Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk spionskip skal vedlikeholdes av Russere.

NYTT TEMA
Jobs

Jobs
25.02.21 08:26

Heia Norge,kan jo virkelig lure på hva som rører seg i dagens Norge  ? Er jo nesten så man ikke tror det man leser,og ikke er det 1 April i dag. Hvordan kan vi la russere kjøpe opp slike strategiske selskaper ? De har også serviceavtaler med flere kystvaktskip.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/02/24/195741985/topphemmelig-norsk-spionskip-skal-vedlikeholdes-av-russere-etter-oppkjop

Hansaguden

Hansaguden
25.02.21 08:34
Jobs: Heia Norge,kan jo virkelig lure på hva som rører seg i dagens Norge  ? Er jo nesten så man ikke tror det man leser,og ikke er det 1 April i dag. Hvordan kan vi la russere kjøpe opp slike strategiske selskaper ? De har også serviceavtaler med flere kystvaktskip.

Jeg reagerte på det samme. Det som er minst like utrolig er at ingen politikere, meg bekjent, har tatt opp dette i storting og regjering. Dette er jo det samme som å invitere russisk etterretning inn i det norske forsvaret.

perchri

perchri
25.02.21 08:40
Jobs: Heia Norge,kan jo virkelig lure på hva som rører seg i dagens Norge  ? Er jo nesten så man ikke tror det man leser,og ikke er det 1 April i dag. Hvordan kan vi la russere kjøpe opp slike strategiske selskaper ? De har også serviceavtaler med flere kystvaktskip.

..overbyråkratisert....er grunnen. Den ene vet ikke hva den andre gjør.

Foråvrig er kanskje planen å selge videre biter av norge, for nå diskuterer disse herrer politikerene om de skal selge store skogområder til chineserene. Påstås det er en multimillionær av en chineser....chinas taktikk å bruke "multimillonærer". Chinesiske stat ville sikkert ikke komme noen vei...

Det burde ikke være, ovehodet, et diskusjonstema, men som de dårer vi er, blir det sikkert noe mosomt ut av det også..

Jobs

Jobs
25.02.21 08:53
Hansaguden: Jeg reagerte på det samme. Det som er minst like utrolig er at ingen politikere, meg bekjent, har tatt opp dette i storting og regjering. Dette er jo det samme som å invitere russisk etterretning inn i det norske forsvaret.

Blir jo verre en før 1940 dette,og så spendt det nå er mellom Nato og Russland ?

gugler

gugler
25.02.21 09:03
Jobs: Heia Norge,kan jo virkelig lure på hva som rører seg i dagens Norge  ? Er jo nesten så man ikke tror det man leser,og ikke er det 1 April i dag. Hvordan kan vi la russere kjøpe opp slike strategiske selskaper ? De har også serviceavtaler med flere kystvaktskip

Forferdelige greier dette her ; Nå er du skremt. 

Det er forøvrig ikke lov å kritisere NATO lenger.

fargerik

fargerik
25.02.21 09:25

Strålende. Hva blir det neste? At Iran kjøper opp Kongsberg Våpenfabrikk?

HOGGØRN

HOGGØRN
25.02.21 09:29
Hansaguden: Det som er minst like utrolig er at ingen politikere, meg bekjent, har tatt opp dette i storting og regjering

Hvilke kvalifikajoner skal til for å bli politiker da? Null, meg bekjent.

farout05

farout05
25.02.21 09:43
Hansaguden: Jeg reagerte på det samme. Det som er minst like utrolig er at ingen politikere, meg bekjent, har tatt opp dette i storting og regjering.

Joda, utenlandsk oppkjøp i Norge har vært debattert i stortinget.

Så langt har maktpartiene vunnet fram for frihet til utenlandsk oppkjøp, forsvarsministeren koblet det sammen med norske investeringer i utlandet i politisk kvarter i dag.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
25.02.21 09:59
Jobs: Heia Norge,kan jo virkelig lure på hva som rører seg i dagens Norge  ? Er jo nesten så man ikke tror det man leser,og ikke er det 1 April i dag. Hvordan kan vi la russere kjøpe opp slike strategiske selskaper ? De har også serviceavtaler med flere kystvaktskip.     https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/02/24/195741985/topphemmelig-norsk-spionskip-skal-vedlikeholdes-av-russere-etter-oppkjop

Dette er vel et privat selskap og private selskaper kan kjøpes av folk med penger.

I så fall i den kapitalistiske delen av verden.

Forsvaret står ellers fritt til å sette strenge krav til både statsborgerskap og sikkerhetsklarering for de som skal jobbe på deres skip, uavhengig av eier av selskapet, og kan selvsagt også sette strenge krav til hvordan informasjon om skipene komponenter skal sikres slik at dette ikke lekker ut.

Slikt sikkerhetsopplegg håper jeg og regner jeg med at allerede er på plass da det vil være forferdelig naivt å tro at alle militærhemmeligheter er sikre bare selskapet er eid av en nordmann.

Den norske stat står selvsagt også fritt til å legge inn bud på selskapet som er høyere enn det budet de har nå dersom den norske stat skal begynne som aktør i skipsmotornæringen. Jeg får dog litt vibber av planøkonomi og kommunisme med det som alternativ.

ostgote

ostgote
25.02.21 10:04

Bakke Jensen trekker fram norske investeringer pensjonsfondet i diskusjonen.

Da er det bare å spørre om hvor mye pensjonsfondet eier i kinesiske eller andre lands  naturressurser og  russiske militære selskaper?

Arrcab

Arrcab
25.02.21 10:07
farout05: Så langt har maktpartiene vunnet fram for frihet til utenlandsk oppkjøp, forsvarsministeren koblet det sammen med norske investeringer i utlandet i politisk kvarter i dag.

Vi har sjøl 11 000 milliarder kroner plassert i verdipapirer, eiendommer og bedrifter over hele verden, og vi skal være veldig forsiktige med å pålegge andre restriksjoner, når det gjelder plassering av sine penger i våre bedrifter.
Hva er det vi snakker om, et firma i Bergen, eid av Rolls-Royce, som har produsert tradisjonelle dieselmotorer til bl.a. forsvaret, der flere hundre arbeidere nå står i fare for å bli oppsagt.
Russisk kapital redder kanskje virksomheten, og nå er våre hemmeligheter truet.
Særlig er den nyheten om spionskipet, godt egnet som en sensasjon i media.
Jeg antar at forsvaret klarerer alle som driver vedlikehold av forsvarsmateriell, enten utstyret kommer fra Israel, Kina, USA eller fra et firma som har tvilsom kapital i ryggen.

(Innlegget ble redigert 25.02.21 10:10)

Torotto

Torotto
25.02.21 10:09
HOGGØRN: Hvilke kvalifikajoner skal til for å bli politiker da? Null, meg bekjent.

Det er vist ikke bare her kvalifikasjonene mangler.  Bedriften har fått nye eiere.  De arbeiderne som har utført denne type jobb, har sikkerhetsklarering.  Det står vel ikke i ansettelses papirene deres, at de må jobbe for Putin?  

Herre Gud hva det lages saker om.  Det er jo ingen uten sikkerhetsklarert som får nærme seg denne båt, som naturlig er.  

(Innlegget ble redigert 25.02.21 10:09)

FjodorDVD

FjodorDVD
25.02.21 10:14

Dette er sjokkerende og skremmende. Men først og fremst ufattelig trist. Jeg mangler ord igjen. Sett i sammenheng med det kjølige forholdet vi har hauset opp mot Russland, ja døm selv. 

SNIPERN

SNIPERN
25.02.21 10:25

Merkelig hvor skremmende og sjokkerte vi blir av at utlendinger kjøper opp selskaper og eiendommer i Norge.  Vi gjør jo akkurat det samme gjennom oljefondet.

Slikkepott

Slikkepott
25.02.21 10:26

Morsomme vinklinger. De gangene vi har vært ombord ifbm jobb, både under bygging og i etterkant, så har det vært særdeles strenge krav til både hvem som får lov til å ta turen (sikkerhetsklarering) og hva man i det hele tatt får sett ombord, man får i tillegg barnevakt. 

Det er jo heller ikke som om det er noe hemmelig med fremdriftssystemene. 

Jeg blir også overrasket om de har implementert analyseverktøy hvor Bergen Engines sitter med informasjon om drift og vedlikeholdsstatus.

farout05

farout05
25.02.21 11:00
Arrcab: Jeg antar at forsvaret klarerer alle som driver vedlikehold av forsvarsmateriell

Det får vi håpe, men det har jo vært noen tvilsomme salg av militært utstyr ut av landet, bl.a til Afrika via SB. Gikk det ikke et par beltekjøretøyer til Russland også for noen år siden?

oknext

oknext
25.02.21 11:02

Hørte at det var ett selskap som heter "Nigerian 419" som skal overta forvaltningen av oljefondet. Det går så bra så.

Arrcab

Arrcab
25.02.21 11:27
Slikkepott: Morsomme vinklinger. De gangene vi har vært ombord ifbm jobb, både under bygging og i etterkant, så har det vært særdeles strenge krav til både hvem som får lov til å ta turen (sikkerhetsklarering) og hva man i det hele tatt får sett ombord, man får i tillegg barnevakt.  Det er jo heller ikke som om det er noe hemmelig med fremdriftssystemene.

Dette bekrefter bare det jeg ante, at her er det mange som mener og tror mye om noe de ikke har peiling på.

Jobs

Jobs
25.02.21 14:26

Dette gjelder jo ikke bare stor fare etteretning mot skip og mannskap,men også sabotasje .Hva om det skulle bryte ut krig med Russland ? Kan ikke fatte annet en at dette er hinsidig galskap.

Slikkepott

Slikkepott
25.02.21 18:37
Arrcab: Dette bekrefter bare det jeg ante, at her er det mange som mener og tror mye om noe de ikke har peiling på.

Er det en ting som ikke er mangelvare så er det idioter, dessverre.

Jobs

Jobs
25.02.21 18:47
Slikkepott: Er det en ting som ikke er mangelvare så er det idioter, dessverre.
Slikkepott

Slikkepott
25.02.21 18:50
Jobs: Så alle er idioter om en ikke mener det samme som deg ?

Nei?

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
25.02.21 21:20
Jobs: Dette gjelder jo ikke bare stor fare etteretning mot skip og mannskap,men også sabotasje .Hva om det skulle bryte ut krig med Russland ? Kan ikke fatte annet en at dette er hinsidig galskap.

Påstår du at de sikkerhetsklarte nordmennene som er ansatt i dette selskapet som gjør jobb på norske marinefartøy er landssvikere som vil sabotere disse skipene?

Du er klar og over nå at det ikke er russere som skal ombord i skipene men sikkerhetsklarerte nordmenn.

Det er i tilfelle en stygg mistanke du retter mot disse nordmennene.

Jobs

Jobs
25.02.21 21:34
BornOnThe4thOfJuly: Påstår du at de sikkerhetsklarte nordmennene som er ansatt i dette selskapet som gjør jobb på norske marinefartøy er landssvikere som vil sabotere disse skipene? Du er klar og over nå at det ikke er russere som skal ombord i skipene men sikkerhetsklarerte nordmenn. Det er i tilfelle en stygg mistanke du retter mot disse nordmennene.

Tror du de har solgt selskapet med klausul om og bruke bare Nordmenn ? Da er det vel du som er naiv.Og den usikkerheten dette vil medføre om det skulle bli krig.Hva da ?

Slikkepott

Slikkepott
25.02.21 21:57
Jobs: om og bruke

Denne oppsummerer vel egentlig deg ganske så greit.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
25.02.21 22:09
Jobs: Tror du de har solgt selskapet med klausul om og bruke bare Nordmenn ? Da er det vel du som er naiv.Og den usikkerheten dette vil medføre om det skulle bli krig.Hva da ?

Jeg regner med at kunden, Den kongelig norske marine vil stille vilkår dersom de skal få lov til å gjøre arbeid på deres skip. jeg regner med at de allerede har slike vilkår også overfor det norskeide selskapet.

Så dersom de ikke følger avtalen så mister de kunden.

Her er det vel du som er i overkant naiv og tror at marinen ikke stiller krav om sikkerhetsklarering og statsborgerskap for de som skal gjøre jobb på norske skip. Selvsagt har de slike krav. For alt det de vet så kan det norske selskapet allerede har russere ansatt og da hjelper det lite at det er norskeid.

Hvilken usikkerhet snakker du om. de sikkerhetsklarerte nordmennene som gjør jobben er jo fortsatt nordmenn og vil selvsagt gjøre jobb for Norge. Alternativet er som sagt at du regner med at de er landssvikere. Påstår du at de er landssvikere siden du ser et problem her?

Jobs

Jobs
25.02.21 22:20
BornOnThe4thOfJuly: Her er det vel du som er i overkant naiv og tror at marinen ikke stiller krav om sikkerhetsklarering og statsborgerskap for de som skal gjøre jobb på norske skip. Selvsagt har de slike krav. For alt det de vet så kan det norske selskapet allerede har russere ansatt og da hjelper det lite at det er norskeid.

Du svarer ikke på hva om det skulle bli krig ? Og sabotasje kan gjøres på mange måter,det er et stort økende problem med pirat deler og lagere i fra kina.De har alle merker og serftviseringer men er falske.SKF sliter stort med dette,og det bli bare værre.

https://www.nrk.no/vestland/mener-forsvarsministeren-tar-for-lett-pa-salg-av-bergen-engines-1.15391104

Skap_sosialist

Skap_sosialist
25.02.21 22:25
BornOnThe4thOfJuly: Påstår du at de sikkerhetsklarte nordmennene som er ansatt i dette selskapet som gjør jobb på norske marinefartøy er landssvikere som vil sabotere disse skipene? Du er klar og over nå at det ikke er russere som skal ombord i skipene men sikkerhetsklarerte nordmenn.

Problemet er vel ikke bare hvem som får gått ombord på disse skipene, men hva russisk etterretning får av informasjon som blir lagret digitalt. Jeg kan vanskelig forestille meg at disse dataene ikke blir tilgjengelig for eierne. Det som for de aller fleste virker helt ubetydelig, kan være noen av de siste brikkene i et større pusslespill.

Dersom dette salget blir realisert, så føyer det bare inn i en rekke av tvilsome salg gjort i Norge de siste 0 til 15 årene.

Den største skandalen er vel fortsatt salget av Olavsvern med videreutleie til Russiske interesser. Nå har forsvaret heldigvis fått tilbake kontrollen her dog.

Slikkepott

Slikkepott
25.02.21 22:46
Skap_sosialist: men hva russisk etterretning får av informasjon som blir lagret digitalt

Hvilken informasjon ser du for deg at de skal få tak i?

Klikk for å gå tilbake til toppen