Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinterværet 2019/2020

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 2832
27.10.19 08:25

Da er vi igang med sesongvarsler og spådommer om vinterværet. Hørte på NRK-Dagsnytt i går kveld at CICERO spådde mild og våt vinter. Nå kommer der ikke som noen bombe på meg at CICERO gjør det, det ligger vel nærmest innbakt i modellene deres at vintrene skal bli milde og våte fremover.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7387
27.10.19 22:45
BorisA: Da er vi igang med sesongvarsler og spådommer om vinterværet.

Jada, det er selvfølgelig samstemt om at det skal bli 2-3 grader over normalen i hele Nord-Europa:
https://www.nrk.no/sognogfjordane/ekspertane-er-samde_-vinteren-i-noreg-blir-mild-og-vat-1.14757899

Og så bruker de vinteren 2009/10 som "sannhetsvitne" på at disse prognosene treffer godt, sitat: "Den vinteren var det beinkaldt i Noreg, men også i andre deler av Nord-Europa som til dømes i England. Det hadde også prognosen synt på førehand."
Javel, stemmer dette  da ?

Jeg husker de meldte om en mild vinter også i 2009, her fra VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ag5zO/vinteren-blir-mild

Aldri har vel et sesongvarsel bommet mer enn det gjorde i 2009/10, da vi fikk den kaldeste vinteren på 40 år, og ny rekord for snødekket bakke i Stavanger med over 80 dager.

De bommet faktisk med 5 hele grader:
https://www.yr.no/artikkel/langtidsvarsel-gir-trobbel-1.6954336

http://www.verogvind.net/readmore.asp?readmoreid=2450

(Innlegget ble redigert 27.10.19 22:50)

Vigi
VigiInnlegg: 11956
27.10.19 23:18

Xpool. 

ja, jeg stusset også over artikkelen og at de nevnte den vinteren som eksempel på at de har truffet med varsler. De bommet jo så bare det den gang. 

Jeg håper i det lengste på en vinter alla 10 år siden, hvis ikke kan jeg godt ta en vinter som 2017/2018 da vi i øvre Sandnes så ganske så mye til snøen. Får jeg ingen av de tar jeg gjerne en vinter som i fjor: mildt, tørt og åpne golfbaner. ;) 

Det siste jeg vil ha er en kaosvinter med snø en dag som smelter neste morgen, fryser på til kvelden når solen går ned, og skaper isdekke på veiene. 

Enten eller altså! :)

(Innlegget ble redigert 27.10.19 23:19)

xpoolman
27.10.19 23:36
Vigi: Jeg håper i det lengste på en vinter alla 10 år siden, hvis ikke kan jeg godt ta en vinter som 2017/2018 da vi i øvre Sandnes så ganske så mye til snøen. F

Helt enig med deg der Vigi.
Her oppe hos meg, ved Buggeland Skole, er det i kveld is på bilene, så da blir det å skrape i morgen tidlig, dersom det ikke blir mildere i løpet av natta.

Langtidsvarselet varsler også om ganske kjølig vær framover, så det er lov å håpe :-)

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
28.10.19 11:19

glatte partier på veien natt til i dag og imorgentimene i drammen og omegn..entrer med forsiktighet den årstiden der det er like mangen minus om natten som plussgrader om dagen.. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16552
28.10.19 11:27

Mennesket spår mens stormannen rår.

For min del ønsker jeg meg minst mulig snø. Om det er + 10 og regn eller minus ti+ og isete spiller mindre rolle.

BorisA
xpoolman
30.10.19 22:50
BorisA: Langtidsvarsel:

Ja det ser kaldt ut framover.

Oktober har vært kaldere enn normalt i hele landet, og enda kaldere skal det bli i november.

Jeg er rimelig sikker på at vi går mange kalde vintre i møte framover.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 22:51)

xpoolman
02.11.19 14:23

Oktober var den kaldeste oktober måned siden 2009:
https://www.nrk.no/finnmark/oktober-2019-er-den-kaldeste-i-norge-pa-ti-ar-1.14766024

Får vi en reprise på vinteren 2009/10 mon tro ?
Den gang bomma de på sesongvarselet med hele 5 grader :-)

Vi får håpe de bommer like mye i år.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 14:23)

BorisA
08.11.19 06:58

I dag tidlig så jeg på Yr at målestasjonen i Bardufoss viste 24,1 kuldegrader. Sikkert ikke rekord, men jeg innbiller meg at det må være uvanlig kaldt så tidlig i november. 

(Innlegget ble redigert 08.11.19 06:58)

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 18240
08.11.19 07:04

Meldt sne i dag

Vigi
08.11.19 08:50

Siste 30 døgn i Longyearbyen: 0,3 grader under normalen. 

Kan Svalbard fortsette kulden slik at temperaturen holder seg under normalen hele november. Jeg tviler sterk. Vi må tilbake til 2010 for å finne en måned der oppe der middeltemperaturen har vært lavere enn det som er normalt. 

ellers mildvær på gang i sør i neste uke. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24586
10.11.19 09:22

Så kom det bra med snø, og mer skal komme.
Men så - kommer varmegrader og regn.
Så igjen kaldere, men opphold.
Det betyr is og glatte veier og fortau.

Måtte man ta feil med varmegradene og regnet.

Vigi
10.11.19 10:04

https://www.severe-weather.eu/global-weather/polar-vortex-attack-stratospheric-warming-winter-fa/

hmmm... dette kan da være en lovende greie. I alle fall for senvinteren og for godvær til våren. Mener å huske at en svekkelse i polarvortex betyr mye høytrykk hos oss noen uker og måneder senere, såkalte blokkerende høytrykk. 

skytsengelen
10.11.19 10:08

snør i oslo og omegn..går over i regn tirsdag og utover..første oppholdsdag meldes torsdag..håper det kommer før..

snøen blir ihvertfall ikke liggende, og bra er det..

xpoolman
10.11.19 10:49
Vigi: Mener å huske at en svekkelse i polarvortex betyr

En svekket "Polar Vortex" betyr som regel kaldere vær her hos oss, i og med at kulden "slipper unna" nordområdene og finner veien nedover mot oss.
Dersom disse prognosene slår til kan vi altså se fram til en fortsatt kald værtype framover, noe dette også antyder: http://wxmaps.org/pix/temp4

Dette tyder enda mer på at sesongvarselet vi fikk for to uker siden bommer fullstendig.

Som vanlig :-)

(Innlegget ble redigert 10.11.19 10:50)

skytsengelen
10.11.19 10:54

vet ihvertfall en ting ...disse meteorologene som bedyrer oss om hvordan klimaet blir om hundre år IKKE er istand til å treffe med været to dager frem i tid..

denne uka som gikk var det storm.no som var mest nøyaktig med temperaturene for oslo og omegn.. yr.no var helt på jordet , accuweather.com var også på jordet , så  2 av 3 meldt mye kaldere enn det det ble.. så får vi se i uka som kommer...for dem som er mye ute og liker å planlegge , så er det umulig i 2019 selv om vi har en masse teknologi og mangen bedrifter som har værmelding som tjenesteyting..

(Innlegget ble redigert 10.11.19 10:58)

BorisA
10.11.19 14:23

Kulderekord for så tidlig i november i Troms:

https://resett.no/2019/11/10/ny-kulderekord-i-troms/

Vigi
12.11.19 00:38

Ellers er det sikkert 145 positive ting å si om klimaet på Østlandet, men gud bedre som gråvær kan settes i system der borte i ukesvis av gangen når østavinden dominerer. Ser ikke ut til å bli et fnugg av sol de neste ti dagene heller i følge yr der borte. Senhøsten og vinteren kan jammen være en grå suppe på Østlandet. Nå har vi nettopp hatt flott vær i vest og midt-Norge mens det var grått østpå. Fra Torsdag og fremover skjer det samme: blågrått i øst, mye sol ellers. 

jaja, Østlandet tar som sagt hevn 145 andre ganger, men sannheten er at høytrykk øst for landet i vinterhalvåret har en lei tendens til å gjøre Østlandet til «skylandet». 

(Innlegget ble redigert 12.11.19 00:40)

stormkast
stormkastInnlegg: 1076
12.11.19 21:03

Har også lagt merke til den mye brukte formuleringen om at været er snudd på hodet når nedbøren kommer Østafjells. Det er faktisk ikke så sjelden at været er "snudd på hodet".

Ellers er det jo veldig vanlig når lavtrykkene kommer fra vest eller nordvest og nedbøren havner i vest/midt å høre uttalelsen om at Østlandet eller det Østafjeldske ligger i le. Det er mye sjeldnere å høre det uttalt at Vestlandet/Trøndelag ligger i le når nedbøren kommer fra øst/sørøst. Ordene "ligge i le" ser det ut til at man er usikker på om man kan bruke sammen med Vestlandet/Trøndelag. Men fjellene virker begge veier.

Og de nye soltime-målerne i Bergen og Trondheim har i disse fire årene siden de startet opp registrert mange hundre timer mer sol enn den gamle statistikken for Bergen og Trondheim viste.  De gamle målerne var plassert slik at de "målte" også terrengskygge i for stor grad. Og skyggen er ikke skyer.

(Innlegget ble redigert 12.11.19 21:10)

xpoolman
01.12.19 22:33
xpoolman: Oktober har vært kaldere enn normalt i hele landet, og enda kaldere skal det bli i november.

November ble 0,3 grader under normalen på Sola.
4,3 grader MOT NORMALT 4,6.

På Særheim ble det 3,9 mot normalt 4,3 
mens det på Våland i Stavanger ble 0,1 grader OVER normalen med 4,9 grader mot 4,8.

Dette styrker min teori om at Våland er en UHI som bør diskvalifiseres.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2929
01.12.19 23:02

Yr har fjernet all oppsummering ved månedsslutt, så man må klippe vekk tekst og lime inn tallene i excel fra tabellene de presenterer for å finne månedstemperaturer. Fatter ikke at de har laget et sånt makkverk av sider. Fant at novembertemperaturen for Oslo (Blindern) var 0,3 grader over normalen. Nord i landet har den ligget rundt 1 grad under, så for hele landet var november litt kaldere enn normalt. Litt merkelig var været med sammenhengende nordøst og østavind hele måneden og tåke og nedbør for oss på østlandet.

Memelli
MemelliInnlegg: 3895
03.12.19 09:54

Bergen endte vel opp rundt 1,5 grader under normalen (?), klarer ikke finne noen oppsummering.

xpoolman
03.12.19 11:19
Memelli: Bergen endte vel opp rundt 1,5 grader under normalen (?)

Jeg får faktisk 1,6 under normalen; 3,0 grader mot 4,6.

Det spørs vel om vi får noen reportasjer om nok en kaldere måned enn normalt; det kræsjer jo skikkelig med teorien om en stadig varmere klode :-)

xpoolman
03.12.19 11:20
RazorBoy: Fatter ikke at de har laget et sånt makkverk av sider

Har du sendt mail til dem og klaget ?
Dersom mange nok klager så må de jo våkne.....

Jeg har sendt dem mange mailer, men får bare goddagmannøkseskaft-svar tilbake :-)

nadajan
nadajanInnlegg: 11429
07.12.19 08:09

Så herlig Oslo med 2 varme og snøfrie fortauer. Varer vel ikke lenge.

xpoolman
07.12.19 09:57
nadajan: Så herlig Oslo med 2 varme og snøfrie fortauer. Varer vel ikke lenge.

Det meldes jo heftig snøvær under cupfinalen i morgen :-)

xpoolman
09.12.19 14:56

Etter en meget rolig høst så får vi nå vind så det holder her i sørvest.

I dag var det oppe i full storm, 27 m/s fra nordvest, og i morgen slår det til med opp til sterk storm fra sør-sørøst, med vindkast opp til 33 m/s.

Storm er gøy så lenge det ikke går med liv eller større verdier :-) 

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 12855
11.12.19 07:34

Vinterværet er blitt for ekstremt, det er for varmt fra vest og det lite av kulde kom fra øst, slik at man har fått en situasjon hvor snøfall varslet varm værskifte slik at det blir direkte farlig og ubehagelig med mye snøfall og voldsom nedsmelting. Snøvær varsler nå varmvær, noe som ikke er normalt. Så langt er vinteren sterkt preget av for store temperatursvingninger slik at "stabilitet" ikke eksisterer. Det er mye nedbør som raskt ødelegges av varmvær.

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 12855
12.12.19 07:09

Det er SYK VÆR for øyeblikket. Kalde dager, varme netter. Været er snudde helt på hodet, og har blitt ekstremt etter alle regler - varmværet som kom fra havene i vest og sørvest er altfor varmt mens kulden som tidlig hersket i nord, nesten helt utebli. Ordet "naturstridig" kan brukes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg