Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Storm og temperaturer

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17630
15.10.17 13:34

Ser iblant at Storm har noen, vel, merkelige temperaturvarsler.
Om yr og smhi f.eks ligger 1 til 2 pluss, kan Storm ha 10 pluss.

Og om de andre ligger på 3 til 4 pluss, kan Storm ligge på f.eks minus 6.

Noen som hatt liknende observasjoner?

return_of_drakkar
08.07.18 17:58

Storm må jo være helt udugelig.
I en periode har de nå noen dager fram slått til med masse regn.
Så har de flyttet det, forså å fade det nesten helt ut.
Og de erjo stort sett de eneste som presterer så feil.

Hva feiler det dem i forhold til de andre?

monterosa
monterosaInnlegg: 217
08.07.18 19:33

Bare tull og tøys hos Storm. Spår masse regn i dagesvis, når datoene kommer ser man ikke en dråpe. Sånn har det vert lenge der i gården.

monterosa
monterosaInnlegg: 217
08.07.18 19:36

Akkurat nå på timen skulle det regne her jeg bor ifølge Storm. Ser ikke en dråpe og ingen antydning til at det skal komme heller. Fullstendig bom.

Vigi
VigiInnlegg: 11281
08.07.18 23:31

Storm er søppel! Har vært slik i ti år, fortsetter nok de neste ti. 

Yr er mye bedre, men er også dårlige greier flere steder fra dag 3. For Tønsberg spådde de 20-21 grader fra dag 3 og utover mens det ble 29-32. Yr er riktignok supre for mange steder de første 48 timene. 

Anbefaler yr de første 48 timer. Så kan dere bruke weatheronline uk. 

return_of_drakkar
09.07.18 09:22

Njaa, weatheronline uk har varslet regn fra midnatt som var og utover, men det har kanskje kommer 1|0-15 dråper...

Men det er vel slik for tiden at "regnestykkene" ikke går i hop.
Det i seg selv er jo interessant.

return_of_drakkar
09.07.18 15:43
monterosa: Bare tull og tøys hos Storm. Spår masse regn i dagesvis, når datoene kommer ser man ikke en dråpe. Sånn har det vert lenge der i gården.

Ser hos meg den 17.juli så har Yr 0 mm nedbør, mens Storm har cirka 19 mm nedbør.
Blir spennende å se.

return_of_drakkar
10.07.18 10:15

Fikk litt regn i går, ikke mye, men det var litt her og litt der, og litt mer noen steder enn andre steder...altså veldig lokale variasjoner.

Storm varsler en del regn utover, Yr lite, så vi får se.

return_of_drakkar
10.07.18 11:46

Nå har Storm fjernet 90% av den varslede nedbøren...igjen...

return_of_drakkar
11.07.18 16:36

Ha, en skikkelig ettermiddagsbyge.
Det slår ned i bakken, så får vi se om det varer en stund.
Men det frisker i alle fall opp lufta.

return_of_drakkar
12.07.18 10:04

18 grader og lettere regn nå. Det trengtes.

return_of_drakkar
18.07.18 16:47

Jeg ser at for min egen del er varmen så vidt begynt, for neste uke spår de fleste over 30-32 hver dag, og 0 nedbør.
Unntaket er Storm som neste torsdag har 20 grader og 15 mm nedbør.

Hvor kjøper Storm varslene sine i fra?
Er de hacket eller hva?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5236
18.07.18 18:01
return_of_drakkar: 18 grader og lettere regn nå.

Ikke en dråpe her i sørvest siden 21. juni.
Gresset er svidd og selv større trær begynner å miste bladene og visne....

Vanningsforbud er innført for over en uke siden.

Vi vil også ha noen skikkelige byger !!!

return_of_drakkar
19.07.18 09:14
xpoolman: Ikke en dråpe her i sørvest siden 21. juni.
Gresset er svidd og selv større trær begynner å miste bladene og visne.... Vanningsforbud er innført for over en uke siden. Vi vil også ha noen skikkelige byger !!!

Ja, det trengs vann fra oven nå.
Helst burde det såkalt silregne (om natta da) en god del framover.

Vanningsforbud - javel - det er jo et faresignal ad vannet.

ja, det er brunt, senhøstes, men ikke så friske slike farger engang.

ps: Storm har gått fra 15mm til 0 - over natta...

return_of_drakkar
23.07.18 12:40

Mandag 30.juli.
Yr melder solkrem for meg og 0 mm med nedbør.
Storm melder for meg livbåt og 28 mm med nedbør.
Altså for samme døgnet...

return_of_drakkar
23.07.18 18:04

Wow, førstkommende søndag:

yr 10 mm
storm 3 mm

Da er det større sjanse for regn enn om de hadde tippet motsatt.

return_of_drakkar
24.07.18 06:24

Storm har nå fjernet regnet. Sensasjon.

Jeg har sendt dem mail med spørsmål om hvorfor Storm er så ustabile med nedbør og temperaturer versus de aller fleste andre.

De vil garantert ikke svare...

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12383
24.07.18 06:51

Hvorfor bruker folk fortsatt yr, storm eller accuweather?? Bare piss alt sammen...

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2590
24.07.18 07:29
tr0ndern: Bare piss alt sammen...

Vil du heller anbefale nettstedet www.tr0ndern.no ?

Hvilke metoder støtter du deg til i dine analyser av været?

tr0ndern
24.07.18 08:21
RazorBoy: lke metoder støtter du deg til i dine analyser av været?

Se ut vinduet

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2590
24.07.18 16:28
tr0ndern: Se ut vinduet

Så interessant da. Jeg lurer på hvordan været blir til helgen her i Oslo. Når jeg ser ut vinduet så ser det ut som det blir sol, mens yr sier det blir regn. Kan ikke du ta en kikk ut av vinduet der i trøndelag og fortelle hvordan helgeværet blir i Oslo?

Vigi
VigiInnlegg: 11281
24.07.18 17:16

For å forsøke å oppsummere litt og komme med mine tanker om hvilke som er best: 

Storm: Elendig! Hvorfor bruker noen det? 

Accuweather: Relativt dårlig

yr: Meget bra første to dager, brukbar tross alt lenger frem. 

Wetterzentrale: bra. 

——————————————

Storm ser jeg på som en skandale og rett og slett dønn useriøse. De bedriver omtrent like elendige varsler som de gjorde for 10 år siden. I nesten hele juli har de hatt nedbør i mitt distrikt fra dag 3 og utover, og det har vært tørt helt til i dag. Temperaturene er fullstendig god natt og prognosene forøvrig også. De svarer aldri på tilbakemeldinger på Mail eller via Facebook. Til og med Siri Kalvig er stum når kritikken kommer. Jeg ville vært ufattelig flau over å jobbe i storm som meteorolog!

Yr er for mitt distrikt rett og slett meget bra de første to dagene. Ofte treffer de på timen på nedbør og tempen er meget god den også. Yr kan spå snø hos meg om vinteren og regn bare kort nedi terrenget og treffer gang på gang. Langtidsvarslene er mer usikre, men totalt sett er yr meget bra. 

Accuweather er lite verdt mens weatheronline er ganske OK. 

return_of_drakkar
24.07.18 19:45

for mandag 30.juli hos meg, mm nedbør

Storm 30
Yr    11
weatheronline 0
wetterzentrale 0
accuwetaher 0
klart.se 3 mm
smhi 6 mm
dmi 25 mm   

return_of_drakkar
25.07.18 08:13

Storm strikes again: fra 30 til snaue 2 mm for mandag 30.juli.

Slik har de rotet mye gjennom juli måned.
Hva feiler det Storm?

tr0ndern
25.07.18 08:57
Vigi: Yr er for mitt distrikt rett og slett meget bra de første to dagene. Ofte treffer de på timen på nedbør og tempen er meget god den også. Yr kan spå snø hos meg om vinteren og regn bare kort nedi terrenget og treffer gang på gang. Langtidsvarslene er mer usikre, men totalt sett er yr meget bra.

Mulig Yr.no har bedra seg de siste 7-8 årene siden jeg ga dem opp rundt 2010... Den gang var det i hvert fall mer enn en gang at de meldte sol, delvis skya og 16-17 grader når det i virkeligheten var totalt overskya og 12-13 grader. Som de besvarte med at "dessverre la skyene seg lavere enn vi trodde de skulle". Javel ja, men da kan man vel ta og oppdatere det som ligger ute da? Spesielt når de også linker til data fra lokal målestasjon som viser det stikk motsatte av det "varselet" deres viste... Når de også som en regel snarere enn et unntak meldte alt for lite nedbør, og selv innrømmet at den "regnradaren" de hadde ikke var bra nok (hengte seg regelmessig, viste ofte flere timer gamle data som "live") og at deres egne ansatte ikke brukte den, så jeg ingen grunn til å fortsette med Yr.no

return_of_drakkar
25.07.18 13:14

Storm er n¨å nede på 0 mm førstlommende mandag.
Fra 30 til 0 på kort.
Skikkelige nisse-metoder disse må bruke.
Ikke svarer de heller på henvendelser.

return_of_drakkar
26.07.18 09:08

Nu kuvending fra meterologene...
Hva slags innhold disse algoritmene deres ha skulle jeg likt å se...

Tosses of coins? :)

firepile
firepileInnlegg: 619
28.07.18 06:14

Yr melder 0,7mm nedbør her i løpet av helgen, Storm flesker til med 35mm. Blir spennende.

arveka
arvekaInnlegg: 11141
28.07.18 08:12
tr0ndern: Javel ja, men da kan man vel ta og oppdatere det som ligger ute da? Spesielt når de også linker til data fra lokal målestasjon som viser det stikk motsatte av det "varselet" deres viste.

Jeg tror du bør sette deg inn i hvordan varslene på yr lages. Det kan du lese mer om på yr sine hjemmesider.

Artikkelen er ikke helt oppdatert, men gir et greit bilde av prosessen med å utarbeide varslene. De produseres av de kraftigste superdatamaskiner som er tilgjengelige i Norge og som bruker timer på å beregne atmosfærens tilstand i et rutenett bestående av millioner av punkter. Disse modellene kjøres maks 4 ganger i døgnet.

En manuell oppdatering er helt utelukket.

Når det gjelder værsituasjonen i helgen er den praktisk talt umulig å gi presise varsler for. En kaldfront er på vei og vil støte på de varme luftmassene over Norge. Sannsynligvis vil den bøye av for høytrykket som vi ligger i periferien av. Det eneste man kan si er at det vil bli byger med torden fra sørvest. Hvordan de beveger seg og hvor de treffer er avhengig av hvor sterkt lavtrykket bøyer av.

(Innlegget ble redigert 28.07.18 08:25)

arveka
arvekaInnlegg: 11141
28.07.18 08:32
return_of_drakkar: Nu kuvending fra meterologene...
Hva slags innhold disse algoritmene deres ha skulle jeg likt å se... Tosses of coins? :)

Ja, i stor grad tosses of coin. Men at det vil komme byger med torden er nokså sikkert. Nedbøren vil variere fra 0 til 50 mm. Spørsmålet  er hvor bygene treffer, som er avhengig av hvordan kaldfronten bøyer av for høytrykket. Som kjent, så blir det torden når en kaldfront møter de unormalt varme luftmassene vi har i Norge for tiden.

(Innlegget ble redigert 28.07.18 08:36)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg