Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinterværet 2018/19

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5472
20.09.18 17:14

Ja så var høsten her for fullt, med den ene stormen etter den andre.

I går var det restene av Helene som satte sitt preg på Vestlandet med middelvind opp til 40,5 m/s på Kvamsfjellet i Sogn og Fjordane, med Kråkenes fyr hakk i hel med 39,2 m/s.
Stengte veier, innstilte ferjer og tusenvis av strømløse kunder var resultatet.

Meteorologiske har jo nå begynt med nye fargede farevarsler som visstnok skal være litt mer konservative enn de tidligere OBS-varslene.
Gårsdagens storm hadde gul farge, men allerede i morgen får vi her i sørvest kjenne på den første med oransje farge. Opp i full storm fra nordvest med vindkast på opp mot 45 m/s er det vi kan vente oss.

Vi stålsetter oss og venter i spenning.
Alle trær er jo fulle av løv enda så det kan nok bli en del rotvelt vil jeg tro.

xpoolman
20.09.18 17:55
xpoolman: Vi stålsetter oss og venter i spenning.

Der tikka det faktisk inn en melding fra forsikringsselskapet som ber oss om å ta forholdsregler :-)

xpoolman
21.09.18 12:00

Ekstremvarsel Knud sendt ut for Østlandet: https://www.yr.no/nb/ekstrem/Knud

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18359
21.09.18 15:37
xpoolman: Ekstremvarsel Knud sendt ut for Østlandet: https://www.yr.no/nb/ekstrem/Knud

Her jeg nå er, så om ved et trylleslag gikk det fra opphold og nærmest vindstille til supregn og trær i det man kaller vater...

Npr forsvinner strømmen?

Vigi
VigiInnlegg: 11371
22.09.18 11:04

Xpoolman. 

Og for en storm det ble! Jeg kan nesten ikke huske at det har blåst så intenst som det gjorde tidlig i går kveld. Mest ekstremt kanskje i seks-åtte-tiden.

Overgangen fra den magiske våren og sommeren har vært brutal i år, og det er liten grunn til å pakke vekk regntøyet fremover heller. Lavtrykk på lavtrykk står i kø. Jeg innbiller meg dog at dette kan være et godt tegn for vinteren. Høytrykk har en tendens til å bli særdeles seige og dominerende når de kommer så når værlaget snur er det slik jeg ser det håp om en god senhøst og vinter. Det er bare tre kjappe uker før høsten er halvveis. 

nocky
nockyInnlegg: 1046
22.09.18 12:52

Dette ekstremværet kunne de spart seg for Østlandet sin del. Det var kun ekstrem i Rogaland og deler av Sørlandet.

(Innlegget ble redigert 22.09.18 12:53)

xpoolman
22.09.18 15:24
Vigi: Og for en storm det ble!

Det var ganske heftig når det sto på som verst ja, mange år siden det har blåst så friskt i Rogaland vil jeg tro. 
Og ja, nye lavtrykk er på gang, allerede natt til torsdag er det duket for en ny omgang heftig høstvær.

Det er nå deilig også :-)

Vigi
VigiInnlegg: 11371
24.09.18 00:04

Ja, det er faktisk litt herlig også. Skikkelig frisk og god luft og mulig å sove godt etter mange måneder med dårlig luft på soverommet pga varmen. 

Men når det er sagt; tar gjerne sommeren 2018 neste år også. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18359
24.09.18 22:10
Vigi: Men når det er sagt; tar gjerne sommeren 2018 neste år også.

Protest.

Håper på motsatte rekorder...laveste makstemper og snitt målt og høye øsepøs-rekorder...

Eller helst en vanlig middels sommer...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester