Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det buldrer på Island

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
04.03.21 12:20

Spennende ting skjer på Island nå, det har vært mange jordskjelv en god stund, og de som har greie på det tror at en vulkan som har vært sovende i 800 år kan få et utbrudd.

Det er vel ikke usannsynlig, Island ligger jo der det er og har jo stadig vulkanutbrudd.

Dersom det skulle smelle, vil det bli spennende å se hvor kraftig det blir og hvor lenge det vil vare. Kanskje folk kan risikere å bli askefast igjen?

Spiller liten rolle for meg personlig, siden jeg ikke har noen reiseplaner. Noen andre her som har planer om flyreiser og er forberedt på å bli askefaste dersom det blir et stort vulkanutbrudd igjen?

Art-Vandelay

Art-Vandelay
04.03.21 12:22
fargerik: Kanskje folk kan risikere å bli askefast igjen?

Nå som koronaen roer seg ned så trenger vi et gigantisk vulkanutbrudd som mørklegger hele verden...

fargerik

fargerik
04.03.21 12:25
Art-Vandelay: Nå som koronaen roer seg ned så trenger vi et gigantisk vulkanutbrudd som mørklegger hele verden...

hmmm...jeg har ikke inntrykk av at coronaen roer seg, det ser heller ut til å være omvendt.

Men det er jo en annen sak, et tema som gjennomdebatteres dag ut og dag inn i en drøss med coronatråder.

Tenkte å ha et annet tema i denne tråden. Vulkan.

Art-Vandelay

Art-Vandelay
04.03.21 12:26
fargerik: hmmm...jeg har ikke inntrykk av at coronaen roer seg, det ser heller ut til å være omvendt.

Tenkte på at folk blir vaksinert. 

Pernillel

Pernillel
04.03.21 15:54

Det må være utrolig kult å se et stort vulkanutbrudd live... Fysøren. 

Noen bilder fra 2010. 

Farmer

Farmer
04.03.21 16:09

Store vulkanutbrudd er dårlig nytt for klima. Men, vi får gjort forsvinnende lit med det. 

Torotto

Torotto
04.03.21 16:19
Farmer: Men, vi får gjort forsvinnende lit med det.

Det er nok MDG sin feil. 

Farmer

Farmer
04.03.21 17:37

Torotto: Ja, det vil jeg tru.

Umulius

Umulius
04.03.21 19:29
fargerik: Noen andre her som har planer om flyreiser og er forberedt på å bli askefaste dersom det blir et stort vulkanutbrudd igjen?

Akkurat nå er vel dette et mikroskopisk problem. Norwegian hadde 97%(!) færre passasjerer i feb i år enn i fjor.

Det er nok ikke mulig å unngå at dine meddebattanter ikke kobler flyreiser med Corona. 

fargerik

fargerik
04.03.21 20:21
Umulius: Akkurat nå er vel dette et mikroskopisk problem. Norwegian hadde 97%(!) færre passasjerer i feb i år enn i fjor. Det er nok ikke mulig å unngå at dine meddebattanter ikke kobler flyreiser med Corona.

Noen fly er da i lufta, corona eller ei. Og charterselskapene legger ut reiser til sommerens sydenturister...og folk kjøper.

Uansett kan vi visst ta det med ro og eventuelt bare nyte synet av naturkreftene og lava i TV dersom det blir utbrudd, og de fly som flyr skal visstnok fly det de ønsker. Vulkanekspertene på Island sier nemlig at denne vulkanen ikke kommer til å lage askesky.

Så da vet vi det.

(Innlegget ble redigert 04.03.21 20:26)

perchri

perchri
04.03.21 22:23
Art-Vandelay: Nå som koronaen roer seg ned så trenger vi et gigantisk vulkanutbrudd som mørklegger hele verden...

...jeg tror det er skaperen som endelig har oppdaget de datafeilene som ble gjort når mennesket ble satt strøm på.

"Noen" vil på liv og død ta livet av oss....nok er nok...?

perchri

perchri
04.03.21 22:29
fargerik: Noen fly er da i lufta, corona eller ei. Og charterselskapene legger ut reiser til sommerens sydenturister...og folk kjøper.

...og så kommer 3-4-runde, så må de betale tilbake allt sammen.

Lurer virkelig på hva vi egentlig driver med? Viruset synker dag for dag , og myndigheten åpner starks det ene etter det andre. Nå er vi igang igjen ,med en hissig mutasjon, som høyst sansynlig det må ny vaksine til?  Vi blir som en nålpute tilslutt. 

Klarer vi virkelig ikke unisont å få hass på den...? 

Umulius

Umulius
04.03.21 22:37
fargerik: Noen fly er da i lufta, corona eller ei. Og charterselskapene legger ut reiser til sommerens sydenturister...og folk kjøper.

Joda - jeg ser at Norwegian planlegger å fly til Gran Canaria hver søndag i juni og juli. Med særdeles gunstige priser. (I motsetning til 4 fly pr dag 7 dager i uken normalt sett). 

Det er fortsatt forsvinnende lite, og asken vil gjøre minimalt med skade for akkurat flytrafikken.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
04.03.21 23:37
Farmer: Store vulkanutbrudd er dårlig nytt for klima. Men, vi får gjort forsvinnende lit med det.

Et vulkanutbrudd på Island vil være en god nyhet for klimaet. En global askesky senker nemlig den globale  temperaturen.

Så spørs det da om ett vulkanutbrudd er nok.

ostgote

ostgote
05.03.21 08:14
fargerik: Vulkanekspertene på Island sier nemlig at denne vulkanen ikke kommer til å lage askesky.

Helt riktig, små menger aske fra denne typen basalturbrudd.
Det blir mye  svovelgass and andre helseskadelige gasser, men trolig mindre mengder aske. Det er tilsvarende Bardarbunga utbruddet i 2013.

Det kan bli mye tyntflytende lava som flommer utover landskapet og som kan blokkere veiforbindelsen mellom Keflavik og Reykjavik. 

Justice 96

Justice 96
05.03.21 08:44
Farmer: dårlig

"Store vulkanutbrudd er dårlig nytt for klima"

----

Ingen fare. Myndighetene slenger på en vulkanavgift, så er vi trygge alle mann. Null stress 

FjodorDVD

FjodorDVD
05.03.21 08:54
GARDSDATTRA: Et vulkanutbrudd på Island vil være en god nyhet for klimaet. En global askesky senker nemlig den globale  temperaturen.

Der er potensiale for å utrydde menneskeheten. Og indirekte er jo det bra for klima. Minnes med gru da Laki ble presentert på en dokumentar. Utbruddet i 1783 fikk konsekvenser langt ut over "askefast" Å lære om Laki var skremmende. Og sammenlignet med Toba, Santorini og Yellowstone er ikke Laki engang som dårlig ånde.

Det jeg tar med meg fra dommedagsdokumentarer er at klimapolitikk er en større trussel mot menneskeheten enn menneskeskapte klimaendringer.

sandstrand

sandstrand
05.03.21 09:20

Utbrudd nå igjen? Håper det kan vente litt. Jeg sitter akkurat nå å studerer utbruddet på Mount St Helen i 1980

Det kan vente til i kveld.

Farmer

Farmer
05.03.21 14:07

Gardsdattera: Det er vel voldsomme utslipp av svoveldioksid ved vulkanutbrudd, som igjen er veldig helseskadelig etter hva jeg vet.

Klima er vel ikke bare den globale oppvarmingen? 

(Innlegget ble redigert 05.03.21 14:10)

fargerik

fargerik
05.03.21 16:19

Store vulkanutbrudd er jaffal mektige saker. Når naturkreftene setter i gang, blir vi ganske små.

fargerik

fargerik
20.03.21 12:44
ostgote: Helt riktig, små menger aske fra denne typen basalturbrudd.
Det blir mye svovelgass and andre helseskadelige gasser, men trolig mindre mengder aske. Det er tilsvarende Bardarbunga utbruddet i 2013. Det kan bli mye tyntflytende lava som flommer utover landskapet og som kan blokkere veiforbindelsen mellom Keflavik og Reykjavik.

Vulkanutbruddet startet i natt, og det ser ut til at det foregår akkurat slik du sier. Montro hvor lenge det vil pågå? Det er vel litt vanskelig for ekspertene å spå om?

oknext

oknext
20.03.21 13:57
fargerik: Montro hvor lenge det vil pågå?

Vil vel tro at en som har sovet i 800 år gjerne vil være oppe litt når den først har våknet. 

ostgote

ostgote
20.03.21 14:23
fargerik: Vulkanutbruddet startet i natt, og det ser ut til at det foregår akkurat slik du sier. Montro hvor lenge det vil pågå? Det er vel litt vanskelig for ekspertene å spå om?

En islandsk kommentator sier det kan pågå i mange år. Historisk opptil 200 år med  av og på aktivitet.

Han legger ut daglige videoer på youtube som er verdt å følge med på.

https://www.youtube.com/watch?v=mozO06h-CMI

ostgote

ostgote
20.03.21 14:43

Video fra utbruddsstedet:

https://www.youtube.com/watch?v=4UHyy57CgQA

Kamera med levende bilder i sanntid var nylig aktiv, men gikk nå i svart:

https://www.youtube.com/watch?v=4UHyy57CgQA

idiomatisk

idiomatisk
20.03.21 14:44
fargerik: Spennende ting skjer på Island nå, det har vært mange jordskjelv en god stund, og de som har greie på det tror at en vulkan som har vært sovende i 800 år kan få et utbrudd.

Suspense in Iceland as dormant volcanic zone shows signs of life

En geolog ved Universitet på Island sa for 10 dager siden dette;

"We may be heading towards a new erupting period on the Reykjanes peninsula,"

I så fall vil det bety uante konsekvenser og noe den moderne verden aldri har opplevd før. I følge artikkelen kommer magmaen fra en kilde som er på mellom 10 og 25 kilometer. 

I følge artikkelen varte den siste vulkan-aktiviteten over 300 år, med flere store utbrudd som varte i over 10 år. Det kan jo føre til flere jordskjelv og utbrudd fra andre vulkaner på øya. Som den i 2011.

Da blir de fleste nordmenn påvirket enten de reiser eller ei.

(Innlegget ble redigert 20.03.21 14:54)

xpoolman

xpoolman
20.03.21 17:28

Ikke særlig nervøse alle tilskuerne nede til høyre ser det ut til:

https://www.ruv.is/frett/2021/03/20/beint-vefstreymi-fra-eldstodvunum

ostgote

ostgote
21.03.21 12:06
xpoolman: Ikke særlig nervøse alle tilskuerne nede til høyre ser det ut til:

Det er blitt folksomt med skuelystne der etterhvert. Til og med mange der under natt til i dag.  Det skal være ca 5 km å gå inn dit. 

ostgote

ostgote
21.03.21 12:11

Vulkanen spytter lavabomber i retning av tilskuerne. Noen så ut til å lande farlig nær rekken av folk som står nærmest.  

xpoolman

xpoolman
21.03.21 12:43
ostgote: Noen så ut til å lande farlig nær rekken av folk som står nærmest.

Ja herregud, de nærmeste til høyre for utbruddet står jo bare 30-40 meter unna....
Jeg tror ikke jeg ville stått der !

ostgote

ostgote
21.03.21 15:35
xpoolman: Jeg tror ikke jeg ville stått der !

Nå  renner det en stor strøm med lava rett mot stedet der tilskuerne stod i før i dag.    

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg