Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høststormen 16. oktober 1987

NYTT TEMA
BillB
BillBInnlegg: 20093
01.08.09 00:00

16. oktober 1987 ble hele Sør-Norge rammet av et forferdelig uvær. Hardest rammet ble "som vanlig" Vestlandet, men der var de vant med slikt, dessuten var orkanen noen år senere uansett langt verre og mer ødeleggende.

Derimot her i Oslo-området snakker vi fremdeles om "uværsdagen i 1987", rett og slett fordi den var så unik. Aker Brygge ble evakuert, og flere brygger og badeplasser fikk store ødeleggelser. I nabolaget der jeg bor ble et hus ødelagt da det falt et tre gjennom taket, og deler av boligområdet var isolert fordi bekken flommet over slik at ingen kom frem noe sted. Tidligere på dagen hadde skolebussen fra ungdomsskolen blitt stående i en vanndam og elevene måtte til slutt evakueres ut av takluka på bussen.

Dette er naturligvis bare mine erindringer og hva jeg husker, men de fleste østlendinger over 30 vil ha minner fra denne dagen i en eller annen form.

Men så sjekker jeg værstatistikken for Blindern, og vel var det dårlig vær den dagen, men det var "bare" en vindstyrke på 13,9. Man skal faktisk ikke lenger tilbake enn til 70-tallet for å finne vindstyrker som er langt verre. Ellers falt det visstnok mer enn 200 millimeter nedbør på Bjørnholt i Nordmarka i løpet av 48 timer, men Blindern må ha sluppet billig unna for der var det "bare" rundt 45 mm i den samme perioden. Noe som er ganske stusslig når man vet at det så sent som 7. juli 2008 falt hele 56 mm på halvparten så lang tid.

Noen som vet noe mer om denne dagen? Jeg opplevde den i hvert fall som den klart verste uværsdagen i Oslo-området i min levetid, men statistikken forteller noe annet.

Rote
RoteInnlegg: 5092
01.08.09 00:37
BillB: Noen som vet noe mer om denne dagen? Jeg opplevde den i hvert fall som den klart verste uværsdagen i Oslo-området i min levetid, men statistikken forteller noe annet.

Sitter her med boka "Norsk vær i 100 år" av Gustav Bjørbæk. Ikke den mest detaljerte værboka men beskriver norsk vær ganske godt fra 1893 til 1993. Om 16. oktober 1987 står det:

"Sør-Norge rammes av det verste uværet på mange tiår. Kraftig nedbør og en vindstyrke på opptil 150 km/t fører til enorme skader. Stormflo oversvømmer havner, og trær som velter og oversvømmelse stanser vei og jernbanetrafikken. I Oslo blir den høyeste vannstand siden 1914 registrert.  Ett menneske omkommer og det gjøre skader for ca. 650 millioner kroner."

Oslo fikk 173 mm nedbør denne oktoberen, mens Kristiansand fikk 233 som er mer enn det Bergen fikk det året.

I Trondheim slapp vi unna med kun 26 mm nedbør, måtte jo være rene drømmehøsten her oppe.

Lurer også på om dette var samme høststormen som rammet Storbritannia voldsomt ? 

BillB
01.08.09 00:38
Rote: Lurer også på om dette var samme høststormen som rammet Storbritannia voldsomt ? 

Det var det. Søk på "16 oktober 1987" gir også masse treff på en forferdelig høststorm i det sørlige Storbritannia.

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4659
01.08.09 00:43

Tja, det ble satt noen vindrekorder den dagen. Blindern hadde f.eks. vindkast på 28,8 m/s (sterk storm).

(Innlegget ble redigert 01.08.09 00:44)

BillB
09.08.09 10:39

OK, jeg har bare sjekket middelvind, men jeg ser at rekorden for kast faktisk er fra den dagen, ja.

ostgote
ostgoteInnlegg: 4263
10.08.09 07:52

Det husker jeg godt. Det var kombinasjonen av uvanlig sterk vind og mye nedbør som jeg ikke har opplevd før eller siden her på østlandet. Oversvømte veier, vannskader, nedblåste trær og skader på bygninger. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5530
10.08.09 07:53
Rote: Sitter her med boka "Norsk vær i 100 år" av Gustav Bjørbæk. Ikke den mest detaljerte værboka men beskriver norsk vær ganske godt fra 1893 til 1993.

Står det noe om en skikkelig storm på sørvestlandet i september 1969?
Faktisk var det to skikkelige stormer da, med en ukes mellomrom, begge mandager husker jeg.

Forøvrig var jeg i Brighton i 1988, og der var det ennå tydelige spor etter stormen som herjet 16. oktober der.
Blant annet var taket på The Royal Pavillion fullstendig rasert husker jeg.

Cirrostratus
10.08.09 09:51
xpoolman: Står det noe om en skikkelig storm på sørvestlandet i september 1969?
Faktisk var det to skikkelige stormer da, med en ukes mellomrom, begge mandager husker jeg.

Boka sier i grunn ganske lite. eKlima er mer informativt. ;-)

Toppliste 22. september 1969

35,0 - Lista fyr
35,0 - Nordre Eigerøy
35,0 - Stavanger - Våland (?)
35,0 - Skudnes II
30,9 - Lyngør fyr
30,9 - Lindesnes fyr
30,9 - Ualand - Bjuland
30,9 - Obrestad fyr
30,9 - Sola
30,9 - Indre Matre

Toppliste 29. september 1969

35,0 - Færder fyr
35,0 - Utsira fyr
35,0 - Slåtterøy fyr
30,9 - Hylestad - Brokke
30,9 - Lindesnes fyr
30,9 - Lista fyr
30,9 - Nordre Eigerøy
30,9 - Skudnes II

Alle tall er visuelle observasjoner. Den reelle vindhastigheten har nok vært lavere.

xpoolman
10.08.09 11:11
Cirrostratus: Alle tall er visuelle observasjoner. Den reelle vindhastigheten har nok vært lavere.

Er dette middelvind ?

Det blåste hvertfall såpass at jeg ble tatt av vinden og blåst rett på et nettinggjerde husker jeg.
Jeg måtte reddes av min far :-)

Cirrostratus
10.08.09 11:23
xpoolman: Er dette middelvind ? Det blåste hvertfall såpass at jeg ble tatt av vinden og blåst rett på et nettinggjerde husker jeg.
Jeg måtte reddes av min far :-)

Tallene er middelvind, men det blir jo bare anslag (standardverdier) som observatørene gjorde ut i fra Beauforts skala. Det var svært få målestasjoner som hadde anemometer i 1969.

(Innlegget ble redigert 10.08.09 11:24)

xpoolman
30.01.10 09:07
xpoolman: Står det noe om en skikkelig storm på sørvestlandet i september 1969?

Her har vi faktisk en artikkel på trykk i Aftenbladet om orkanen på sørvestlandet 21.september 1969.

Kun ett bilde.....
Man skulle tro at det finnes flere bilder ute hos folk?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester