Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ole Gjems-Onstad med Utøyakritikk

NYTT TEMA
Everenga

Everenga
06.05.21 20:27
clavin: For å gjenta, Breivik var alene,

Han var alene om gjerningen men han var en del av et høyreektremt ekkokammer.

Dette vet du selvfølgelig, så kan man lure på dine motiver for å skrike at Breivik var alene gjentatte ganger. 

LAVPROFIL

LAVPROFIL
06.05.21 20:30
Brezjnev: Det blir litt som Nazi-Pers motto om at krigen ødela veldig mye for nazismen.

Det pussige er at omtrent daglige terroraksjoner fra muslimer rundt om i verden ikke ser ut til å ødelegge omdømmet for islam og muslimene.

I Europa er det typisk "rasismen fra høyresiden" media og politikerne har fokus på, mens muslimene slipper unna med et tilsynelatende uendelig antall "enkelttilfeller".

clavin

clavin
06.05.21 20:38
Everenga: så kan man lure på dine motiver for å skrike at Breivik var alene gjentatte ganger.

På samme måte som at man kan lure på DINE motiver for å skrive det du her gjør her. Forsøk på hersketeknikk er vel det mest nærliggende.

Everenga

Everenga
06.05.21 21:07
Brezjnev: Det blir litt som Nazi-Pers motto om at krigen ødela veldig mye for nazismen.
Stormoen33*MOD*

Stormoen33*MOD*
06.05.21 21:27

Vi ber om at nivået heves her inne og at retorikken dempes. Dette begynner å skli ut i personfokus og krangling. Ser vi ikke noen bedring kan det få konsekvenser for tilgang til VGD og trådens fremtid.

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden, spørsmål og klage kan rettes til diskusjon@vg.no

/VGD MOD

Solvgutt1

Solvgutt1
06.05.21 21:28
LAVPROFIL: Det pussige er at omtrent daglige terroraksjoner fra muslimer rundt om i verden ikke ser ut til å ødelegge omdømmet for islam og muslimene.

De som deler IS-terroristers ideologi og tankegods, men ikke har begått voldelige angrep, har ikke noe særlig bedre omdømme enn de som deler ABBs tankegods.

(Innlegget ble redigert 06.05.21 21:29)

Bantor

Bantor
06.05.21 21:40

Hvor går så grensen mellom Breivik konspi fjott gjengen. Og de legitime islamkritikerne?

Og har ikke noen interesse av å stemple sistnevnte som førstnevnte? Som retorisk hersketeknikk?

Xavi7

Xavi7
06.05.21 21:49

Ole har vokst opp med en høyreekstrem far, så er ikke lett antaglig. Kunne ikke mediene tie dette? Trenger vi støtte til Djevelen Breiviks gjerninger? Neppe. Snart er vel også Ole historie får vi håpe

Teodora

Teodora
06.05.21 22:16

Jeg synes det er en god kronikk. Veldig god faktisk og jeg befinner meg ikke i politikkens ytterfløyer. Men dette er utrolig godt sagt og det blir mer og mer aktuelt: 

Ekstremisme bør bekjempes. Men aggressiv og emosjonell identitetspolitikk med projeksjoner og anklager er blitt en del av samfunnsdebatten generelt. Vi har som fellesskap et oppgjør å ta over hele det politiske spektrum.

Denne retorikken hvor det er de gode som kjemper mot det onde - svartmaling vs selvforherligelse. Det er hyklersk og så langt fra virkeligheten man kan komme. 

Bantor

Bantor
06.05.21 22:23

Han bommer litt, når han nevner sosialdemokratene AP, i samme åndedrag som sosialistiske regimer.  

Det sistnevnte er vel kodeord for kommunister....

HLund

HLund
06.05.21 22:23
Teodora: Jeg synes det er en god kronikk

Da har du et problem.

VivaLV

VivaLV
06.05.21 22:41

Ingen flere "offentlige" reaksjoner på innlegget hans? Slipper han unna mon tro!!??

Solvgutt1

Solvgutt1
06.05.21 22:49
Teodora: Ekstremisme bør bekjempes. Men aggressiv og emosjonell identitetspolitikk med projeksjoner og anklager er blitt en del av samfunnsdebatten generelt. Vi har som fellesskap et oppgjør å ta over hele det politiske spektrum.

Altså, jeg kan godt være enig i akkurat dette avsnittet, men å si at dette makkverket av en kronikk er bra på grunn av det blir å dra det litt langt. 

VivaLV

VivaLV
06.05.21 22:52
Teodora: eg synes det er en god kronikk. Veldig god faktisk og jeg befinner meg ikke i politikkens ytterfløyer. Men dette er utrolig godt sagt og det blir mer og mer aktuelt: Ekstremisme bør bekjempes. Men aggressiv og emosjonell identitetspolitikk med projeksjoner og anklager er blitt en del av samfunnsdebatten generelt. Vi har som fellesskap et oppgjør å ta over hele det politiske spektrum. Denne retorikken hvor det er de gode som kjemper mot det onde - svartmaling vs selvforherligelse. Det er hyklersk og så langt fra virkeligheten man kan komme.

Så dette er en saklig måte å starte diskusjonen på?

Fikk ikke kopierte inn. Men var de 2 første avsnittene jeg tenkte på. Bl.a. denne:
Men hvor er Arbeiderpartiets selvoppgjør med den alvorlige svikten i vernetiltak rundt de unge på 22. juli?

(Innlegget ble redigert 06.05.21 22:53)

Keva

Keva
06.05.21 23:03
clavin: de som har studert psykologi noen år på universiteter.

- er ikke psykiatere, og brukes meget sjelden til rettslig vurdering av tilregnelighet. 

Keva

Keva
06.05.21 23:14
LAVPROFIL: muslimene slipper unna

- alle steder enn på VGD, der noen alltid finner grunn til å trekke dem inn i debatten.
Enten det gjelder høyreekstremisten på Utøya, bensinprisene eller ferieværet.

At dere gidder!

Folkflesk

Folkflesk
06.05.21 23:19
GoingKronos: Merkelig å slippe til slike kronikker, men det viser jo i det minste hva som skrives i de brune kroker på nettet.

Synes det er greit å få dritten frem i lyset. Kanskje det vil føre til mer bevissthet og avstandstaken fra ekstremisme? Mulig det er naivt, men jeg ønsker heller at folk som Gjems-Onstad diskrediterer seg selv offentlig enn at han får mekke konspirasjonsteorier om at samfunnet kveler ytringsfriheten hans.

(Innlegget ble redigert 06.05.21 23:20)

Keva

Keva
06.05.21 23:21
VivaLV: Har de tatt vekk innlegget fra debattsiden. Dvs. mange tilsvare, så finnes sikkert hvis man klikker seg frem til det.

Jeg synes dette er det beste tilsvaret - undertegnet av alle listetoppene i Rogaland fra Rødt til FrP!

arkles

arkles
06.05.21 23:28

Jeg har mine innvendinger mot norsk innvandringspolitikk, og det er mange politisk korrekte som kunne trengt en realitetssjekk, men opplegget til Gjems-Onstad er jo helt hinsidig..

Fattern var vel glad i sør-afrika som det var og det sier vel sitt..

(Innlegget ble redigert 06.05.21 23:29)

engafever

engafever
06.05.21 23:47

En idiotisk og toskete kronikk av professoren!

BjartmarsHage

BjartmarsHage
06.05.21 23:59

God natt

(Innlegget ble redigert 07.05.21 00:00)

kval

kval
07.05.21 07:06
clavin: Jeg husker det, men skjønner ikke hvilken relevans det har til det vi diskuterer nå.
Zpiff

Zpiff
07.05.21 10:15
Keva: Jeg synes dette er det beste tilsvaret - undertegnet av alle listetoppene i Rogaland fra Rødt til FrP!

Det jeg synes er litt interessant i de to artiklene (satt opp mot hverandre), er at den ene artikkelen har en ingress/innledning som begynner med (sitert): 

"Ap-landsmøtet i april besluttet å bruke en mulig regjeringsmakt til å oppnevne en ekstremismekommisjon.
Det kan innebære å utnytte tragedien 22. juli 2011 til å mistenkeliggjøre dem som har andre politiske synspunkter.

-Som da ikke blir nevnt med et ord i den andre artikkelen/tilsvaret. 

Og ja, jeg er ellers enig med tilsvaret, angående alt det andre svadaet  Ole Gjems-Onstad lirer av seg. 
Men det hadde vært fint om tilsvaret også (eventuelt) kunne tatt for seg / tilbakevist selve ingressen i kronikken til Ole Gjems-Onstad. 
- På den tredje side.., så burde selvsagt Ole Gjems-Onstad kunne vist/lenket til en dokumentasjon som i det minste indikerer(?) at ingressen i kronikken hans (sitert over her) holder vann. 

kval

kval
07.05.21 10:26
Zpiff: Det jeg synes er litt interessant i de to artiklene (satt opp mot hverandre), er at den ene artikkelen har en ingress/innledning som begynner med (sitert): 

"Ap-landsmøtet i april besluttet å bruke en mulig regjeringsmakt til å oppnevne en ekstremismekommisjon.
Det kan innebære å utnytte tragedien 22. juli 2011 til å mistenkeliggjøre dem som har andre politiske synspunkter." 

-Som da ikke blir nevnt med et ord i den andre artikkelen/tilsvaret. 

Og ja, jeg er ellers enig med tilsvaret, angående alt det andre svadaet  Ole Gjems-Onstad lirer av seg. 
Men det hadde vært fint om tilsvaret også (eventuelt) kunne tatt for seg / tilbakevist selve ingressen i kronikken til Ole Gjems-Onstad. 
- På den tredje side.., så burde selvsagt Ole Gjems-Onstad kunne vist/lenket til en dokumentasjon som i det minste indikerer(?) at ingressen i kronikken hans (sitert over her) holder vann.

Det finnes tydeligvis  flere måter å lese og tolke dette på.

Jeg ser det slik: 

- Påstand fra Gjems-Onstad: "Ap-landsmøtet i april besluttet å bruke en mulig regjeringsmakt til å oppnevne en ekstremismekommisjon. Det kan innebære å utnytte tragedien 22. juli 2011 til å mistenkeliggjøre dem som har andre politiske synspunkter." 

- Påstand fra partitoppene: "Professor Ole Gjems-Onstad ved Handelshøyskolen BI hevder i et innlegg i Stavanger Aftenblad at Arbeiderpartiet og AUF misbruker 22. juli politisk. Påstanden er grov og den er feil"

(Innlegget ble redigert 07.05.21 10:28)

Zpiff

Zpiff
07.05.21 12:03
kval: Det finnes tydeligvis  flere måter å lese og tolke dette på. Jeg ser det slik:  - Påstand fra Gjems-Onstad: "Ap-landsmøtet i april besluttet å bruke en mulig regjeringsmakt til å oppnevne en ekstremismekommisjon. Det kan innebære å utnytte tragedien 22. juli 2011 til å mistenkeliggjøre dem som har andre politiske synspunkter."  - Påstand fra partitoppene: "Professor Ole Gjems-Onstad ved Handelshøyskolen BI hevder i et innlegg i Stavanger Aftenblad at Arbeiderpartiet og AUF misbruker 22. juli politisk. Påstanden er grov og den er feil"

"Påstanden er grov og den er feil"" 
..og da burde vel også ingressen nevnes -spesifikt(?). 
-Skjønt, det er jo ikke enkelt å være spesifikk, når det man evt. skal avvise heller ikke er spesifikt angitt/dokumentert. 
Alt det andre er jo stort sett enkelt å avvise som svada, og/men siden mange bare leser "overskriftene", så ville det vel vært naturlig å ta tak i det - først og fremst. 

Ja, det er mange måter å lese/tolke noe på, for min del ønsker jeg minst mulig tolking, og i stedet en mer spesifikk sakshenvisning. 
Særs her, mht. selve innledningen av en kronikk. 

trondhjem

trondhjem
07.05.21 12:11
clavin: Det han derimot har rett i er at AP og AUF i alt for stor grad får være premissleverandører når det gjelder å hefte Breiviks ugjerninger til høyresiden. Ja, 22. juli var forferdelig for de involverte, men det var faktisk bare en skyldig person.

Her er du på farlige tanker fordi ABBs angrep den 22. juli var ikke en solohandling fra en gal mann, det var et overlagt politisk motivert angrep på vårt demokrati.

Det var ikke tilfeldig at det var AUF/Ap som var hans mål. ABB gikk målbevisst etter en politisk motpart som han anså som et samfunnsproblem og landsforrædersk. ABBs handlinger var motiverte av og begrunnet i dette politiske tankegodset. Uten disse politiske vrangforestillingene ville ikke angrepet funnet sted. 

Men ABB fant ikke opp disse politiske ideene i et vakuum (helt alene av seg selv). Han har hentet motivasjon og innspill hos andre som bærer på mye av det samme politiske tankegodset som ham. ABB er representant for en politisk bevegelse som målbærer et farlig politisk tankegods. 

Det som gjør dette politiske tankegodset farlig er at det er totalitært. Det bygger på en (vrang)forestillig om at samfunnet vårt er under angrep fra muslimske innvandrere med onde hensikter og at den etablerte politiske makta og i særdeleshet Ap er blinde for denne trusselen. Det gjør det nødvendig for de "klarsynte" som ABB som forstår denne trusselen å ta makta fra de etablerte og bli vår fører som leder saueflokken på den rette sti for å berge oss alle fra den muslimske fare. 

Dette politiske tankegodset er derfor antidemokratisk og potensielt like voldelig som det marxist-leninisen, nazismen og nå IS-står for. Derfor er det nødvendig at alle demokratiske krefter forenes i å bekjempe dette tankegodset så det ikke får fotfeste og blir en politisk maktfaktor i samfunnet. 

Her har ytterligående høyrekrefter og innvandringsmotstandere etter mitt syn et særlig ansvar fordi de deler noe av ABBs bekymringer rundt innvandringen og kan derfor fungere som legitimering av slike totalitære holdninger dersom de demokratiske kreftene på høyrefløyen ikke er flinke til å peke ut hvor grensa for hva som er greit og ugreit å mene i innvandringsspørsmålet og tar eksplisitt og konkret avstand fra de  deler av ABBs politiske tankegods som er totalitære og uakseptable. 

Dessverre ser jeg lite til det, istedet ser jeg kontraproduktive forsøk på definiskonsmakt ved å legge lokk på dette oppgjøret og insistere på at ABBs handlinger var et soloinnspill fra en gal mann. 

(Innlegget ble redigert 07.05.21 12:15)

pfrog567

pfrog567
07.05.21 12:47
LAVPROFIL: Det pussige er at omtrent daglige terroraksjoner fra muslimer rundt om i verden ikke ser ut til å ødelegge omdømmet for islam og muslimene.

Kanskje ikke så merkelig med tanke på at "omtrent daglige terroraksjoner" blir utført i diverse muslimske land.. 

pfrog567

pfrog567
07.05.21 12:52
Everenga: Han var alene om gjerningen men han var en del av et høyreektremt ekkokammer.

Ingen tvil om at de sitter på diverse forum og hisser hverandre opp disse skrullingene som er helt på ytterste høyrefløy. Så dette terroristsvinet og massemorderen har nok sine tilhengere. 

mcdermott

mcdermott
07.05.21 12:57
trondhjem: Men ABB fant ikke opp disse politiske ideene i et vakuum (helt alene av seg selv). Han har hentet motivasjon og innspill hos andre som bærer på mye av det samme politiske tankegodset som ham. ABB er representant for en politisk bevegelse som målbærer et farlig politisk tankegods.

--- Absolutt, og den gang bl a representert gjennom Gates of Vienna og Fjordmans skriverier. Det er ingen problemer med å forankre hans idèer.

clavin

clavin
07.05.21 13:01
trondhjem: dersom de demokratiske kreftene på høyrefløyen ikke er flinke til å peke ut hvor grensa for hva som er greit og ugreit å mene i innvandringsspørsmålet og tar eksplisitt og konkret avstand fra de  deler av ABBs politiske tankegods som er totalitære og uakseptable.

Og hvor vil du definere grensa for denne såkalte "ytringsfriheten", eller "tankefriheten"? Etter min mening er den offentlige debatten her langt innenfor det akseptable, og kan overhode ikke relateres til ABBs ugjerninger. Mange motstemmer derimot bruker ABBs ugjerninger for alt det er verdt til å stemple motparten, selv om deres syn overhode ikke kan relateres til massemorderen.

Men som sagt, hvor grensen her skal gå er veldig uklart for meg. Jeg vet bare at om det er ditt og dine likesinnedes kompass som skal være styrende så blir terskelen veldig lav for hva som er "akseptable meninger".

Forøvrig har de fleste sine meninger om aktuelle emner uavhengig av hva ABB mente. Hvorfor skal disse da inngå i kategorien ABBs tankegods? Er han blitt så stor og viktig at folk er nødt til å innta andre standpunkt pga ham?

Klikk for å gå tilbake til toppen