fargerik: Termometeret er digitalt og nytt, det stoler jeg på. Men jeg lurer litt på det gamle måleinstrumentet.....kanskje litt slitent og upresist
Luftfuktigheten kan måles nøyaktig med et psykrometer.
Det er to vanlige alkoholtermometre der den ene har en fuktig tekstiltube. Forskjellen i temperatur mellom tørt og vått termometer gir den relative luftfuktigheten fra en tabell som følger med termometeret.
https://no.frederiksen.eu/shop/product/psykrometer
Du bruke psykrometeret til å kontrollere om de digitale målerne viser riktig verdi.
(Innlegget ble redigert 19.11.20 16:39)

Her i plankebyen ligger temperaturen og lurer så vidt på minussiden, og det er lave skyer og tilløp til tåke. Masse rim i gresset og i buskene.
Gamle værtegn sier at det rimer før det kommer nedbør, og det stemmer jo bra med værmeldinga som lover omslag til litt høyere temperatur og regn i morgen.
Da blir det sikkert ganske glatt der hvor de ikke salter, når regnet fryser til is på bar, kald asfalt..
(Innlegget ble redigert 29.11.20 15:17)

return_of_drakkar: Det er litt småfint med mørker hvis det er et tynt snølag.
I alle fall der man har gatelys og veilys og ellers lys.
Eller måneskinn.
Er det klin mørkt så er det jo noe annet.
Her er det dønn grått og regn, det samme som i går. Fryktelig mørkt. 3 grader. Litt hvitt på bakken hadde gjort underverker.
Vi nærmer oss den aller mørkeste dagen, men etter vintersolverv kommer dagene langsomt tilbake igjen. Det er håp!
Jeg har brukt et par dager i "furtebua". har skrudd fra hverandre elsykkelen og vasket og avfettet, omsider fått på nye piggdekk, nytt kjede og finjustering og smøring av bremser og tannhjul, nye batterier i lys og slike ting. Den ble jo nesten som ny!!
(Innlegget ble redigert 03.12.20 10:52)

xpoolman: Men det kan være skikkelig surt her også om vinteren når nordavinden kommer fra Sibir, over Svartehavet, og ned mellom Hellas og Tyrkia.
Ned i 5-6 grader, heftig vind og høljeregn.
Men da er det fint på sørkysten, i Paleochora, ca en times kjøretur over fjellene herfra.
Det er akkurat som å komme til Sørlandet når nordvesten står på som verst i Rogaland :-)
Jeg har vært inne på tanken om å kjøpe meg en vinterresidens der nede.
Vi får se hva lommeboka sier etterhvert :-)
(Innlegget ble redigert 06.12.20 13:31)