Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spørsmålet om autoritet

NYTT TEMA
Garindan

Garindan
03.05.21 09:12
Farmer: Det er jo ofte slik, at mere kunnskaper man har om et felt, jo mindre skråsikker er mann. Skråsikkerhet er jo ofte et tegn på uvitenhet.

Ja, er jo et gammelt visdomsord dette. Har ikke dette blitt formulert som en "lov" også? Da mener jeg av typen som "Murphy's law" eller "Sod's law".

Garindan

Garindan
03.05.21 09:26
SlimWhitman: Jeg kan bare prate for meg selv her, men det å tenke selvstendig betyr å være kritisk som et utgangspunkt

Det er noen som forveksler det å være kritisk med å være totalt avvisende, men det har mye å gjøre med hvor polarisert og svart/hvitt ordskiftet har blitt.

Ljot

Ljot
03.05.21 10:50
Garindan: Ja, er jo et gammelt visdomsord dette. Har ikke dette blitt formulert som en "lov" også? Da mener jeg av typen som "Murphy's law" eller "Sod's law".

Du tenker kanskje på Dunning-Kruger effekten? Eller det som Bertrand Russell beskrev ganske slående slik: "One of the painful things about our time is that those who feel certainty are stupid, and those with any imagination and understanding are filled with doubt and indecision."

Gyldigheten til Dunning-Kruger effekten demonstreres dessverre hver eneste dag.

TheBracket

TheBracket
03.05.21 12:22
Garindan: Jo, jeg mener han har rett. Det er fint å høre "vanlige folks" syn på ting også. Er rimelig trøtt på dette ekspertveldet uansett.

Charter-Svein er på ingen måte noen representant for "vanlige folk", hverken når det gjelder pandemibekjempelse eller andre kompliserte temaer. Han gjør derimot en meget god jobb som representant for "vanlige tullinger med generell forakt for folk med høyere utdanning enn Livets Harde Skole".

Det premieskrotinger som Trygve Slagsvold Stutum, Hans Rustad m/ menighet, Pål Steigan og resten av de patologisk ukritiske "tenke sjæl"-sauene foraktelig kaller "eliten", "ekspertene" osv., er i realiteten blant de aller viktigste bidragsyterne til fellesskapet, velstandsnivå og utviklingen.

Det er mennesker med vilje og evne til å tilegne seg ekspertise allmennheten trenger som kommer til å tjene pengene for oss i en høyteknologisk konkurranseøkonomi, ikke antiintellektuelle surpomper med forkjærlighet for konspirasjonsteorier, Document.no, autoritære ledere, frityr og fysisk inaktivitet.

De kan jo prøve å klare seg uten folk med studielån, briller, lånekort på biblioteket og lignende elitistiske merkevarer og se hvordan det går. Jeg hadde elsket å se opprettelsen av Livets Harde Land hvor kirurger, mekanikere, ingeniører og finansministere skjærer, reparerer, bygger og budsjetterer med "vanlig sundt bondevett" og den folkeligste folkelighet.

TheBracket

TheBracket
03.05.21 12:46
Ljot: Gyldigheten til Dunning-Kruger effekten demonstreres dessverre hver eneste dag.

Enkelte gjør sin ignoranse så total og fullstendig at de blir kognitivt hermetiserte og forseglet. Det er ikke så mye som en setning uten capslock, forræderianklager, EL-bil-hat og rettskrivingsfeil som slipper inn.

Resultatet blir intellektuell og etisk "Død Mann på Boks". Og akkurat som med det opprinnelige innholdet, er holdbarhetsdatoen etter flygende biler og ferdigstilling av den nye Østfoldbanen.

steep

steep
03.05.21 15:18
1nsan1ty: Vi gjør et gitt antall sykluser uansett, hos oss er det for alle PCR'ene 45, det betyr ikke at alt som dukker opp innen 45 kalles for en positiv reaksjon, det betyr at helt opp dit, ser vi om det skjer noe".

Vel, jeg påpekte bare at østvik hadde rett i at de kjører 45 sykluser som standard, ikke noe mer.

steep

steep
03.05.21 15:23
kval: Nei, de bruker ikke 45 sykluser for å påvise viruset. Hør på hva legene sier her. Prinsippet er veldig enkelt.

Herregud, jeg har ikke sagt at de bruker 45 for å påvise, jeg forteller deg at de bruker 45 som standard.Slutt å ro.

steep

steep
03.05.21 15:25
TheBracket: EL-bil-hat og rettskrivingsfeil som slipper inn.

HEI HEI.

Romlingane

Romlingane
03.05.21 15:29
Garindan: Man har dermed kuttet hjørner med tanke på testing og kvalitetssikring,

Nemlig. Det er derfor jeg, som er tilhenger av vaksinering, vil vente til vi vet mer. Men nå skal det i rettferdighetens navn også sies at en av grunnene til at det har gått usedvanlig raskt å utvikle vaksiner denne gangen er at det har vært usedvanlig mange som har jobbet med det og de har hatt usedvanlig mye penger til rådighet.

Rainmaker

Rainmaker
03.05.21 15:46
Romlingane: Nemlig. Det er derfor jeg, som er tilhenger av vaksinering, vil vente til vi vet mer. Men nå skal det i rettferdighetens navn også sies at en av grunnene til at det har gått usedvanlig raskt å utvikle vaksiner denne gangen er at det har vært usedvanlig mange som har jobbet med det og de har hatt usedvanlig mye penger til rådighet.

I tillegg til at de har fått prioritet til å hoppe først i køen hos de som godkjenner vaksiner for bruk.

Garindan

Garindan
03.05.21 16:53
Ljot: Du tenker kanskje på Dunning-Kruger effekten?

Stemmer!

Garindan

Garindan
03.05.21 16:55
TheBracket: Charter-Svein er på ingen måte noen representant for "vanlige folk",

Selvsagt er han det, men han er på ingen måte et gjennomsnitt eller median av folket. Har må man holde tunga rett i munnen når det gjelder begreper.

Romlingane

Romlingane
03.05.21 18:28
Ljot: Du tenker kanskje på Dunning-Kruger effekten? Eller det som Bertrand Russell beskrev ganske slående slik: "One of the painful things about our time is that those who feel certainty are stupid, and those with any imagination and understanding are filled with doubt and indecision."

Som en av dem som bidro til å gjøre Dunning-Kruger kjent på vgd :) skylder jeg å komme med et apropos til vår venn Bertrands observasjoner: Imposter syndrome kan sies å være motsatsen til Dunning-Kruger effekten.

Farmer

Farmer
03.05.21 18:48

Gardian: Skråsikkerhet grunnet lite kunnskap kan utvikle Dunning Kruger effekt. På en måte feiloppfatter man noe, på grunn av manglende evne til forståelse.

Om det jeg nå beskriver om Dunning Kruger effekten er feil, så er det på grunn av Dunning Kruger effekt, -)

Men man kan også generelt bare være skråsikker, pga manglende kunnskap. Det være seg en konklusjon på manglende kompleks forståelse. Dette vil ikke være det samme. 

Vet man litt om noe, men ikke mye. Så er det lett og danne seg en mening på bakgrunn av det lille man vet. 

I denne fellen går vi alle, mer eller mindre, noen ganger. 

(Innlegget ble redigert 03.05.21 18:49)

kval

kval
04.05.21 08:02
steep: Herregud, jeg har ikke sagt at de bruker 45 for å påvise, jeg forteller deg at de bruker 45 som standard.Slutt å ro.

Standard? Hva bruker man den "standarden" til? Slik OUS anvender PCR-metoden kjører man maskinen 45 runder uansett. Jeg antar den er programmert slik; den brukes jo på forskjellige virus. 

Herregud, har du ikke skjønt at saken dreier seg om hvorvidt prøvesvarene er korrekte? Med CT-verdi på 45 blir de ikke det, derfor brukes ikke 45 - i motsetning til hva charter-turisten trodde. Han ble korrigert av de som kan dette; han prater nok om noe annet nå.

(Innlegget ble redigert 04.05.21 08:07)

TheBaseline

TheBaseline
04.05.21 16:03

Få? Har vi ikke nå hatt et halvt dusin på bare neon få uker? Virker som det er en drapsbølge i Norge i år. 2021 blir vel rekordår for drap (teller da ikke med 2011). 

steep

steep
05.05.21 14:03
kval: Standard? Hva bruker man den "standarden" til? Slik OUS anvender PCR-metoden kjører man maskinen 45 runder uansett. Jeg antar den er programmert slik; den brukes jo på forskjellige virus.

Så du innrømmer at Svein hadde rett og du feil. Voksent.

kval

kval
05.05.21 20:23
steep: Så du innrømmer at Svein hadde rett og du feil. Voksent.

Hadde han rett i at PCR-metoden ikke er brukbar fordi den gir falske resultater?

steep

steep
06.05.21 13:54
kval: Hadde han rett i at PCR-metoden ikke er brukbar fordi den gir falske resultater?

Om jeg hukser rett var det vel programleder som sa at "du er jo skeptisk til pcr testen"? Ja, jeg har hørt at de kjører 45 sykluser svarte han.

Nødutgang

Nødutgang
06.05.21 19:48
SlimWhitman: Det eneste Lothepus presterte var å gjenta det samme som alle andre i komfortsonen sier: “Lytt på ekspertene”.

Men så har vi Greta Thunberg. Hvodan passer hun inn i dette?

SlimWhitman

SlimWhitman
06.05.21 20:08
Nødutgang: Men så har vi Greta Thunberg. Hvodan passer hun inn i dette?

At vi styres av unger.

perchri

perchri
06.05.21 20:26
SlimWhitman: Lytt på ekspertene” er noe vi hører daglig både fra politikere, media (både etablert og sosiale), kommentarfelt, dagliglivet og her inne. Hvilke følger vil det få for evnen til alle som ikke er eksperter, til å reflektere over aktuelle spørsmål på egen hånd? Finnes det noen potensielle ulemper med å “lytte til ekspertene”,

Feilen er "ekspertene" for ofte er uenige, og ikke minst til slutt har de feil. Så bruke skallen litt sjøl er ikke fordrive. I dag som verdens leksikon ligger på internet, kan man lett ta "høyskoleeksamen og doctorgrad" ved å lese seg opp.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg