Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Prins Philip er død

NYTT TEMA
KongOlav2

KongOlav2
09.04.21 17:26
A_Øivind: Det kommer nok av at de spiser skikkelig frokost.

Hahaha. Skikkelige greier ja. Var en gang da jeg var i Liverpool og så fotballkamp jeg bodde på et 4-stjerners hotell med en SKIKKELIG engelsk frokostbuffé. Du kan si at det var endel middelaldrende menn i frokostsalen den helga som hadde inntatt en del slike!

DrSchwei

DrSchwei
09.04.21 18:27

Offentligheten blir enda litt kjedeligere uten ham.

Han var jo en fyr som faktisk hadde den gode humoren, som akkurat var på kanten til at noen uten humor kunne ta det ille opp. Sikkert mye arroganse under her, men samtidig ikke mer enn jeg vil tro at han helt sikkert var en fin fyr å ta en pint med!

Har fulgt litt med på både Philip og han danskeprinsgemalen. Artige karer begge to. Hyggelige på sin måte. Men sikkert også drittsekker p sitt vis. Som mennesker flest.

I særdeleshet var jo Henrik en gourmet. Prins Henrik var visst ogs en type som levde for å spise, kona det motsatte. Han kunne visst brilliere ved grillen.

(Innlegget ble redigert 09.04.21 18:28)

BeNice

BeNice
09.04.21 22:03

99 år på første klasse...helt gratis.

Folkflesk

Folkflesk
09.04.21 22:06

"Hva har han gjort for verden?"

Fint lite. 

inspector

inspector
10.04.21 10:01
Everenga: Har en mistanke om at hun holder så lenge at de ender opp med å gå rett til Willam.

Med Charles sin CV, er det den beste løsningen.....

BjartmarsHage

BjartmarsHage
10.04.21 10:49

1/4 kondolanser til trådstarter.

jonas

jonas
10.04.21 10:54
VivaLV: Håper Dronningen selv klarer seg.

Dronning Elizabeth ble kronet i 1952. Om hun holder ut til neste sommer kan hun feire 70 år på tronen. Det er en respektabel periode.

I følge Wikipedia er hun på fjerdeplass over lengstsittende monarker. Førsteplassen innehas av solkongen selv, Ludvig XIV. Han har 72 år og 110 dager. Skal ikke se bort fra at hun biter seg fast i livet lenge nok til å ta rekorden fra froskespiserne.

DrSchwei

DrSchwei
10.04.21 11:07
Folkflesk: "Hva har han gjort for verden?" Fint lite.

Å bidra til holde sammen Storbritiannia, bidra til å holde sammen Skottland og England, bidra til å holde den viktigste kongelige familien i verden sammen - være et forbidle for millioner av soldater før og nå...

.. fint lite i grunnen? Nuvel. En kan vel stort sett se på reaksjonene verden over, spesielt i Samveldet, at svært mange mener han har gjort mye for dem. Han har ikke vasket badet deres eller reparert tanngarden, men han har vært en brikke i deres liv, som et symbol på fellesskap.

Folkflesk

Folkflesk
10.04.21 11:16
DrSchwei: Å bidra til holde sammen Storbritiannia, bidra til å holde sammen Skottland og England

Javel, du kan jo sammeligne meningsmålinger om skotsk uavhengig rundt 1950 med i dag. De fleste skotter, og spesielt den yngre garde, bryr seg null og niks om den gjengen. Innen 10 år er nok den unionen like død som Prins Phillip.

Men nå var uansett spørsmålet her om "menneskeheten" og ikke om Storbritannia - og da blir vel svaret enda mer åpenbart.

(Innlegget ble redigert 10.04.21 11:22)

DrSchwei

DrSchwei
10.04.21 11:30
Folkflesk: Javel, du kan jo sammeligne meningsmålinger om skotsk uavhengig rundt 1950 med i dag. De fleste skotter, og spesielt den yngre garde, bryr seg null og niks om den gjengen. Innen 10 år er nok den unionen like død som Prins Phillip. Men nå var uansett spørsmålet her om "menneskeheten" og ikke om Storbritannia - og da blir vel svaret enda mer åpenbart.

Det er jo en hel rekke faktorer som avgjør et slik spørsmål. Rett etter krigen var det neppe mange som hadde dette i tankene. Har inntrykk av at deres tilstedeværelse i Skottland blir godt mottatt, men så tilhører jeg ikke den yngre garde mer.

Blir spennende å se hva som skjer med Skotttland. Når de har dummet seg så mye ut som de har gjort gjennom Brexit, så kan hva som helst skje. Hadde de samlet seg rundt kongehuset og hørt på dem, så hadde de sluppet denne elendigheten :-)

Selv synes jeg monarkiet er fornuftig og svært effektivt når man først skal ha nasjonale symoboler. Og det må man nesten ha om man skal ha en nasjon. Men har fullt ut forståelse for at noen mener det er tull, på samme måte som man mener religion eller filosofi er tull. Eller at det at det finnes et samfunn er noe tull.

Selv har jeg hatt stor glede av å se litt historiske klipp med Prins Philip. Hans meninger og refleksjoner er ganske interssante. Og han hadde stor humor!

Sønnen Prins Charles er glad i whisky. Det er jeg også. Flotte folk. Jeg skal i dag markere bortgangen ved å ta et glass Royal Lochnagar, destileriet som ligger rett ved Balmoral.

Folkflesk

Folkflesk
10.04.21 11:35
DrSchwei: Selv har jeg hatt stor glede av å se litt historiske klipp med Prins Philip. Hans meninger og refleksjoner er ganske interssante. Og han hadde stor humor! Sønnen Prins Charles er glad i whisky. Det er jeg også. Flotte folk. Jeg skal i dag markere bortgangen ved å ta et glass Royal Lochnagar, destileriet som ligger rett ved Balmoral.

Da er vi iallefall enige om single malt whisky, om ikke det andre (i mine øyne) tullet.

BeNice

BeNice
10.04.21 15:36

@DrSchwei :Å bidra til holde sammen Storbritiannia, bidra til å holde sammen Skottland og England, bidra til å holde den viktigste kongelige familien i verden sammen - være et forbidle for millioner av soldater før og nå

Ok. Det forklarer alle medaljene på uniformen. Jeg trodde de var for et titals intergalaktiske kriger som får Startrek til å fremstå som en Fantasy fortelling.

Esko_Tuisko

Esko_Tuisko
10.04.21 19:43

Anbefaler alle å se alle sesongene av "The Crown". Han behandlet Charles dårlig. En kald og følelsesløs far. Syns faktisk litt synd på Charles. 

Oslogg123

Oslogg123
10.04.21 20:27
Esko_Tuisko: Anbefaler alle å se alle sesongene av "The Crown". Han behandlet Charles dårlig. En kald og følelsesløs far. Syns faktisk litt synd på Charles.

Haha, dagens!!

Oslogg123

Oslogg123
10.04.21 20:29

Litt spesielt å se at medlemmer av familien, deriblant Charles, har vært med på å spille inn et ferdiglaget minneprogram der de omtaler han i fortid!

Doozeren

Doozeren
10.04.21 20:34
VivaLV: Triste nyheter for en som er 1/4 engelsk.

Er det trist når en hundreåring dør?

Jeg forstår ikke det. 

Luna_mendax

Luna_mendax
10.04.21 20:35
Doozeren: Er det trist når en hundreåring dør?

Han ble bare 99.

Doozeren

Doozeren
10.04.21 20:35
KongOlav2: Han kunne jo godt sagt fra seg tronen, så kunne William fått ta over midt i 40-åra.

Han har ventet 70 år på å komme seg i jobb så det ser jeg ikke for meg kommer til å skje. 

Doozeren

Doozeren
10.04.21 20:38
Luna_mendax: Han ble bare 99.

Bare ja. 

Mener det er vanlig å bruke den alderen de blir det året, men ok

"bare" 99 5/6 år. 

Doozeren

Doozeren
10.04.21 20:41
jonas: Dronning Elizabeth ble kronet i 1952.

Det er røyken sin skyld. 

jonas

jonas
10.04.21 20:43
Oslogg123: Litt spesielt å se at medlemmer av familien, deriblant Charles, har vært med på å spille inn et ferdiglaget minneprogram der de omtaler han i fortid!

Tja, har vel ikke vært noe særlig nytt rundt Philip de siste årene, greit å ferdigprodusere minneprogrammet slik at familien før sørge i noenlunde fred. 

Og vi husker jo alle NTB-tabben da de uheldigvis annonserte kong Haralds død. Der stod det jo at de har ferdigprodusert nekrolog om kong Harald som oppdateres innimellom. 

Oslogg123

Oslogg123
10.04.21 20:51
jonas: Der stod det jo at de har ferdigprodusert nekrolog om kong Harald som oppdateres innimellom.

Ja sånn har det vært lenge, når Kong Olav døde rullet minneprogrammet på skjemen et kvarter etter at dødsfallet var annonsert på Nrk.

Det jeg påpekte var at familien deltok i programmet.

(Innlegget ble redigert 10.04.21 20:52)

DrSchwei

DrSchwei
17.04.21 15:36

Fint vær på dagen for gravferd, i alle fall. Fint om disse to damene som sitter på NRK kunne klare å holde munn, slik at vi kunne få høre den fine musikken....

Tullekoppen

Tullekoppen
17.04.21 16:03

Engelskmenna kan det der med sermonier.

HYYYL

HYYYL
17.04.21 16:05

Dronningen ser veldig tynn ut, hun må ha tatt av mange kilo.
Får ikke håpe hun er syk.

clavin

clavin
17.04.21 16:29
HYYYL: Dronningen ser veldig tynn ut, hun må ha tatt av mange kilo.

Jeg synes hun ser eldre ut enn det hun gjorde for 20 år siden.

Ale-Jet

Ale-Jet
17.04.21 16:29

Rest in peace.

pcktstrm

pcktstrm
17.04.21 16:38

Syk akustikk i kapellet i Windsor...bare fire sangere, helt nydelig.

kovensen

kovensen
17.04.21 17:39

Prins Philips begravelse i Windsor foregikk i Øde Nerdrums ånd. Nedstrippet, klassisk verdighet, uten sentimentaliteten fra moderne musikk eller pompøsiteten fra vaklende politikere. Det eneste "moderne" elementet i denne gravferda var vel islettet av homoerotiske signaler, som skyldes arven fra kostskoleritualer og monarkiets eldre mannsdominans.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg