Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Opptøyer i Drammen

NYTT TEMA
Tempus

Tempus
13.04.21 20:08

Norge er for hvitt- Norge liksom  :-/ . Det han mener må vel være at det er en dominans blandt hvite, ja og hva så. For ca 50 år siden flyttet andre kulturer frivillig til Norge, skal vi krype for de nye?

Ser videoen senere.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 20:20
Tempus: Norge er for hvitt- Norge liksom  :-/ . Det han mener må vel være at det er en dominans blandt hvite, ja og hva så. For ca 50 år siden flyttet andre kulturer frivillig til Norge, skal vi krype for de nye?

Det Ervin Kohn sier, er vel at Norge er for homogent og hvitt til å ha erfaring med minoriteter som jøder, muslimer oa., og at nordmenn derfor ikke vet så mye om dem.
Da er det mye arbeid som å gjøres for å gi nordmenn informasjon og kunnskap om disse minoritetene.

Dette har så ekstremister grepet tak i og forvrengt til det ugjenkjennelige.

Tempus

Tempus
13.04.21 20:38

Selvsagt har du rett i at Norge har vært homogent i uminnelige tider og har liten erfaring med muslimer, men her må det dog sies at jøder har bodd i landet siden før siste krig. 

Vi begynner å få erfaring med de som tror på islam etterhvert også og jeg er ikke særlig imponert dessverre. 

Hva kan det være vi ikke vi forstår? 

ehall

ehall
13.04.21 20:45
Homo_Erectus: Da er det mye arbeid som å gjøres for å gi nordmenn informasjon og kunnskap om disse minoritetene. Dette har så ekstremister grepet tak i og forvrengt til det ugjenkjennelige.

Det er slik venstresiden snur ting fullstendig på hodet. De som flytter hit skal tilpasse seg oss, og ikke omvendt. Ellers kan de bare flytte tilbake. Det er også typisk ytre venstre å kalle dette ekstremisme, at man ønsker å holde Norge norsk, det eneste saliggjørende er multikultur. 

Gunstein12

Gunstein12
13.04.21 20:49
Tempus: Hva kan det være vi ikke vi forstår?

At Norge er for hvitt til å ha erfaring med minoriteter som jøder, muslimer oa.,

(Innlegget ble redigert 13.04.21 20:58)

Tempus

Tempus
13.04.21 20:54

Spørsmålet var- hva er det vi ikke forstår av spesielt radikal islam.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 20:58
Tempus: Selvsagt har du rett i at Norge har vært homogent i uminnelige tider og har liten erfaring med muslimer, men her må det dog sies at jøder har bodd i landet siden før siste krig.

Det er altså ikke jeg, men Ervin Kohn som sier det.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 21:06
ehall: Det er slik venstresiden snur ting fullstendig på hodet. De som flytter hit skal tilpasse seg oss, og ikke omvendt. Ellers kan de bare flytte tilbake. Det er også typisk ytre venstre å kalle dette ekstremisme, at man ønsker å holde Norge norsk, det eneste saliggjørende er multikultur.

Hvis du ikke synes dette er ekstremisme, så deg om det.

"Norway is just TOO white for Kohn and his organization. So they’re now planning to “enrich” the Norwegians with an onslaught of third-world immigrants! And according to Kohn “this will be beneficial to the society, as a whole"

"The Jewish scum say that Norway is too White – That’s apparently a PROBLEM!"

" “They’re is a job to be done,” referring to what he regards as the necessary ethnic dilution and replacement of the indigenous white Norwegian people."

" Technically in Norway it is already illegal to “incite hate” but Kohn believes many more people need to be hunted down and put in prison because of their beliefs."

"Many of the leaders you see pushing for white genocide, is not white. They are jews, with alot of hatred towards the white people. Wake up fellow white people. No matter how much you kneel for them, they will stab you in the back!"

Hvis du mener det er venstresiden som skriver slik om Kohn, må du jo få lov til det.

Jeg for min del mener dette er jødehatere og ekstremister på ytterste høyre fløy.

(Innlegget ble redigert 13.04.21 21:07)

Gunstein12

Gunstein12
13.04.21 21:11
Homo_Erectus: Det Ervin Kohn sier, er vel at Norge er for homogent og hvitt til å ha erfaring med minoriteter som jøder, muslimer oa., og at nordmenn derfor ikke vet så mye om dem.Da er det mye arbeid som å gjøres for å gi nordmenn informasjon og kunnskap om disse minoritetene.Dette har så ekstremister grepet tak i og forvrengt til det ugjenkjennelige.

Vet ikke om det er så mange som er enig med Kohn i at religion og hudfarger henger i hop.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 21:12
Gunstein12: Vet ikke om det er så mange som er enig med Kohn i at religion og hudfarger henger i hop.

Det må du diskutere med ham, ikke med meg.

Gunstein12

Gunstein12
13.04.21 21:14
Homo_Erectus: Det må du diskutere med ham, ikke med meg.

Er du enig med ham i det da?

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 21:18
Gunstein12: Er du enig med ham i det da?

Jeg ser ingen sammenheng mellom hudfarge og religion, da er jeg ikke enig med ham i det.

Men han har rett i at nordmenn ikke har lang erfaring med minoriteter.

Tempus

Tempus
13.04.21 21:25

Er ikke særlig imponert over det vi allerede vet og har erfaring med når det gjelder islams fundamentalisme. Men nå er det vel en del år siden Kohn uttalte seg, og om vi skjønner mer siden den gang?- tror ikke det, og det har rent mye vann ut  i sjøen i ettertid.

ehall

ehall
13.04.21 21:33
Homo_Erectus: Hvis du mener det er venstresiden som skriver slik om Kohn, må du jo få lov til det.

Det har jeg da ikke sagt. Du driver med uredelig debatteknikk, etter jeg har sagt noe så drar du frem en bunke med sitater og knytter det til hva jeg sa. Problemet er Kohn selv, som kommer med rasistiske uttalelser, men det er selvfølgelig helt i orden siden det går mot hvite nordmenn.

Rockohh

Rockohh
13.04.21 21:59
Tempus: Norge er for hvitt- Norge liksom :-/ . Det han mener må vel være at det er en dominans blandt hvite, ja og hva så. For ca 50 år siden flyttet andre kulturer frivillig til Norge, skal vi krype for de nye? Ser videoen senere.

Ervin Kohn var nedtynget i alvor da han sa Norge har vært homogent s¨lenge at vi har en stor jobb å gjøre for å lære oss om islam og jødedom. Som en annen sa, så mente han nok at det var vi som skulle integreres inn i islam.

Hans Rustad i Document.no fortalte bl.a. i en tale om en gjeng 15-årige afghanske gutter han så komme til sportstrening. Han spurte treneren etterpå hvordan det gikk og fikk som et av svarene at disse guttene hadde ingen respekt for foreldre, treneren eller andre voksne. Når det begynner så tidlig har det sklidd helt ut. Da har de vel heller ikke respekt for politiet. Sånne kan vel kaste sten på politiet, gå løs på politibiler og politihus, tenker jeg. Da er det jihad - hellig krig. Naivt å tro noe annet. I opptøyene i Drammen ble det ropt Allahu Akbar.

Kokuhaku

Kokuhaku
13.04.21 22:09
Homo_Erectus: Asylsøknad kan avslås som konsekvens av en ulovig og straffbar handling, man avslå en asylsøknad på grunn av en handling du mener er tillatt og helt lovlig? Hvordan får du det til å henge på greip? Man straffer vel ikke folk for en handling man tillater dem å gjøre? Vil du straffe noen fordi de har gjort noe du mener er helt lovlig og som de har all rett til å gjøre?

På individnivå er det ikke ønskelig å skulle straffe noen for flaggbrenning, det er jeg helt enig i. 

Samtidig mener jeg det - og det burde det for lengst - vært rettet betydelig større oppmerksomhet fra medier, politikere og samfunnsforskning på det kulturelle forholdet mellom norsk kultur og spesielt kulturer fra midt-østen. Slik at en eventuell (noe det virkelig later til) krasj bør tydeliggjøres for velgere og politikere for et bedre grunnlagg til å vurdere hvem som bør få lov til å komme og ikke. 

(Innlegget ble redigert 13.04.21 22:10)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 22:13
ehall: Det har jeg da ikke sagt. Du driver med uredelig debatteknikk, etter jeg har sagt noe så drar du frem en bunke med sitater og knytter det til hva jeg sa. Problemet er Kohn selv, som kommer med rasistiske uttalelser, men det er selvfølgelig helt i orden siden det går mot hvite nordmenn.

Du snakker om uredelig debatteknikk du som uten noen som helst grunn, rett ut av løse lufta, kommer og klister venstresiden til dette.

ehall: Det er slik venstresiden snur ting fullstendig på hodet. De som flytter hit skal tilpasse seg oss, og ikke omvendt. Ellers kan de bare flytte tilbake. Det er også typisk ytre venstre å kalle dette ekstremisme, at man ønsker å holde Norge norsk, det eneste saliggjørende er multikultur.

Dette er absurde påstander, det er ingenting i mitt innlegg som kan oppfattes som noe så vanvittig som dette.

Siden du svarte meg: er dette noe du prøver å klistre på meg?

Er det jeg som er ytre venstre? "
Det er også typisk ytre venstre å kalle dette ekstremisme"

Her tillegger du meg og denne venstresiden absurde holdninger, og så klager du på uredelig debatteknikk.

Tempus

Tempus
13.04.21 22:16

Sårbare mindreårige får opphold i Norge til de blir 18, men blir de sendt tilbake? tror ikke det. Mulig at noen av dem deltok voldelig i Drammen, og derfor mener vi at det må selekteres blandt dem.Om man oppfører seg pent kan muligheten for permanent opphold være innen rekkevidde. Men enkelte sosialistiske politikere mener de må få bli uansett og gjør ingen skillnad. 

Hvordan går det med de såkalte "oktoberbarna" forresten, var de kanskje i Drammen på oppdrag av eldre som kjøpte inn egg og tomater?

Rockohh

Rockohh
13.04.21 22:29
Tempus: Er ikke særlig imponert over det vi allerede vet og har erfaring med når det gjelder islams fundamentalisme. Men nå er det vel en del år siden Kohn uttalte seg, og om vi skjønner mer siden den gang?- tror ikke det, og det har rent mye vann ut i sjøen i ettertid.

Rustad sa og i talen til MIFF, en video ved siden av den om Kohn, at Tore Bjørgo (AP-politiker) fikk 50 millioner av Erna til ekstremisme-forskning. Mulig jeg ikke klarer gjengi det helt riktig, men det var så interessant, så jeg prøver. Det har blitt så Politisk korrekt at de ikke våger si det som det er. De kan ikke nevne trusselen fra islamismen uten å si tilsvarende om kristendommen.Nærmest som det sto på en parole: Ekstreme høyre er trusselen, ikke flyktninger. Ut av forskningen hans kom det at politiet skulle kunne komme og banke på døren til vanlig folk, for noe de skriver på nettet. Noen har stygge tanker. Bjørgo øker det problemet han skulle prøve å bekjempe.

I PK fins det en type spørsmål og en type svar. Det gjelder bare å lære seg det, fra barnehage og oppover i systemet. Skaper en skinndebatt med stråmenn, der en blir angrepet for noe en ikke er. For det kan ikke sies som det er, hvor alvorlig det er. Vi står i en kamp, men har ingen strategi i samfunnet.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 22:31
Kokuhaku: På individnivå er det ikke ønskelig å skulle straffe noen for flaggbrenning, det er jeg helt enig i.  Samtidig mener jeg det - og det burde det for lengst - vært rettet betydelig større oppmerksomhet fra medier, politikere og samfunnsforskning på det kulturelle forholdet mellom norsk kultur og spesielt kulturer fra midt-østen. Slik at en eventuell (noe det virkelig later til) krasj bør tydeliggjøres for velgere og politikere for et bedre grunnlagg til å vurdere hvem som bør få lov til å komme og ikke.

Jeg er enig med deg i dette, men nå er Norge med i FNs flytningekonvensjon som fastsetter reglene for asyl og sier at alle forfulgte har rett til å søke asyl. Det sies ikke at alle har rett til å få sin asylsøknad innvilget, men alle har rett til å søke.

Hvis man mener at mennesker er i fare for forfølgelse, tortur og for å bli drept i sitt hjemland, er det som teller når man innvilger asylsøknader. Man kan ikke bryte flyktningekonvensjonen og sende mennesker til forfølgelse, tortur og død fordi de brenner et flagg.

Hvis mennesker med asylstatus begår vold og annen kriminalitet, blir det heller ikke sendt ut, de blir istedet stilt for retten, dømt og straffet.

Et eksempel på dette er Mullah Krekar som i årevis var en plage for norske myndigheter. Han hadde politisk asyl her i Norge, han var med i en terrororganisasjon, han medvirket til terror, men det var like fullt umulig å ta fra ham oppholdstillatelsen som asylsøker fordi han risikerte dødsstraff, hvis han ble sendt tilbake til Irak. Han ble istedet dømt og satt i fengsel.

Man kan være mer kritisk og nøye med hvem som får sin asylsøknad innvilget. Men man kan ikke nekte noen asyl eller trekke tilbake en innvilget asylsøknad på grunn at et brent flagg eller en voldshandling, hvis dette kan sette asylsøkeren i fare i hans hjemland.

Tilleggsprotokollen fra 1967 sier at statene er forpliktet til å samarbeide med FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR).

Homo_Erectus

Homo_Erectus
13.04.21 22:33
ehall: Så jeg gidder ikke å bruke mer tid på deg.

Takk for det.

Gunstein12

Gunstein12
13.04.21 22:44
Homo_Erectus: Hvis mennesker med asylstatus begår vold og annen kriminalitet, blir det heller ikke sendt ut, de blir istedet stilt for retten, dømt og straffet.

Jeg tror det er ganske vanlig i Sverige at en del av de forskjellige dommene innbefatter utvisning, men de har vel kommet så langt at de har funnet ut at dette er en nødvendighet.

Kokuhaku

Kokuhaku
13.04.21 23:04
Homo_Erectus: Jeg er enig med deg i dette, men nå er Norge med i FNs flytningekonvensjon som fastsetter reglene for asyl og sier at alle forfulgte har rett til å søke asyl. Det sies ikke at alle har rett til å få sin asylsøknad innvilget, men alle har rett til å søke. Hvis man mener at mennesker er i fare for forfølgelse, tortur og for å bli drept i sitt hjemland, er det som teller når man innvilger asylsøknader. Man kan ikke bryte flyktningekonvensjonen og sende mennesker til forfølgelse, tortur og død fordi de brenner et flagg. Hvis mennesker med asylstatus begår vold og annen kriminalitet, blir det heller ikke sendt ut, de blir istedet stilt for retten, dømt og straffet. Et eksempel på dette er Mullah Krekar som i årevis var en plage for norske myndigheter. Han hadde politisk asyl her i Norge, han var med i en terrororganisasjon, han medvirket til terror, men det var like fullt umulig å ta fra ham oppholdstillatelsen som asylsøker fordi han risikerte dødsstraff, hvis han ble sendt tilbake til Irak. Han ble istedet dømt og satt i fengsel. Man kan være mer kritisk og nøye med hvem som får sin asylsøknad innvilget. Men man kan ikke nekte noen asyl eller trekke tilbake en innvilget asylsøknad på grunn at et brent flagg eller en voldshandling, hvis dette kan sette asylsøkeren i fare i hans hjemland. Tilleggsprotokollen fra 1967 sier at statene er forpliktet til å samarbeide med FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR).

Hvor mange som har kommet som flyktninger og den komplekse prosessen rundt det, vet jeg ikke så mye. Å vise til FNs krav blir også ganske dødfødt. Som om det bare er noe vi må innordne oss, og som om at alle gjør det. 

Den kulturen du bestemt forsvarer i denne tråden, viskes suksessivt ut. 

Et interessant poeng er antfia-bevegelse, og ytterliggående liksom sosialisters, nådeløse oppgjør med all såkalt fobi overfor minoriteter (et begrep jeg for så vidt bare har retorisk verdi) implisitt støtter en ideologi som er deres motpol ut i fra et verdimessig ståsted. Dette har de gjorde siden det ble aktuelt; og det er simpelthen fascinerende. 

Kanskje, som jeg påpekte ovenfor, noe av årsaken ligger i at de, som så mange andre, simpelthen ikke er tilstrekkelig opplyste? 

(Innlegget ble redigert 13.04.21 23:05)

Tempus

Tempus
13.04.21 23:04

Homo...Krekar fikk ikke politisk asyl i Norge- han var kvoteflyktning, og en terrorist i sitt eget hjemland som ble plukket feilaktig ut av FN.

Tempus

Tempus
13.04.21 23:58

Rock...hehe, ja trusselen fra kristendommen , huffamei:)

steep

steep
14.04.21 16:18

Vi så det allerede ved Rushdie hvor det bar vi som ikke er blinde.

steep

steep
14.04.21 16:22
Homo_Erectus: Et eksempel på dette er Mullah Krekar som i årevis var en plage for norske myndigheter. Han hadde politisk asyl her i Norge, h

Han kom som kvoteflyktning.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
14.04.21 18:26
Kokuhaku: Hvor mange som har kommet som flyktninger og den komplekse prosessen rundt det, vet jeg ikke så mye. Å vise til FNs krav blir også ganske dødfødt. Som om det bare er noe vi må innordne oss, og som om at alle gjør det.  Den kulturen du bestemt forsvarer i denne tråden, viskes suksessivt ut.  Et interessant poeng er antfia-bevegelse, og ytterliggående liksom sosialisters, nådeløse oppgjør med all såkalt fobi overfor minoriteter (et begrep jeg for så vidt bare har retorisk verdi) implisitt støtter en ideologi som er deres motpol ut i fra et verdimessig ståsted. Dette har de gjorde siden det ble aktuelt; og det er simpelthen fascinerende.  Kanskje, som jeg påpekte ovenfor, noe av årsaken ligger i at de, som så mange andre, simpelthen ikke er tilstrekkelig opplyste?

Flyktninge- og asylpolitikken kunne nok vært ført på en bedre måte, men nå har Norge ratifisert flyktningskonvensjonen og da har vi forpliktet oss til å følge den. Da sender vi ikke mennesker ut av landet for bagateller som et brent flagg. Voldsutøvere og andre kriminelle stilles for retten, dømmes og straffes.

"Den kulturen du bestemt forsvarer i denne tråden, viskes suksessivt ut. "

Ytringsfriheten er utvilsomt under press, først og fremst fra islam som forsøker å kriminalisere all kritikk og negativ omtale av islam og profeten, men også fra andre krenkelsesfundamentalister som har fått det for seg at mennesker for all pris må skånes fra noe så fryktelig som å høre og se noe de ikke liker og er uenige i.

Dette har ført det noe så antidemokratisk som "no platforming" der de med kontroversielle og avvikende meninger ikke skal tillates å komme til orde.

Når Siv Jensen får kritikk og nærmest blir beskyldt for rasisme fordi hun kledde seg i en indianerdrakt, mener jeg det er helt aburd.

Jeg er vokst opp med å se på ord som "indianer, eskimo, neger, sigøyner" som helt nøytrale ord som jeg ikke forbinder noe som helst negativt med. Da har jeg noe vanskelig for å forstå hvorfor disse ordene skal være krenkende, men jeg godtar at det er krenkende for disse menneskene selv om jeg ikke helt forstår hvorfor det er krenkende. Jeg mener likevel at dette er krenkelsesfundamentalisme og en trussel mot ytringfriheten.

"Et interessant poeng er antfia-bevegelse, og ytterliggående liksom sosialisters, nådeløse oppgjør med all såkalt fobi overfor minoriteter (et begrep jeg for så vidt bare har retorisk verdi) implisitt støtter en ideologi som er deres motpol ut i fra et verdimessig ståsted. Dette har de gjorde siden det ble aktuelt; og det er simpelthen fascinerende."

Dette mener jeg skylds misforstått antirasisme og krenkelsesfundamentalisme. Man har fått det for seg at mørkhudede aldri må få høre noe som er ubehagelig for dem, og at  enhver som sier noe som er ubehagelig for dem, er en rasist som må bekjempes og tvinges til taushet.

Dette er en stakkarsliggjøring av mørkhudede, man mener det er så synd på dem, at de har lidd en eller annen urett og derfor må beskyttes mot alt som kan tenkes å såre, krenke og fornærme dem. Det er dette jeg kaller misforstått antirasisme.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
14.04.21 18:29
Tempus: Homo...Krekar fikk ikke politisk asyl i Norge- han var kvoteflyktning, og en terrorist i sitt eget hjemland som ble plukket feilaktig ut av FN.

Det har du helt rett i, men når du tar i betraktning min meget høye alder, tar seg som en selvfølge at du vil vise storsinn og overbærenhet med litt rot i en sen kveldstime.

Poenget er uansett det samme.

LAVPROFIL

LAVPROFIL
14.04.21 18:55
steep: Han kom som kvoteflyktning.

Kom til å tenke på hvor stille det er blitt rundt Krekar etter at han flyttet til Italia. Måtte han aldri komme tilbake.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg