Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Søppelteknologi i NASA

NYTT TEMA
BjartmarsHage

BjartmarsHage
20.04.21 10:12

https://www.nrk.no/urix/nasa-helikopter-har-flydd-pa-mars-1.15462062

"Flyturen skjedde egentlig klokken 9.30 norsk tid, men det tar tre timer å få resultatene tilbake til Nasa."

Er det mulig? Seriøst? For å sette dette i perspektiv: Jeg videochatter med folk i Brasil i høyeste videokvalitet og ikke f... om vi opplever 3 timers forsinkelse! Skulle tatt seg bra ut da, hehehe! Tenk hvis en sa noe også tok det 3 timer til den andre hørte det!

Hva tenker folk om at NASA bruker så RÆVA teknologi at det tar tre timer å motta et signal? Er dette Trumpemann sin feil, som ikke har gitt nok penger til romfart? Kan Kina gjøre dette bedre?

fargerik

fargerik
20.04.21 10:37

Husker du første mobiltelefon på markedet?

KansjeD

KansjeD
20.04.21 10:44
BjartmarsHage: Er det mulig? Seriøst? For å sette dette i perspektiv: Jeg videochatter med folk i Brasil i høyeste videokvalitet og ikke f... om vi opplever 3 timers forsinkelse! Skulle tatt seg bra ut da, hehehe! Tenk hvis en sa noe også tok det 3 timer til den andre hørte det!

Avstanden fra Oslo til Brasil er ca 8500 km.

Avstanden fra USA til Mars er ca 54,6 MILLIONER km i beste fall. I verste fall er avstanden 401 MILLIONER km.

Det tar minst 11 minutter å sende et signal til Mars fra jorden. Det tar nye 11 minutter å få svar tilbake. Jeg går ut fra at de ikke hele tiden operere med "bredbåndsforbindelse", siden avstanden er EN SMULE lengre enn til Brasil, og de har ikke lagt ned fiberkabel hele veien dit. Dermed tar det naturlig nok noe tid å overføre alle tekniske data som er samlet etter en slik flytur, i tillegg til video og bilder.

(Innlegget ble redigert 20.04.21 10:45)

fargerik

fargerik
20.04.21 10:47

Kineserne legger nok snart en fiberkabel:-)

Torotto

Torotto
20.04.21 10:55
BjartmarsHage: NASA
Solvgutt1

Solvgutt1
20.04.21 10:57

Jeg ville sjekket kartet hvis jeg var deg. Det er lengre til Mars enn til Brasil.

Pernillel

Pernillel
20.04.21 11:12

Kanskje fordi NASA baserer all utenomjordisk kommunikasjon på RFC-1149?

gugler

gugler
20.04.21 11:16

Alle NASA baserte sonder er skutt opp og drevet frem av russisk rakettteknologi ; noe å tenke på. Uten denne teknologien hadde det ikke vært noen av disse sondene som hadde nådd frem til mars.

Nå trekker Russland seg fra ISS i 2025 , som egentlig er mir2, og satser ny stasjon. Begynner å komme vedlikeholds oppgaver som Russland mener ikke er verdt å kaste bort tiden på lenger.

Mir1 holdt i 10 år , Mir2(iss) , holdet/holder i 23 år ; Hvilket potensiale har det Mir 3 prosjektet ?

Hvordan vil den planlagte Kineiske klare seg ?

USA romfartsnivå ligger på space x stadiet og Russland ligger forran.

Jeg tviler fremdeles på månelandingene og mener det er mer sannsynlig at de er fake enn at de ikke er det.  USA elsker å bli sett opp til og månelandingen var en kjempe kommersiell seier så hvorfor ikke fortsette å utvikle potensialet med mennesker og for en enda større anseelse . Noe skurrer med disse månelandingene.

KansjeD

KansjeD
20.04.21 11:19
gugler: Jeg tviler fremdeles på månelandingene og mener det er mer sannsynlig at de er fake enn at de ikke er det.

Akkurat. Du er altså der, du... :D :D :D

(Innlegget ble redigert 20.04.21 11:20)

gugler

gugler
20.04.21 12:41
KansjeD: Du er altså der, du.

Du bør spesifisere hvor dersom du ønsker kommentaren din skal gi en mening.

Det veldig sannsynlig at det er mye playstation i nasa.

Du kan godt være uenig med meg og skriv det men vær vennlig å hold pubmuskel kommentarene der de hører jeg.

Dersom du mener månelandingene er ekte så skriv det , med hold deg vekk fra ordet vet for det gjør du ikke ; like lite som jeg ikke vet at de er fake.

Slike kommentarer tyder på at du ikke er kompetent på teoretisk vitenskap. Noe som regnestykket i ditt i kommentaren til trådstarter bekrefter.

KansjeD

KansjeD
20.04.21 13:36
gugler: Slike kommentarer tyder på at du ikke er kompetent på teoretisk vitenskap.

Sier en som fantaserer slik du gjør. :D

fargerik

fargerik
20.04.21 14:05

VGD burde hatt et eget forum for konspirasjonsteori-skruller.

Torotto

Torotto
20.04.21 15:23
gugler: USA romfartsnivå ligger på space x stadiet og Russland ligger forran.

Nå driver både USA og Kina med private romfarts aktører.   I tillegg så vil nok Kina og Russland gå sammen og invitere andre med i nye prosjekter.   

Men ingen tvil om at USA har et meget potent romfarts miljø. 

ostgote

ostgote
20.04.21 16:34

NASA er suverene innen romfartsteknologi. De andre romfartsnasjonene henger årtier etter i teknologisk utvikling.

fargerik

fargerik
20.04.21 16:41
ostgote: NASA er suverene innen romfartsteknologi. De andre romfartsnasjonene henger årtier etter i teknologisk utvikling.

Jeg syns det er imponerende. Sitte på Jorden og fjernstyre et helikopter på Mars (!) er litt hinsides, egentlig.

Greia er vel først og fremst å lære litt om muligheten for å i det hele tatt fly helikoptre på Mars. Nå har alle sett at det faktisk er mulig.

Kjekt å vite for fremtiden.

Men skal det bli noe fart i sakene bør de nok stappe robotene fulle av AI (kunstig intelligens) slik at de kan tenke selv, eller så må nesten noen mennesker dra dit og fly dem. Jeg antar at jeg personlig er død før det skjer, men da er jeg jo en engel som kan fly hvor jeg vil og sitte på en fjellknaus på Mars og kikke på dem :-)

(Innlegget ble redigert 20.04.21 16:44)

perchri

perchri
20.04.21 20:06
fargerik: Husker du første mobiltelefon på markedet?

ja, OLT  på VHF analog var den 168mhz båndet,og manuell 1968 og noen år framover. Så kom Analog mobiltelefon automatisk UHF 470mhz rundt 1978   ...så kom 900mhz analog automatisk ....alle hadde høy talekvalitet....med ca 5-10%forvrengning,  ....i dag GSM med optil 50-60% forvrengning..svært dårlig tale, men overgår i data transmisjon, alle de andre.

Men alle hadde transmisjon nær lysets hastiget 300 000km i sekundet. Spør noen meg, ville jeg ønske talekvaliteten til de forrige generasjoners analoge mobiltelefoner.

KansjeD

KansjeD
20.04.21 20:14
fargerik: Husker du første mobiltelefon på markedet?

Kom plutselig på at min eldste bror hadde med seg hendig mobiltelefon på hytta en sommer for VELDIG lenge siden. En smart liten sak på KUN 10-15 kg, og som kunne bæres som en skulderveske. :)

(Innlegget ble redigert 20.04.21 20:14)

Corvus

Corvus
20.04.21 21:52
BjartmarsHage: Hva tenker folk om at NASA bruker så RÆVA teknologi at det tar tre timer å motta et signal?

Jeg tenker at Mars er ENDA lenger vekke enn Brasil. Om mulig.

bjoro33

bjoro33
20.04.21 21:58
KansjeD: Kom plutselig på at min eldste bror hadde med seg hendig mobiltelefon på hytta en sommer for VELDIG lenge siden. En smart liten sak på KUN 10-15 kg, og som kunne bæres som en skulderveske. :)

Jeg hadde en Ericson som jeg mener jeg måtte betale ca 35 000 for.

Mellom drammen og Kristiansand var det to tre rasteplasser med dekning langs E-18

Å ta med på hytta var nok mest for å imponere. De virket jo best som ballast bak i bilen om vinteren.

Men helikopterturen imponerer lell

bjoro33

bjoro33
20.04.21 22:01
Corvus: Jeg tenker at Mars er ENDA lenger vekke enn Brasil. Om mulig.

......?

Tidsforskjellen er mye større til Brasil, det er jo udiskuterbart

Torotto

Torotto
20.04.21 23:12
fargerik: Jeg syns det er imponerende. Sitte på Jorden og fjernstyre et helikopter på Mars (!) er litt hinsides, egentlig.

Nå er vel selve farkosten fylt med utstyr for å holde den i posisjon ( riktig vertikalt og horisontalt.  Tiden de tar å sende melding + 3 minutter og regner med at området da er delt opp i sektorer (punkter og at styringen da ligger programmert i forhold til området som skal dekkes.  Selvfølgelig kan man da ikke se endringen før signal kommer tilbake.   Men det er det sannsynligvis laget algorithm for. 

Skal vel bevege seg fra 3 til 5 meter  og bevege seg 50 meter. 

fargerik

fargerik
21.04.21 09:10
Torotto: Nå er vel selve farkosten fylt med utstyr for å holde den i posisjon ( riktig vertikalt og horisontalt. Tiden de tar å sende melding + 3 minutter og regner med at området da er delt opp i sektorer (punkter og at styringen da ligger programmert i forhold til området som skal dekkes. Selvfølgelig kan man da ikke se endringen før signal kommer tilbake. Men det er det sannsynligvis laget algorithm for. Skal vel bevege seg fra 3 til 5 meter og bevege seg 50 meter.

Det å holde farkosten i vater og lodd er vel relativt enkelt. Det klarer den sikkert selv. Men dersom jeg har forstått riktig, må hver flygning planlegges på Jorden, programmeres, sendes til Mars og legges inn i farkosten. I fremtiden er jeg sikker på at de stapper noe kunstig intelligens inn i slike dingser slik at de kan legge sine egne planer og klare seg uten hjelp fra Jorden.

Funfact (som sikkert alle vet) :

En smart-telefon i dag har mer datakraft enn romfartøyet som landet mennesker først på Månen i sin tid.

Dette lille helikopteret har vel så vidt jeg vet kun èn oppgave...å teste om det går an å fly i den tynne atmosfæren.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 09:17)

OddFellow

OddFellow
21.04.21 09:27
gugler: Jeg tviler fremdeles på månelandingene og mener det er mer sannsynlig at de er fake enn at de ikke er det.

Men at huleboere flyr fra Venus og hit stadig vekk er heeelt innafor, for det har jo stått på Nyhetsspeilet ;-D

Tviler forøvrig på at åpningsinnelegget er seriøst ment. At rasiosignaler ikke kan gå fortere enn lyshastigheten er såpass allment kjent at dette MÅ være kødd.

fargerik

fargerik
21.04.21 09:31
OddFellow: Men at huleboere flyr fra Venus og hit stadig vekk er heeelt innafor, for det har jo stått på Nyhetsspeilet ;-D

Takk for dagens første lille latter. I disse tider trengs litt humor for å muntre seg opp litt :-)))

Jeg savner i grunnen XtraGal, der kom mye bra. Han har antagelig reist til Pleiadene. Og et radiosignal derfra tar vel fryktelig lang tid. (450 lysår)

(Innlegget ble redigert 21.04.21 09:34)

KansjeD

KansjeD
21.04.21 10:06
OddFellow: Men at huleboere flyr fra Venus og hit stadig vekk er heeelt innafor, for det har jo stått på Nyhetsspeilet ;-D

:D :D :D

jonas

jonas
21.04.21 10:10
fargerik: Dette lille helikopteret har vel så vidt jeg vet kun èn oppgave...å teste om det går an å fly i den tynne atmosfæren.
fargerik

fargerik
21.04.21 10:16
jonas: Fikk meg til å tenke på Jerry Seinfelds vits om bilkjøring på Månen.

Bil er noe helt annet, ja. Det var for å sjekke damer :-) Moon Golddiggers!

(Innlegget ble redigert 21.04.21 10:17)

jonas

jonas
21.04.21 11:02
fargerik: Bil er noe helt annet, ja.

Jo, men lell. Her har de først flydd en rakett hele veien til Mars. Trenger man virkelig en drone for å fly bittelitt lengre?

fargerik

fargerik
21.04.21 11:09
jonas: Jo, men lell. Her har de først flydd en rakett hele veien til Mars. Trenger man virkelig en drone for å fly bittelitt lengre?

De ville finne ut om det er mulig, antar jeg. Så vidt jeg vet har ikke dette lille helikoteret noen andre funksjoner enn å teste hvordan det er å fly et helikopter på Mars.

De gidder nok ikke å prøve dette f. eks. på Månen, for der er det ikke atmosfære. For å fly noe der må de ha rakettmotorer og drivstoff.

Men jaggu ser det ut til at det lar seg gjøre selv i den tynne atmosfæren på Mars. Solen er nok til å lade opp batteriet.

Jeg syns det er spennende, jeg.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 11:13)

JCDenton

JCDenton
21.04.21 11:35
fargerik: En smart-telefon i dag har mer datakraft enn romfartøyet som landet mennesker først på Månen i sin tid.

Mye mer faktisk. En Iphone hadde vært nok til å styre 10 stykk Saturn V samtidig.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 11:35)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg