Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Medicanen" Zorbas

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7362
28.09.18 14:47

En "medicane" er et fenomen som oppstår i Middelhavet noen ganger hver høst.
Dette er altså Middelhavets svar på tropiske orkaner, altså Hurricanes, derav navnet Medi (for meditteranean)cane(for hurricane).

I går kveld oppsto altså en ny slik i havet like nord for Libya.
Den ligger der og svirrer nå, med vindstyrker på 18-20 m/s.
Stormen har fått navnet Zorbas, og er den andre på få dager i området.

Det er nå ventet at denne skal forsterke seg og gå nordøstover mellom Kreta og Peloponnes og videre innover Egeerhavet mot Chios og Lesvos.

På Kreta, der jeg har hus, er det nå ventet vindkast på opp mot 40 m/s, noe som er svært mye der nede.
Det er også ventet bølger på opp til 15 meter (!!!) inn mot vestkysten (Elafonissi-Falassarna) og langs sørkysten (Paleochora-Chora Sfakion) ved middagstider i morgen.

Heldigvis har jeg folk nede på min eiendom som har tatt forholdsregler før stormen setter inn, så jeg håper og tror det skal gå bra.
Men det blir spennende å følge med ja :-)

Vigi
VigiInnlegg: 11950
30.09.18 21:26

Noe nytt om medicanen? 

Uvær sør i Europa er jo et høst og vinterfenomen slik jeg ser det, men mulig det var mye dårlig vær der i vår og i sommer da høytrykket lå stille over sørlige Skandinavia. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7362
30.09.18 21:42
Vigi: Noe nytt om medicanen?

Den gikk noe lenger nord enn det som var meldt, slik at det ikke var så ille på Kreta. Heftig regn riktignok, men mindre vind enn fryktet.

Stormen gikk inn over Kalamata på Peloponnes der det blåste opp mot full storm og heftige bølger skyllet innover.

Men det er ikke meldt om særlige skader. 
Det var atskillig verre vær der nede både i 2016 og i fjor...
Dette er fra min naboby Maleme i fjor høst: http://www.chaniapost.eu/2017/10/29/the-moment-a-tornado-of-daedalus-storm-hits-maleme-video/

I sommer var det også bra, men med hyppigere regnskyll enn det som er vanlig, både i juli og august.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg