Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bøndene forsetter å mishandle grisen !

NYTT TEMA
Farmer

Farmer
09.06.21 00:14

Nemezida: Nå blander du i sammen flere fokusområder som isolert sett ikke har noe med hverandre og gjøre.

Dårlig dyrehold av gris har ingenting med sau og storfe på utmarksbeite og gjøre. Det er meget få grise bønder som benytter utmark til gris. Jeg vet om en, og dem driver med økologisk utegangsgris, som jeg ser de fleste her inne favner om.

Det er generelt god dyrevelferd og ha dyrene på utmarksbeite på dyrene sine egne premisser.

Rovdyrdebatten har ingenting innenfor denne tråden og gjøre. Det er isolert sett en annen debatt som handler om uenighet om bestand mål, faktisk bestand og hvor ansvaret plasseres. At mennesker kjemper for sine interesser og næringer finner du over alt.

Dette med bruk av utmarksbeite har en lang historisk forklaring i Norge, som omhandler mange faktorer. Blant annet hvor store ressurser gårdene i Norge har på egne innmarksareal.

Rovdyrdebatten er også ødelagt av populiserte, kompromissløse og ufine debatanter på begge sider. 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 00:15)

Farmer

Farmer
09.06.21 00:17

Gorgi: Dette med manglende veterinærtilgang er et meget godt innspill til denne debatten. 

Investor

Investor
09.06.21 19:39

Etter det lille jeg har sett av uttalelser fra Adm.dir. i Mattilsynet, kan jeg konstatere at hun er totalt inkompetent, og fullstendig uegnet til å lede en statlig instans som lar dette skje!

bønna1

bønna1
09.06.21 20:12

Høyst spesielt innslag og intervju med Mattilsynet på Dagsrevyen i kveld. Dette er jo dessverre ikke noe nytt, men at den samme bonden har fått holde på i årevis, til tross for flere pålegg, er spinnvilt. Mattilsynet gjør jo ikke jobben sin. 

Håper den mest påståelige her inne også så innslaget.

Kero79

Kero79
09.06.21 20:28

Det er grisens egen feil antagelig, ihvertfall ikke bondens feil.

Fy faen for noen møkkafolk både bøndene og mattilsynet som ikke følger opp disse sakene.

FringeGirl

FringeGirl
09.06.21 21:34

Mattilsynet slik det er nå, gjør overhodet ikke jobben sin. De følger jo ikke sin egne regler en gang om uvarslede tilsyn fordi inspektørene er blitt "usikre" på jobben sin pga søkelyset som er blitt satt på dem de siste årene pga avsløringer! Hva søren!?!?

Hva slags inkompetente folk er dette egentlig? Så de foretrekker å varsle bonden om tilsyn slik at bonden kan "pynte" på forholdene i forkant slik at inspektørene håper å slippe å måtte møte på graverende forhold som de ikke gjør noe med uansett som de ville fått pes for? Slik leser jeg denne inkompetansen.

For et møkkaopplegg!

esoxlusius

esoxlusius
09.06.21 23:03

Man må nok privatisere mattilsynet og gi dem betalt pr tilsyn. Da blir det nok fart i sakene. 

sisyf0s

sisyf0s
09.06.21 23:51
Rexwiller: Hva faen er det som feiler disse bøndene?

Tja, om disse er representative for svinebøndene så er de åpenbart mere opptatte av å ta varslerne enn i å rydde opp i dritten sin:

24 svineprodusenter har anmeldt aksjonister til Riksadvokaten etter en rekke innbrudd i svinenæringen. De har også bedt Riksadvokaten se på NRKs rolle, ifølge bøndenes advokat.

bjoro33

bjoro33
10.06.21 11:06

Vetrinærer har også en varslingsplikt som de ofte forsømmer. Så mattilsynet får for få varsler.

Jeg hadde en jobb for etikkrådet i forbindelse med spenetråkk og kutrener, samt kumatter/spenetråkk. Og registrerte at en stor del av kutrenerne var for lave, og skruene de justeres med var fastrustet slik at de ikke lengre kunne justeres opp. 

Endel av dette stresset kyrne og  var i mine øyne et tegn på dårlig dyrehold. Trenerne var hengt opp en gang for alle, uavhengig av hvilken ku som stod der. 

fargerik

fargerik
10.06.21 11:09

Jeg minner om at Erna og Siv kuttet bevilgningen til mattilsynet med 40 000 000 kroner i 2018. Hvordan i himmelens navn skal mattilsynet gjøre jobben sin når regjeringen tar fra dem pengene?

De rødgrønne fjernet matprodusentavgiften som bønder og slaktere betalte for å finansiere mattilsynet og økte momsen med 1 prosent for å finansiere mattilsynet.

Erna og Siv inndro disse pengene i 2018, men uten å senke moms på mat. De brukte pengene på skattekutt for de rike.

Kanskje det kunne være på tide å gjeninnføre matprodusentavgiften, slik at Nortura og grisebøndene selv finansierer kontrollen av dem?

(Innlegget ble redigert 10.06.21 11:16)

bjoro33

bjoro33
10.06.21 11:23

De har jo på revidert fått plusset på igjen. 15 i fjor mener jeg. Og minnes jeg ikke feil, så skulle  noe gå til dyrepolitiet. Der får vel de 6 siste regionene i gang dyrepoliti i løpet av dette året.

Så får vi bare håpe det kan bedre litt.

PerryAndre

PerryAndre
10.06.21 11:32
fargerik: Jeg minner om at Erna og Siv kuttet bevilgningen til mattilsynet med 40 000 000 kroner i 2018. Hvordan i himmelens navn skal mattilsynet gjøre jobben sin når regjeringen tar fra dem pengene?

Det går mer på at Mattilsynet er for ettergivende og gir ny tillit til bønder som er tatt i for dårlig dyrevelferd. Hvis de etterkommer Mattilsynet krav om endring. Er alt bra igjen.

Hvis Mattilsynet har etterfulgt Bondelagets krav om stans i driften i etter første gang kontroll gjennomført av Mattilsynet. Har svinebøndene skjerpet seg.  Og forstått alvoret. En bonde har blitt tatt flere ganger og holder på fremdeles 8 år siden han ble tatt for første gang. 

fargerik

fargerik
10.06.21 12:13
bjoro33: De har jo på revidert fått plusset på igjen. 15 i fjor mener jeg. Og minnes jeg ikke feil, så skulle noe gå til dyrepolitiet. Der får vel de 6 siste regionene i gang dyrepoliti i løpet av dette året.

Dyrepolitiet er en flopp. De er underlagt det vanlige politiet, som bestemmer suverent hva de skal prioritere. Og pengene til dyrepolitiet har forsvunnet mer eller mindre inn i nærpolitireformen. Og der prioriteres andre ting.

(Innlegget ble redigert 10.06.21 12:14)

fargerik

fargerik
10.06.21 12:19
PerryAndre: Hvis Mattilsynet har etterfulgt Bondelagets krav om stans i driften i etter første gang kontroll gjennomført av Mattilsynet. Har svinebøndene skjerpet seg. Og forstått alvoret. En bonde har blitt tatt flere ganger og holder på fremdeles 8 år siden han ble tatt for første gang.

Jeg fikk sånn halvveis med meg i en nyhetssending tidlig i dag at Nortura ønsker mer kontrollvirksomhet fra mattilsynet.

Montro hva mattilsynet skal nedprioritere for å få budsjettet til å gå opp?

Eller kanskje Nortura ser for seg at de selv skal bidra med penger for å finansiere en bedre kontrollvirksomhet fra mattilsynet?

(innlegget inneholder ironi)

PerryAndre

PerryAndre
10.06.21 15:29
fargerik: Jeg fikk sånn halvveis med meg i en nyhetssending tidlig i dag at Nortura ønsker mer kontrollvirksomhet fra mattilsynet. Montro hva mattilsynet skal nedprioritere for å få budsjettet til å gå opp? Eller kanskje Nortura ser for seg at de selv skal bidra med penger for å finansiere en bedre kontrollvirksomhet fra mattilsynet?

Jeg sikter til Bondelaget, og dets leder sine uttalelser.

Dette med dyremishandling kan ha dypere forklaring. 

(Innlegget ble redigert 10.06.21 15:32)

bønna1

bønna1
10.06.21 16:48

Grønnvasking

Litt spesielt egentlig, siden sikre kilder, også her inne, har bekreftet at syke/skadde/urene dyr blir avvist av slaktebilen, eller av slakteriet selv. 

bjoro33

bjoro33
10.06.21 16:59

Nrk har vært i kontakt med disse bøndene det gjelder,  og spurt om de kunne komme å filme. Ingen av de 26 brukene ønsker det.

DavidSkruiz

DavidSkruiz
10.06.21 18:31

Regner med at det blir lovet oppvask igjen, så blir det rolig en stund, før nye skandaler dukker opp igjen om et par år - samme leksen om igjen.

Tror det er definitivt på tide med dyre politi (mattilsynet har utspilt sin rolle), strengere og oftere kontroller, og mer uanmeldte.

(Innlegget ble redigert 10.06.21 18:32)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.06.21 18:56
bønna1: Grønnvasking Litt spesielt egentlig, siden sikre kilder, også her inne, har bekreftet at syke/skadde/urene dyr blir avvist av slaktebilen, eller av slakteriet selv.
bønna1

bønna1
10.06.21 19:50
GARDSDATTRA: Bedømming av transportdyktighet hos gris (norskslakt.no)

Hadde du et poeng?

PS: siden du er innom. Hva synes du om bildene fra de grisefjøsene det gjelder?

(Innlegget ble redigert 10.06.21 19:50)

Tullekoppen

Tullekoppen
10.06.21 19:56
esoxlusius: Dyr som har det grusomt på gårdene. Det burde vært mye mer kontroll. Og staten er medskyldig, som finansierer svineriet. Hva skal man gjøre?

Slutte å spise kjøtt?

Gorgi

Gorgi
10.06.21 20:00

bønna1:»Litt spesielt egentlig, siden sikre kilder, også her inne, har bekreftet at syke/skadde/urene dyr blir avvist av slaktebilen.

———-

Det stemmer at de blir avvist før de skal på bilen. Mattilsynet sjekker besetningen ved ankomst til slakteriet om dyrene er friske/uskadet.

Det som da blir problemet er at de skadde/syke dyrene blir igjen på gården. Har ikke bonden rutinene i orden til å behandle disse får vi sånne avvik.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.06.21 20:17
bønna1: siden du er innom. Hva synes du om bildene fra de grisefjøsene det gjelder?

Hva jeg synes om bilder komponert og tatt av foreningen for dyrs frihet? Jeg vet hva de står for å det er at de både er imot å holde dyr i fangenskap og å slakte dyr eller på andre måter utnytte dyr. De mener at husdyr skal leve til de dør av alderdom. Så derfor var det som forventet at de komponerte og vinklet bilder og filmer fra fjøs på dette viset. Dette gjør at bildene og filmene har null troverdighet.

Hva NRKs rolle i dette spillet er har nå bøndene bedt riksadvokaten om å se på.

Men dersom NRKs hensikt var å hetse bønder og deres familier, så har de lyktes svært godt.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.06.21 20:19
Gorgi: Det som da blir problemet er at de skadde/syke dyrene blir igjen på gården. Har ikke bonden rutinene i orden til å behandle disse får vi sånne avvik.

Nødslakt. Dette er det egne regler og rutiner for.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.06.21 20:22
bjoro33: Nrk har vært i kontakt med disse bøndene det gjelder,  og spurt om de kunne komme å filme. Ingen av de 26 brukene ønsker det.

Hvor stor tror du tilliten fra bøndene til NRK er? Det er ingen som vet hvilken agenda NRK har i denne saken, vi vet kun at de har valgt å støtte foreningen for dyrs frihet og deres ekstremistiske syn på produksjonsdyr. Ikke så veldig tillitsvekkende.

Gorgi

Gorgi
10.06.21 20:32

GARDSDATTRA:»Nødslakt»

———-

Ja, det er rutiner for det. Men ikke alle dyrene som er skadet/syke trenger nødslaktes. Har bonden den pålagte sykeavdelingen i orden, så kan mange av dyrene leges.

Men sykeavdeling krever stor plass. Noen produsenter fyller husene sine, og tar for lite hensyn til sykestue. «Den skal alikevel ikke brukes, jeg har ikke syke dyr», er noe som går igjen. Noen drar også strikken for langt i forhold til at dyr burde blitt avlivet på et tidligere tidspunkt. Økonomien er såpass presset at de håper i det lengste at dyret klarer seg

nemezida

nemezida
10.06.21 20:42
GARDSDATTRA: Dette gjør at bildene og filmene har null troverdighet.

Om det noen som ikke har troverdighet her så er det vel deg. Du er ekstrem. Selv Nortura har tatt disse NRK bildene til etterretning, og vil ta tak i saken. Nortura innser nok at disse bildene kan svekke etterspørselen etter Nortura sine produkter. Jeg har en jobb hvor vi er avhengig av kunder. Bøndene bryr seg ikke om slikt. De er sikret avsetning og sikret pris gjennom landbruksavtalen med Staten, og de bidrar til renheklet proteksjonisme med sitt importvern hvor de holder forbrukermakten nede med jernhånd. Forbrukerne har fortsatt en viss makt, og jeg håper de bruker den som ved boikott av norsk svine- og lammekjøtt. Hvordan kan man jukse ved å vise bilder av purker bundet opp i bås på en slik måte at de ikke kan ligge på siden ??

Jeg begynte dette innlegget med å hevde at du er ekstrem. Jeg trekker igjen frem at du i en rekke andre innlegg på andre tråder har vært en sterk tilhenger av skuddpremie på truede dyrearter som jerv og gaupe, dyr som Norge har et internasjonalt ansvar for å ta vare på. Selv ikke bondeorganisasjonene går inn for dette. Du er et reaksjonært gufs fra fortiden i synet på natur og dyr som gaupe, jerv og grisehold, og det er meg komplett uforståelig at ikke er kastet ut for lenge siden med dine holdninger fra 1800-tallet.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.06.21 21:09
Gorgi: Ja, det er rutiner for det. Men ikke alle dyrene som er skadet/syke trenger nødslaktes. Har bonden den pålagte sykeavdelingen i orden, så kan mange av dyrene leges. Men sykeavdeling krever stor plass. Noen produsenter fyller husene sine, og tar for lite hensyn til sykestue. «Den skal alikevel ikke brukes, jeg har ikke syke dyr», er noe som går igjen. Noen drar også strikken for langt i forhold til at dyr burde blitt avlivet på et tidligere tidspunkt. Økonomien er såpass presset at de håper i det lengste at dyret klarer seg

I en stor besetning vil det alltid være dyr som er syke/skadde, det er knapt til å unngå. Slik er det blant mennesker også.

Bønder tjener ingenting på å ikke få levere friske dyr, derfor gjør bøndene det som trengs for å få til dette.

Om noen har gamle fjøs som mangler godkjent sykeavdeling så får de pålegg fra Mattilsynet om å foreta den ombyggingen eller nybyggingen som er nødvendig.

Gorgi

Gorgi
10.06.21 21:12

GARDSDATTRA:» derfor gjør bøndene det som trengs for å få til dette.»

———-

De aller aller fleste gjør det. Men det er noen som ikke klarer levere helt etter lovverket.

Klikk for å gå tilbake til toppen