Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da var sommeren offisielt avlyst

NYTT TEMA
sudost
sudostInnlegg: 2706
27.07.09 11:30

Ja, hva skjer da? Blir det noe mer sommer? hvordan ser langtidsvarselet ut?

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4668
27.07.09 11:42

Nitrist.

Bedre lykke neste år. ;-)

Vigi
VigiInnlegg: 11477
27.07.09 13:03
Cirrostratus: Nitrist.

Bedre lykke neste år. ;-)

Jo, men akkurat det er ikke tull en gang! :-) En dårlig sommer blir aldri fulgt opp av en dårlig sommer året etter. Vi husker jo 2001 som var ganske bra etter 2000. Vi husker jo 2008 som en fin sommer etter en dårlig 2007. Og på nitti-tallet kom supersommeren 94 året etter De Lillos tragiske 93-sommer, og 99 var jo også en god sommer som kom etter 98. Slik kan vi bare fortsette på sommerstatistikken de siste 20 årene.

En ting er i hvertfall sikkert: Sommeren 2010 blir mye bedre enn denne, og helt sikkert en knallsommer! ;-) Den starter rundt 15.juni for alvor når et mektig høytrykk siger opp fra kontinentet og legger seg dønn til rette over vestlige deler av Sverige. Hele Sør-Norge og Midt-Norge blir liggende i varmluft fra Europa og godværet varer i 3-4 uker. I midten av juli får vi inn noen fronter slik at også bøndene jubler, men så kommer det et nytt høytrykk fra de britiske øyer mot landet og gir en ny runde med hete sommerdager. Det gode været tar slutt rundt 25.august når høytrykket dras unna av et det som er restene etter en orkan i USA!

Så der har dere sommeren 2010! ;-)

(Innlegget ble redigert 27.07.09 13:06)

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4668
27.07.09 13:21
Vigi: En dårlig sommer blir aldri fulgt opp av en dårlig sommer året etter.

Si ikke det. Siste halvdel av 80-tallet gikk jo rett i søpla. Kanskje historien gjentar seg?

;-)

(Innlegget ble redigert 27.07.09 13:22)

Vigi
27.07.09 14:01
Cirrostratus: Si ikke det. Siste halvdel av 80-tallet gikk jo rett i søpla. Kanskje historien gjentar seg?

;-)

Jeg sa siste 20 årene!!! ;-)

Angående dette med rekke av dårlige somre så mener jeg å ha lest et sted at somrene på 60-tallet hørte med til de mest tragiske i hele forrige århundre. Du som sitter inne med litt statistikk kan kanskje finne ut hvordan sommeren var på 60-tallet? Det er forresten litt interessant å forestille seg hvordan middeltemperaturen blir 1991-2020 i forhold til 1960-1990. Sistnevnte normal hadde jo med de tragiske somrene både på 60 og 80-tallet. Jeg vil tro middeltemperaturen i juli og august har steget markant de siste 18 somrene i hvertfall.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 19562
27.07.09 15:19

En lokal "spåmann" varslet tørkesommer. Juli så langt like i nærheten har hatt 265 mm (før helga). Normalt 75.

Saken er derfor klar: regnet har vært en illusjon...

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13830
27.07.09 15:24

Faens drittland. Etter å ha jobba masse gjennom hele godværsperioden blir det selvfølgelig bare drittvær hele ferien min igjennom. Vurderer seriøst å flytte.

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 10657
27.07.09 15:30

Galt, vigi. Dette året har sett ekstremvær som mer eller mindre har ødelagt sommeren for alle, for det første har man fått tropevarme i forkanten av fellesferien så de fleste måtte arbeider i glohete arbeidsforholder. Deretter har man fått et lavtrykksvær som ikke hørt til de normale ettersom lavtrykk og høytrykk ofte avløse hverandre uten for lang opphold, som har gjort fellesferien altfor vått og altfor grått. Nå det kan være mulig at varmen og solen vil kommer tilbake først når fellesferien er over! I slutten vil alle være frustert og lei av ustadigheten med sommervær som blir bare mer og mer uforutsigbart og ekstremt med tiden.

Ikke engangs i tidligere tid hadde man sett så stor uforutsigbarhet eller så ekstreme vær i hver deres endepunkt som tropevær og styrregn med etterfølgende kald vær. Heller ikke når væren var blitt så ufordelaktige for folk flest, til og med bønder er gått lei av været. Vi hadde dårlige og gode somre før, men meget sjeldent hadde meget voldsomme store variasjoner i gal rekkefølge som at alt var snudde på hodet i forhold til det normale.

Rote
RoteInnlegg: 5092
27.07.09 19:09
legalize_it: Vurderer seriøst å flytte.

Ser ut som man bør flytte til NordNorge    -?

Vigi
27.07.09 19:35
Rote: Ser ut som man bør flytte til NordNorge    -?

Vel, vel! Vet ikke hva jeg skulle gjort blant samer, isbjørn og Oluf;-)

Men en ferietur akkurat for tiden hadde kanskje vært noe. Etter forbigående dårligere vær tirsdag-torsdag blir det nye varme dager til helgen i Nord-Norge. De er til og med heldige med timingen på godværet og får det aller finest i helgene! ;-)

Men det er kanskje litt håp for oss i sør også til helgen. En liten front sniker seg etterhvert inn, men der er ikke siste ordet sagt tror jeg. Kanskje holder den seg unna og godværet klorer seg fast også i Sør-Norge. Kartene ser litt bedre ut i hvertfall etter en grusom torsdag!!

http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn1261.html

(Innlegget ble redigert 27.07.09 19:39)

kansas00
kansas00Innlegg: 20853
28.07.09 00:00

Det er vel snart på tide å flytte fellesferien frem til juni eller til august..

Vigi
28.07.09 01:28

Hmm. Nå ser det veldig bra ut for neste uke gitt! ;-) Sol og varme! Jepp, prognosene adskillig bedre nå!!! :-)

Men så er vel kanskje alt ødelagt ved neste prognose?

BillB
BillBInnlegg: 20093
28.07.09 01:36
Vigi: En dårlig sommer blir aldri fulgt opp av en dårlig sommer året etter.

Tullball! Her på Østlandet har vi hatt tre dårlige somre på rad nå. 2007 var tragisk, 2008 var litt bedre, men kan ikke få status som bra. 2009 må ha stabilt høytrykk fra neste uke og utover for å kunne karakteriseres som godkjent.

Det var også to dårlige somre på rad i 2000-2001, og hele fire dårlige på rad fra 1986 til 1989. Derimot kommer gjerne gode somre på rad. 2002-2003 er det nyeste eksemplet. 94-97 var en god periode og 82-83 var også bra her. Det samme var visstnok 75-76 i følge statistikkene, men da var jeg litt for liten til å helt få det med meg.

BillB
28.07.09 01:37
Rote: Ser ut som man bør flytte til NordNorge    -?

I fjor hadde vel ikke Finnmark og Troms en eneste dag over 20 grader. Er ikke helt sikker, jeg. Anbefaler nok heller Spania.......

BillB
28.07.09 01:38
Vigi: Hmm. Nå ser det veldig bra ut for neste uke gitt! ;-) Sol og varme! Jepp, prognosene adskillig bedre nå!!! :-)

Hvor da? Yr sitt langtidsvarsel er stadig ganske trist for Oslo sin del (og enda tristere for Stavanger såvidt jeg kan se), men sannsynlighetsvarslet gir forsåvidt bud om at det kan bli bedre, da.

(Innlegget ble redigert 28.07.09 01:39)

Vigi
28.07.09 01:48
BillB: Hvor da? Yr sitt langtidsvarsel er stadig ganske trist for Oslo sin del (og enda tristere for Stavanger såvidt jeg kan se), men sannsynlighetsvarslet gir forsåvidt bud om at det kan bli bedre, da.

Ja, men wetterzentrale, dvs GFS, er bedre. Det skal tørke opp adskillig og høydetemperaturen skal bli bedre i helgen og i neste uke.

Når det gjelder det sannsynlighetsvarselet til yr så er det rett og slett så dårlig for alle kystområder at det ikke er noe jeg bryr meg særlig om. Fra dag 3 og utover tror datamodellen at kystbyer ligger langt uti havet og melder deretter. Yr har innrømmet at de har et problem med dette og lovet å ordne opp, men for å si det sånn; de har ikke gjort noe de siste årene så det at de lover å fikse det tar jeg med en klype salt. ;-) Det er fysisk umulig for en datamodell som yr å melde mer enn 18-19 grader for en kystby når det er lengre enn tre dager frem i tid. Under tropeheten i juni med opp mot 28-29 grader i mitt distrikt meldte yr 19 grader for Stavanger fra dag 3 av og sannsynlighetsstreken lå ikke høyere enn 19,7-19,8 grader.

Men blås i yr: GFS som lover en bedring:

http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn1804.html

Ser veldig mye roligere ut på kartet nå.

Edit: men jeg innrømmer at dette er skjøre greier! ;-)

(Innlegget ble redigert 28.07.09 01:51)

Rote
RoteInnlegg: 5092
28.07.09 02:43
BillB: I fjor hadde vel ikke Finnmark og Troms en eneste dag over 20 grader. Er ikke helt sikker, jeg. Anbefaler nok heller Spania.......

Bardufoss hadde 11 dager over 20 grader og Kautokeino 9 dager ...

(Innlegget ble redigert 28.07.09 02:46)

Vigi
28.07.09 10:14

Sjelden sett noe verre. DEt var vel som jeg fryktet. De brukbare prognosene i sør renner ut i sanden. Derimot skal det blir knallvær i Nord-Norge i lange tider fremover!!

Sjekk dette syke været Tromsø skal få fremover!

http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?PLZ=_____&PLZN=_____&LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=NO®ION=0003&WMO=01026&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1

Beelzebot
BeelzebotInnlegg: 13394
28.07.09 15:40
Vigi: Sjekk dette syke været Tromsø skal få fremover!

etter en helt håpløs start på sommeren, er det fantastisk bra vær her i tromsø for tiden.

sudost
sudostInnlegg: 2706
28.07.09 16:16

hvor går godværsskillet i nord da?

Blir det godt vær i  F.eks Nord-trøndelag. opp mot nordland?

Vigi
28.07.09 16:32
sudost: hvor går godværsskillet i nord da? Blir det godt vær i  F.eks Nord-trøndelag. opp mot nordland?

Nå har det vært flomlignende tilstander både i Trøndelag og Nordland de siste dagene og mens Bodø har hatt 14 grader har det vært 24 i Tromsø. Med andre ord har Russerlufta glidd inn over Troms og Finnmark i første omgang. Derimot ser det vel ut til at også Nordland blir med på festen fremover og Trøndelag får det i hvertfall bedre enn Sør-Norge. Derimot ser det ikke så helt spinnhakkandes gale ut i sør heller. Det er onsdag/torsdag som blir grusomme, etterpå skal det lette en hel del også sør for stadt.

Men Sør-Norges drøm om høytrykk fra kontinentet ser vanskelig ut foreløpig.

Tromsø de neste dagene: 18, 24, 25,25,25,25..... å du store all verdens land og rike! :-(

(Innlegget ble redigert 28.07.09 16:33)

BillB
28.07.09 20:57
Vigi: Derimot ser det ikke så helt spinnhakkandes gale ut i sør heller. Det er onsdag/torsdag som blir grusomme, etterpå skal det lette en hel del også sør for stadt.

Her i øst virker det da egentlig ganske lovende ut fra Yr sitt langtidsvarsel. Altså fra midten av neste uke. Men 9. og 10. dag endrer seg jo for hvert langtidsvarsel. Og før det er det egentlig vanskelig å tolke noe ut fra noe i det hele tatt (men 19 grader maks er latterlig lite til sommer i Oslo å være - her skal det normalt være 25 for å være noe å snakke om)

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12597
28.07.09 21:23
sudost: hvor går godværsskillet i nord da? Blir det godt vær i  F.eks Nord-trøndelag. opp mot nordland?

Ser da ikke så verst ut for Nord-Trøndelag sin del, egentlig. Ironisk nok har Yr.no (igjen) vært mer pålitelig enn Weatheronline for dette områdets vedkommende de siste par-tre dagene dog...
Generelt har det, med unntak av helga som var, egentlig ikke vært så voldsomt ille her i Nord-Trøndelag den siste måneden. Men værvarslene har jo vært totalt på trynet til tider, både for Yr.no og Weatheronline sin del.

NorThai
NorThaiInnlegg: 1090
30.07.09 10:02
legalize_it: Faens drittland. Etter å ha jobba masse gjennom hele godværsperioden blir det selvfølgelig bare drittvær hele ferien min igjennom. Vurderer seriøst å flytte.

Glad jeg bor i Thailand i de verste mnd. Har det slik at jeg reiser ned og bor der 3 mnd. om gangen. Reiser som regel i begynnelsen av feb. og i begynnelsen av sept.

Ta gjerne turen innom min nettside om Thailand.
www.northai.net

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13830
30.07.09 14:19
NorThai: Glad jeg bor i Thailand i de verste mnd. Har det slik at jeg reiser ned og bor der 3 mnd. om gangen. Reiser som regel i begynnelsen av feb. og i begynnelsen av sept.

Må være deilig å slippe unna høsten og vintern her. Er det noe jeg misliker med dette landet er det den lange mørke høsten.

(Innlegget ble redigert 30.07.09 14:20)

Vigi
30.07.09 16:41
legalize_it: Er det noe jeg misliker med dette landet er det den lange mørke høsten.

Sånn ca fra 25.september til 25.november; det er for meg den verste tiden. Da er sjansen stor for drittvær og det går bare en eneste vei; nedover! dagene blir mørkere og mørkere, og naturen blir brun og trist. Mange sier januar er den verste måneden, men jeg er faktisk uenig. For det første er januar langt tørrere enn høstmånedene, og sist men ikke minst så har solen da snudd! Bare tanken på at det går mot lysere tider igjen redder mye av følelsen. Desember er også grusom sånn isolert sett, men den bringer med seg ferie, solsnu og julestemning tross alt.

Men oktober og november er tragisk ja! Bare å høre navnet på de månedene kan få meg i dårlig humør! ;-)

Edit: prognosene ikke så aller verst for neste uke. Håp i det minste! :-)

(Innlegget ble redigert 30.07.09 16:41)

startelver
startelverInnlegg: 47595
30.07.09 19:46

Ja folkens siden jeg har vært i varme eksotiske strøk i hele sommer , ca 30-34 grader hver dag, så gleder jeg meg til å komme hjem til den norske kalde sensommeren , den blir nok knall :)

Kan gjerne være 15 grader , jeg trenger å kjøle meg ned.

(Innlegget ble redigert 30.07.09 19:47)

return_of_drakkar
30.07.09 20:39
Vigi: Sånn ca fra 25.september til 25.november; det er for meg den verste tiden. Da er sjansen stor for drittvær og det går bare en eneste vei; nedover! dagene blir mørkere og mørkere, og naturen blir brun og trist. Mange sier januar er den verste måneden, men jeg er faktisk uenig. For det første er januar langt tørrere enn høstmånedene, og sist men ikke minst så har solen da snudd! Bare tanken på at det går mot lysere tider igjen redder mye av følelsen. Desember er også grusom sånn isolert sett, men den bringer med seg ferie, solsnu og julestemning tross alt. Men oktober og november er tragisk ja! Bare å høre navnet på de månedene kan få meg i dårlig humør! ;-)

januar (hvit)...ofte kald, men ok
februar (lysegrønn) ... ofte bikkjekald, men sympatisk
mars (gråhvit)...en ventemåned, men upålitelig
april (teppegrønn?)... en av favorittene
mai (hvitgrå)...upålitelig, men ok grunnet lange lyse kvelder
juni (mørkerød) upålitelig, men lyset oppveier det meste
juli (lyserød mot rosa)... en transportetappe med mye bygeskyer og smell og dunder
august...(dyp grønn) ... en av de store da formen er på topp
september (blåhvit) ... akseptabel, men mørket kommer sigende
oktober (brun)... 2 ukers fast forsinket sommerferie og mye avspasering, en favoritt
november (svart) ... egentlig fæl, glatta slår til, lange arbeidsdager, så den går
desember (svartgrå)...tja, hva skal man si...

return_of_drakkar
15.08.09 19:59

Nå har det slagregnet i 8 timer. Sterk vind. Høsten har slått til.

Sommerhalvåret med flest regndager de siste 15-16 år. (da jeg startet registrering..).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester