Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRKs Line Andersen og rettsak

NYTT TEMA
BjartmarsHage

BjartmarsHage
05.05.21 21:46

Nå kommer det fram opplysninger som kanskje kan tyde på at NRKs sportjournalist Line Andersen ikke har vært helt enkel å ha med å gjøre for hennes kollegaer i NRK sporten, men enn så lenge er dette kun påstander fra ledelsen i NRK.

Jeg får litt vibber til en viss eks-dommer i norsk toppfotball. Kan det virkelig være riktig at denne tilsynelatende søte og uskyldige kvinnen har oppført seg på en slik måte at kollegaer har reagert?

Nå blir det rettsak og da får vi belyst dette grundig.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/2drb5r/line-andersen-slaar-tilbake-mot-nrks-beskrivelser-av-henne-ikke-riktige

Solvgutt1

Solvgutt1
05.05.21 21:48

Det virker ikke som det var noen genistrek å søke masse medieoppmerksomhet rundt saken, i alle fall. Vært ufin mot sjakkgutta og greier. Dårlig stil.

perchri

perchri
06.05.21 08:13
BjartmarsHage: Nå kommer det fram opplysninger som kanskje kan tyde på at NRKs sportjournalist Line Andersen ikke har vært helt enkel å ha med å gjøre for hennes kollegaer i NRK sporten, men enn så lenge er dette kun påstander fra ledelsen i NRK. Jeg får litt vibber til en viss eks-dommer i norsk toppfotball. Kan det virkelig være riktig at denne tilsynelatende søte og uskyldige kvinnen har oppført seg på en slik måte at kollegaer har reagert? Nå blir det rettsak og da får vi belyst dette grundig.

Mye å lage en rettsak av...lite å gjøre for tiden? Hver morgen blir man forundret når man leser gjennom avisenes,Se og hør, coctailer.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
06.05.21 08:25

Jeg elsker en god kjendiskrangel.

jonas

jonas
06.05.21 09:19
perchri: Mye å lage en rettsak av...

Er vel uvanlig at en arbeidskonflikt går så langt, men ikke unikt. Det er vel mer uvanlig at media skriver om det. Men så lenge det er kjendiseri involvert er ingen sak for liten eller uinteressant tydeligvis.

daskedusken

daskedusken
06.05.21 10:18

Ikke nok med at hun er inkompetent, hun er etter sigende også utrivelig. "Drømmemedarbeider".

A_Øivind

A_Øivind
06.05.21 17:57
BjartmarsHage: Nå kommer det fram opplysninger som kanskje kan tyde på at NRKs sportjournalist Line Andersen ikke har vært helt enkel å ha med å gjøre for hennes kollegaer i NRK sporten

Tipper de syntes hun ble litt for livat.

(Innlegget ble redigert 06.05.21 18:00)

DrSchwei

DrSchwei
06.05.21 21:13

Eksisterende tråd på Media:

https://vgd.no/samfunn/media/tema/1866754/tittel/line-andersen-saksoeker-nrk

Ja, det er jo litt pikant dette. Det er i alle fall nokså åpenbart at hun ikke har vært bare enkel, for å si det slik. Primadonna? Vanskelig å si, men noe er det da...

... selv har jeg stort sett bare irritert meg over henne, speiselt denne veldig kunstige latteren for hver eneste liten kommentar som er i nærheten av  være litt ironisk eller underfundig.

Kanskje enda verre at hun på friidrettssendinger de siste 10 årene har hatt trynet sitt p skjermen omtrent halvparten av tiden, mens det som skjer på stadion er det ingen som får se. Men det er vel kanskje ikke bare hennes feil.

(Innlegget ble redigert 06.05.21 21:13)

Solvgutt1

Solvgutt1
06.05.21 21:16

Skal sies at slike konflikter ofte har minst to sider. Noen ganger blir personer oppfattet som vanskelige og ødeleggende for arbeidsmiljøet når de krever mye av seg selv om de rundt seg, uten at de egentlig gjør noe annet galt enn å forvente mye.

Det sa seg jo selv at NRK mente de hadde en grunn til å fjerne henne fra de oppgavene hun hadde, så det er jo ikke så overraskende.

DrSchwei

DrSchwei
07.05.21 08:24

Akkurat som forventa - stort oppslag med selvforsvar i DN i dag. Trekker inn blant annet morens død i hele suppa...

Etter å ha lest mellom linjene, framstår hun i alle fall ikke videre sympatisk, selv om målet med opplsaget nok var å få sympati. Hun vil altså tilbake til "livet" - dvs å være programleder. Å ha en trygg og fast jobb som vanlig journalist i NRK er ikke bra nok. Svært mange ville jo i disse dager se det som en drømmejobb. Ikke fikk hun så mange oppgaver heller. Ser ellers at hun bor i Bjørvika -i tillegg til eksponeringen på nett, er det vel en jobb som er dobbelt så godt betalt å være på kvelder og helger, så forstår jo at det nok er et ikke ubetydelig økonomisk element her, i tillegg til det å være et kjent ansikt...

... selvsagt har saken to sider. Men konflikter er også ekstremt vanskelig å håndtere for en arbeidsgiver, som faktisk må ta hensyn til hele bedriften og alle ansatte, ikke bare en ekeltperson, som helt tydelig har vært vanskelig. Hun bedryrer at hun ikke har "saker i personellmappen", men de fleste vet jo at det skal ganske mye til for at det skjer.

Nuvel, jeg vet ikke - antakelig er jeg litt preget av at jeg ikke har likt denne dama, ut fra hvordan hun framstår på skjerme, og det kan jo være helt galt. Selvsagt.

Arrcab

Arrcab
07.05.21 09:04
DrSchwei: Akkurat som forventa - stort oppslag med selvforsvar i DN i dag.

Personlig mener jeg ingen ting om journalisten, men det må ha vært riktig ille, når en arbeidsgiver går så langt i sine kommentarer offentlig.
Hun kan tillate seg å si eller skrive "hva som helst", mens arbeidsgiver gjerne må holde de verste argumenter tilbake.
Programledere er programledere på grunn av at de er noen spesielle typer, vant med å eksponere seg og sine meninger offentlig, og fortsetter i noen tilfelle med det, også privat.
Ingen enkel person å bli kvitt.

(Innlegget ble redigert 07.05.21 09:05)

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
07.05.21 09:12

Trist at slike konflikter tas i offentlighet. Ingen vinner på det. 

(Innlegget ble redigert 07.05.21 09:13)

jonas

jonas
07.05.21 09:14
Arrcab: det må ha vært riktig ille, når en arbeidsgiver går så langt i sine kommentarer offentlig.

Arbeidsgiver har vel strengt tatt ikke uttalt seg offentlig om saken? De har holdt saken til tingretten, og så er det diverse media som har publisert hva som blir sagt der?

swixfantomet

swixfantomet
07.05.21 09:20
DrSchwei: ... selv har jeg stort sett bare irritert meg over henne, speiselt denne veldig kunstige latteren for hver eneste liten kommentar som er i nærheten av være litt ironisk eller underfundig.

Skjønner hva du mener, hun er etter min mening en av de dårligste sportsjournalistene NRK noensinne har hatt (og der er det tross alt litt konkurranse). Når hun intervjuer noen så blir det så kleint at man bare må komme seg inn på kjøkkenet og smøre seg en brødskive.

(Innlegget ble redigert 07.05.21 09:21)

Palimpsest

Palimpsest
07.05.21 09:48
DrSchwei: Akkurat som forventa - stort oppslag med selvforsvar i DN i dag. Trekker inn blant annet morens død i hele suppa...

Og i nettutgaven har de rett ved siden av saken lagt en kommentar titulert "Primadonna på steroider?"

(Innlegget ble redigert 07.05.21 09:48)

Pernillel

Pernillel
07.05.21 11:03

Vanskelig å se at det kan komme noe positivt ut av en slik offentlig oppvask. Vinner hun vil denne krangelen være heftet til hennes opptreden på skjermen i lang tid fremover, vinner NRK vil hun få et evig stempel som primadonna, bråkmaker og vanskelig å ha med å gjøre.

Selv har jeg sansen for Line men mest pga. bob-sveisen hennes og at hun er et litt festlig innslag i stua under sjakksendingene til NRK.

jonas

jonas
07.05.21 11:06

Ser forøvrig i VGs artikkel at rettsaken skal starte 18.mai. Da kan vi bare glede oss til at VG og Dagbladet skal fråtse i kjendissladder. Vi kan jo bare håpe flere tv-tryner blir dratt inn i skittentøysvasken. Jo flere kjendiser jo bedre. Hipp hurra for sirkus til folket. Den O Store Drømmen må vel være at Usain Bolt blir kalt inn som vitne.

Hvem skulle trodd at en arbeidskonflikt kan bli så underholdende da gitt.

(Innlegget ble redigert 07.05.21 11:07)

Palimpsest

Palimpsest
07.05.21 11:26
jonas: Vi kan jo bare håpe flere tv-tryner blir dratt inn i skittentøysvasken.

Flere NRK-kollegaer og andre som skal i vitneboksen, så dette vet nok den kulørte pressen å melke.

TURBRA

TURBRA
07.05.21 11:55
PapaSmurf *MOD*: Trist at slike konflikter tas i offentlighet. Ingen vinner på det.

Enig. Trist og ødeleggende for arbeidsmiljøet og hvem har den hele sannhet?

JODDEMM

JODDEMM
07.05.21 12:29

Jonas: Den O Store Drømmen må vel være at Usain Bolt blir kalt inn som vitne.

** Kanskje Jostain Bolt også vil bidra med å dra de lange trådene i denne saken? ;-)

goggen48

goggen48
07.05.21 13:37

Ble ihvertfall bedre kvalitet på sjakksendingene når hun forsvant, var helt feil å ha ei som ikke kunne sjakk til å lede sjakk sendinger.

Når det gjelder friidrett vet jeg ikke , da ser ikke på det.

Håper ikke hun kommer tilbake og ødelegger sjakken igjen.

TURBRA

TURBRA
07.05.21 13:49
goggen48: Ble ihvertfall bedre kvalitet på sjakksendingene når hun forsvant, var helt feil å ha ei som ikke kunne sjakk til å lede sjakk sendinger. Når det gjelder friidrett vet jeg ikke , da ser ikke på det. Håper ikke hun kommer tilbake og ødelegger sjakken igjen.

Men var ikke dette en personalsak med krangel, ifølge media? Jeg så henne i en del sjakksendinger sammen med Torstein Bae, og han er i hvert fall veldig dyktig når det gjelder sjakk!

Morten_1996

Morten_1996
07.05.21 13:54
BjartmarsHage: Kan det virkelig være riktig at denne tilsynelatende søte og uskyldige kvinnen har oppført seg på en slik måte at kollegaer har reagert?

Virker utvilsomt slik. Det NRK har anført i retten er jo i praksis bare profesjonelt juss-språk for «hun har vært en ordentlig hurpe på jobb, og folk mistrives skikkelig i nærheten av henne».

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
07.05.21 13:55
TURBRA: Men var ikke dette en personalsak med krangel, ifølge media? Jeg så henne i en del sjakksendinger sammen med Torstein Bae, og han er i hvert fall veldig dyktig når det gjelder sjakk!

Hva har Torstein Bae og hans dyktighet i sjakk å gjøre med at Line Andersen har blitt fjernet fra sjakksendingene?

Brezjnev

Brezjnev
07.05.21 14:00
goggen48: Ble ihvertfall bedre kvalitet på sjakksendingene når hun forsvant, var helt feil å ha ei som ikke kunne sjakk til å lede sjakk sendinger. Når det gjelder friidrett vet jeg ikke , da ser ikke på det. Håper ikke hun kommer tilbake og ødelegger sjakken igjen.

Paradoksalt nok har Rikskringkastingen så vidt jeg har fått med meg ikke hatt ett vondt ord å si om hennes egenskaper på skjermen. Hva gjelder sjakk så har hun vel faktisk fått skamros for innsatsen fra blant andre sjakkforbundet.

HLund

HLund
07.05.21 14:03
Brezjnev: Paradoksalt nok har Rikskringkastingen så vidt jeg har fått med meg ikke hatt ett vondt ord å si om hennes egenskaper på skjermen. Hva gjelder sjakk så har hun vel faktisk fått skamros for innsatsen fra blant andre sjakkforbundet

Rikskringkastingen har også hatt Jan Petter Saltvedt gående i mange år, så det sier ikke nødvendigvis så meget.

Brezjnev

Brezjnev
07.05.21 14:10
HLund: Rikskringkastingen har også hatt Jan Petter Saltvedt gående i mange år, så det sier ikke nødvendigvis så meget.

Det sier vel først og fremst nokså meget om hvorvidt min vurdering av Andersens innsats på skjermen er fasit eller ei. Selv om det smerter må jeg anerkjenne at kjensgjerningene tilsier at svaret er "ei".

TURBRA

TURBRA
07.05.21 14:16
oddvar_kjempebra: va har Torstein Bae og hans dyktighet i sjakk å gjøre med at Line Andersen har blitt fjernet fra sjakksendingene?

De hadde interessante sendinger sammen, og da la jeg ikke så mye merke til at hun ikke var like dyktig som ham i sjakk! Jeg syns hun var flink nok. Det er klart det har mye å si hvem man har sendinger sammen med!

(Innlegget ble redigert 07.05.21 14:17)

DrSchwei

DrSchwei
07.05.21 16:17
Palimpsest: Og i nettutgaven har de rett ved siden av saken lagt en kommentar titulert "Primadonna på steroider?"

Ja, interessant kommentar. Men premisset om at hun er så veldig godt likt av alle seerne, vel.. Det tror jeg ikke helt på. Grinde går vel ganske langt i å antyde at det som for en del andre så kan en slik "status" gå en til hodet, og hun refererer blant annet til Metoo, der man ser det samme fenomenet - at noen kan tro at de kan oppføre seg akkurat som de vil... 

(Innlegget ble redigert 07.05.21 16:17)

DrSchwei

DrSchwei
07.05.21 22:51

Ser ikke så bra ut for Andersen denne saken. Nesten alle hennes kolleger skal vitne for NRK. Og måten hun går ut i mediene for presentere "sin sak" er ganske klassisk når man ikke har særlig annet enn kanksje litt sympati på sin side.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg