Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Arkitektur-brutalismen vises her

NYTT TEMA
nostalgikern

nostalgikern
07.03.21 11:51

I denne artikkelen finner man svært gode bildeeksempler på hva som bør kunne omtales som "brutalisme" innen dagens arkitektur.  Her kan man se hvor lite dyktige dagens norske arkitekter er til å få til litt "menneskevennlig" og trivelig bebyggelse.  Det virker som det for utbyggere er bare å kjøre på, og dagens bygningsmyndigheter, i Oslo denne gangen, (fra rød-grønne partier) sier vel da ja takk og amen (vel ikke "amen" da sikkert, for det blir vel et for kristelig uttrykk for dem, men.. :).  Hva slags sinnsstemning og holdninger kan slik arkitektur frembringe f.eks. hos barn og unge, mon tro?  Depresjoner og følelsmessig kulde?  Det er vel kjent at arkitektur betyr mer for menneskesinnets helse  enn hva det er blitt tatt hensyn til de seinere tiår.

Den danske arkitekturspesialisten omtalt i linken, fortjener ros for sitt kritiske blikk på disse typiske eksemplene på moderne storbybebyggelse.  Dette hadde nåtidens norske arkitekter så godt av å høre, disse som frembringer disse festningslignende nybyggene, tilsynelatende  uten omtanke for beboeres og "forbipasserendes" bruk og glede av trivelige utesteder i nærområdene og i hverdagens synsfelt ... ("DDR"-arkitektur, for de som husker hva den forkortelsen stod for, kan vel slikt karakteriseres som også, så det er jo ikke noe nytt dette, men).

https://www.aftenposten.no/oslo/i/gWpdP5/det-som-bygges-er-nesten-oppsiktsvekkende-brutalt-og-lite-sjeneroest

(Innlegget ble redigert 07.03.21 11:56)

Torotto

Torotto
07.03.21 14:24
nostalgikern: "DDR"-arkitektur, for de som husker hva den forkortelsen stod for, kan vel slikt karakteriseres som også, så det er jo ikke noe nytt dette, men).

Dette er jo reneste tøv.   Dette er faktisk den boligpolitikk vi får når markedskreftene får fritt spillerom og hvor Sosialdemokratiets gjenreisningspolitikk, med differensiert type boliger og mye åpent rom, samt service og forretninger sentralt beliggende i disse, ble for mye for høyrefolk og de dømte dette nord og ned.   Forsøk på å legge arbeidsplasser i nærhet. 

Dagens bygg er et eksempel på, når markedskrefter får fritt spillerom og en samferdsels politikk, som har spilt fallitt.  Hvor køer og kaos medfører at folk eller velger å bo trangt i Oslo. 

Denne arkitektur har latt seg utvikle, på bakgrunn av at Norge ikke lengere er en kulturnasjon, men en pengebinge styrt av urbane høyrefolk. 

(Innlegget ble redigert 07.03.21 14:25)

gugler

gugler
07.03.21 15:10
Torotto: Denne arkitektur har latt seg utvikle, på bakgrunn av at Norge ikke lengere er en kulturnasjon, men en pengebinge styrt av urbane høyrefolk.

Helt riktig.

Her jeg bor , en høyre styrt kommune , er det bygget boligenheter (2 5 etasjer enheter og 6 9 etasjer enheter) , i et område ved havnebassenget. Plukker man ut en enhet og plasser det på et stort plant arealet ser enheten fin ut.

Her er de plassert på kryss og tvers med null linje koordinasjon (et hjørne av en bygninger står f. eks mot sidelinjen av et annet bygg) ; klemt sammen (veldig liten avstand mellom enhetene) . Når man går over til andre siden av havnebassenget ser det pinlig stygt ut. Slike prosjekter ødelegger hele bybildet.

(Innlegget ble redigert 07.03.21 15:12)

Torotto

Torotto
07.03.21 18:04
gugler: en høyre styrt kommune

Ja vi får vel be til de høyere makter tenker jeg.  Vi som har levd en stund og som har sett Sandvika bli Rauvkjørt. ;-)

peraleks

peraleks
07.03.21 18:05

Er da overhodet ikke noe galt med verken boligene eller arkitekturen her. Av alle ting man skal henge seg opp i.

perchri

perchri
07.03.21 21:47
gugler: og 6 9 etasjer enheter) , i et område ved havnebassenget. Plukker man ut en enhet og plasser det på et stort plant arealet ser enheten fin ut. Her er de plassert på kryss og tvers med null linje koordinasjon (et hjørne av en bygninger står f. eks mot sidelinjen av et annet bygg) ; klemt sammen (veldig liten avstand mellom enhetene) . Når man går over til andre siden av havnebassenget ser det pinlig stygt ut. Slike prosjekter ødelegger hele bybildet.

Det viser seg også i boligbygging......design kommer før fungsjonaliteten. se 2 og 3 etager boligenheter....alle som em med svalgang. Har de ikke bedre fantasi?'

Reis nedover i europa , Østerike, Bayeren,Belgia osv..og ikke minst Danmark. Nydelige bindingsverkhus og utseende svaært pent og koselig.  Finns det egentlig noe visuelt koselig i norske bygg?

nostalgikern

nostalgikern
07.03.21 23:11
Torotto: Denne arkitektur har latt seg utvikle, på bakgrunn av at Norge ikke lengere er en kulturnasjon, men en pengebinge styrt av urbane høyrefolk.

Å javel, - jeg visste ikke at det var "høyrefolk" som sitter ved roret i slike sammehenger i vår hovedstad de seinere år jeg gitt... Trodde jo at det var andre politiske krefter som hadde makten der nå, f.eks. bl.a.  noen som skal være så ekstremt grønne.  Ikke mye grønt og lys og luft i mye av de områdene som er "godtatt" i de seinere år heller vel?...

(Innlegget ble redigert 07.03.21 23:12)

nostalgikern

nostalgikern
07.03.21 23:22
gugler: Her jeg bor , en høyre styrt kommune , er det bygget boligenheter (2 5 etasjer enheter og 6 9 etasjer enheter) , i et område ved havnebassenget. Plukker man ut en enhet og plasser det på et stort plant arealet ser enheten fin ut. Her er de plassert på kryss og tvers med null linje koordinasjon (et hjørne av en bygninger står f. eks mot sidelinjen av et annet bygg) ; klemt sammen (veldig liten avstand mellom enhetene) . Når man går over til andre siden av havnebassenget ser det pinlig stygt ut. Slike prosjekter ødelegger hele bybildet.

Ja, høyresiden i politikken er sikkert ikke så mye bedre de heller. Sikker på at  området du nevner ble "godkjent" for utbygging under et slikt styre?  Ikke alltid at nåværende lokale styresmakter har hovedansvaret for f.eks. fadeser noen år tilbake selvfølgelig, men ikke godt å si for "utenforstående".

Tempus

Tempus
07.03.21 23:33

Mye stygge bygg som reises i Oslo for tiden. Det nye Nasjonalmuseet på Vestbanetomta ser ut som en militærkanserne, mørkt og firkantet. Likedan Lambda som skal huse Munch sin kunst. Og disse stygge høye boligene som reises for å presse flest mulig inn på små arealer er helt i Mdg sin ånd. 

Har ikke vært på Ensjø på mange år, men snakket med en som hadde tatt T-banen dit og som så blokkene som var bygget i den seneste tid. Hun syntes det var helt grusomt og ville ikke bodd der om det ble tilbudt gratis bolig. Nå skal jo de fleste bo rundt trafikk-knutepunkt så da blir det deretter. 

Oslo,s småbyidyll er snart en saga blott, høyhus og røde sykkelveier er in.

Torotto

Torotto
07.03.21 23:47
nostalgikern: Å javel, - jeg visste ikke at det var "høyrefolk" som sitter ved roret i slike sammehenger i vår hovedstad de seinere år jeg gitt...

Dette handler blandt annet om tomte politikk.   En løsning for å få mindre fortetning er at Regjeringen ga kommuner i pressområde, midler til å kjøpe opp areal, slik at utbygningsgrad ble regulert i tråd med sosial og byreguleringsmessige hensyn. 

Slik fungere det ikke. Utbyggere kjøper opp grunn, som hvor prisene stadig stiger og fortetting er en direkte følge, sammen med billigst mulige byggtekniske løsninger.   (Markedsstyrt tomtepolitikk)

Det er i dette min påstand om at utviklingen er i tråd med urbane Høyrefolk ideologi, kommer seg av. 

Er du opptatt av problematikk, se se her.

(Innlegget ble redigert 07.03.21 23:48)

Tempus

Tempus
07.03.21 23:55

De rødgrønne har styrt Oslo i snart 6 år, har de snudd trenden med å bygge tett og høyt? Heller tvert imot med Mdg på laget.

Mdg for mennesker og miljø, jommen sa jeg smør.

Torotto

Torotto
07.03.21 23:57

Eksempelvis hvordan. Løren, Kryderhagen og Ulven. Forutsatte et nytt senter på Økern, med badeland og andre fasiliteter, som nå er skrinlagt og dette medfører økt reisebehovnogbsvekketbattraktivitet I området. 

Her

Torotto

Torotto
07.03.21 23:58
Tempus: De rødgrønne har styrt Oslo i snart 6 år, har de snudd trenden med å bygge tett og høyt?

Det er vel forklart over her?  Markedsbasert, hvor kommunen har liten påvirkningskraft reelt sett.

(Innlegget ble redigert 07.03.21 23:59)

fargerik

fargerik
08.03.21 09:30

Halden kommune har lenge gått sine egne veier, der tillater de ikke firkantede klosser som bryter med det tradisjonelle. Et eksempel er det store Tista Kjøpesenter. Fra utsiden går det i ett med den bebyggelsen som har preget området, og innvendig er det et topp moderne kjøpesnter. Jeg var selv med å bygge det, som rørlegger i sin tid.

Slik kan det også gjøres.

Alt på bildet unntatt det røde og hvite huset ytterst til høyre er kjøpesenter.

(Innlegget ble redigert 08.03.21 09:32)

En_ganske_snill_mann

Torotto: Slik fungere det ikke. Utbyggere kjøper opp grunn, som hvor prisene stadig stiger og fortetting er en direkte følge, sammen med billigst mulige byggtekniske løsninger.   (Markedsstyrt tomtepolitikk)

Og om ikke kommunen gjennom reguleringsmyndighetene setter retningslinjer for utforming etc. Med andre ord at det gis, fortrinnsvis, rimelig og forutsigbare rammer for utbygger.
Vi kan ikke forvente at et rent forretningsforetagende som å drive utbygging frivillig skal velge løsninger som reduserer fortjenesten for på eget initiativ drive byutvikling;  for disse er det bunnlinjen som teller.
Derfor er det myndighetene som må sette retningslinjer som må være like for alle.

Hva man mener om moderne arkitektur er gjerne et spørsmål om smak og en hang til nostalgi, men menneskefiendtlige golde byrom er også noe som påvirker funksjonen til områdene som bygges ut.

Det er en nok en fascinasjon for moderne arkitektoniske uttrykk og ikonoklastiske bygg som motiverer mye av det som blir tegnet idag, og man kan ikke godt gå tilbake til fortiden og fornekte at samfunnet og menneskers behov utvikler seg.
Uten at jeg er en fan av Ayn Rand's filosofi, vil jeg si at boken "the Fountainhead" beskriver noen relevante problemsstillinger her.

(Innlegget ble redigert 08.03.21 09:49)

En_ganske_snill_mann

fargerik: Slik kan det også gjøres. Alt på bildet unntatt det røde og hvite huset ytterst til høyre er kjøpesenter.

Utifra bildene og uten å vite hvilke eventuelle funksjonsmessige kompromisser som ble inngått her, vil jeg si at dette ser jo riktig bra ut.

pfrog567

pfrog567
08.03.21 09:54
fargerik: Et eksempel er det store Tista Kjøpesenter. Fra utsiden går det i ett med den bebyggelsen som har preget området, og innvendig er det et topp moderne kjøpesnter.

Utvendig ser hele husrekka ut som fra en stor gard med stall og låver :) 

fargerik

fargerik
08.03.21 10:03
pfrog567: Utvendig ser hele husrekka ut som fra en stor gard med stall og låver :)

Det er hele poenget. Kommunen vil bevare særpreget i området.

Men det er selvfølgelig fasader. Innvendig er det moderne.

Det hadde kræsjet brutalt dersom kommunen hadde tillatt en stor, firkantet legokloss.

(Innlegget ble redigert 08.03.21 10:04)

Torotto

Torotto
08.03.21 10:49
En_ganske_snill_mann: Og om ikke kommunen gjennom reguleringsmyndighetene setter retningslinjer for utforming etc. Med andre ord at det gis, fortrinnsvis, rimelig og forutsigbare rammer for utbygger.
Vi kan ikke forvente at et rent forretningsforetagende som å drive utbygging frivillig skal velge løsninger som reduserer fortjenesten for på eget initiativ drive byutvikling;  for disse er det bunnlinjen som teller.
Derfor er det myndighetene som må sette retningslinjer som må være like for alle. Hva man mener om moderne arkitektur er gjerne et spørsmål om smak og en hang til nostalgi, men menneskefiendtlige golde byrom er også noe som påvirker funksjonen til områdene som bygges ut.

I det øverste her ligger hovedutfordringen med tomtepriser og hvordan de er med å sette premisser for utforming av nybygg i Oslo.

plan og regulering blir tvunget inn i å akseptere premissene, uten særlig handlingsrom.  Altså utføre sin egentlige oppgave å planlegge nye bydeler i samspill med overordnede mål. 

Moderne arkitektur handler om det samme som tidligere, tilpasse bygg og volum på leiligheter, på bakgrunn av markedskrefter og prisutvikling på leiligheter.  Dette har jo også utviklet seg til den raskeste vei til formue økning, for de som kjøper.   Ikke uvanlig med 2 - 3 millioner i fortjeneste i løpet av en 5 års periode. 

Hvor hovedårsaken ligger i rushtidsproblemer, hvor folk bruker timer fram og tilbake mellom hjem og arbeid, samt stadig høyere kostnad. 

Everenga

Everenga
08.03.21 10:53
nostalgikern: Den danske arkitekturspesialisten omtalt i linken, fortjener ros for sitt kritiske blikk på disse typiske eksemplene på moderne storbybebyggelse.

Danskene har vært flinke i byutvidelse de siste 10-20 årene. De bygger menneskevennlig og bruker banebrytende arkitektur til å legge til rette for møteplasser, lekeplasser osv i urbane strøk. 

Britene er i ferd med å gjøre noe av det samme med en annen strategi, der er man ikke banebrytende men har gått tilbake til tradisjonell arkitektur med "village greens" innlagt i nye prosjekter. 

En_ganske_snill_mann

Torotto: plan og regulering blir tvunget inn i å akseptere premissene, uten særlig handlingsrom.  Altså utføre sin egentlige oppgave å planlegge nye bydeler i samspill med overordnede mål.

Jeg har forstått det slik at kommunen legger føringer for PBE, og at PBE igjen dikterer hvordan utforming av nybygg skal være i et gitt område.
Derifra er det en fortjenestemaksimerende organisjon som bygger etter disse kravene, som er de rammene jeg nevnte.

På det viset mener jeg kommunen styrer hvordan utformingen av et strøk blir.
Men utifra ditt innlegg kan det virke som om jeg tar feil her?

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
08.03.21 11:47
En_ganske_snill_mann: Jeg har forstått det slik at kommunen legger føringer for PBE, og at PBE igjen dikterer hvordan utforming av nybygg skal være i et gitt område.
Derifra er det en fortjenestemaksimerende organisjon som bygger etter disse kravene, som er de rammene jeg nevnte.
På det viset mener jeg kommunen styrer hvordan utformingen av et strøk blir.
Men utifra ditt innlegg kan det virke som om jeg tar feil her?

Det er mange tiår siden kommunen satt alle premissene for boligbygging.

Ja de kan lage områdeplaner men når detaljplanene skal utarbeides er det gjerne utbyggeren selv som lager dem og forsøker å få dem igjennom til vedtak i kommunen. Slik sett blir det an tautrekking mellom utbyggers ønsker og behov og kommunens, og andre offentlige etaters, behov, ønsker og begrensninger.

Fra det strenge systemet på 1960- og 70-tallet der kommunen selv lagde disse planene så er ting snudd en god del der PBL i utgangspunktet skal betraktes som en ja-lov der kommune og andre offentlige etater må begrunne hvorfor utbygger ikke får det som han vil og har de ikke god nok begrunnelse så skal man lytte til utbyggers ønsker.

Det betyr at det er lite helhetlig byplanlegging på detaljnivå.

Selv på mer overordnet nivå er kommunens påvirkning begrenset men der er den selvsagt noe til stede i form av hvilke områder som kan bygges ut i det hele tatt.

Utbyggeren bestemmer dog selvsagt ikke alt men han får i mange  tilfeller lage grunnlaget for videre diskusjon og det i seg selv er jo en klar fordel for utbyggeren.

En_ganske_snill_mann

Takk, der lærte jeg noe.

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
08.03.21 12:03
En_ganske_snill_mann: Takk, der lærte jeg noe.

Ønske om tett bebyggelse og høy utnyttelsesgrad i Oslo og større kommuner er dog sammenfallende mellom stat, kommune og utbygger. Men det er selvsagt alltid noen gradsforskjeller.

I mindre kommuner er det nok større gap mellom hvor tett bebyggelse de ulike aktørene ønsker seg. Utbygger vil i stor grad se på markedssituasjonen og hva han kan selge med høyest mulig fortjeneste. Kommunene står gjerne i spagat mellom å ønske at noe skjer i kommunen og de statlige veilederne der ny utbygging bør skje i tettstedene og ikke som satellitter. Mens staten sjelden bryr seg men altså vil ha samlet bebyggelsen i tettstedene.

nostalgikern

nostalgikern
08.04.21 16:49

Ts skrevet for ca. en måned siden, og bra at denne debatten ser ut til å ha "tatt av" på "tryneboka" i ettertid, ref. link.  Førstemann ut (det blir kanskje med det?) av virkelig "maktpolitikere" til å ta opp temaet, var jo forresten han stortingsrepresentanten for Høyre, S. Heggelund, (men så ble han jo ikke renominert til Stortinget heller da, - var det ikke populært i visse kretser å kritisere noe av den moderne arkitekturen i Oslo kanskje?...).  Så fulgte jo den danske arkitektur-"spesialisten" opp noe senere hen (ref. første link i tråden) med flengende kritikk av norsk arkitektstand og deres nivå osv. 

I siste link merket jeg meg uttrykket "uharmoniske fargekombinasjoner" og disses uheldige påvirkning på menneskers synsinntrykk/sinnstilstand osv.  Denslags er det dessverre blitt altfor mye av, f.eks. kull-svarte bygg med okerfargede eller signalrøde eller "Kiwi-grønne"  vindus-omramminger.  Og det som enda grellere er også, om mulig...  Men positivt at så mange av den yngre generasjonen faktisk ser ut til å reagere negativt på all denne "modernismen/brutalismen" da, - i grunnen overraskende. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6zQMd3/tar-oppgjoer-med-byggestilen-i-norge-ser-helt-grusomt-ut

Pernillel

Pernillel
08.04.21 17:19
nostalgikern: Men positivt at så mange av den yngre generasjonen faktisk ser ut til å reagere negativt på all denne "modernismen/brutalismen" da, - i grunnen overraskende.

Noe av problemet er kanskje at man er litt for opptatt av ha et moderne uttrykk uten å tenke på at dette er bygg som ofte blir stående i mange år etter at tidsepokene er over. Radisson ved Holbergsgate var kanskje moderne og trendy på 70-tallet men det er lite av 70-tallstilen som er moderne i dag. Da holder de tidløse byggene seg bedre selv om de er litt kjedeligere å tegne for en innovativ og progressiv arkitekt.

Når det er sagt så finnes det mye spennende moderne arkitektur rundt om i verden som har tålt tidens tann og vel så det, så helt svart-hvitt er det jo ikke.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 17:20)

nostalgikern

nostalgikern
08.04.21 23:28
Pernillel: Når det er sagt så finnes det mye spennende moderne arkitektur rundt om i verden som har tålt tidens tann og vel så det, så helt svart-hvitt er det jo ikke.

Internasjonalt finnes det sikkert en del eksempler på det ja, men hva med Norge?  Ok, Operaen ble jo vellykket, men hva med dette som reiser seg på tidligere Vestbanestasjonen, Nasjonalmuseet?

Kan det bli stort "kjøligere"/enklere arkitektur?   

Tempus

Tempus
08.04.21 23:46

Det skal vel ikke særlig arkitektoniske evner for å tegne firkantete mørke klosser av noen bygg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg