Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Været 2020 - her og nå

NYTT TEMA
ostgote

ostgote
19.11.20 16:39
fargerik: Termometeret er digitalt og nytt, det stoler jeg på. Men jeg lurer litt på det gamle måleinstrumentet.....kanskje litt slitent og upresist

Luftfuktigheten kan måles nøyaktig med  et psykrometer. 

Det er to vanlige alkoholtermometre der den ene har en fuktig tekstiltube. Forskjellen i temperatur mellom tørt og vått termometer gir den relative luftfuktigheten fra en tabell som følger med termometeret. 

https://no.frederiksen.eu/shop/product/psykrometer

Du bruke psykrometeret til å kontrollere om de digitale målerne viser riktig verdi.

(Innlegget ble redigert 19.11.20 16:39)

fargerik

fargerik
19.11.20 20:28
ostgote: Luftfuktigheten kan måles nøyaktig med et psykrometer. Det er to vanlige alkoholtermometre der den ene har en fuktig tekstiltube. Forskjellen i temperatur mellom tørt og vått termometer gir den relative luftfuktigheten fra en tabell som følger med termometeret. https://no.frederiksen.eu/shop/product/psykrometer Du bruke psykrometeret til å kontrollere om de digitale målerne viser riktig verdi.

Jøss! Det har jeg ikke sett før! Skal bestille en slik, men venter til etter jul. Tror posten vil kollapse i julestria i år ;-)

Kent

Kent
19.11.20 20:30

19. november skulle det bli før vinteren kom til Tromsø i år. 

På denne tiden i fjor var snødybden på nesten 50 cm og ble liggende til ut i juni.

Ber til Gud om en kortere vinter i år. 

fargerik

fargerik
20.11.20 16:15

Jaja, det var det. Det har vært to strålende solskinnsdager i Fredrikstad, i dag også vindstille! Det var kaldt sist natt, og for meg som akkurat kom hjem fra sykkeltur merkes det at temperaturen synker fort igjen. Det blir frost i natt.

Jeg har sett på værmeldingen, og er klar over at det blir ufyselig igjen i morgen. Regn og guffen vind. Innedag i morgen. Får hjelpe kona med å henge opp julegardiner og se å få opp noen lys og stjerner i vinduene. Litt lys hjelper på når det er mørketid. Litt tidlig, men det driter jeg i ;-)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
22.11.20 11:07

Et par grader tidlig på morgenen, altså 7-8-tiden.
Rett og slett glatt flere steder da det var frosset på.

fargerik

fargerik
22.11.20 12:15

Det er hele 8 grader i plankebyen, og bare lett skydekke. Sola har tittet gjennom litt innimellom i dag. Det er en liten trekk fra syd-ish.

Jeg ser på YR at det er en liten sydvest bris lengre ut mot kysten. Jeg lever i le fra skogen.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
27.11.20 09:55

minus 5 grader og tykk tåke.

fargerik

fargerik
27.11.20 12:41
Ale-Jet: Minusgrader i plankebyen:

Brr, ja! Kaldt i natt, og glasserte sykkelstier i dag. Kommende natt skal det bli enda kaldere. Takk og pris, det er svært lite vind,,,men den lille trekken som er her nå er fra nord-ish retning.

I kveld skal jeg legge om til piggdekk på sykkelen.

Ale-Jet

Ale-Jet
27.11.20 12:44

Småkaldt i dag ja, bare å holde seg inne i varmen på Lisleby for min del. Få kjøpt inn litt god mat på Kiwi straks, så rett hemmat igjen :)

fargerik

fargerik
28.11.20 11:29

Det er et fint, lite høytrykk her, nå er det konstant litt på minussiden.

Tre minus i natt, og fremdeles litt minus, omtrent vindstille og knallblå himmel og sola skinner.

I en ideell verden hadde det kommet et lite dryss med snø, for å lyse opp i tilværelsen. Snø som hadde blitt liggende og fått litt påfyll med noen dagers mellomrom.

Det hadde vært noe, det!

return_of_drakkar

return_of_drakkar
29.11.20 13:05

-4 på morgenen, fint det for tur på beina i en times tid.

fargerik

fargerik
29.11.20 15:14

Her i plankebyen ligger temperaturen og lurer så vidt på minussiden, og det er lave skyer og tilløp til tåke. Masse rim i gresset og i buskene.

Gamle værtegn sier at det rimer før det kommer nedbør, og det stemmer jo bra med værmeldinga som lover omslag til litt høyere temperatur og regn i morgen.

Da blir det sikkert ganske glatt der hvor de ikke salter, når regnet fryser til is på bar, kald asfalt..

(Innlegget ble redigert 29.11.20 15:17)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
30.11.20 08:39

minus 5 som skal bli til sludd og så regn i kveld.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
01.12.20 18:43

-5 og regnet som man i går sa skulle komme i dag, ja det ble erstattet av blank sol, og null nedbør, men det var litt snø i natt, men ikke så mye.

Vigi

Vigi
01.12.20 22:04

Huff så mørkt det er for tiden. Men samtidig solskinn når det er fint vær og det er helt lyst kl 16, skumring til nesten kl 17. Tross alt andre boller i nord. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
03.12.20 08:56

rundt 0, lett snø / sludd.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
03.12.20 09:11
Vigi: Huff så mørkt det er for tiden. Men samtidig solskinn når det er fint vær og det er helt lyst kl 16, skumring til nesten kl 17.

Det er litt småfint med mørker hvis det er et tynt snølag.
I alle fall der man har gatelys og veilys og ellers lys.
Eller måneskinn.
Er det klin mørkt så er det jo noe annet.

fargerik

fargerik
03.12.20 10:51
return_of_drakkar: Det er litt småfint med mørker hvis det er et tynt snølag.
I alle fall der man har gatelys og veilys og ellers lys.
Eller måneskinn.
Er det klin mørkt så er det jo noe annet.

Her er det dønn grått og regn, det samme som i går. Fryktelig mørkt. 3 grader. Litt hvitt på bakken hadde gjort underverker.

Vi nærmer oss den aller mørkeste dagen, men etter vintersolverv kommer dagene langsomt tilbake igjen. Det er håp!

Jeg har brukt et par dager i "furtebua". har skrudd fra hverandre elsykkelen og vasket og avfettet, omsider fått på nye piggdekk, nytt kjede og finjustering og smøring av bremser og tannhjul, nye batterier i lys og slike ting. Den ble jo nesten som ny!!

(Innlegget ble redigert 03.12.20 10:52)

Vigi

Vigi
04.12.20 11:34

Som fargerik sier; er mørke tider nå, men tanken på solsnu ligger i oss alle. Den tidligere solnedgangen er faktisk allerede 14-15.desember så er ikke lenge til nå. 2021 med vaksine og vår og sommer blir helt magisk! :) 

Ellers står slaget til uka om været resten av desember. Det kan være vi får lavtrykkene sørover på kontinentet og dermed fint vær stabilt i vest mens nedbøren som kommer i øst blir herlig hvit. 

fargerik

fargerik
04.12.20 12:01
Vigi: Ellers står slaget til uka om været resten av desember. Det kan være vi får lavtrykkene sørover på kontinentet og dermed fint vær stabilt i vest mens nedbøren som kommer i øst blir herlig hvit.

Ja. Det der bestemmes vel mye av hvordan jetstrømmen bukter på seg. Sist den buktet seg sørover fikk vi jo "sibirkulda" som la seg rolig og stabilt over de sørlige delene av landet en god stund.

Da var det ned mot 17 minusgrader her i plankebyen på det kaldeste.

xpoolman

xpoolman
04.12.20 19:50
Vigi: Det kan være vi får lavtrykkene sørover på kontinentet

Ja, la lavtrykka gå inn over sentral-Europa så får vi stabilt finvær her nede på Kreta også :-)

Vigi

Vigi
05.12.20 19:14

Ikke så gode prognoser nå. Alt går åt skogen! :((((

return_of_drakkar

return_of_drakkar
06.12.20 11:23

1 varmegrad og tåke ved 8-tiden i dag.

xpoolman

xpoolman
06.12.20 12:34

Fantastiske dager her på olivenøya nå, 18,5 gradr i går og 17,6 så langt i dag, helt vindstille og sol fra skyfri himmel :-)

https://hellasforum.no/index.php?topic=11589.msg189999;topicseen#new

Vigi

Vigi
06.12.20 12:56

Xpoolman. Har et spørsmål. :) 

Synger svarttrosten der nede nå om vinteren? Andre fugler? Må være nydelig med 17-18 pluss i desember. Jeg kommer neppe til å ha alderdommen i Norge for å si det sånn. Blir mer og mer motstander av vinteren. ;)

xpoolman

xpoolman
06.12.20 13:14
Vigi: Synger svarttrosten der nede nå om vinteren? Andre fugler?

Det er spurv og kjøttmeiser/blåmeiser her nå, men jeg har ikke sett svarttrosten.

Kjøttmeis/blåmeis er det vanligvis ikke her om sommeren, så de har nok kommet nordfra nå.
Det er for øvrig skuffende lite fugler her om sommeren...

xpoolman

xpoolman
06.12.20 13:22
Vigi: Må være nydelig med 17-18 pluss i desember. Jeg kommer neppe til å ha alderdommen i Norge for å si det sånn. Blir mer og mer motstander av vinteren. ;)

Nå er det 19 grader her, både i Chania og Heraklion, mens det er 13 i Alicante i Spania :-)

https://www.windy.com/?36.589,11.646,6

Men det kan være skikkelig surt her også om vinteren når nordavinden kommer fra Sibir, over Svartehavet, og ned mellom Hellas og Tyrkia.
Ned i 5-6 grader, heftig vind og høljeregn.
Det føles kaldt i betonghusa her nede :-)

Men så, plutselig legger det seg lavtrykk i vest og høytrykk i nordøst, og da blåser det fra Afrika med en lun vind :-)
Det hender det er over 20 grader julaften, i januar og februar også :-) 

xpoolman

xpoolman
06.12.20 13:30
xpoolman: Men det kan være skikkelig surt her også om vinteren når nordavinden kommer fra Sibir, over Svartehavet, og ned mellom Hellas og Tyrkia.
Ned i 5-6 grader, heftig vind og høljeregn.

Men da er det fint på sørkysten, i Paleochora, ca en times kjøretur over fjellene herfra.
Det er akkurat som å komme til Sørlandet når nordvesten står på som verst i Rogaland :-)

Jeg har vært inne på tanken om å kjøpe meg en vinterresidens der nede.
Vi får se hva lommeboka sier etterhvert :-)

(Innlegget ble redigert 06.12.20 13:31)

xpoolman

xpoolman
06.12.20 15:58
xpoolman: men jeg har ikke sett svarttrosten

Nå så jeg akkurat en svarttrost faktisk :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg