Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Krisemaksimering: Politiet bar våpen

NYTT TEMA
joplina

joplina
09.06.21 14:48
IndocteCollectio: Du blander litt uttrykk her.

Nei, det er det du som gjør.

Her fra Politiets fellesforbund

Men jeg gir meg  nå...anklaget for ordkløyveri fordi jeg påpeker fantasifulle påstander og benevnelser som ikke er i tråd med fakta  men høyst hjemmesnekrede av debattanter her inne.

Spiller ingen rolle for meg som sådan hva dere finner på å kalle det. Men riktig er det ikke :)

Lykke til videre med midlertidig permanent generell spikret bevegelig punktbevæpning  og dess like :)

joplina

joplina
09.06.21 14:49
Solvgutt1: Du er unnskyldt

Men det er ikke du

Mister_Bister

Mister_Bister
09.06.21 14:51

Er nesten like stor grunn til å kritisere vedkommende foredragsholder for å spille klipp fra en demo tape med politiets husband, Norsk Narkotikapolitiforening. 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 14:51)

ostgote

ostgote
BjartmarsHage: Hva mener folket her på vgd om dette?

Bildet viser at politibetjenten står med hånda på pistolen under foredraget. Det er rett og slett en uholdbar opptreden å fikle med våpenet under foredraget i klasserommet dersom våpenbruk ikke var temaet i foredraget. 

Solvgutt1

Solvgutt1
joplina: Men det er ikke du

Du må gjerne fortsette denne kveruleringen din, og klappe deg selv på skuldrene. Du tilfører ikke diskusjonen noe av verdi eller interesse og jeg er fortsatt interessert i om noen kan vise til eksempler på at den generelle bevæpningen av politiet har avverget eller begrenset noen hendelser.

Det er forresten ingen motsetning mellom ordene generell og midlertidig.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
09.06.21 15:44
joplina: Nei, det er det du som gjør. Her fra Politiets fellesforbund   Men jeg gir meg  nå...anklaget for ordkløyveri fordi jeg påpeker fantasifulle påstander og benevnelser som ikke er i tråd med fakta  men høyst hjemmesnekrede av debattanter her inne. Spiller ingen rolle for meg som sådan hva dere finner på å kalle det. Men riktig er det ikke :) Lykke til videre med midlertidig permanent generell spikret bevegelig punktbevæpning  og dess like :)

He he, det hjelper lite hva man kaller det. Saken er at politiet kan bære våpen til vanlig. Eneste forskjellen er at det er tidsbegrenset i noen måneder av gangen. Det er mitt poeng  :-)

milfern

milfern
09.06.21 15:49

Lurte på hvilken sart sjel som reagerte på noe slik frem til jeg så bildet av hen. Her lukter det Woke/SJW/Raddis/Hippie/Snowflake i en og samme sleng.

fruitman

fruitman
09.06.21 15:52
milfern: Lurte på hvilken sart sjel som reagerte på noe slik frem til jeg så bildet av hen. Her lukter det Woke/SJW/Raddis/Hippie/Snowflake i en og samme sleng.

Haha! Får mye likes på Twitter da.

(Innlegget ble redigert 09.06.21 15:53)

dortort

dortort
09.06.21 15:55
Rainmaker: Det gir ikke svar på spørsmålet om du skjønner hva som diskuteres. Det svaret får vi bare dersom du faktisk beskriver ha som diskuteres.

Jo, det gjør det.

Jeg sitter ikke og hjelper en motdebattant med å forklare det som skal diskuteres i en tråd. Du får finne ut av det selv.

At du ikke skjønner hva som diskuteres er ikke mitt problem.

dortort

dortort
09.06.21 16:01
IndocteCollectio: Da kan jeg konstatere at du ikke kan dokumentere din påstand.

Så da påstår du at jeg tar feil?

dortort

dortort
09.06.21 16:08
IndocteCollectio: En terrorist VET at han vil bli møtt av bevæpnet politi, noe han også vil bli helt uavhengig om man har generell bevæpning eller ikke. Så man kan legge til grunn at terrorister tar høyde for at de møter bevæpnet politi og ofte så regner de faktisk med at de selv blir drept. Ditt argument fremstår som totalt uten hold i virkeligheten.

En terrorist VET at dersom han går til angrep på et sted der det er bevæpnet politi, så vil han umiddelbart være i fare for selv å bli drept. Dersom det ikke er bevæpnet politi til stede vil terroristen ha bedre tid til å utføre sine udåder. Han vil også evnt ha en sjanse til å komme seg unna.

Mener du en terrorist ikke bryr seg om det er bevæpnet politi der han har tenkt å utføre sine ugjeerninger?

pfrog567

pfrog567
09.06.21 16:26
ostgote: Bildet viser at politibetjenten står med hånda på pistolen under foredraget. Det er rett og slett en uholdbar opptreden å fikle med våpenet

Herregud, "fikle" med våpenet? Hun har da bare hånda hvilende på hofta/hylsteret. Tror jenta som tok bildet hadde besvimt hvis politikvinnen hadde "fiklet" med pistolen.. 

tr0ndern

tr0ndern
09.06.21 16:34
HOGGØRN: Lurer på hvordan vi i dag hadde reagert på en rypejeger tok flyet fra Røros til Fornebu, med hagla på skuldra. Kanskje noen hevet ett øyebryn den gangen og, men på meg virker det som om mange ikke ser forskjell på  våpen som ett redskap, og våpen som terrorutstyr.

Jeg hadde en slektning som jobba som konduktør i NSB. Dette må ha vært på 70-tallet, muligens så langt tilbake som på 60-tallet. Et sted på Innherred hadde motorvognsettet mellom Trondheim og Steinkjer kjørt på en elg. Lokføreren hadde låst opp våpenskapet, men motet svikta i det han skulle ta ut Mausergeværet. Slektningen tilbød seg å ta på seg jobben, han hadde drevet litt med jakt. På disse togsettene var det ikke mulig å gå rett ut fra førerrommet og ut på skinnegangen, man måtte gå gjennom passasjerkabinen. Han åpna førerromsdøra med mauseren på ryggen og satte kurs mot utgangspartiet. Det eneste som skjedde, i følge han sjøl, var at en passasjer dulta borti sidemannen og sa at 'nå syns jeg synd på de som ikke har gyldig billett...'

jonas

jonas
09.06.21 16:46
HOGGØRN: Lurer på hvordan vi i dag hadde reagert på en rypejeger tok flyet fra Røros til Fornebu, med hagla på skuldra. Kanskje noen hevet ett øyebryn den gangen og, men på meg virker det som om mange ikke ser forskjell på  våpen som ett redskap, og våpen som terrorutstyr.

Så hvis man tenker bedrive terror kan man bare si "rypejakt" og få med seg våpen på flyet?

Ljot

Ljot
09.06.21 16:57
jonas: Så hvis man tenker bedrive terror kan man bare si "rypejakt" og få med seg våpen på flyet?

Nå tror jeg kommentaren heller pekte på hvor fremmedgjort fra det å se våpen en del mennesker har blitt. I tillegg er mange av oss etterhvert blitt helt ute av stand til å reflektere over og evaluere en situasjon selv. Det er etterhvert så ille fatt at det ikke overrasker meg lengre hvis noen ringer til politiet etter å ha sett en jeger med bikkje i bånd og hagle på ryggen gå langs fylkesveien et sted.

Farmer

Farmer
09.06.21 17:13

Dette handler egentlig ikke om krenkelse hysteri eller den vinklingen nrk har på saken. Det burde heller ikke handle om hvordan praksis har vært i andre land. 

Det viktige her er hva vi har tradisjon for i Norge, og at hele vårt samfunn i stor grad lenge har handlet om en stor grad av tillitt mellom befolkning og myndigheter. 

Dette har vært viktig for stabeliteten i vårt samfunn. Stor stabilitet og høy tillit til hverandre har vært unikt i Norge. 

Skal vi sammenligne oss med andre land, så mener jeg at det er dette vi må måle. 

Vi har også vært flink på og løse problemer på en annen måte en ren maktutøvelse. En av faktorene som har bidratt til dette er velferdsstaten, som bidrar til at vi er trygg på ivaretakelse. 

Bevæpnet politi i setteninger vi ikke er vante med, rokker ved nevnte tradisjon og kultur. Vi har hatt et stabilt samfunn hvor vi føler oss trygg uten bevæpning, hvor fokus har vært at utfordringer håndteres på andre kunnskapsbaserte og medmenneskelig metoder. 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 17:13)

Nabo

Nabo
09.06.21 17:14
Arakh: Til dere som kjører MC ,bare fy på dere!

Nei nei nei, kjør fortere og oftere - Norge mangler donorer!

fruitman

fruitman
09.06.21 17:41
Farmer: Dette har vært viktig for stabeliteten i vårt samfunn.

En endring av stabiliteten i samfunnet (i dette tilfellet økt terrortrussel) er jo SV og SU politiske støttespillere for, så litt snodig å klage på konsekvensene av dette.

(Innlegget ble redigert 09.06.21 17:42)

pfrog567

pfrog567
09.06.21 18:00
fruitman: En endring av stabiliteten i samfunnet (i dette tilfellet økt terrortrussel) er jo SV og SU politiske støttespillere for, så litt snodig å klage på konsekvensene av dette.

Feilen er at mange tror Norge enda er som en stor Kardemomme-by.

Farmer

Farmer
09.06.21 18:02

Fruitman: Vanskelig og diskutere saklig og objektivt med din agenda. Man tilhører nødvendigvis ikke SV på grunn av at man er enig med alt partiet står for. Om din retorikk skulle være retningsgivende, så hadde ingen kunne tilhørt noen politiske parti.

Samfunnet har endret seg på mange måter pga. invandring og flere kulturer fra mange land. 

Dette er en del av globaliseringen som vi er en del av. Dette har skjedd i alle vestlige land. 

Terrortrusselen er kompleks, og består av både høyreekstreme, islamister, venstreekstreme osv. 

Og tro at Norge som nesten eneste vestlige land skulle klart og stenge grensene er voldsomt kunnskapsløst. 

Terrortrusselen er der uavhengig av innvandring. Verden er åpnet opp, mennesker har mulighet og reise, samt motsetningene er store. Bare det og tilhøre en av alliansene i seg selv fører til at vi kan være angrepsmål både innenfor terror og andre. 

Den økte terrortrusselen er mere et resultat av det totale globale trusselbilde. 

Allikavell burde den generelle bevæpningen i settinger hvor dette ikke er nødvendig og naturlig være unngått. 

FjodorDVD

FjodorDVD
09.06.21 18:38
Justice 96: for å si det sånn

Vi er kjent med NNPF misbruker riksløven og skulle vært tiltalt for det. Opptreden i uniform med våpen er et steg videre i feil retning. Men merk gjerne at jeg generelt vil at skoleverket gir plass for anti-rus organisasjoner.

TheBracket

TheBracket
09.06.21 19:18

Husker vi gikk på butikken og bensinstasjonen med AG3 og skarp ammunisjon i Nord-Norge. Ingen som løftet så mye som et øyelokk over det. Det var normalen og ikke skummelt eller definert som noe ungene burde være redde for. 

Rett som det var ble vi oppsøkt av nysgjerrige unger som ville prøve å holde i våpenet og undersøke det. Jaggu fikk vi ikke noen tips om avtrekk og sikte inni mellom også. Men dette var jo som sagt nordnorske unger og før wokepandemien. Det er mulig synet av en HK416 hadde gjort de samme ungene til sengevætere i dag.

Jeg ser altså ikke det helt store problemet med at en politibetjent har vært på skolebesøk med en Glock i et hylster. Det som derimot er et problem, er at folk som med viten og vilje lyver og sprer desinformasjon får lov til å drive undervisning i den norske skolen. Det er mildt sagt provoserende. 

perchri

perchri
09.06.21 19:31
pfrog567: Herregud, "fikle" med våpenet? Hun har da bare hånda hvilende på hofta/hylsteret. Tror jenta som tok bildet hadde besvimt hvis politikvinnen hadde "fiklet" med pistolen..

...vi er og blir noen sarte skjeler her på berget. 

fruitman

fruitman
09.06.21 19:38
Farmer: Terrortrusselen er der uavhengig av innvandring.

Terrortrusselen er der uavhengig av innvandring? Selvfølgelig. Jeg påpekte bare det faktum at terrortrusselen øker med innvandring - i hovedsak fra MENA-land. Det er bare å se på statistikk mellom land i Europa. Hvor mange terrorangrep har Polen, Ungarn, Tsjekkia, Sveits mot Tyskland, Frankrike, England og Belgia, og hva ligger i forskjellen i terrortrusselen mellom disse landene tror du?

Å si at Norge ville vært det eneste vestlige land som skulle klart å stenge grensene er det kunnskapsløse her, da flere vestlige land allerede praktiserer "stengte grenser" - og det har statistisk sett vært vellykket så langt. Som motsetning kan ikke samfunnsutviklingen ref. Sverige, England, Frankrike akkurat kalles vellykket (og det gjelder ikke bare terror, da snakker vi kriminalitet/sikkerhet generelt). En titt på profilene til de omtalt i saken virker de svært for innvandring, og negativ samfunnsutvikling rent sikkerhetsmessig er en direkte konsekvens. Er dette virkelig noe du bestrider? 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 19:39)

Farmer

Farmer
09.06.21 21:10

Fruirmann: Det vil jo innebære at vi stenger grensene for arbeidsinnvandring, familiegjenforening og turisme fra mange land også.

Dessuten er vi i både EØS og schengen. Innenfor schengen kan vi ikke stenge grensene. I utgangspunktet har jeg vært kritisk til EØS slik den fremstår i dag. Men det er så kompleks innenfor handelen og arbeidsmarked, at det er nesten helt umulig og flagge en konkret motstand uten kompetanse på et realistisk alternativ. 

Jeg vet ikke hvordan profiler du sikter til. Er det Facebook, så har ikke jeg profil der. 

Jeg har ikke behov for og bestride dette med terrortrussell og stengte grenser. Konsekvens av åpne grenser kan selvfølgelig være økt risiko på forskjellige trusler vi står over for. Men det må jo også sees i sammenheng med andre åpenbare faktorer. En må ta inn over seg realitetene i den verden vi lever i. 

Men bevæpning på et foredrag på en skole på Osterøy, en liten kommune med 3000-4000 innbyggere har ikke nødvendigvis noe med terrortrussell og gjøre. Politiet tar jo selvkritikk og sier det var unødvendig. 

Det er en oppkonstruert problemstilling på Osterøy du prøver og fremme. Jeg mistenker at du bruker saken for og debbatere din motstand av visse innvandrergrupper og få frem noen billige poeng. 

(Innlegget ble redigert 09.06.21 21:12)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
09.06.21 21:17
dortort: En terrorist VET at dersom han går til angrep på et sted der det er bevæpnet politi, så vil han umiddelbart være i fare for selv å bli drept. Dersom det ikke er bevæpnet politi til stede vil terroristen ha bedre tid til å utføre sine udåder. Han vil også evnt ha en sjanse til å komme seg unna. Mener du en terrorist ikke bryr seg om det er bevæpnet politi der han har tenkt å utføre sine ugjeerninger?

Eneste gangen ditt argument har et snev av gyldighet er hvis en terrorist av en eller annen merkelig grunn ønsker å slå til mot en haug poliser. Da ville det vært bedre med generell bevæpning. Så kan du jo selv tenke på hvor sannsynlig dette er. 

Du forsøkte jo å komme med et eksempel på der generell bevæpning hadde spilt en rolle, der bommer du 100% ved å bruke England. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
09.06.21 21:18
fruitman: En endring av stabiliteten i samfunnet (i dette tilfellet økt terrortrussel) er jo SV og SU politiske støttespillere for, så litt snodig å klage på konsekvensene av dette.

Prøver du her å si at Sv ønsker økt terrortrussel i landet? 

Halpert

Halpert
09.06.21 21:37

Bevæpningen her er det minste problemet. Politiet kunne og burde selvsagt lagt våpenet bort hvis dette handlet om å skape tillit til ungdommen. Resten av det de demonstrerer viser at politiet ønsket det motsatte, nemlig å skremme og true norsk ungdom. Da bør selvsagt våpenet være på plass.

Skremselspropagandaen når tydeligvis nye høyder hos NNPF, som nekter for å ha noe med foredraget å gjøre, samtidig som hele presentasjonen er stemplet med NNPFs logo. "Hjemmesnekret" presentasjon med før og etter-bilder av ungdommer som har prøvd hasj? Ungdommene ler av dette, som de også ville gjort for 20 og 30 år siden.

I motsetning til svadaen politiet presenterer om narkotika, er straffetrusselen politiet bruker mye tid på, dessverre helt reell. Den er også grunnen til at ungdommen aldri vil stole på politiet eller kontakte dem for å få "hjelp" når det er snakk om rus.

At et slikt alvorlig, og dessverre svært dødelig, tillitsbrudd fortsetter å eksistere kan alle som kjempet ned rusreformen takke seg selv for. Tenk at vår tids viktigste sosiale reform ble torpedert av Støre og AP. For å blidgjøre en gjeng med SP-stemmende bønder som har heimbrenten på kok og kjører i fylla på daglig basis, men er livredd for hasj fordi den lokale lennsmann har sagt det er farlig.

Videoseven

Videoseven
09.06.21 21:59
Rhabagatz: har snikinnført bevæpning av politiet og amerikanske militærbaser.

Ahh, kutt ut.

Multikultur er det som er årsaken til politibevæpning. Vi hadde ikke bevæpnet politi i min ungdom.

Det vi burde diskutere er hvordan venstreradikale aktivister bruker et hvert påskudd for å bli krenket, for dette er en familie av aktivister.

Moren er en aktivist, datteren er en aktivist og broren er i en klasse for seg selv.

Rosa rebell med mål om å fjerne heterofile fra alle ledende posisjoner.

Jeg lurer på hva familien Ååååå, jeg tilhører venstresiden og jeg er så krenket hadde sagt hvis en kristen hadde sagt det samme.

"Kristen mann med mål om å fjerne homofile fra alle ledende posisjoner."

Jeg bare tuller, for vi vet alle hvordan denne aktivist-familien ville reagert. Det virker som en kan si å gjøre som en vil, så lenge en tilhører venstresiden og snylter på velferdskassen.

Jeg tipper raddis-journalistene ble våte i trusa da det fikk denne saken gjennom nettverket sitt. Det vil si, helt til de oppdaget at det var en politikvinne. Det er ikke like lett for raddis-journalistene å ofre en uskyldig politikvinne kvinne for ideologen sin, slik de gjorde mot en uskyldig ambulansesjåfør.

(Innlegget ble redigert 09.06.21 22:07)

Pernillel

Pernillel
09.06.21 23:13
Farmer: Det vil jo innebære at vi stenger grensene for arbeidsinnvandring, familiegjenforening og turisme fra mange land også.

Ikke nødvendigvis. Det er fullt mulig å opprettholde arbeidsinnvandring fra Europa samt turisme fra resten av verden uten å gi innvandrere fra land utenfor Europa permanent opphold. Det er akkurat dette som er hele poenget med Schengen-samarbeidet: felles yttergrense og indre reisefrihet.

Nettopp derfor er det viktig å opprettholde et strengt yttergrense-regime for å unngå at systemet kollapser slik bl.a. flere av Visegrad-landene har vist er mulig: etter migrantkatastrofen i 2015 bygde f.eks. Ungarn et 534 kilometer langt grensegjerde som satt en effektiv stans for migrantruten fra Serbia og Kroatia. Det er fullt mulig å stanse denne influksen men det krever selvsagt sitt fra EU og rand-landene, og ikke minst må vi slutte og tro at masseinnvandringen løser noe som helst.  

(Innlegget ble redigert 09.06.21 23:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg