Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

IS - dama skal løpe fritt rundt til rettsaken

NYTT TEMA
vif_support

vif_support
03.03.21 14:53
Human: Denne saken viser at grunnen til at Frp forlot regjeringen var og er Syltynn. Nå mener Frp at denne ene kvinnen er en fare for nasjonal sikkerhet. Tror de på det selv?

Hva da. At 'antatt syk' er godt nok til å hente mulige krigsforbrytere til Norge ?

Når kommer resten av IS ? 

mf_6

mf_6
03.03.21 16:04
Human: Nå mener Frp at denne ene kvinnen er en fare for nasjonal sikkerhet. Tror de på det selv?

Hva skal til for at kriminelle igjen skal bli ansett som gode og snille mennesker? Kan de i det hele tatt bli gode? En person som har begått alvorlig kriminalitet vil det ta lang tid før de fleste endrer oppfatning en. Ondskapen sitter dypere enn et klesplagg og en anger. Et spill for galleriet kan de aller fleste klare hvis de vil og føler at de tjener på det selv. 

Sammenlign det med andre kriminelle: En pedofil overgriper vil aldri få jobb i en barnehage uansett hvor mye vedkommende angrer seg utad og i tillegg gifter seg med en jevnaldrende partner etter at straffen er sonet. For noen er siste toget gått - heldigvis. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
03.03.21 16:10
vif_support: Hva da. At 'antatt syk' er godt nok til å hente mulige krigsforbrytere til Norge ? Når kommer resten av IS ?

Består resten av IS av norske statsborgere mener du?

Og gutten var ikke antatt syk, rapporter fra helsepersonell sa at gutten var syk, ganske så alvorlig syk faktisk.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
03.03.21 16:11
mf_6: Hva skal til for at kriminelle igjen skal bli ansett som gode og snille mennesker? Kan de i det hele tatt bli gode? En person som har begått alvorlig kriminalitet vil det ta lang tid før de fleste endrer oppfatning en. Ondskapen

Tror du kriminelle automatisk er onde?  Hvis du tenker på oppgaven til kriminalomsorgen så er en viktig oppgave å tilbakeføre mennesker til samfunnet.

DavidSkruiz

DavidSkruiz
03.03.21 16:16
GARDSDATTRA: Også lett å tro på. IS-mennene var ikke englebarn.

Men du tror sikkert at IS kvinner var englebarn?

De oppfører seg ikke akkurat som engler i flyktningeleirene.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 16:18)

idiomatisk

idiomatisk
03.03.21 18:40

IS-kvinnen må selvfølgelig straffes for det hun har gjort, samtidig må vi ikke glemme at kvinner blir kraftig undertrykt i Islam, også i Norge.

Det finnes vel knapt troende muslimer som mener kvinner er like mye verdt som en mann. Om et menneske er undertrykt som utgangspunkt så vil de være mye lettere offer for ekstremisme.

Mediene i Vesten er hovedproblemet, som aldri tar et oppgjør med undertrykkelsen kvinner i Islam opplever. 

Vi norskfødte nordmenn må gjerne snakke om egne valg, vel.... Kvinner i Islam tar ikke egne valg, for de er underordnet mannen og det er de blir opplært til fra de er små barn. 

Islam er en gigantisk sekt ingen medier ønsker å kritisere, men mediene har ingen problemer med å angripe små kristne og ufarlige sekter eller menigheter i Norge.   

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 18:41
Gunstein12: Det er jo flere som er blitt dømt, og det er flere som er uenig i lovverket. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/03/03/195557892/klart-for-forste-dom-der-kvinne-fra-norge-er-tiltalt-for-deltakelse-i-is

Hun ble dømt for å ville tilslutte seg IS etter at det ble ulovlig etter terrorparagrafen. Så den saken er ikke sammenlignbar med denne vi her diskuterer.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 18:45
idiomatisk: IS-kvinnen må selvfølgelig straffes for det hun har gjort,

Og foreløpig vet vi ikke annet enn at hun kun har utført husmor-oppgaver i hjemmet. Kan man straffes for det?

Det blir i så fall første gang noen blir straffet for å ha laget mat og vasket klær.

Gunstein12

Gunstein12
03.03.21 19:09
GARDSDATTRA: Så den saken er ikke sammenlignbar

Statsadvokat Marit Formo sier at det å være ektefelle til en soldat i IS og leve der nede er straffbart etter paragraf 136a.

En som kommer tilbake, og som det kan bevises har vært gift med en fremmedkriger, rammes av deltakerbestemmelsen, pluss eventuelt andre roller, sier hun.

Jussprofessor Erling Johannes Husabø ved Universitetet i Bergen tror et springende punkt i rettspraksisen blir hvor grensen trekkes for lovlige familierelasjoner som må respekteres.

Det å gi mat til barna kan ikke straffes som deltakelse i en terrororganisasjon, sier Husabø som er ekspert på norsk terrorlovgivning og har gitt ut boken «Terrorisme i norsk strafferett»

Han mener rettsstridsreservasjon, som er et prinsipp i norsk rett, vil hindre dette. Dessuten er respekt for familielivet en menneskerettighet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/03/03/195557892/klart-for-forste-dom-der-kvinne-fra-norge-er-tiltalt-for-deltakelse-i-is

https://www.dagbladet.no/nyheter/fembarnsmor-domt-til-fengsel-i-to-ar-og-ni-maneder-for-is-medvirkning/70834097
.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 19:18
Gunstein12: Statsadvokat Marit Formo sier at det å være ektefelle til en soldat i IS og leve der nede er straffbart etter paragraf 136a.

Saken er nok ikke så enkel som du tror. Skal loven tolkes korrekt, så greier ikke jeg se noe annet enn frikjennelse. Men vi får se. Saken avsluttes nok ikke uansett i første rettsinstans.

Gunstein12

Gunstein12
03.03.21 19:21
Kul_Djevel: Saken er nok ikke så enkel som du tror. Skal loven tolkes korrekt, så greier ikke jeg se noe annet enn frikjennelse.

Nå er det jo allerede noen som er blitt dømt:

Men det er tydeligvis flere som mener at lovverket burde vært annerledes.

Alt skilt deg?)

(Innlegget ble redigert 03.03.21 19:22)

idiomatisk

idiomatisk
03.03.21 19:23
GARDSDATTRA: Det blir i så fall første gang noen blir straffet for å ha laget mat og vasket klær.

En terrorist er en terrorist. Tilhører du den verste terrororganisasjonen i historien så må man straffes, men jeg syns allikevel at kvinner som tilhører IS og Islam bør få mildere straffer. I hvert fall om hun bare var en husmor som passet barn og laget mat. 

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 19:26
Gunstein12: Nå er det jo allerede noen som er blitt dømt:

Men hadde du lært deg å lese, så ser du at det er noen som flyttet nedover ETTER lovendringen. Den tiltalte flyttet ned FØR. Enorm forskjell 

Gunstein12

Gunstein12
03.03.21 19:29
Kul_Djevel: Men hadde du lært deg å lese, så ser du at det er noen som flyttet nedover ETTER lovendringen. Den tiltalte flyttet ned FØR. Enorm forskjell

Statsadvokat Marit Formo sier at det å være ektefelle til en soldat i IS og leve der nede er straffbart etter paragraf 136a.

En som kommer tilbake, og som det kan bevises har vært gift med en fremmedkriger, rammes av deltakerbestemmelsen, pluss eventuelt andre roller, sier hun.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 19:31
Gunstein12: Statsadvokat Marit Formo sier at det å være ektefelle til en soldat i IS og leve der nede er straffbart etter paragraf 136a. En som kommer tilbake, og som det kan bevises har vært gift med en fremmedkriger, rammes av deltakerbestemmelsen, pluss eventuelt andre roller, sier hun.

Høres ut som du må lære deg litt pm nye lover og tilbakevirkende kraft.

hun kan ikke dømmes hvis man tolker loven riktig

Gunstein12

Gunstein12
03.03.21 19:42
Kul_Djevel: Høres ut som du må lære deg litt pm nye lover og tilbakevirkende kraft.

Hvilke lover det var som gjaldt når de andre ble dømt, vet ikke jeg.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 19:51
Gunstein12: Hvilke lover det var som gjaldt når de andre ble dømt, vet ikke jeg.

Skrev jo det nettopp til deg. Før/etter

Tempus

Tempus
03.03.21 20:02

Blir da rettsaken kun et spill for galleriet da hun reiste nedover før det ble straffbart å gjøre det? Og uten bevis for at hun utførte groteske handlinger har aktor lite å fare med, da det uansett ikke er ulovlig å være islamist.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 20:50
Gunstein12: Statsadvokat Marit Formo sier at det å være ektefelle til en soldat i IS og leve der nede er straffbart etter paragraf 136a.

Her mener jeg det må skilles på om man var ektefelle av en som ble IS-kriger og før dette ble straffbart etter terrorlovgivningen, og de som giftet seg med en IS-kriger etter.

Disse kvinnene kunne ikke bare skille seg og reise derifra om ikke mannen tillot det.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 20:56
idiomatisk: En terrorist er en terrorist. Tilhører du den verste terrororganisasjonen i historien så må man straffes, men jeg syns allikevel at kvinner som tilhører IS og Islam bør få mildere straffer. I hvert fall om hun bare var en husmor som passet barn og laget mat.

Så enkelt er det ikke dette. Denne kvinnen kom til Syria sammen med sin ektemann før IS ble opprettet, og hun fikk ikke skilsmisse eller reise derifra. Hun var tvunget til å bli.

Sverget hun ikke troskap til IS, så var ikke hun IS-medlem. Derfor kan man ikke si at denne kvinnen var terrorist. Hun kan ikke stilles til ansvar for hva hennes ektemenn deltok i.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 20:59
Tempus: Blir da rettsaken kun et spill for galleriet da hun reiste nedover før det ble straffbart å gjøre det? Og uten bevis for at hun utførte groteske handlinger har aktor lite å fare med, da det uansett ikke er ulovlig å være islamist.

Hun er tiltalt for å ha lagt til rette for IS-krigerne hun var gift med gjennom å lage mat og å vaske klær.

Blir hun dømt blir det en historisk dom, da ingen foreløpig er dømt for å ha utført husarbeid.

idiomatisk

idiomatisk
03.03.21 21:02
GARDSDATTRA: Denne kvinnen kom til Syria sammen med sin ektemann før IS ble opprettet, og hun fikk ikke skilsmisse eller reise derifra. Hun var tvunget til å bli.

Om dette er sant så syns jeg heller ikke hun skal bli straffet. Men mange av disse IS-kvinnene har gjort forferdelig handlinger i Syria, og det er ingen som egentlig vet hva hun har gjort bortsett fra kvinnen selv. 

Det som irriterer meg mest med dette er som nevnt de venstrevridde mediene og venstresiden generelt som aldri tar et oppgjør med Islam og Islams kvinnesyn.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 21:07)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 21:13
idiomatisk: Om dette er sant så syns jeg heller ikke hun skal bli straffet. Men mange av disse IS-kvinnene har gjort forferdelig handlinger i Syria, og det er ingen som egentlig vet hva hun har gjort bortsett fra kvinnen selv.

Det ble ført et vitne på videolink i dag som langt på vei støttet tiltalte. Jeg regner som sikkert at både PST og forsvarerne har flere videolinker med vitneuttalelser på lager. De har tross alt hatt over ett år på seg til å grave.

Kul_Djevel

Kul_Djevel
03.03.21 21:15

Og plutselig ble jeg og Gardsdattera enig igjen etter noen uker med koronauenigheta etter mitt comeback :D

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 21:41
Kul_Djevel: Og plutselig ble jeg og Gardsdattera enig igjen etter noen uker med koronauenigheta etter mitt comeback :D

Det ser ut som om det er flere som heller i samme retning. Men vi får se hva som kommer fram i løpet av rettsaken. Og jeg har ikke lest hele tiltalen, bare den biten som går på at hun tiltales for å ha lagt til rette for terrorvirksomhet gjennom å lage mat og vaske klær. 

Men det må da være mer, dette blir for tynt.

Rockohh

Rockohh
03.03.21 21:58
GARDSDATTRA: Det ble ført et vitne på videolink i dag som langt på vei støttet tiltalte. Jeg regner som sikkert at både PST og forsvarerne har flere videolinker med vitneuttalelser på lager. De har tross alt hatt over ett år på seg til å grave.

Mange av IS-kvinnene ble enige om å ikke si noe om hverandre.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 22:14
Rockohh: Mange av IS-kvinnene ble enige om å ikke si noe om hverandre.

Og det vet du fordi?

Eller er det bare noe som oppstår i ditt hode?

Gunstein12

Gunstein12
03.03.21 22:25
GARDSDATTRA: Hun er tiltalt for å ha lagt til rette for IS-krigerne hun var gift med gjennom å lage mat og å vaske klær.
Blir hun dømt blir det en historisk dom, da ingen foreløpig er dømt for å ha utført husarbeid.

Det er vel nettopp derfor så mange kritiserer lovverket.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 23:04
Gunstein12: Det er vel nettopp derfor så mange kritiserer lovverket.

Og sånn ellers, har du det bra eller?

Gunstein12

Gunstein12
04.03.21 08:29
GARDSDATTRA: bare den biten som går på at hun tiltales for å ha lagt til rette for terrorvirksomhet gjennom å lage mat og vaske klær.

I selve tiltalebeslutningen er grunnlaget for tiltalen spesifisert som kvinnens ekteskap til tre ulike IS-krigere. Gjennom å passe barn og hus for disse tre krigerne, la den norsk-pakistanske kvinnen til rette for at de kunne delta i kamp for terrororganisasjonen ISIL, mener påtalemyndigheten.

Norsk IS-kvinne tiltalt for terrordeltagelse – VG

Klikk for å gå tilbake til toppen