Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinterværet 2020/2021

NYTT TEMA
BorisA

BorisA
07.11.20 09:18

Såvidt jeg kan se så har det ikke blitt startet en tråd om vinterværet 20/21 ennå, så da flesker jeg til. Foreløpig er det bare mildvær i hele landet som er meldt fremover.

Men på et nettsted leste jeg dette:

«For Europa har NOAAs eksperimentelle numeriske modell (CFSv2) nylig predikert en lang og kald vinter i store deler av Europa, særlig fra januar 2021 til mai 2021»

Så da får vi se, jeg har sett prognoser feile grovt tidligere.

(Innlegget ble redigert 07.11.20 09:20)

Memelli

Memelli
09.11.20 10:14

Ingenting på vei de neste 2 ukene hvertfall:
http://wxmaps.org/pix/temp4

Har knapt sett et kart med så entydig mildvær over Europa. Og det har vært helt likt i over en måned nå.

Men får håpe spådommen om kulde fra januar slår til. Slik været er nå er bare trist.

xpoolman

xpoolman
17.11.20 07:45
Memelli: Ingenting på vei de neste 2 ukene hvertfall:

Nå hopper kulda over til Europa ser du:

Mens USA, som har hatt det kaldt både i oktober og så langt i november får det litt varmere:
http://wxmaps.org/pix/temp1

Det viser seg igjen at er kaldt vær enten i USA eller i Europa, sjelden eller aldri på begge kontinentene samtidig.
Dette har jo sin naturlige forklaring i at med utstrakt lavtrykksvirksomhet i Atlanteren så pumpes varm luft fra sørvest inn over Skandinavia og (nord)Europa, mens kald luft fra Arktis strømmer ned over Canada og USA.

Det samme mønsteret finner vi igjen sør og nord i Europa.
Når det er høy lavtrykksaktivitet nord i Atlanterhavet og drittvær i nord så er det fint og varmt rundt Middelhavet.
Motsatt, når kulda og høytrykket setter seg fast i nord så går lavtrykka inn mot Middelhavsområdet.
Det er jo dette vi kjenner som NAO-indeksen, Den NordAtlantiske Oscillasjonen, som forventes negativ framover, altså mindre lavtrykksaktivitet i nord-Atlanteren.

Jeg, som er her nede på Olivenøya for tiden, ser ikke fram til det :-)

(Innlegget ble redigert 17.11.20 07:55)

GottDambIt

GottDambIt
18.11.20 22:59

Det nyeste sesongvarselet fra dansk meteorologisk institutt (https://www.dmi.dk/danmark/) varsler en vinter full av lavtrykk fra sørvest, altså mildt, vått og grått. 

Heldigvis er langtidsvarsler fortsatt ikke så treffsikre, så det er fortsatt håp om en vinter hvor det knaker godt i snøen. I Oslo må vi tilbake til 2012/13 for å finne en vinter som var kaldere enn normalen, så nå synes jeg det er på tide.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
19.11.20 08:17

Elgjegere la merke til at det var lite fett på elgene.
Historisk sett har det betydd en mild vinter.

BorisA

BorisA
20.11.20 15:44

Dette med at tynt fettlag på elgene indikerer mild vinter høres logisk ut. Kan ikke si jeg likte dette noe særlig. Ønsker med en kald og snørik vinter.

Her et langtidsvarsel for Europa:

(Innlegget ble redigert 20.11.20 15:48)

GottDambIt

GottDambIt
26.11.20 10:27

Vi kan i hvert fall konstatere at november kommer til å bli en av de mildeste som er målt i Norge. Oslo kommer til å ende ~5°C over normalen, og flere stasjoner i innlandet og på finnmarksvidda ender sikkert 7-8°C over normalen. Jeg har ikke helt oversikt, men det er sikkert noen målestasjoner som kommer til å sette ny rekord for middeltemperatur.

xpoolman

xpoolman
15.12.20 10:32

Det er jo spådd en kald vinter i Skandinavia og også i Europa, og nå ser det ut til at kulda endelig er på vei:

Og NAO ser ut til å etablere seg negativ framover:
https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.sprd2.gif

Kan vi håpe på julesnø på selveste julaften tro ?

Lunar_Lamp

Lunar_Lamp
15.12.20 18:53
xpoolman: Det er jo spådd en kald vinter i Skandinavia og også i Europa, og nå ser det ut til at kulda endelig er på vei:

Dette minner meg om en reprise fra forrige års vintervær tråder :-) Og vi alle husker hvordan det gikk 

xpoolman

xpoolman
16.12.20 11:24
Lunar_Lamp: Dette minner meg om en reprise fra forrige års vintervær tråder :-) Og vi alle husker hvordan det gikk

Vi skal ikke gråte over snøen som ikke falt i fjor :-)

Men denne vinteren blir både januar, februar og mars kaldere enn normalt.

GottDambIt

GottDambIt
19.12.20 21:40

Det meldes fortsatt om lavtrykk fra sørvest i DMI sitt sesongvarsel, men samtidig antyder noen værmodeller at vi kan få en SSW i starten av januar. Tiden vil vise hva resultatet blir.

xpoolman

xpoolman
20.12.20 16:49

Det ligger i alle fall an til et markant værskifte fra (etter) neste helg.

Etter et meget kraftig lavtrykk som kommer inn fredag til søndag ser det ut til å stabilisere seg med høytrykk både i øst og vest, negativ NAO og kaldere vær.

(Innlegget ble redigert 20.12.20 16:56)

stormkast

stormkast
22.12.20 21:56

Nedbør hittil i mnd og prosent av normalen (data hentet ut pr 22. desember):

Kristiansand-Kjevik: 330,9 mm (285 %)

Oslo: 89,2 mm (162 %)

Stavanger: 113,7 mm (92 %)

Bergen: 181,6 mm (77%)

Trondheim-Voll: 4,9 mm (6 %)

Kristiansand har fått mer enn 60 ganger så mye nedbør som Trondheim så langt i desember. Blir nok solide nedbørsrekorder mange steder. 

(Innlegget ble redigert 22.12.20 21:57)

Memelli

Memelli
22.12.20 22:42
Haii: Ja det blir kaldt i februar

Spennende, vet et lignende varsel traff blink i månedsskiftet februar/mars for noen år siden.

Vigi

Vigi
30.12.20 14:03

Ja, nå blir det en omlegging til kulde, særlig på nyåret. Der all nedbøren østpå har falt som snø har sikret seg en god gammeldags vinterstemning i januar. 

xpoolman

xpoolman
08.01.21 20:45
Vigi: Ja, nå blir det en omlegging til kulde, særlig på nyåret.

Ja å må du ut og kjøpe ullundertøy Vigi :-)
I alle fall dersom varselet fra Storm skulle slå til:
https://www.storm.no/sandnes/2021-01-11

fargerik

fargerik
09.01.21 09:18

Jeg har begynt å fyre litt med ved, jeg. Har planer om å bruke ved når strømprisen er høy, og nå har prisen gjort et hopp.

Tviler på at det er spesielt mye å spare, men det er greit å få brukt opp veden før den går ut på dato ;-)

Det er jaffal effektivt, det blir intenst varmt med vedfyring sammenlignet med varmepumpe.

(Innlegget ble redigert 09.01.21 09:19)

xpoolman

xpoolman
09.01.21 09:54
fargerik: Det er jaffal effektivt, det blir intenst varmt med vedfyring sammenlignet med varmepumpe.

God varme også det :-)

Men om du sparer så mye er vel tvilsomt.
Jeg tror strømprisen må over en krone dersom du skal spare penger på (kjøpt) ved.
Og varmepumpa gir vel fra seg 3 kW for hver kW den bruker, så da må strømprisen opp i tre kroner for å spare noe med vedfyring.

Men det er jo koselig da, og lukter godt :-)

xpoolman

xpoolman
12.01.21 07:57

Styrer vi mot den kaldeste vinteren siden 2010 tro ?
Jeg tror det:
10-Day Temperature Outlook (wxmaps.org)

fargerik

fargerik
12.01.21 13:17
xpoolman: God varme også det :-) Men om du sparer så mye er vel tvilsomt.
Jeg tror strømprisen må over en krone dersom du skal spare penger på (kjøpt) ved.
Og varmepumpa gir vel fra seg 3 kW for hver kW den bruker, så da må strømprisen opp i tre kroner for å spare noe med vedfyring.

I utgangspunktet er det nok ganske dyr ved, siden jeg kappet opp og kløyvde alt av reisverksmaterial-kapp når vi bygde på huset her.

Tørkede materialer, 2x4 og 2x6 som ellers måtte ha blitt kjørt bort. Det koster jo pæng å kjøpe fine materialer.

Har sikkert nok til denne vinteren.

Til sommeren skal det kappes trær og greiner, og dette kapper jeg også opp og klyver, så det blir sikkert en batch med ved også neste vinter. Det er faktisk enklere å kappe det opp til ved enn å få det borkjørt og levert til avfallsmottaket.

(Innlegget ble redigert 12.01.21 13:18)

fargerik

fargerik
15.01.21 10:11

Det er 12 minus i plankebyen, men det blåser ikke. Knallblå himmel og strålende sol, og snøen ligger. Noen går sikkert på ski i dag.

Fyrer med ved, så det er veldig varmt inne. Barbeint og i T-skjorte med 25 grader og litt vedlukt. (puh...blir nesten litt svett)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
16.01.21 09:48

Ved 7-tiden var det minus 20 grader.
Det betyr nok minus 25 i kuldehøl rundt omkring.
Absolutt vindstille og nå kommer sola fram.

fargerik

fargerik
16.01.21 10:31

14,9 blå på mårrakvisten her i fredrikstads utkant. Jepp...strålende sol og vindstille også her. Slett ikke verst!

stormkast

stormkast
17.01.21 12:05

Litt av en overgang fra en meget mild desember til en iskald januar. Som om en bryter ble skrudd av. Slutt på lavtrykk med mildt vær og i stedet rolig høytrykksvær. 

Etter 16 dager av januar har vi følgende statistikk: 

Sted - middeltemperatur - maksimumstemp 

Folldal: -21,8 grader - -6,1 grader (varmeste temp!)

Tynset: -19,2 - -5 grader 

Røros: -18,4 - -2,9 grader

Dombås: -14,2 - -3,2 grader

Karasjok: -13,2 - 1,4 grader pluss

I forhold til den nye 91-2020 normalen er Røros på -9,9 grader avvik, nesten 10 grader under normalen. Dombås er 8 grader under. Karasjok er en grad over. Verken Folldal, Røros, Tynset eller Dombås har sett snurten av en eneste varmegrad hittil i januar. 

Kaldeste januar noensinne målt i Norge er vel -25,5 grader middeltemperatur i Karasjok i 1893. Folldal er nesten innenfor "striking distance"! 

Trondheim-Værnes ligger på -7,8 grader middeltemperatur hittil i januar som er 6,7 grader under normalen. Vi må tilbake til desember 2010 får å finne en måned med tilsvarende eller kaldere middeltemperatur, da endte den på -8,7 grader.

Selv Stavanger-Sola er godt nede på minussiden med middeltemperatur -2,3 grader, 5,1 under normalen, og minimumstemperatur på -9,5 grader. Oslo-Blindern har middeltemperatur -5,1 grader som "bare" er 2,9 grader under normal. 

Varmere i nord som har fått lavtrykk inn tidligere i måneden. Svolvær har middeltemperatur på 1,3 grader pluss og er med det klart varmere enn både Stavanger og Bergen.

Det har vært rolig vær da, og til dels en del sol. Endelig kom det snø her også til slutt.

(Innlegget ble redigert 17.01.21 12:07)

fargerik

fargerik
17.01.21 13:40

Det er blitt skyet i plankebyen, og temperaturen har steget til 5 minusgrader. Det rimer på busker og trær, og det kan være et varsel om at det kan komme litt snø.

xpoolman

xpoolman
24.01.21 19:58

No vært det kaillt ja:

fargerik

fargerik
26.01.21 15:35
xpoolman: No vært det kaillt ja: http://wxmaps.org/pix/temp4

Kaldt og klink klarvær her, ja. Igjen sammenfaller dette med månefasen, det er fullmåne igjen i overimorgen ;-)

xpoolman

xpoolman
26.01.21 16:30
fargerik: Igjen sammenfaller dette med månefasen, det er fullmåne igjen i overimorgen ;-)

Ja det stemmer veldig ofte har jeg sett :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen