Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stakkars Student?

NYTT TEMA
Champis

Champis
03.05.21 12:10
granateple: Og da sier vi takk til deg! Du kan jo begynne med deg selv eller familien din, det ser jo ikke ut som at vi som samfunn taper noe på at de genene går ut av sirkulasjon

Ok? Så du mener at man ikke gjør avveininger i samfunnet hele tiden på kost/nytte? Hvis vi hadde satt ned fartsgrensene til maks 50 km/t, så ville jo det spart en del liv. Hvorfor gjør vi ikke det, tror du?

Det er jo bevist at de tiltakene vi må kjører, fører til null influensa. Så med disse tiltakene ville vi reddet 1000 liv hvert år. Synes du ikke vi burde begynne å gjøre det?

Champis

Champis
03.05.21 12:14
Bagley-Towns: Jeg spør, fordi jeg ut fra tidligere diskusjoner ikke har oppfattet deg som en som er for ''den sterkestes rett''. Tanken bak nedstengningene er jo at vi verner om de som er mest sårbare og svake, og som ikke tåler viruset like godt som flertallet. På samme måte som vi har ordninger for de ''svake'' på andre områder, så har vi nå det samme på dette området. Det overrasker meg en smule at du er på den andre siden i den debatten, derfor jeg spør

Spørsmålet vil jo alltid være I HVOR STOR GRAD man skal beskytte de svake. Jeg tror de aller færreste hadde problemer med å stenge ned i fjor vår siden ting var uoversiktlig og man ikke visste nok om viruset potensial. Men hvor lenge skal man holde på sånn, og ikke minst i hvor stor grad skal man ta i med tiltak? Hvor går grensen? Er det akseptabelt å holde på sånn for å redde 5000 liv? Eller 3000? Eller hva med 1000? Hvis det siste er tilfellet, så bør vi jo gjøre akkurat det samme i influensasesongene. 

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
03.05.21 12:20
Champis: Er det akseptabelt å holde på sånn for å redde 5000 liv? Eller 3000? Eller hva med 1000?

Spørsmålet er jo om man ønsker å finne ut av hvor mange som dør uten tiltak. 

Jeg tror den beste måten å se hvordan ting hadde vært med mildere tiltak er å se på land vi kan sammenligne oss med. Sverige har hatt tiltak, men ikke like omfattende som Norge. De har 14.000 døde. Det tilsvarer vel ca 7000 døde om Norge hadde hatt samme utvikling. 

KongOlav2

KongOlav2
03.05.21 12:30
Bagley-Towns: Kan jeg spørre om hva som er bakgrunnet for ditt standpunkt i denne diskusjonen? Hva er det som gjør at dette er en kampsak for deg? Rammer nedstengningene deg spesielt hardt? Jeg spør, fordi jeg ut fra tidligere diskusjoner ikke har oppfattet deg som en som er for ''den sterkestes rett''. Tanken bak nedstengningene er jo at vi verner om de som er mest sårbare og svake, og som ikke tåler viruset like godt som flertallet. På samme måte som vi har ordninger for de ''svake'' på andre områder, så har vi nå det samme på dette området. Det overrasker meg en smule at du er på den andre siden i den debatten, derfor jeg spør...

Det kan vel ha med livssituasjon å gjøre. Jeg er midt i 30-åra, frisk, singel og bor i Trondheim hvor jeg ikke har noe nær familie og bare noen få nære venner (resten bor spredd rundt om i landet). I tillegg er jeg særs reiseglad. Jeg bruker å ha 3-4 utenlandsturer i løpet av året.

Det sosiale livet stengte totalt i mars i fjor. Alle sosiale arrangementer gjennom jobb forsvant og det meste av alt annet av arrangementer/events som konserter, idrett, debatter og samfunnsarrangementer, etc, etc.

For min del spille det ikke så stor rolle om det er 5, 10 eller ubegrenset antall gjester hjemme, men at alt annet stopper opp, inkludert muligheten til å reise. Det er lenge nok å gi avkall på dette i noen måneder eller ett år, men lenger enn det anser jeg som totalt uaktuelt.

Jeg er ikke så altruistisk at jeg setter nesten alle mine interesser og mitt sosiale liv på vent i uoverskuelig lang tid fordi vil ta hensyn til alle andre. Per dags dato er det nok. Jeg vil ha åpning i løpet av de nærmeste par månedene, tilnærmet normalt innenlands i løpet av sommeren og muligheten til å reise i løpet av tidlig høst.

Bagley-Towns

Bagley-Towns
03.05.21 12:36
KongOlav2: Det kan vel ha med livssituasjon å gjøre. Jeg er midt i 30-åra, frisk, singel og bor i Trondheim hvor jeg ikke har noe nær familie og bare noen få nære venner (resten bor spredd rundt om i landet). I tillegg er jeg særs reiseglad. Jeg bruker å ha 3-4 utenlandsturer i løpet av året. Det sosiale livet stengte totalt i mars i fjor. Alle sosiale arrangementer gjennom jobb forsvant og det meste av alt annet av arrangementer/events som konserter, idrett, debatter og samfunnsarrangementer, etc, etc. For min del spille det ikke så stor rolle om det er 5, 10 eller ubegrenset antall gjester hjemme, men at alt annet stopper opp, inkludert muligheten til å reise. Det er lenge nok å gi avkall på dette i noen måneder eller ett år, men lenger enn det anser jeg som totalt uaktuelt. Jeg er ikke så altruistisk at jeg setter nesten alle mine interesser og mitt sosiale liv på vent i uoverskuelig lang tid fordi vil ta hensyn til alle andre. Per dags dato er det nok. Jeg vil ha åpning i løpet av de nærmeste par månedene, tilnærmet normalt innenlands i løpet av sommeren og muligheten til å reise i løpet av tidlig høst.

Takk for svar!

Det er vel ikke lengre snakk om måneder, men uker, til at alle i risikogruppene er vaksinert, vil tro det åpnes ganske mye mer opp etter det (og det er vel også allerede skissert i regjeringens plan for gradvis åpning). Så er jo utfordringen om vi får flere mutanter hvor vaksinene ikke virker. Men i utgangspunktet så er vi jo på oppløpssiden nå, så det er snakk om å holde ut noen uker til :)

Champis

Champis
03.05.21 12:47
PapaSmurf *MOD*: Spørsmålet er jo om man ønsker å finne ut av hvor mange som dør uten tiltak. Jeg tror den beste måten å se hvordan ting hadde vært med mildere tiltak er å se på land vi kan sammenligne oss med. Sverige har hatt tiltak, men ikke like omfattende som Norge. De har 14.000 døde. Det tilsvarer vel ca 7000 døde om Norge hadde hatt samme utvikling.

Uten tiltak? Hvem har snakket om det? Som sagt, det finnes mange nyanser her, og det er det diskusjonen bør handle om.

Jepp, så er det på litt over 1 år, så vi kan si 6000 i Norge i så fall. Så er det nok flere grunner til at Sverige har flere døde enn bare tilakene, så vi ville nok hadde færre enn 6000 på et år med nøyaktig de samme tiltakene som dem.

6000 kan høres mye ut isolert sett, men sett opp mot at folk kan leve ganske normalt, så er forskjellen på 40 000 og 45 000 døde i Norge ett år ganske liten. Vi må også huske på at mange av de som eventuelt ville dødd, er folk som vil dø i løpet av de neste par årene. Så staitstikken ville blitt litt styggere i 2020/21, men litte penere enn den nå vil bli i 21/22.

Morsomt at du tar opp Sverige forresten. Der har befolkningen vært veldig fornøyd med koronahåndteringen, helt fram til de begynte med ekstremt mye strengere tiltak i høst, og spesielt fra nyttår av. Noe som for øvrig ikke har tatt ned antall døde sammenlignet med Norge.

Hvorfor skal vi ta i så hardt og leve så unormalt for å oppnå underdødelighet i en pandemi? Det er nesten komisk.

joplina

joplina
03.05.21 15:45
Champis: Spørsmålet vil jo alltid være I HVOR STOR GRAD man skal beskytte de svake. Jeg tror de aller færreste hadde problemer med å stenge ned i fjor vår siden ting var uoversiktlig og man ikke visste nok om viruset potensial. Men hvor lenge skal man holde på sånn, og ikke minst i hvor stor grad skal man ta i med tiltak? Hvor går grensen? Er det akseptabelt å holde på sånn for å redde 5000 liv? Eller 3000? Eller hva med 1000? Hvis det siste er tilfellet, så bør vi jo gjøre akkurat det samme i influensasesongene.

I fjor vår var det snakk om corona-viruset  alene - ingen aggressivere mutasjoner var kjent .

Per i dag er det snakk om så mange nye - mer aggressive -mutasjoner at ingen kan forsikre befolkninger om at de virkelig er beskyttet mot viruset selv når de er fullvaksinerte. Arbeidet med å skape nye effektive vaksiner pågår fortsatt med uforminsket styrke.

- Og i en slik virkelighet er det eneste som beskytter mot store utbrudd i befolkninger at det innføres tiltak. Og man fortsetter selvsagt med det så lenge det er nødvendig FORDI det finnes ikke et helsevesen, akuttsenger på intensivavdelinger og isolatplasser eller helsepersonell som kan betjene større pasientmengder på uke- og månedsvis som man må påregne hvis man ikke har begrensende tiltak nok eller pålagt karantenetid for nærkontakter.

Noen må ta seg av alle syke som ikke kan ta vare på seg selve og de må gjøre det på en måte som ikke sprer smitte videre. Det er et kapasitetsspørsmål, et spørsmål om personell nok, medisiner nok og ikke minst utstyr nok som f.eks respirator.

Det er selvsagt uaktuelt "å lette på/fjerne tiltak" som da utfordrer helsevesenet vårt. Det er realitetene vi lever med. Studenter intet unntak!

- Hva skal studentene med frihet til å være sosiale, feste og samles hvis det medfører en smitte-eksplosjon i samfunnet...?

Vil de føle seg lykkeligere når de ligger på gulvet på hyblene sine og ikke får puste og det ikke er kapasitet for helsevesenet å ta seg av de..fordi smittebølgen de aktivt har bidratt til allerede har medført at sykehusene er overfylte av folk som  er døden nær...?

- De fikk tross alt leve ut ungdomstiden sin litt og slippe føle på utenforskapet, angsten, isolasjon og depresjon grunnet strenge tiltak  som var så belastende å gjøre når de var friske....så når de blir syke og ikke får hjelp og flere i deres familier har strøket med så "lever de godt med det"...

Faen heller....alle må bidra og gjøre sitt for at helsevesenet ikke skal bryte sammen grunnet smitteeksplosjon - studenter intet unntak.

Vi bør alle være takknemlig for at Norge kun har hatt 757 dødsfall grunnet covid-19...det er takket vare alle tiltak og restriksjoner.

Sverige som satset på "flokkimmunitet" fremfor tiltak - i startfasen i fjor -  kan i dag vise til 14048 dødsfall som følge av covid-19 - noe som ikke er dobbelt så mange men nær 19 ganger så mange døde i dag!  Og det er mye selv når man regner med forskjellen i befolkningstall. Så det er ikke tvil om at tiltak, restriksjoner og karantene fungerer.

joplina

joplina
03.05.21 15:46
Champis: Hvorfor skal vi ta i så hardt og leve så unormalt for å oppnå underdødelighet i en pandemi? Det er nesten komisk.

Du får gjenta det når du ligger feberhet i hjemmet ditt og ikke får puste......

Champis

Champis
03.05.21 22:43
joplina: I fjor vår var det snakk om corona-viruset alene - ingen aggressivere mutasjoner var kjent . Per i dag er det snakk om så mange nye - mer aggressive -mutasjoner at ingen kan forsikre befolkninger om at de virkelig er beskyttet mot viruset selv når de er fullvaksinerte. Arbeidet med å skape nye effektive vaksiner pågår fortsatt med uforminsket styrke. - Og i en slik virkelighet er det eneste som beskytter mot store utbrudd i befolkninger at det innføres tiltak. Og man fortsetter selvsagt med det så lenge det er nødvendig FORDI det finnes ikke et helsevesen, akuttsenger på intensivavdelinger og isolatplasser eller helsepersonell som kan betjene større pasientmengder på uke- og månedsvis som man må påregne hvis man ikke har begrensende tiltak nok eller pålagt karantenetid for nærkontakter. Noen må ta seg av alle syke som ikke kan ta vare på seg selve og de må gjøre det på en måte som ikke sprer smitte videre. Det er et kapasitetsspørsmål, et spørsmål om personell nok, medisiner nok og ikke minst utstyr nok som f.eks respirator. Det er selvsagt uaktuelt "å lette på/fjerne tiltak" som da utfordrer helsevesenet vårt. Det er realitetene vi lever med. Studenter intet unntak! - Hva skal studentene med frihet til å være sosiale, feste og samles hvis det medfører en smitte-eksplosjon i samfunnet...? Vil de føle seg lykkeligere når de ligger på gulvet på hyblene sine og ikke får puste og det ikke er kapasitet for helsevesenet å ta seg av de..fordi smittebølgen de aktivt har bidratt til allerede har medført at sykehusene er overfylte av folk som er døden nær...? - De fikk tross alt leve ut ungdomstiden sin litt og slippe føle på utenforskapet, angsten, isolasjon og depresjon grunnet strenge tiltak som var så belastende å gjøre når de var friske....så når de blir syke og ikke får hjelp og flere i deres familier har strøket med så "lever de godt med det"... Faen heller....alle må bidra og gjøre sitt for at helsevesenet ikke skal bryte sammen grunnet smitteeksplosjon - studenter intet unntak. Vi bør alle være takknemlig for at Norge kun har hatt 757 dødsfall grunnet covid-19...det er takket vare alle tiltak og restriksjoner. Sverige som satset på "flokkimmunitet" fremfor tiltak - i startfasen i fjor - kan i dag vise til 14048 dødsfall som følge av covid-19 - noe som ikke er dobbelt så mange men nær 19 ganger så mange døde i dag! Og det er mye selv når man regner med forskjellen i befolkningstall. Så det er ikke tvil om at tiltak, restriksjoner og karantene fungerer.

Det at vi har vaksiner nå, gjør opp for den økte risikoen med mutanter - og mye mer enn det.

Vi kan ikke ta utgangspunkt i at det kanskje i framtiden kan komme mutasjoner som ikke vaksinene vil fungere på. Så ekstrem føre var-tankegang kan vi ikke ha, og det har vi aldri hatt når det gjelder noe som helst i samfunnet. Dessuten skal det mye til for at vaksinene ikke skal kunne fungere i det hele tatt på nye mutasjoner. Og hvis det mot formodning ikke skulle gjøre det, så kreves det sannsynligvis bare justeringer på vaksinene - akkurat som man gjør mot influensa hvert år. Disse tingene er uansett ikke noe vi kan legge opp tiltaksnivået i samfunnet etter.

Du legger altså opp til et premiss om at hvis studentene er sosiale og fester, så ender det med at de ligger dødssyke og hiver eter pusten på hyblene sine.... Fullstendig useriøst!

Hehe, det høres ut som du forventer at helsevesenet skal kollapse fordi vi hadde hatt en litt lavere grad av tiltak :) Fullstendig hysteri. Vi har vært ekstremt langt unna en sånn situasjon i Norge, og vi har som sagt hatt underdødelighet.

Jeg beundrer edrueligheten svenskene har vist under pandemien. Langt mer å foretrekke enn den panikken både myndigheter og medier har vist i Norge - som med all tydelighet har smittet over på befolkningen.

Champis

Champis
03.05.21 22:44
joplina: Du får gjenta det når du ligger feberhet i hjemmet ditt og ikke får puste......

Si at vi hadde hatt samme dødstall som Sverige nå - dvs. 7 000. Betyr det da automatisk at jeg hadde ligget med pustevansker og feber hjemme nå? Herregud for en måte å diskutere på...

Dr_Who

Dr_Who
03.05.21 22:53

Sverige hadde for to dager siden registrert 14048 koronadødsfall. 

joplina

joplina
04.05.21 09:39
Champis: Det at vi har vaksiner nå, gjør opp for den økte risikoen med mutanter - og mye mer enn det.

Det gjør jo ikke det...herregud hvilken planet befinner du deg på?? Selv fullvaksinerte har blitt syke av mutert virus!

joplina

joplina
04.05.21 09:47
Champis: Si at vi hadde hatt samme dødstall som Sverige nå - dvs. 7 000. Betyr det da automatisk at jeg hadde ligget med pustevansker og feber hjemme nå? Herregud for en måte å diskutere på...

Det var en utmerket kommentar til din komi-pris-kommentar ;

"Champis: Hvorfor skal vi ta i så hardt og leve så unormalt for å oppnå underdødelighet i en pandemi? Det er nesten komisk."

- Vi har restriksjoner og tiltak for å begrense spredning og for å ha et helsevesen som  har kapasitet til å yte behandling til de som trenger det. 

Så du får gjenta  din nesten komiske kommentar om å leve så unormalt for å oppnå underdødelighet, når du blir dårlig og hiver etter pusten. Så får du se hvor "nesten komisk" det er.

Hvis du virkelig ikke skjønner at det er superviktig og avgjørende å ha et helsevesen som kan takle pågangen og yte hjelp til de som trenger det, så har det et problem. Et stort problem.

granateple

granateple
04.05.21 11:11
Champis: Ok? Så du mener at man ikke gjør avveininger i samfunnet hele tiden på kost/nytte? Hvis vi hadde satt ned fartsgrensene til maks 50 km/t, så ville jo det spart en del liv. Hvorfor gjør vi ikke det, tror du?

Vi bruker enorme summer hvert eneste år på å få ned antallet trafikkdrepte, og vi lykkes med det.

"Ingen" dør av å holde fartsgrensen, verken om den er 50 eller 110 kmt.

De som dør på grunn av fart er de som kjører raskere enn fartsgrensen, mye raskere enn hva veien er bygget for å tåle.

De har allerede brutt loven, og velger å utsette seg for unødig fare.

Noe langt mer effektivt vil være GPS fartssperre, alkolås, og forbud mot moped/motorsykkel og ATV.

Da ville antall døde blitt redusert til under 40 hvert år.

KongOlav2

KongOlav2
04.05.21 14:10

Ikke alle er like overbeviste som enkelte av brainiac-ene her inne om studentene er verstinger ang å overholde smitteverntiltak........

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2021/05/04/Bussj%C3%A5f%C3%B8r-Per-Dagfinn-Jeg-gir-tommelen-opp-for-studentene-23901879.ece

Champis

Champis
04.05.21 16:09
Dr_Who: Sverige hadde for to dager siden registrert 14048 koronadødsfall

Ja, og det betyr ca. 7000 i norsk målestokk 

Champis

Champis
04.05.21 16:10
joplina: Det gjør jo ikke det...herregud hvilken planet befinner du deg på?? Selv fullvaksinerte har blitt syke av mutert virus!

Hehe, vi er der, ja  :)

Hvor mange dør av korona nå - selv med det muterte viruset - sammenlignet med i fjor på samme tid? 

Champis

Champis
04.05.21 16:13
joplina: Så du får gjenta  din nesten komiske kommentar om å leve så unormalt for å oppnå underdødelighet, når du blir dårlig og hiver etter pusten. Så får du se hvor "nesten komisk" det er.

Du skriver som om absolutt alle hadde ligget og hevet etter pusten hvis vi hadde hatt noen færre tiltak/tatt litt mindre i. Det blir helt useriøst for meg. Hvis vi hadde hatt 2-3000 døde av korona nå, hvor mange av de 5,3 millionene hadde ligget og nesten ikke fått puste? Under 20% av de smittede får ikke feber engang og langt færre blir skikkelig dårlig. 

Champis

Champis
04.05.21 16:15
joplina: Hvis du virkelig ikke skjønner at det er superviktig og avgjørende å ha et helsevesen som kan takle pågangen og yte hjelp til de som trenger det, så har det et problem. Et stort problem

Selvfølgelig skjønner jeg det. Andre land som har flere døde enn oss har klart seg uten at helsevesenet har knela. I Norge har vi vært ekstremt langt unna. Hvis du tror at vi at sykehusene hadde kollapset fordi breddeidretten hadde gått som normalt, fordi menn hadde fått bli med på fødsler, fordi vi hadde hatt tiltaksnivå 4 i stedet for 5 på Østlandet i større perioder, etc, etc, så tar du fullstendig feil. 

Champis

Champis
04.05.21 16:19
granateple: Vi bruker enorme summer hvert eneste år på å få ned antallet trafikkdrepte, og vi lykkes med det. "Ingen" dør av å holde fartsgrensen, verken om den er 50 eller 110 kmt. De som dør på grunn av fart er de som kjører raskere enn fartsgrensen, mye raskere enn hva veien er bygget for å tåle. De har allerede brutt loven, og velger å utsette seg for unødig fare. Noe langt mer effektivt vil være GPS fartssperre, alkolås, og forbud mot moped/motorsykkel og ATV. Da ville antall døde blitt redusert til under 40 hvert år.

Nettopp, vi kan gjøre mange ting for å redusere dette ytterligere. Man kan også forby å kjøre bil.

Vi kan forby røyk, vi kan forby alkohol, hvor mange liv hadde vi ikke reddet da? Hvis det å redde liv teller alt, så er det ekstremt mange ting vi kan gjøre. Også når det er influensasesong. Men samfunnet aksepterer at det dør en del av disse tingene, fordi man gjør en kost/nytte-vurdering. Den vurderingen er ikke gjort i samme grad under pandemien. Alt dreier seg om korona, og ingenting annet betyr noe. 

Champis

Champis
04.05.21 16:20
KongOlav2: Ikke alle er like overbeviste som enkelte av brainiac-ene her inne om studentene er verstinger ang å overholde smitteverntiltak........ https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2021/05/04/Bussj%C3%A5f%C3%B8r-Per-Dagfinn-Jeg-gir-tommelen-opp-for-studentene-23901879.ece

De unge her i landet har oppført seg langt mer eksemplarisk enn man kan forvente. Svært overraskende faktisk. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg