Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Molde-ordføreren

NYTT TEMA
malacay3

malacay3
28.02.21 20:33

Hva er problemet hans ? Oslo har vært i lockdown store deler av 2020-2021. Som den selvutnevnte smittesporingseksperten han er burde han forstå at ting er litt vanskeligere i en by med 700k innbyggere enn «2 innbyggere og Egon».

og ikke minst, hva er det han ønsker å oppnå utenom å få trynet sitt i media ?

Malacay

ehall

ehall
28.02.21 21:07

Nå ønsker ikke jeg være noe forum politi, men jeg kan høflig opplyse at denne saken diskuteres i minst to tråder på Politikk.

Edit: er en på Korona forumet også :)

(Innlegget ble redigert 28.02.21 21:12)

sambasamba

sambasamba
01.03.21 23:30

Han har jo helt rett. Så ærlig må man være. Oslo har ikke lykkes med å kommunisere med den ikke norsk talende delen av byen

Raymond nektet i en periode å innføre alle anbefalinger fra helsedirektoratet når anbefalingen forelå. En uke etter var helsike løs. Oslo var for sene

For en uke siden var Raymond ute og krevde at Oslo måtte få åpne opp, o stedet for å vente til smitten er skikkelig nede. En uke å rett til vers og ny nedstegning 

Kommunikasjonen Raymond har mot regjeringen svekker samholdet i byen og landet. Dette er slitsomt nok som det er om ikke opposisjonen skal skape splid

Sannheten er at Oslo har sviktet på kritiske områder

Ser man på min by, Drammen, den byen med størst andel minioriteter, så har tiltakene vært strenge, og det ganske lenge, men nå er smittet nesten borte. 

Raymond bør skjerpe seg nå. Jeg likte han i starten, men han begynner å miste grepet litt nå med store forsider om Oslo først og Oslo sist, og måten han svekker ett nasjonalt samhold på. 

Human

Human
02.03.21 13:38
malacay3: Oslo har vært i lockdown store deler av 2020-2021. Som den selvutnevnte smittesporingseksperten han er burde han forstå at ting er litt vanskeligere i en by med 700k innbyggere enn «2 innbyggere og Egon».

Det er selvsagt at Oslo hvor mennesker beveger seg inn og ut av hovedstaden, er episentret for smitting.

Flere koronavaksiner til Oslo vil føre til færre dødsfall nasjonalt, mener FHI. De tar til orde for en skjevfordeling av vaksinene.
ostgote

ostgote
02.03.21 14:03
Human: Flere koronavaksiner til Oslo vil føre til færre dødsfall nasjonalt, mener FHI. De tar til orde for en skjevfordeling av vaksinene.

Det er den eneste logiske løsningen. Det kan ikke kalles skjevfordeling
Oslos overvekt av  mobile og potensielt smitteførende yngre utgjør en mye større smittetrussel for eldre og sårbare enn befolkningen i kommuner der det er forholdsvis mange eldre som er mindre mobile og som  sprer mindre smitte. 

maglauk

maglauk
02.03.21 16:23

Vaksineopplegget i Norge er amatørmessig og tragisk. Akkurat som gummibåten på Utøya.......

aegi2

aegi2
02.03.21 19:13

det jeg ikke forstår er dette de sier at han fikk hjelp til å komme i kontakt med media ?

altså en ordfører trenger da vel ikke hjelp til slikt... vg , dagbladet og co er da lett å få kontakt med

FrannyLee

FrannyLee
02.03.21 19:16
maglauk: Vaksineopplegget i Norge er amatørmessig og tragisk. Akkurat som gummibåten på Utøya.......

Dette forekommer meg å være en god sammenligning faktisk.

Har prøvd å logge meg inn ei par ganger nå for å registrere meg for å få tidspunkt men får bare beskjed om at det er for tidlig og nå gir jeg fan til jeg eventuellt får besked.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 19:17)

monterosa

monterosa
02.03.21 19:19
maglauk: Vaksineopplegget i Norge er amatørmessig og tragisk. Akkurat som gummibåten på Utøya.......

Kan ikke vente annet av en så liten befolkning som Norge er. Vanskelig å få frem politikere med ansvarsfølelse og handlekraft.

peraleks

peraleks
02.03.21 19:30
monterosa: Kan ikke vente annet av en så liten befolkning som Norge er. Vanskelig å få frem politikere med ansvarsfølelse og handlekraft.

Mener du nå den samme ansvarsfølelsen og handlekraften som har ført til at vi har betydelig mye lavere antall døde enn land vi gjerne sammenligner oss med?

Sannheten er vel at man har måttet bedrive kvalifisert gjetning da dette er en situasjon man knapt nok har sett maken til på svært mange år. Basert på disse forutsetningene så syns jeg at styresmaktene i Norge har gjort en god jobb. 

Føler du f.eks. at du hadde gjort en bedre jobb så er det bare å melde deg inn i et politisk parti og kjøre på.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 19:30)

Tempus

Tempus
02.03.21 19:33

Nå må altså kommuner avgi vaksinedoser til Oslo. Og hvem skal prioriteres, jo bydeler med flest innvandrere. I de vestlige bydeler finnes eldre som ikke har hatt kontakt med sine nærmeste på ca ett år, og som venter og venter og venter. 

Vet nesten ikke hvem som fortjener brorparten av kritikk, regjeringen  i et lite rikt land som ikke skaffer nok vaksiner, eller byrådet i Oslo. Men ordfører Dahl har et poeng når det gjelder Oslo.

supergunners10

supergunners10
02.03.21 19:39
Tempus: Men ordfører Dahl har et poeng når det gjelder Oslo.

Selvfølgelig har han det, men Molde-hatet står for sterkt hos mange. 

busemannen

busemannen
02.03.21 19:45
Tempus: Men ordfører Dahl har et poeng når det gjelder Oslo.

Ja, han påpeker de enorme forskjellene mellom en liten stammelandsby med litt over 20.000 innbyggere og en litt større by med nærmere 700.000.

Torgeir Dahl er et visjonært gluphue.

Tempus

Tempus
02.03.21 19:55

Nåja, Dahl fra Høyre vet nok forskjellen, men dersom det hadde vært en ordfører fra Ap/Sv som hadde uttalt seg ville vel ikke utspillet vært politisk motivert,som mange tror.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 19:57)

supergunners10

supergunners10
02.03.21 20:07
Tempus: Ap/Sv som hadde uttalt seg ville vel ikke utspillet vært politisk motivert,som mange tror.

Man hadde nok sett det samme fra høyresiden om det var venstresiden som gikk ut å sa det samme. Folk er for sneversynt til å se det større bildet, og kanskje se at man uttaler seg litt feil. Om folk hadde prøvd å se argumenter istedenfor å fyre seg opp etter 1 sekund så hadde det vært en fordel.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 20:07)

Farmer

Farmer
02.03.21 22:21

Forstår ikke hvorfor dette blir en så stor sak. Uavhengig om hvor mye av det Molde ordføreren sier som er fakta, så er han langt fra den første til og ha meninger om fordelingen av corona vaksinene. 

supergunners10

supergunners10
02.03.21 22:43

Helt enig Farmer.

helgekarl

helgekarl
02.03.21 22:48
busemannen: Torgeir Dahl er et visjonært gluphue.

Småbytullinger har alltid hatt gode vilkår i Høyre. 

perchri

perchri
03.03.21 08:40
malacay3: Hva er problemet hans ? Oslo har vært i lockdown store deler av 2020-2021. Som den selvutnevnte smittesporingseksperten han er burde han forstå at ting er litt vanskeligere i en by med 700k innbyggere enn «2 innbyggere og Egon». og ikke minst, hva er det han ønsker å oppnå utenom å få trynet sitt i media

Elsker vel å starte et ordkløyveri, tenker jeg. Om han tenkte i det hele tatt, er en annen sak......

men betrakningsmessig, begriper jeg ikke at dette kunne sette i gang den reaksjonen man ser. Er vi noldusser alle sammen?

Arrcab

Arrcab
03.03.21 15:02
malacay3: Hva er problemet hans ?

Han minner om professoren som fant opp ett strålevåpen, når strålen traff offeret, forsvant alle klærne. 
Han ble sjølsagt "stenet", for noe slik det gjør man bare ikke, i anstendighetens navn. 

(Innlegget ble redigert 03.03.21 15:03)

Champis

Champis
03.03.21 16:24
Tempus: Nå må altså kommuner avgi vaksinedoser til Oslo. Og hvem skal prioriteres, jo bydeler med flest innvandrere. I de vestlige bydeler finnes eldre som ikke har hatt kontakt med sine nærmeste på ca ett år, og som venter og venter og venter. Vet nesten ikke hvem som fortjener brorparten av kritikk, regjeringen i et lite rikt land som ikke skaffer nok vaksiner, eller byrådet i Oslo. Men ordfører Dahl har et poeng når det gjelder Oslo.

Tenker du at innvandrerne er mindre verdt? Kan virke slik, sånn som du skriver det.

Hvilket poeng har Dahl egentlig?

Champis

Champis
03.03.21 16:26
Farmer: Forstår ikke hvorfor dette blir en så stor sak. Uavhengig om hvor mye av det Molde ordføreren sier som er fakta, så er han langt fra den første til og ha meninger om fordelingen av corona vaksinene

At det ble reaksjoner rundt dette har absolutt null og niks med hans meninger om koronafordelingen å gjøre.

Tempus

Tempus
03.03.21 18:15

"Tror du innvandrere er mindre verdt" det var da en usakelig kommentar. Nei, tvert imot, det virker som de er mer verdt enn øvrig befolkning i Oslo som går og venter på vaksine. 

Men forsåvidt forståelig at byrådet velger en slik strategi, da det er flest innvandrere som blir innlagt på sykehuset med corona i Oslo.

Dahls poeng vil jeg ikke nevne da man kan risikere å bli stemplet som rasist.

Farmer

Farmer
03.03.21 21:14

Champis: Var det at han hadde meninger om hvorfor det var mere smitte i Oslo, eller hva gjør dette til en stor sak? 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 21:30
malacay3: Hva er problemet hans ? Oslo har vært i lockdown store deler av 2020-2021. Som den selvutnevnte smittesporingseksperten han er burde han forstå at ting er litt vanskeligere i en by med 700k innbyggere enn «2 innbyggere og Egon».

Han har helt rett, vi sliter med smittevernet vi ute i distriktene også. Lave smittetall kommer ikke av seg selv, det ligger en innsats bak. et For kommer det et større smitteutbrudd i en liten kommune, så er det bare å se til hvordan dette gikk i Ulvik kommune.

Og nå må vi lide fordi Osloensere tilsynelatende er mer verdt enn oss andre. Dette blir som en godseier som setter seg selv over resten av bygda. Jeg er rasende.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 21:35
Tempus: Nå må altså kommuner avgi vaksinedoser til Oslo. Og hvem skal prioriteres, jo bydeler med flest innvandrere. I de vestlige bydeler finnes eldre som ikke har hatt kontakt med sine nærmeste på ca ett år, og som venter og venter og venter.  Vet nesten ikke hvem som fortjener brorparten av kritikk, regjeringen  i et lite rikt land som ikke skaffer nok vaksiner, eller byrådet i Oslo. Men ordfører Dahl har et poeng når det gjelder Oslo.

Andre større byer har også en innvandrerbefolkning, det har også mindre byer og bygder også.

Men nå må byer og bygder utover landet med en innvandrerbefolkning som ikke er et problem i denne coronatiden, fordi de lokale myndigheter har sett språkproblemene og gjort noe med det.

Oslo har feilet stort og det skal resten av landet svi for.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 21:59
aegi2: det jeg ikke forstår er dette de sier at han fikk hjelp til å komme i kontakt med media ? altså en ordfører trenger da vel ikke hjelp til slikt... vg , dagbladet og co er da lett å få kontakt med
Tempus

Tempus
03.03.21 22:14

Det er ikke det minste greit å bruke en pandemi for å sverte politiske motstandere. Det hadde tross alt vært bedre å bruke raseringen av Oslo i regi av MDG som virkemiddel, men smitten var vel kanskje mest lettvint. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
03.03.21 22:24
Tempus: Det er ikke det minste greit å bruke en pandemi for å sverte politiske motstandere.

Det er heller ikke greit at resten av landet må gi fra seg vaksiner til Oslo fordi de ikke har gjort jobben sin.

Raymond kunne skjevfordelt vaksinene sine innad i Oslo heller.

Human

Human
05.03.21 15:46
malacay3: han er burde han forstå at ting er litt vanskeligere i en by med 700k innbyggere enn «2 innbyggere og Egon».

Høyre ordføreren i Molde har dummet seg ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen