Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fremprovoser verden mye av krisene?

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 77
08.08.19 11:22

Enkelte har hevdet at alt er ikke vitenskapelig nok ofte tidligere i fremveksten av denne bevegelsen si blir mer og mer verdensomfattende. Enkelte har hevdet at man lurer verden til å tro at man kan gjøre noe med helt irreversibel ting. Jeg føler at dette er skremmende nær religiøs fanatisme og ordentlig farlig da man er helt blottet for kildekritikk. Galskap satt i system snart.

Hva tror andre?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22022
08.08.19 14:11
karichristoffersen55: Hva tror andre?

Veldig interessant.
Men legg inn tråden i forumet: Miljø og Klima...så vil det kunne bli bra aktivitet.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 77
08.08.19 21:16

Godt poeng. Ofte ikke så lett i dag å vite hvem som leser hvor.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6625
09.08.19 08:08
karichristoffersen55: Jeg føler at dette er skremmende nær religiøs fanatisme og ordentlig farlig da man er helt blottet for kildekritikk. Galskap satt i system snart.

Helt opplagt.

På Miljø- og Klima-forumet er det en egen tråd om MSMs vanvittige fokus og overdrivelse på alt som kan knyttes til "de katastrofale menneskeskapte globale klimaendringene".

Der får man virkelig smake på galskapen:
https://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1800100/tittel/msm-i-alarmistmodus-versjon-2 

Vigi
VigiInnlegg: 11737
09.08.19 11:46

Det som slår meg i denne debatten er at det er så steile fronter. Hver gang er det er en artikkel i VG om været, sånn som hetebølgen i fjor og i år, så skynder enkelte seg inn i kommentarfeltet og snakker om varmen under Vikingtiden eller trær på Svalbard for 1000 år siden.

Regelen er slik: 

Er det veldig varmt så skriver folk i artikkelen om varme under forhistorisk tid. Eller nevner; hvor var global oppvarming under kjempesommeren i 1947?» Gjerne med en tone som latterliggjør folk som tror på menneskeskapte klimaendringer. De siste fem års varme år på jorden er bare været....

Er det veldig kaldt skriver de samme folkene ALLTID med sarkastisk tone: ja, hvor ble det av global oppvarming? Da er plutselig kuldebølgen klima i deres øyne i stedet for vær der og da. Ja, der kan dere se liksom.....

Alt de skriver er for å finne holdepunkter for sitt syn. Vannari om de holder seg saklige, det er ikke så viktig.  

Jeg nekter å tro at hele prosessen vi nå er i gang med er bare naturlige svingninger da det er globale endringer i temperaturer på kort tid vi aldri har sett i jordens historie. Det er ekstremvær som aldri før! På Svalbard er det 9 år på rad med høyere middeltemperatur enn normalt. 9 år på rad!! Is er det mindre av enn noen gang i polarområdene. Varmerekorder settes år etter år i de fleste land i verden, og de settes ikke med en tidel eller to heller, men med flere grader hver gang. 

Jeg tror vi må se i øynene at all CO2 vi sender ut har en virkning på klimaet. Det mener de aller fleste av verdens forskere. Men jeg er ikke hundre prosent skråsikker heller. Jeg er åpen for debatt og diskusjon om det, men da må folk ikke hive ut 5-10 år gamle artikler som man etter et kjapt Googlesøk finner ut har blitt tilbakevist en rekke ganger. Saklige gode argumenter og forskningsresultater tar jeg gjerne i mot. Jeg er blå i min politiske overbevisning, ikke noe fan av MdG eller Sv eller noe sånt. Likevel kan jeg lene mot at klimaendringene til en viss grad er menneskeskapte. 

(Innlegget ble redigert 09.08.19 11:48)

xpoolman
09.08.19 23:22
Vigi: Regelen er slik:

Er det veldig varmt så skriver folk i artikkelen om varme under forhistorisk tid.

Nei Vigi, regelen er tvert imot slik:

Kryper temperaturen noen få grader over normalen i noen dager så skriker media om at "slike hetebølger   kommer til å bli   den nye normalen framover".

"Slike hetebølger" som dekker 2,5 % av jordens overflate mens resten av verden er 0,8 grader kaldere enn toppen som var i 2016...

Faktum er at vi nylig har opplevd den største globale nedkjølinga som noensinne er registret over 24 måneder, fra februar 2016 til februar 2018, da den globale temperaturen sank med 0,56 grader. Men se det sies det ingenting om i media. 

Så her tar du grundig feil Vigi :-)

(Innlegget ble redigert 09.08.19 23:22)

Vigi
10.08.19 00:39

Flott at du kommer med argumenter andre veien. :)

men ikke la det være et googlesøk unna å finne en faktasjekk om at det heller ikke stemmer. Se her: https://fullfact.org/online/not-experiencing-global-cooling/#

Så det er kanskje ikke et faktum det du sier heller. Det har blitt lagt ut på Facebook den linken, og den tilbakevises fra NASA. 

At det var hårfint kjøligere i 2017 og 2018 enn rekordåret 2016 betyr bare at disse årene var de nest varmeste og det fjerde varmeste registrert. Det var uansett ikke snakk om noen sensasjonell nedkjøling. Det er bare å lese min link det. ;) Der står det også skrevet at jorden blir varmere og varmere. Juli og juni har foresten nylig vist seg som ekstremt varme måneder globalt. 

Påstanden i linken du kom med her tilbakevises altså fullstendig. 

(Innlegget ble redigert 10.08.19 00:49)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22022
10.08.19 13:46
Vigi: Påstanden i linken du kom med her tilbakevises altså fullstendig.

Jeg har ikke sett på verken den ene eller den andre.
Men sånn rent prinsipielt så blir det alltid en vurdering om hvem som har rett, dersom to viser ganske så motsatte resultat og konklusjoner.
Kanskje ingen av dem har det heller.

Vigi
10.08.19 14:29

Det kan du si. :)

Men linken til xpoolman hevder at temperaturen i den perioden sank så mye at det var all-time record i temperaturfall. Det stemmer faktisk ikke. Det er en gammel link som har blitt delt flere hundre ganger på Facebook, og folk tar det for god fisk uten å sjekke med et googlesøk om dette er en link som for lengst har blitt tilbakevist. 

Tar som sagt gjerne diskusjoner omkring dette temaet, men dessverre hives det svært ofte ut en slenger av en link/nettside med et argument som ikke holder vann. Ofte en «sjokkerende» nyhet som tilsynelatende avlyser hele klimaendringene. Og det er det samme hver gang, det holder ikke. 

Det minner meg om noe som kom fra klimaskeptikere for noen år siden: «temperaturene har falt siden 1998», de henviste til samme link i mange år til de endelig forstod at dette ikke stemte. 

Men det er faktisk mange gode argumenter for klimaskeptikere! Så bruk disse heller  :)

(Innlegget ble redigert 10.08.19 14:31)

xpoolman
11.08.19 09:10
Vigi: Men linken til xpoolman hevder at temperaturen i den perioden sank så mye at det var all-time record i temperaturfall. Det stemmer faktisk ikke.

La oss gjerne ta litt fakta her da Vigi.

I følge NOAA, som jo er NASAs kilde til temperaturer, og alle warmisters "hellige ku" når det gjelder temperaturmålinger, var den globale temperaturen i februar 2016 1,21 grader celsius over snittet for det 20. århundre.
I februar 2018 var den samme temperaturen 0,65 grader over snittet for det 20. århundre.

1,21 minus 0,65 er akkurat 0,56 grader som vist i min link.

Vi kan jo også ta en titt på satellittmålingene til UAH som viser det samme. 

(Innlegget ble redigert 11.08.19 09:19)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2785
11.08.19 09:59

Å sammenligne to enkeltmåneder for å fortelle at det er blitt kaldere, når den ene til og med er fra et el niño år, blir ganske meningsløst. Jeg er selv uening i mye av mediadekningen der alle miljøproblemer og værfenomener knyttes til CO2-utslipp og klimaendringer, selv om det meste egentlig er problemer knyttet til befolkningsvekst. Men å blånekte for fakta som at verden er blitt noen tideler varmere de siste tiårene kommer du ingen vei med.

xpoolman
11.08.19 11:29
RazorBoy: Men å blånekte for fakta som at verden er blitt noen tideler varmere de siste tiårene kommer du ingen vei med.

Jeg blånekter ikke for noe som helst jeg, og at det har blitt (ble) varmere fram til 2016 har jeg ingen som helst problemer med å vedgå.

Men toppen var altså i 2016, i forbindelse med den kraftigste El Niñoen som er registrert i alle fall de siste 100 åra.
(En El Niño som klimarørsla så absolutt IKKE har latt være å ta til inntekt for "den katastrofale menneskeskapte global oppvarminga")
Siden da har altså temperaturen sunket med godt og vel en halv grad og vil sannsynligvis heller ikke stige over 2016-nivå de første 50 åra.

Vigi
11.08.19 12:22

Xpoolman. :)

Ja, tallet stemmer, altså at temperaturen har falt det du sier fra 2016 til 2018, men dette med at det er en rekordavkjøiing er ikke riktig. Det har til og med vært år i dette årtusenet der temperaturene har falt mer enn det gjorde i nevnte periode. 

I 2016 var det El Niño. 2018 var det fjerde varmeste året on the record. 

Og 2019 viser stigende tendens igjen. 

https://energiogklima.no/klimavakten/global-temperatur/

Jeg blir overrasket hvis ikke 2019 eller 2020 blir varmere enn 2016. Jeg tror det går den veien; varmere og varmere. Det skumle er jo at alle spådommer for noen år siden slår til: 

- Rekorder knuses

- mer nedbør når det regner. 

- mer tørke om våren og sommeren (genialt det for oss ;))

- flommer, skogbranner osv. 

- og ikke noe sterkere vind hos oss som de også skrev at ikke var det største utfallet med klimaendringer. 

————————-

Men blir spennende å følge tallene fremover. Ingenting ville vært bedre enn at du fikk rett i at 2016 ble det varmeste før det snudde. Dessverre er du en av få som tror på dette. Svært mange forskere er samstemte om at vi går mot varmere og varmere år. 

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2785
11.08.19 12:44
Vigi: Jeg blir overrasket hvis ikke 2019 eller 2020 blir varmere enn 2016. Jeg tror det går den veien; varmere og varmere. Det skumle er jo at alle spådommer for noen år siden slår til:

Kan ikke si at alle spådommer har slått til. Det spås jo i hytt og pine. Været skal bli værre på alle måter; mer tørke, mer regn, mer snø, mindre snø etc. Da kan man alltid slå seg på brystet hver gang det er vær litt utover normalen. At vi med noen års mellomrom får tørkesomre som den i fjor har sannsynligvis lite å gjøre med klimagassutslipp. Vi hadde en enda tørrere sommer i 1947, og noe lignende på 70-tallet.

Den største endringen vi har sett i våre områder er at Svalbard har blitt mye varmere, mens det har blitt ca 20 % våtere i Sør Norge enn på 60 og 70-tallet. Spådommer fra 20 år siden som ikke har slått til er at vi ikke lenger skulle ha sammenhengende snødekke i lavlandet om vinteren, eller at sommerisen i Arktis skulle ha vært borte nå.

Vigi
11.08.19 13:14

Nei, helt enig. Dette med alle spådommer slår til var en skikkelig sleiv fra meg.  Selvfølgelig har ikke alt slått til nei. Mente selvsagt at flere spådommer har slått til. Du nevner jo noen av de som ikke har slått til. 

Det er en vanskelig sak dette her. At det blir varmere er de fleste enige om, men hvor mye vi mennesker er skyld i er mer en debatt med litt mer nyanser. Da kommer jo argumentet jeg selv har brukt når jeg har vært litt kritisk: naturen sender selv ut omtrent alt av CO2, mennesker mindre enn 1 prosent. Så hvor mye kan vi slå i bordet med liksom? 

Og ting vil variere jevnlig i årene som kommer også. For to vintre siden var det faktisk ganske mye snø hos meg og mye stabilt vintervær. Forrige vinter var det så mildt at jeg kunne spille golf hele vinteren, og allerede i februar var det et teppe av vårblomster i parkene. Det var faktisk ganske magisk. Og så kom den utrolige godværsperioden i april. 

Regelen de siste årene (og som klimaendringer kan føre til i følge mange forskere) er: været «setter seg mer fast». Enten blir det drittvær som varer lenge eller så har vi godvær av det helt utrolige slaget. Jeg forventer nesten at resten av august blir tragisk før september byr på tidenes godvær. Den gyldne middelvei finnes ikke lengre. 

(Innlegget ble redigert 11.08.19 13:16)

xpoolman
14.08.19 22:31
Vigi: https://www.dagbladet.no/nyheter/minnesmerket-for-dod-isbre---bare-dere-vet-om-vi-klarte-det/71466351

Det er ikke mer enn 4000 år siden det ikke var isbreer i Norge, og da var sikkert denne borte også :-)

Dette er, som så mye annet, noe som gjentar seg med jevne eller ujevne mellomrom.

(Innlegget ble redigert 14.08.19 22:32)

Vigi
15.08.19 00:18

Håper du har rett, men å være så skråsikker på å din teori våger jeg ikke. Tenk så mange som mener det motsatte, de aller fleste gjør det. Jeg tror på menneskeskapte klimaendringer selv om jeg ikke er skråsikker. 

Det er skummelt å være helt overbevist om at menneskeskapte klimaendringer ikke skjer. Å være skeptisk er greit, men helt bombesikker som du er.... hm; du snakker i mot «alle verdens forskere». ;) 

men helt ok altså; vi er uenige og det plager meg ikke. :)

(Innlegget ble redigert 15.08.19 00:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg