelle oppvasker, framfor oppvaskmaskin også kjøpte jeg inn en god del chilleklær hjemme så jeg slipper å la vaskemaskinen gå særlig mer enn en gang i uken.    Det er selvfølgelig noe å spare på å bruke vaskemaskinen sjeldnere, men moderne husholdningsapparater som vaskemaskin, oppvaskmaskin og kjøleskap/fryser bruker så lite strøm at det er lite å spare der.  Faktisk tipper jeg du bruker mer strøm på varmtvannet til oppvasken for hånd enn det oppvaskmaskinen bruker, men siden du bor i leilighet, så kan det jo være at du har "gratis" varmtvann i husleien.  Det er oppvarming av bolig som er den store strømtyven og deretter varmtvann, ihvertfall for husholdninger med flere personer.  Alt annet bruker så lite strøm at det ikke er verdt bryet med å prøve å spare inn på det.    Bortsett fra at vi noen dager i vinter har hatt veldig høye priser i noen timer, gjerne mellom 7 og 10 på morgenen.  Da kan det jo være greit å ikke kjøre vaskemaskin og tørketrommel akkurat da.

Stemmer, varmtvannet går under fellesleien så ja, "gratis" hehe. 

Ellers enig, noe av grunnen til at jeg gjør det der er vel at jeg liker å tro at jeg sparer langt mer enn det jeg faktisk gjør. Men generelt sett, brukte så lite penger på strøm i fjor at det er knapt nok merkbart i forhold til strengt talt de fleste andre utgiftene jeg har. Hadde Sats vært åpen hadde jeg brukt mer der i løpet av et år, enn hva jeg brukte på strøm i fjor. 

Arrcab

Arrcab
22.02.21 23:19
Benkeslitern: Hvilket grønne hysteri ?  Det grønne skiftet har ihvertfall ikke ført til høyere priser de siste årene.   I 2020 var årsprisen for strøm på østlandet under 10 øre per kWh, noe som er under halvparten av prisen for det nest billigste året siden 2005, da Nordpool  kom i gang.

Er det noen som ser noe "grønt skifte"? Vi hører at det prates og prates om dette grønne, som skal gi "grønne arbeidsplasser", men hva er det de snakker om? Er det avgiftene som er grønne, er det veien som blir grønn for det den ikke bygges, og grønne arbeidsplasser ingen vet hva er, eller er det hele et stort bedrag, i håp om at vi skal få så dårlig samvittighet at vi forbruker mindre.
Når det gjelder strømprisene, er det bare å lese seg litt opp på hva vi kan forvente av priser, når samkjøringen i Nord Europa fortsetter, grunnkrafta er borte, vindmøllene svikter, og vinteren kommer med en normal temperatur igjen. Kanskje allerede neste vinter.

Benkeslitern

Benkeslitern
22.02.21 23:45
Arrcab: strømprisene

Er det noen som ser noe "grønt skifte"? Vi hører at det prates og prates om dette grønne, som skal gi "grønne arbeidsplasser", men hva er det de snakker om? Er det avgiftene som er grønne, er det veien som blir grønn for det den ikke bygges, og grønne arbeidsplasser ingen vet hva er, eller er det hele et stort bedrag, i håp om at vi skal få så dårlig samvittighet at vi forbruker mindre.

Når det gjelder strømprisene, er det bare å lese seg litt opp på hva vi kan forvente av priser, når samkjøringen i Nord Europa fortsetter, grunnkrafta er borte, vindmøllene svikter, og vinteren kommer med en normal temperatur igjen. Kanskje allerede neste vinter.

Det grønne skiftet går i hovedsak ut på å skifte ut all eller mesteparten av den fossile energien vi forbruker med fornybar energi.   Dette vil selvfølgelig skape en del nye arbeidsplasser, men ikke på langt nær så mange som blir borte, så det er et problem verden må forholde seg til. Men skiftet til nesten bare fornybar energi må gjennomføres og det kommer også til å skje, men dessverre er det sannsynlig at det kommer til å gå alt for sakte, hovedsakelig fordi det er så mange som kjemper i mot det.

Hva strømprisene blir fremover vet ingen, men de fleste av de som har kunnskap om dette tror prisen vil bli noen få øre dyrere per kWh når kabelen til Storbritannia er på plass.   Men det synes jeg er en billig forsikring for å sikre stabil strømforsyning også i ekstremsituasjoner, samt at vi sannsynligvis unngår de dyreste toppene for strøm her i landet ved å kunne importere kraft når vi har lite strøm selv.

Det siste er blant annet det som har skjedd nå i vinter. Sørlandet har hatt rimeligere strøm enn øst og vestlandet på de kalde dagene i vinter fordi vi har importert billigere strøm fra Danmark og Tyskland gjennom disse kablene som ja, kommer inn i strømnettet på Sørlandet.

Morra-DI-2

Morra-DI-2
22.02.21 23:48
Benkeslitern: Det var ingen som følte for å lette seg over strømpriser, Acer og kabler til utlandet i fjor da vi vel hadde tidenes billigste strøm sett over et helt år. Årsprisen på strøm i fjor var under 10 øre per kWh og i 2018 og 2019 var den på ca 40 øre.  Så en gjennomsnittelig enebolig med et forbruk på ca 20.000. kWh sparte ca 8.000. kroner i fjor sammenlignet med de to foregående årene.

Noe som er et godt poeng.

Poenget kunne også legges fram uten at jeg la ut tallene mine i detalj :) 

Men mitt poeng er at dette er nødvendig infrastruktur. Eid av folket i sin tid og overlevert til markedet. Det markedet kan fort gjøre at vi sitter igjen med en gigant-regning etter at de stenger ned diverse, vi får tørre og kalde vintre- eller andre utfordringer, ref denne mannen fra Texas. 

Jeg kan greie noen måneder med høye strømregninger, og jeg er glad for lave strømregninger. Selv om jeg lurer på hva vi sammenligner med? De tre siste årene, eller 50 årene før der? For vi er vant til å ha lave strømpriser her i landet. Vi har bygget opp industri på at vi har "gudegitte" ressurser i form av vannkraft. 

Så ja. Ender jeg opp som han i Texas, så blir det Texas! Jeg tror derimot ikke det skjer på en dag. 

ACER og privatisering dreier seg dessuten om mer enn bare pris. Det dreier seg om demokrati og nasjonale ressurser. Det kan være helt riktig det som er gjort, men at dette skulle vært gjenstand for en bredere politisk debatt.

HOGGØRN

HOGGØRN
22.02.21 23:56

Eierene av strømmen i Norge, er oss. Utbytte etter forbruk :-) Ingen omvei om kommunekasser/statskassa.

Torotto

Torotto
23.02.21 09:26
Corvus: Nei, minstepensjonistene og andre med dårlig råd som sitter og fryser og har redusert livskvalitet i sitt eget hjem hele vinteren er nok fornøyd med det grønne hysteriet nå.

Det er nok Erna og BlåGrå regjeringen som skor seg.  KrF velsignet med bønn om kaldt vær.   

For hverken børshaier(nordpool)  eller grønne bilister er årsaken.  Det er Erna sitt fordelings system i praksis.  Ta fra de fattigst og strø utover de velholdte. 

Her hvem som tjener mest.  

Sitat

Komplekst regnestykke

For mange er det ikke bare enkelt å forstå hva strømregningen består av, og hva du egentlig betaler for. Mange sliter nemlig med å forstå hvordan strømregningen er sammensatt.

En ting er det faktiske strømforbruket ditt og nettleie, men i tillegg er det i regningen bakt inn en rekke avgifter til staten. Og selv om de fleste av oss bidrar med betydelige summer til statskassa hvert år i form av avgifter, er det få som kjenner til dem.

Elavgift, avgift til energifondet, merverdiavgift og elsertifikater er ikke det som pleier å være mest i fokus når man snakker om strømregningen.

Vår egen boprisindeks viser at de offentlige avgiftene i sum har økt dramatisk. Bare elavgiften alene har økt med 50 prosent på få år.

Avgiftssystemet er også utformet slik at når strømmen blir dyrere utover vinteren, så øker også avgiftene og inntektene til staten.

Elavgiften fortsetter til værs

For selv om vannmagasinene våre er sprengfulle og strømprisen har nådd nye bunnivåer i 2020, har altså elavgiften aldri vært høyere. Likevel fortsetter politikerne å øke den, nå senest i statsbudsjettet for 2021.

Faktisk har du betalt mer i elavgift til staten enn for selve strømmen så langt i år. Totalt forventer staten å få inn 11,4 milliarder kroner neste år gjennom elavgiften alene.

Elavgiften er egentlig til kun for å gi staten inntekter, siden den er fiskalt begrunnet, men den skal visst også bidra til å begrense energiforbruket. Noe som mange kanskje synes er litt rart isolert sett siden vi får omtrent 100 prosent av strømmen vår fra fornybare energikilder, samtidig som det å elektrifisere samfunnet er selve bærebjelken i dagens klimapolitikk.

Mens boligeierne betaler full elavgift, slipper deler av industrien unna med sterkt reduserte avgifter. Til og med Energi Norge som representerer strømselskaper, kraftprodusenter og nettselskaper mener at elavgiften bør trappes ned, ikke økes. 

Sitat slutt. 

(Innlegget ble redigert 23.02.21 09:28)

fargerik

fargerik
23.02.21 12:09
Torotto: For selv om vannmagasinene våre er sprengfulle og strømprisen har nådd nye bunnivåer i 2020, har altså elavgiften aldri vært høyere. Likevel fortsetter politikerne å øke den, nå senest i statsbudsjettet for 2021. Faktisk har du betalt mer i elavgift til staten enn for selve strømmen så langt i år. Totalt forventer staten å få inn 11,4 milliarder kroner neste år gjennom elavgiften alene. Elavgiften er egentlig til kun for å gi staten inntekter, siden den er fiskalt begrunnet, men den skal visst også bidra til å begrense energiforbruket. Noe som mange kanskje synes er litt rart isolert sett siden vi får omtrent 100 prosent av strømmen vår fra fornybare energikilder, samtidig som det å elektrifisere samfunnet er selve bærebjelken i dagens klimapolitikk. Mens boligeierne betaler full elavgift, slipper deler av industrien unna med sterkt reduserte avgifter.

Så sant som det er sagt. Realitetsbeskrivelsen er belønnet med en tommel.

Gloriana

Gloriana
23.02.21 12:54
Torotto: En ting er det faktiske strømforbruket ditt og nettleie, men i tillegg er det i regningen bakt inn en rekke avgifter til staten. Og selv om de fleste av oss bidrar med betydelige summer til statskassa hvert år i form av avgifter, er det få som kjenner til dem. Elavgift, avgift til energifondet, merverdiavgift og elsertifikater er ikke det som pleier å være mest i fokus når man snakker om strømregningen. Vår egen boprisindeks viser at de offentlige avgiftene i sum har økt dramatisk. Bare elavgiften alene har økt med 50 prosent på få år.

Slik går det når det viktigste er å fremstå som en verdensener på alt og en europeisk nødhavn: norske innbyggere kunne levd i et utmerket velferdssamfunn hvor de færreste ting hadde kostet penger. I stedet kaster vi bort mye av rikdommen og ødelegger for fremtidige generasjoner, i tillegg må vi betale dyrt for det selv. 

fargerik

fargerik
23.02.21 13:13
Gloriana: Slik går det når det viktigste er å fremstå som en verdensener på alt og en europeisk nødhavn: norske innbyggere kunne levd i et utmerket velferdssamfunn hvor de færreste ting hadde kostet penger. I stedet kaster vi bort mye av rikdommen og ødelegger for fremtidige generasjoner, i tillegg må vi betale dyrt for det selv.

Det som er verst her, er at elavgiften er en fiskal avgift. Pengene fra elavgiften brukes altså til alt annet enn å f. eks. bygge ledninger der det trengs. Og det er nesten sykt å høre at politikerne babler om at elavgiften er et tiltak for å begrense bruken av strøm. Hallo?

At det er MVA på strømregningen er det vel ikke så lett å gjøre noe med. MVA er det jo på det aller meste.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 13:14)

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 16:23
fargerik: fiskal

Det som er verst her, er at elavgiften er en fiskal avgift. Pengene fra elavgiften brukes altså til alt annet enn å f. eks. bygge ledninger der det trengs. Og det er nesten sykt å høre at politikerne babler om at elavgiften er et tiltak for å begrense bruken av strøm. Hallo?

At det er MVA på strømregningen er det vel ikke så lett å gjøre noe med. MVA er det jo på det aller meste.

Hvorfor er denne fiskale avgiften verre enn andre ?   De aller fleste skatter og avgifter vi betaler er fiskale og du er jo ofte her på forumet en varm forsvarer av skatter og avgifter til staten , som trengs for å opprettholde velferdsstaten.

Hva er det som gjør denne til "styggen" mens inntektsskatt, eiendomsskatt, formuesskatt, veiavgift, bilavgifter, flyseteavgift, drivstoffavgifter, bompenger, moms og sikkert mange andre er akseptable ?

Og det er jo ikke noe problem å gjøre noe med momsen hvis politikerne vil det.  Vi har jo allerede differensierte moms-satser her i landet, så Stortinget kan hvis de ønsker det nesten over natten senke eller fjerne momsen på strøm.   Det er jo allerede slik at hele Nord-Norge ikke betaler moms på strømmen de bruker. Og i tillegg så slipper hele Finnmark og Nord-Troms også å betale elavgiften på ca 17 øre per kWh.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 16:28)

fargerik

fargerik
23.02.21 16:27
Benkeslitern: Hvorfor er denne fiskale avgiften verre enn andre ?

På grunn av at strøm er noe alle må ha. Skal vi velge bort strøm, må vi flytte ut i et telt i skauen. Det er forbudt å fyre med olje, ved er også bannlyst i byene dersom man ikke har tretti tusen å bla opp til en ny rentbrennende vedovn.

Å legge fiskal avgift på noe alle MÅ HA, syns jeg er feil. Spesielt med tanke på at vi skal og må ha strøm, og at samfunnet skal elektrifiseres. Elavgiften for husholdninger kan godt fjernes. Folk som har inntekt som nærmer seg fattigdomsgrensen bør få momsfritak på strømregningen. Disse milliardene kan godt hentes ved å reversere noe av de store skattelettelsene som Erna har gitt til de som er stinkende rike.

Det er for jævlig at folk med lite penger skal finansiere at millionærer får enorme skattelettelser.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 16:34)

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 16:32
fargerik: alle

På grunn av at strøm er noe alle må ha. Det er forbudt å fyre med olje, ved er også bannlyst i byene dersom man ikke har tretti tusen å bla opp til en ny rentbrennende vedovn.

Å legge fiskal avgift på noe alle MÅ HA, syns jeg er feil. Spesielt med tanke på at vi skal og må ha strøm, og at samfunnet skal elektrifiseres. Elavgiften for husholdninger kan godt fjernes.

Alle må jo ha mat og bolig også, og det er jo moms på mat og bygging av boliger også.

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 16:36
fargerik: finansiere

Det er for jævlig at folk med lite penger skal finansiere at millionærer får enorme skattelettelser.

Hvorfor er det akkurat disse inntektene til staten som blir brukt til skattelettelser ?    Jeg tror det er bompengeinntektene til staten som går til skattelettelser og at elavgiften går til skoler og sykehus.

fargerik

fargerik
23.02.21 16:36
Benkeslitern: Alle må jo ha mat og bolig også, og det er jo moms på mat og bygging av boliger også.

Moms på strøm til husholdninger er 25%. Moms på mat er 15%. Moms på buss er 12%. Jeg ser ingen som helst grunn til å gjøre noe med moms for de som har råd til å bygge seg et hus.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 16:37)

Columbus_3

Columbus_3
23.02.21 16:41
fargerik: På grunn av at strøm er noe alle må ha. Skal vi velge bort strøm, må vi flytte ut i et telt i skauen. Det er forbudt å fyre med olje, ved er også bannlyst i byene dersom man ikke har tretti tusen å bla opp til en ny rentbrennende vedovn. Å legge fiskal avgift på noe alle MÅ HA, syns jeg er feil. Spesielt med tanke på at vi skal og må ha strøm, og at samfunnet skal elektrifiseres. Elavgiften for husholdninger kan godt fjernes. Folk som har inntekt som nærmer seg fattigdomsgrensen bør få momsfritak på strømregningen. Disse milliardene kan godt hentes ved å reversere noe av de store skattelettelsene som Erna har gitt til de som er stinkende rike. Det er for jævlig at folk med lite penger skal finansiere at millionærer får enorme skattelettelser.

Skal man først bruke fiskale avgifter må det være mest rettferdig å legge det på varer alle må ha.
Det må være mest rettferdig.
Jeg vet at noen vil hevde at det rammer de fattige mest.. Ja, det gjør det som med alle andre avgifter. Men den fattige bruker trolig mindre strøm enn milliardæren i Holmenkollåsen, mye mindre også. Så jeg mener at dette må være en rettferdig avgift dersom vi nå skal ha den.
Å legge fiskale avgifter på noe som ikke alle bruker kan umulig være rettferdig.

fargerik

fargerik
23.02.21 16:44
Columbus_3: Skal man først bruke fiskale avgifter må det være mest rettferdig å legge det på varer alle må ha.
Det må være mest rettferdig.
Jeg vet at noen vil hevde at det rammer de fattige mest.. Ja, det gjør det som med alle andre avgifter. Men den fattige bruker trolig mindre strøm enn milliardæren i Holmenkollåsen, mye mindre også. Så jeg mener at dette må være en rettferdig avgift dersom vi nå skal ha den.
Å legge fiskale avgifter på noe som ikke alle bruker kan umulig være rettferdig.

Vi har trinnskatten, da. Flyttes den fiskale avgiften på strøm over til direkte beskatting på inntekt, vil de som har mest inntekt bidra mer enn de som har minst inntekt.

Flat, indirekte beskatting via fiskale avgifter rammer ulikt.

Det er alltid mulig å se på ting. De jo på NRK- lisensen, og "fjernet" den ved å heller ta inn pengene over skatteseddelen.

Dagens nyhet er at staten skal legge en og en halv milliard på bordet (pr år) for å halvere fergeprisene. Dette skal dekkes inn, enten ved å stramme inn andre steder eller ved å øke statens inntekter med andre skatteøkninger på andre områder.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 16:50)

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 16:53
fargerik: Moms

Moms på strøm til husholdninger er 25%. Moms på mat er 15%. Moms på buss er 12%. Jeg ser ingen som helst grunn til å gjøre noe med moms for de som har råd til å bygge seg et hus.

Nå bruker vi jo veldig mye mer penger på mat enn strøm da, så selv om momsen er lavere på mat, så betaler vi mye mer i fiskal skatt på mat enn på strøm, selv når alle skatter og avgifter på strøm er med i regnestykket.  Og det finnes jo andre fiskale avgifter på mat og drikke også som kommer i tillegg til momsen vi betaler.  

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 17:00
fargerik: beskatting

Vi har trinnskatten, da. Flyttes den fiskale avgiften på strøm over til direkte beskatting på inntekt, vil de som har mest inntekt bidra mer enn de som har minst inntekt.

Flat, indirekte beskatting via fiskale avgifter rammer ulikt.

Problemet med det er to ting. For det første så viser det seg at det medfører andre negative konsekvenser hvis inntektsskatten og spesielt marginalskatten blir for høy. Og for det andre fraviker man da forutsetningen at forurenser betaler eller at man helst vil beskatte forbruk.   Det vil jo ikke akkurat hjelpe på sløsingen med strøm her i landet hvis man fjerner elavgiften og moms på strøm.

gugler

gugler
23.02.21 17:06

Målepunkt ID strømforbruk  Januar 2020 ; 1560 kwH

Målepunkt ID Strømforbruk  Januar 2021 ; !560 k WhH , Faktisk helt likt

Regning inkl nettleie 2020 ; 1570

Regning inkl. nettleie 2021 ; 2088

Så ble det mer kostnader til ved i år enn i fjor.

Kostnad ved og strøm  var ca. 900 kr.  lavere i 2020.

Jeg benytter alltid spot pris da det i lengden er det billigste alternativet.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 17:08)

fargerik

fargerik
23.02.21 17:08
Benkeslitern: Det vil jo ikke akkurat hjelpe på sløsingen med strøm her i landet hvis man fjerner elavgiften og moms på strøm.

Det har du nok rett i. Det ligger i genene våre at strøm er en greie vi har mer enn nok av, og som vi kan bade i. For eksempel i den utendørs åttemanns jacuzzien på hytta på fjellet som holder 38 grader hele vinteren.....

Norge er blitt kalt "landet hvor alle lys alltid lyser" i land hvor strøm har vært dyrt og de har hatt som kultur å spare strøm.

Det er nok bedre å gi skattelettelser til de som har liten inntekt, og heller øke skattetrykket for de som har høy inntekt. Så kan kanskje den fiskale avgiften være som den er.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 17:16)

inspector

Torotto

Torotto
23.02.21 19:12
Benkeslitern: Det vil jo ikke akkurat hjelpe på sløsingen med strøm her i landet hvis man fjerner elavgiften og moms på strøm.

Kanskje de nå tenker nytt på Stortinget?  Forretningsmodell fra Texas.

La nettet forfalle og vips så er det blitt til en gullgruve. 

Her: Spotprisen på elektrisitet i Texas styres av Electric Reliability Council of Texas (ERCOT), som økte den med 

(Innlegget ble redigert 23.02.21 19:13)

Benkeslitern

Benkeslitern
23.02.21 20:12
Torotto: Texas

Kanskje de nå tenker nytt på Stortinget? Forretningsmodell fra Texas.

La nettet forfalle og vips så er det blitt til en gullgruve. 

Her: Spotprisen på elektrisitet i Texas styres av Electric Reliability Council of Texas (ERCOT), som økte den med 

Heldigvis har vi ikke så korttenkte politkere her i Norge, selvfølgelig med noen unntak i opposisjonen, som det de har i Texas.

Texas er den eneste staten i USA som ikke er koblet på det nasjonale nettet, altså er strømnettet i Texas helt lukket.

Og når da katastrofen var der med sprengkulde og bortfall av mye produksjon - ja da hadde ikke nabostatene noen mulighet til å hjelpe ved å overføre strøm.

Vi har heldigvis utenlandskabler som vil hjelpe oss hvis vi skulle komme i samme situasjon som Texas.

Det var også store problemer med overføringskapasiteten innad her i landet tidligere. Det er vel bare 10-12 år siden Bergens-området led pga dette og opplevde strømpriser på over 10 kr per kWh.   Men dette problemet ble løst med byggingen av de utskjelte monstermastene i Hordaland.

KHWS

KHWS
23.02.21 20:53
Benkeslitern: La nettet forfalle og vips så er det blitt til en gullgruve.

Alt skal bli elektrisk og vi får det grønne skiftet. Er det ikke på tide at noen med vettet noenlunde i behold tenker litt på konsekvensene av den maniske elektrifiseringen som pågår.

Kraftprodusentene holder klokelig kjeft mens de grønne hyler om det grønne skiftet. Er det ikke på tide med en plan for en gradvis overgang?

MDG sin politikk vil i ytterste konsekvens føre til en kraftkollaps som den vi har sett i Texas, men ikke bare av lave temperaturer.

inspector

inspector
23.02.21 23:30
KHWS: MDG sin politikk vil i ytterste konsekvens føre til en kraftkollaps som den vi har sett i Texas, men ikke bare av lave temperaturer

Den bakenforliggende årsaken ligger i dagens Energilov fra 1990

Denne liberaliserte markedet og produksjon/omsetning ble konkurranseutsatt. Transport av energi forble et monopol, men med sterke reguleringer og incitamenter for å spare penger. I tillegg ble Norge tilkoblet Europa

Konsekvensene er at produsentene tjener penger som gress på handel med Europa, omsetningsleddet har fått et særdeles frynsete rykte og netteierne lar være å investere.

Når dette kombineres med en storstilt og politisk ønsket elektrifisering blir forbrukerne sittende med hyppigere strømbrudd og galopperende priser.

(Innlegget ble redigert 23.02.21 23:30)

Benkeslitern

Benkeslitern
24.02.21 11:08
inspector: ønsket

Når dette kombineres med en storstilt og politisk ønsket elektrifisering blir forbrukerne sittende med hyppigere strømbrudd og galopperende priser.

Her serverer du bare synsing og usannheter.  Statistikkene viser ingen økning i strømbrudd eller galopperende priser.   Prisene varierer fra år til år, men den lange trenden siden liberaliseringen i 1991 viser bare en økning i strømprisen omtrent på lik linje med den generelle prisstigningen.  Og i 2020 hadde vi den desidert laveste prisen på strøm siden 1991.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg