Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Søvnvansker

NYTT TEMA
Blaugrana_007

Blaugrana_007
13.04.21 16:55

Hei kjære vgd folk

Grunnen til at jeg velger å skrive om dette temaet her i dette forumet er at det er svært lite aktivitet på helse forumet. 

Jeg har slitt med søvnvansker i flere måneder. Grunnen til mine søvnvansker er nok stress og angst etter en svært stressende periode i mitt liv. Problemet for min del er at jeg går rundt og tenker kun på søvn , jeg teller antall timer osv. jeg har lest mye skrekkhistorier på nettet om folk som har ikke sovet på flere døgn og da blir jeg livredd. Dette forverrer søvnproblemene mine og jeg har faktisk angst for å dø av ikke kunne søve. Hvordan kan jeg komme meg ut av dette marerittet ? Er det noen som har tips ?

(Innlegget ble redigert 15.04.21 22:13)

Arakh

Arakh
13.04.21 16:59

Jeg vet ikke om det er ulovlig å reklamere for CBD som jeg har hatt god effekt av, gjør det allikevel .CBD mot søvnvansker!  "Mange brukere av CBD-olje vitner om dens gunstige effekt på søvn. En studie utført i 2019 studerte effekten av CBD-olje på søvnløshet og angst, og etter en måned opplevde hele 66,7% av testpersonene at søvnen bedret seg. I tillegg opplevde hele 79,2% at angsten minket."Aug 24, 2020

(Innlegget ble redigert 13.04.21 17:03)

mo6

mo6
13.04.21 17:07
Arakh: Jeg vet ikke om det er ulovlig å reklamere for CBD som jeg har hatt god effekt av, gjør det allikevel .CBD mot søvnvansker!  "Mange brukere av CBD-olje vitner om dens gunstige effekt på søvn. En studie utført i 2019 studerte effekten av CBD-olje på søvnløshet og angst, og etter en måned opplevde hele 66,7% av testpersonene at søvnen bedret seg. I tillegg opplevde hele 79,2% at angsten minket."Aug 24, 2020

Her bør du legge ved en link.

Gunstein12

Gunstein12
13.04.21 18:09
Blaugrana_007: Jeg har slitt med søvnvansker i flere måneder. Grunnen til mine søvnvansker er nok stress og angst etter en svært stressende periode i mitt liv. Problemet for min del er at jeg går rundt og tenker kun på søvn , jeg teller antall timer osv. jeg har lest mye skrekkhistorier på nettet om folk som har ikke sovet på flere døgn og da blir jeg livredd. Dette forverrer søvnproblemene mine og jeg har faktisk angst for å dø av ikke kunne søve. Hvordan kan jeg komme meg ut av dette marerittet ? Er det noen som har tips ?

Her vil jeg anbefale deg å oppsøke fastlegen din.

Etter hva jeg har skjønt , er søvnvansker i forbindelse med stress/angst et problem hos mange, så legen vil nok bare nikke anerkjennende når du forteller ham historien din., og skrive ut noe passende medisin.

Lykke til.

hjbjerke

hjbjerke
13.04.21 18:11

Før du går på med medikamenter av forskjellig art:

- Varm melk eller kakao før du skal legge deg

- Ikke PC/telefon i senga og en stund før du legger deg (lyset virker på hjernen og forteller den at det er lyst)

- Begynn å lese en (god) bok (for å "rense hodet litt").

- Det lønner seg heller ikke å trene kort tid før du legger deg (gjør det litt tidligere på kvelden/ettermiddagen).

Funker ingenting, synes jeg du skal snakke med legen din.

Det finnes også  ikke-reseptbelagte midler som nevnt ovenfor (jeg har prøvd "Cedix"  -fåes på apotek reseptfritt og jeg synes det fungerer).

(Innlegget ble redigert 13.04.21 18:13)

Halpert

Halpert
13.04.21 18:12

Sitter du mer inne enn vanlig under corona? Hjemmekontor, mindre trening enn vanlig? Ekstremt viktig å komme seg ut av huset hver dag og helst få inn en treningsøkt mtp. søvn.

Gunstein12

Gunstein12
13.04.21 18:14
hjbjerke: Begynn å lese en (god) bok (for å "rense hodet litt").

Er det ikke bedre med en kjedelig bok?

Blaugrana_007

Blaugrana_007
13.04.21 18:20

Jeg går tur hver dag bruker nesten ikke mobilen på kvelden osv. Det jeg sliter med er at jeg er unormalt av søvn og er livredd for  å gå uten søvn flere dager. 
edit: ja jeg sitter mye mer hjemme nå pga pappaperm.

(Innlegget ble redigert 13.04.21 18:22)

HYYYL

HYYYL
13.04.21 18:23
Blaugrana_007: Jeg går tur hver dag

Gå en fjelltur på 2-4 timer, spis en god middag og ta en dusj før du legger deg i rent sengetøy.

Hansaguden

Hansaguden
13.04.21 18:30

En tur i skogen på 1-2 timer hver dag funker garantert. Ta ut øreproppene og lytt til fuglelivet og bekken som sildrer. Fruen og jeg gjør dette nesten hver dag, og vi sovner som regel før 2230 hver kveld, og står opp ca.0630. Da er kaffe, aviser og P1 på radio.

Dette kan selvsagt vøre problematisk dersom du er på jobb, så alternativet er en rask tur i nærområdet før og etter jobb, uten musikk på øret. For da hører du ikke el-sparkesykkelen som kommer susende.

Blaugrana_007

Blaugrana_007
13.04.21 18:44

Ok takk for gode innspill.

et siste spørsmål : stemmer det at hvis man går flere døgn uten søvn da risikerer man å dø?

HYYYL

HYYYL
13.04.21 18:50
Blaugrana_007: stemmer det at hvis man går flere døgn uten søvn da risikerer man å dø?

Her kan du lese om dette.

Blaugrana_007

Blaugrana_007
13.04.21 18:59

Så mennesker kan leve 6 måneder uten søvn? Den kjøper jeg ikke 

KapteinMark

KapteinMark
13.04.21 19:13
Blaugrana_007: Hvordan kan jeg komme meg ut av dette marerittet ? Er det noen som har tips ?

Ser du har fått mange gode råd, og å oppsøke lege er nok det beste.

Kjenner flere som sliter med søvn, og en gjenganger er som du også nevner at man havner i ett usunt mønster.

Allikevel er det noen råd som muligens kan hjelpe:

-Stå opp til faste tider. Leggetid til faste tider. (7 dager i uka) Å snu på døgnet i eksempelvis i helger anbefales definitivt ikke.

-Faste rutiner på ting, aktivitet på morgen + dag, rolig på kvelden

-Ikke kaffe etter kl. 15.00

-Alkohol i kroppen gir også dårlig søvn, selv om mange sovner lettere.

-Ikke gå på besøk eller ha besøk sent om kvelden. Ikke kinobesøk eller lign. sent på kvelden.

Høres ut som husreglene på et eldrehjem, men for mange så er det viktig å få tid til å roe seg på kvelden.

Lykke til!

(Innlegget ble redigert 13.04.21 19:25)

Farmer

Farmer
13.04.21 19:25

Blaugrana: De rådene som går på og oppsøke fastlegen er vel det som gjelder alle. Utenom dette blir det vel bare subjektive råd.

Jeg har periodevis slitt med nattesøvn hele mitt liv. Jobb med dårlig døgnrytme har periodevis gjort søvnproblemene mye verre.

Men for meg handler det om og tømme hodet når man skal sove. 

Uansett hvor galt ting er, omså jeg står i en stor krise, så må jeg si til meg selv når hode treffer hodeputa, alt blir verre uten søvn. 

Så jeg tillater meg og være såpass "uansvarlig" at jeg gir fan i alt, akkurat når jeg skal sove. Det funker for meg. 

(Innlegget ble redigert 13.04.21 19:26)

Blaugrana_007

Blaugrana_007
13.04.21 19:35

Farmer : Det hjelper meg stort å få tips fra en som har slitt selv med søvn. Forresten har du noen gang opplevd å ikke sovne idet hele tatt en natt ? I såfall hva gjorde du natta etter for å sove ?

Farmer

Farmer
13.04.21 21:02

Blaugrana: Ja, har opplevd flere ganger og ikke få sove neste natt.

Jeg kan sovne da en liten stund før klokka ringer. Dette er nesten værre en og ikke sove. 

Det er tungt, spesielt om du skal på jobb eller andre forpliktelser. Voldsomt tungt. 

Symptomer på angst er veldig vanlig når man går på andre og tredje døgnet med minimalt med søvn. 

Legen kan hjelpe deg med medisin en kort periode. Jeg har blitt tilbudt dette noen ganger, men har takket nei. 

Man må uansett over tid finne ut av dette. Men det er ingen lett fiks, uansett hva folk med godt sovehjerte måtte mene. 

(Innlegget ble redigert 13.04.21 21:03)

Farmer

Farmer
13.04.21 21:06

Blaugrana: Jeg har selv slitt med og finne på hva som hjelper der og da. Har brukt alle råd i boka.

Men for min del handler det om stress, bekymringer, og tanker. Jeg tror at mine teknikker kun vil hjelpe deg om det er samme årsakssammenheng til søvnproblemer dine. 

(Innlegget ble redigert 13.04.21 21:08)

legalize_it

legalize_it
13.04.21 21:27

Melatonin fungerte på noen midlertidige plager hos meg. Men usikker på om det var reelt eller placebo. Kan kjøpes reseptfritt nå.

aegi2

aegi2
13.04.21 23:26
Blaugrana_007: Er det noen som har tips ?

ikke mobil på soverommet , ryddig , rett temperatur og lære seg til å ikke tenke på alt mellom himmel og jord av problemmer , fin deg en fin tanke.

var en som sa at det du ligger og grubler på er som oftes løst med en liten telefonsamtale.

(Innlegget ble redigert 13.04.21 23:27)

engafever

engafever
14.04.21 09:49
Blaugrana_007: Er det noen som har tips ?

Du gir vel egentlig svaret selv når du skriver at du har mye stress og angst. Da er det det du må gjøre noe med. Snakke med en profesjonell eller noen av dine nærmeste. Piller eller medisin som man kaller det, ville jeg holdt meg unna.

Torotto

Torotto
14.04.21 15:09
Blaugrana_007: eg har slitt med søvnvansker i flere måneder. Grunnen til mine søvnvansker er nok stress og angst etter en svært stressende periode i mitt liv. Problemet for min del er at jeg går rundt og tenker kun på søvn , jeg teller antall timer osv. jeg har lest mye skrekkhistorier på nettet om folk som har ikke sovet på flere døgn og da blir jeg livredd.

Da bør du vel gjøre noe med de tingen som gir deg angst og stress? 

Slutt å bruke Internett som helsekonsulent.

Problemet koker ofte ned til at folk prøver kontrollere ting, man egentlig ikke kan.  Livet er faktisk helt uforutsigbart og det er vel greit å innfinne seg med det!

Så er gode vaner, som mosjon og faste leggetider, hvor man ikke tar med seg TV og nettbrett. 

(Innlegget ble redigert 14.04.21 15:09)

GiPazzini_85

GiPazzini_85
14.04.21 15:41
KapteinMark: -Ikke kaffe etter kl. 15.00 -Alkohol i kroppen gir også dårlig søvn, selv om mange sovner lettere.

Det kan jo heller gi abstinenser og hodepine å ikke drikke kaffe senere på dagen. Jeg heller i meg kaffe gjennom hele dagen og kan ikke si at det påvirker min søvn i det hele tatt. Har et inntrykk av at det er andre underliggende ting snarere enn kaffebruk som gjelder her ("angst" for kaffebruk og andre småting som en innbiller seg kan skiple hele døgnet).

Alkohol derimot, er det liten tvil om har en negativ effekt på all form for søvn. En kan jo sovne lettere, men en sover nok ikke bedre.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
14.04.21 15:42
Blaugrana_007: Jeg har slitt med søvnvansker i flere måneder. Grunnen til mine søvnvansker er nok stress og angst etter en svært stressende periode i mitt liv.

Men hva er det som har vært så stressende? Du skriver at du er i pappaperm. Er dette stressende?

Sliter aldri med søvnen og tyller i meg kaffe før jeg legger meg og sovner også med eller uten ting på radio eller ørepropper ved sengen.

Men det er jo en del ting en bør tenke over:

- Aldri ta med problemer til sengen.

- Om det er så mye problemer/ stress, så må jo søvn være verdens beste flukt og som jo også faktisk hjelper?

- Ha gode rutiner i løpet av dagen med måltider, fysisk aktivitet (ikke for lite og ikke for mye), samt at du er "bevisst" på fasene av et døgn.

- Ikke stress eller gruble rundt søvn. Fyll hodet med noe annet.

bønna1

bønna1
14.04.21 15:57

Vil bare skyte inn at søvnplager veldig ofte (tilnærmet nesten alltid, egentlig) er et symptom på underliggende tilstand. Da hjelper det fint lite å behandle symptomet alene (eks. ved sovemedisin, som fort blir uegnet), man må avdekke og behandle underliggende tilstand, eks. psykisk helse (angst, depresjon, bekymringstanker etc.). Det er veldig sjelden søvnplager skyldes organiske tilstander/fysiske forhold ved kroppen vår, eks. restless legs, søvnapnoe, narkolepsi. 

GiPazzini_85

GiPazzini_85
14.04.21 16:01
bønna1: Vil bare skyte inn at søvnplager veldig ofte (tilnærmet nesten alltid, egentlig) er et symptom på underliggende tilstand. Da hjelper det fint lite å behandle symptomet alene (eks. ved sovemedisin, som fort blir uegnet), man må avdekke og behandle underliggende tilstand, eks. psykisk helse (angst, depresjon, bekymringstanker etc.). Det er veldig sjelden søvnplager skyldes organiske tilstander/fysiske forhold ved kroppen vår, eks. restless legs, søvnapnoe, narkolepsi.

Tror nok mange har blitt oppmerksomme på at de mangler en "indre ro" under denne koronavirus-perioden, evt at de kanskje fokuerer altfor mye på seg selv og sitt. For mange fyller opp livet sitt med aktivitet fordi de blir stressede av mangel på ro/ seg selv. Sånne mennesker er skrekkelig enerverende for oss som like gjerne kan gå på jobb som å sitte og "se i veggen" hele dagen og likevel ha det bra.

Ale-Jet

Ale-Jet
14.04.21 16:05

Imovane hjelper. Men ikke bli avhengig av det.

Rexwiller

Rexwiller
14.04.21 16:08

Får ikke sove i perioder med hjemmekontor. Gikk veldig bra i starten, men tror hjernen over tid er avhengig av litt variasjon i inntrykkene den fores med.

bønna1

bønna1
14.04.21 16:09
Ale-Jet: Imovane hjelper.

Nei.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg