Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Snø i Oslo til helga?

NYTT TEMA
Gevency
GevencyInnlegg: 3372
20.10.05 18:31
Så værmeldinga på tvnorge nå, på søndag meldte tvnorge snø og minus 2 grader i Oslo, tvnorge får info fra metrologisk institutt. Men når jeg går inn på met.no så spår de 2 grader og regn på søndag....
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
20.10.05 18:31
Kult!! :D :D

Synd det ikke er her :(
tomhelge
tomhelgeInnlegg: 7782
21.10.05 18:17

Tipper det blir sludd.

Martin69
Martin69Innlegg: 1625
22.10.05 00:05
Jeg merker jeg blir mer og mer deppa for hvert år når snø og sludd nærmer seg.
Jeg tenker seriøst på å flytte.
Livet er for kort til å deppe seks mnd i året.
Det er en grunn til at Italia med mindre plass har 60 milioner innbyggere og vi 4..
McCracken
McCrackenInnlegg: 809
22.10.05 00:22
"Jeg merker jeg blir mer og mer deppa for hvert år når snø og sludd nærmer seg.
Jeg tenker seriøst på å flytte."

- Nå er jo ikke akkurat Oslo særlig berømt for store snømengder og vinterstormer... Tenk på stakkarne i Tromsø som ofte må slite med over meteren snø, kuling og mørke hele døgnet.

McCracken.
Vigi
VigiInnlegg: 11974
22.10.05 01:16
Jeg mener det faktisk er det som kjennetegner Oslo. Ja, ikke stormer da, men snø på bakken hele vinteren igjennom! Dessuten syns jeg det snør både titt og ofte og jeg synes jeg ser artikkler hele tiden i media om snøfall i Osloområdet. Det er svært sjelden det ikke ligger snø i Oslo om vinteren! Er det en stakket stund klarvær blir det gjerne minus 15 om natten og minus 10 om dagen! BRRR! Nei, da foretrekker jeg grønne plener og 7-8 plussgrader på Jæren om vinteren.
McCracken
McCrackenInnlegg: 809
22.10.05 09:34
"Jeg mener det faktisk er det som kjennetegner Oslo. Ja, ikke stormer da, men snø på bakken hele vinteren igjennom! "

- Og det har du selvsagt rett i. Men det er nå en gang forskjell på snø som daler rolig ned fra himmelen, til kuling, snø, sludd og hålke om hverandre. Bare prøv Nord-Norge!

Oslo er IKKE stedet hvor folk har størst grunn til vinterdepresjoner. Faktisk er det større grunn til slike depresjoner på Jæren, hvor regnet pisker i fire måneder. Her er det dessuten ikke snø som lyser opp på nattetid.

Er det noe som skulle gitt meg depresjoner vinterstid så er det _mangel_ på snø, fremfor tilstedeværelsen av den.

McCracken.
Vigi
22.10.05 10:38
Er det noe som skulle gitt meg depresjoner vinterstid så er det _mangel_ på snø, fremfor tilstedeværelsen av den.

McCracken.

Svar:

Jo. Når det er skikkelig ille er det defintitivt ikke særlig sjarmerende å bo her på Jæren om vinteren værmessig. :-) Jeg vil si at månedene november til og med januar er sykt triste måneder der været er horribelt i perioder. Likevel, husk debatten vår tidligere i høst om hvor mange prosent av tiden det faktisk faller nedbør! Altså ikke nedbørsdager, men hvor ofte det faller nedbør ned fra skyene. Jeg tar veldig hardt i og sier at det faller nedbør 15 prosent av tiden fra november til januar. Da er det tross alt mye oppholdvær. Da foretrekker jeg helt klart 7-8 grader og perioder med sol en januar-ettermiddag ,mens snøklokkene gror i hagen min, fremfor snø på bakken og ti minus i Oslo.

Men det er en smakssak helt klart. Det har dessuten mye å si hvor man kommer fra når man vil definere sitt favorittklima. Det er klart at Østlendinger flest vil foretrekke snø på bakken og en "skikkelig" vinter fordi det er det de er vant med, mens vi som bor på Nord-Jæren stort sett er veldig fornøyde med å slippe den hersens snøen! :-)

mvh Vigi
Gevency
GevencyInnlegg: 3372
22.10.05 18:26
Vil heller ha snø en regn om vintern, det blir jo så sabla trist og mørkt uten den snøen. Det som er forbanna dritt er først kommer snøen, så kommer tåka og mildvær, alt blir slafs, så kommer kulda og det blir faen umulig å gå uten å tryne, så kommer snøen oppå isen igjen, så tåka, så regnet, så kulda, blir dritt lei. Beste hadde vært 25 cm snø son ca 12 desember(snart jul da), så sol med minus 2 grader i to måneder før mildværet kommer og det er våren igjen. Det hadde vært drømmen. Lillehammer har fått snø i dag, det nærmer seg Oslo nå....
coldman
coldmanInnlegg: 3499
23.10.05 17:50
"Martin69 skrev:
Jeg merker jeg blir mer og mer deppa for hvert år når snø og sludd nærmer seg.
Jeg tenker seriøst på å flytte.
Livet er for kort til å deppe seks mnd i året.
Det er en grunn til at Italia med mindre plass har 60 milioner innbyggere og vi 4.."

Kjøp deg heller en snøscooter og flytt nordover. Da vil du se mer fram til vinter og snø enn den flotteste sommerdag.
Mcracing2
Mcracing2Innlegg: 1021
24.10.05 17:22
Er det sant?
oslove
osloveInnlegg: 248
26.10.05 21:48
Når det gjelder Oslo tenker du sikkert på de to foregående vintrene,hvor det har vært unormalt mye snø i hovedstadsområdet. Disse er imidlertid ikke repre-
sentative, da Oslo vanligvis har langt mindre snø enn det, og ofte lange perioder om vinteren uten snø. Vi har også mye oftere enn før regn i stedet for snøfall om
vinteren.Normaltemperaturen om vinteren på (hele) Østlandet er 3,8 grader - noe
mildere i Oslo. Snitt-temperaturen vinterstid på Jæren er heller ikke så høy som
7-8 grader, så her gjør du Oslo kaldere og Jæren mildere enn det som er korrekt.
I løpet av de siste 15-20 årene har temperaturen i Oslo vinterstid svært ofte ligget
over +. Selv om dere på Jæren ligger noen grader over oss, synes jeg det rett som
det er meldes om snøvær på Sørvestlandet, så den fæle "sprengkulda" i Oslo er
nok overdrevet. Det jeg setter mest pris på ved å bo i Oslo-områdeter at vi i sommerhalvåret har det mest solfylte og varmeste været i Norge sikkert 8 av 10
ganger, (muligens sammen med Sørlandet).I tiillegg blåser det så godt som aldri
her vi bor. For øvrig HATER jeg snø !!!
Vigi
27.10.05 00:02
oslove skrev:

Normaltemperaturen om vinteren på (hele) Østlandet er 3,8 grader - noe
mildere i Oslo. Snitt-temperaturen vinterstid på Jæren er heller ikke så høy som
7-8 grader,

Svar fra Vigi:

Normaltemperaturen for Oslo er MINUS 3,8 grader. (mye kaldere om nettene) Det er 91 dager i året mer enn 5 cm snø.

Det er altså FEM grader mildere på Jæren i forhold til Oslo i middeltemperatur om vinteren! Det er 79 dager oftere snø på bakken i Oslo enn i Stavanger! DET er mye det!

Når det er sagt: Jeg misunner Oslofolks fantastiske somre. Det skal dere ha, men vi kan ikke få i pose og sekk!

Jeg misunner IKKE Oslo når det gjelder deres ekstremt trege vår! Jeg tror ikke mange Østlendinger egentlig er klar over hvor sykt tidlig det blir vår her på Sørvestlandet! Jeg synes synd på dere når jeg ser reportasjer fra Oslo på nyhetene eller sporten og ser det gråe triste landskapet på Østlandet på vårparten. På Jæren kan vi gå turer en mars eller aprildag og snuse inn vårsteming med blomster og fuglesang mens det fortsatt ligger snø rundt omkring i Oslo. Nei, det er jeg glad for at jeg slipper her på Jæren. I Oslo er det 23 dager med mer enn 5 cm snø på bakken i MARS! Huff!

Sørvestlandet er Norges DESIDERT snøfattigste sted, så jeg skjønner ikke at du rett som det er leser om store snøfall på Jæren. :-)

Vigi

Abu
AbuInnlegg: 21556
27.10.05 00:06
nei, det blir mye regn på lørdag men ikke snø.
oslove
osloveInnlegg: 248
27.10.05 00:51
Svar til Vigi:

Når det gjelder snøvær på Sørvestlandet refererer jeg til værmeldingen på TV, men det kan vel forekomme at de bommer litt. Synes for øvrig det kan være stort sprik
mellom NRK og TV 2.

Det som er dumt med våren nå for tiden er at den er så kort. Det går gjerne fra vintervær til full sommer i løpet av kun et par uker. Jeg har en del problemer med pollenallergi, så dersom jeg ikke har vært påpasselig nok med å ta medisiner i
tide, kan jeg oppleve en gedigen eksplosjon av bjørkepollen.

Enig i at landskapet på Østlandet kan fortone seg litt grått, i tillegg til at det i
forhold til resten av landet er relativt kjedelig, (mye skog og ganske flatt).

Jeg skrev faktisk 3,8 grader -(minus) for Oslo, men glemte dog et komma etterpå.
Hadde det vært 3,8 grader +, hadde jeg vært mer fornøyd (He-he).
tomhelge
tomhelgeInnlegg: 7782
27.10.05 16:44

Vigi - det er da mye bedre med tørre og kalde vinterdager enn regn, slaps og kuling dag etter dag.

Oslo har nok det mest behagelige været, iallfall vinterstid og sommerstid. Våren er veldig bra her på Vestlandet, og starten på høsten er også fin og mild.

Klikk for å gå tilbake til toppen