Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Valgene i USA 2020

NYTT TEMA
aIseboy

aIseboy
22.11.20 10:56
kval: Ikke overse det faktum at han var folkevalgt. Nazi-parti vant valget i 1932 og ble størst i Riksdagen. Så ble Hitler utpekt som kansler. Dette skjedde lenge før folkemordet på jødene. Det lå en politisk utvikling bak dette over mange år. Trump er nasjonalistisk, antidemokratisk, autoritær og rasistisk. Altså ikke uten likhetspunkter. Men jeg tror ikke historien gjentar seg.

Kan jo legge til at folk flest lo av Hitler også. De første årene. 

Zen0n

Zen0n
22.11.20 11:00
kval: Ikke overse det faktum at han var folkevalgt. Nazi-parti vant valget i 1932 og ble størst i Riksdagen. Så ble Hitler utpekt som kansler. Dette skjedde lenge før folkemordet på jødene. Det lå en politisk utvikling bak dette over mange år. Trump er nasjonalistisk, antidemokratisk, autoritær og rasistisk. Altså ikke uten likhetspunkter. Men jeg tror ikke historien gjentar seg.

Jeg er enig med DennisB her. Hitler er virkelig enestående når det kommer til ondskap, skjønt Stalin, Pol Pot m.fl er i samme kategori.

Jeg vil heller sammenligne Trump med diktatorer man typisk finner i bananrepublikker. Jeg er ikke i tvil om at Trump hadde avskaffet demokratiet, forsynt seg av statskassen og innført et familiedynasti dersom han hadde hatt mulighet til det. Jeg tror heller ikke han hadde skydd å kaste politiske motstandere i fengsel uten lov og dom.

Men jeg tror ikke Trump ville satt i gang folkemord a la Hitler. 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 11:01)

aIseboy

aIseboy
22.11.20 11:07
Zen0n: Men jeg tror ikke Trump ville satt i gang folkemord a la Hitler.

For å dra det litt videre:

Hvorfor ikke? 

Zen0n

Zen0n
22.11.20 11:10
aIseboy: Hvorfor ikke?

Nei si det, kanskje jeg er litt naiv og bare tror grensa går der.

Siden jeg er så opptatt av dette med domstoler og jus om dagen så blir vel mitt svar at jeg både gir han tvilen til gode og ikke tror på slike anklager før det motsatte er bevist (*bank veldig hardt i bordet*)

Det finnes jo despoter som ikke driver med masseutryddelser også. De fleste diktatorer er i den kategorien jeg nevnte i forrige innlegg.

(Innlegget ble redigert 22.11.20 11:11)

Zen0n

Zen0n
22.11.20 11:18

« This claim, like Frankenstein's Monster, has been haphazardly stitched together from two distinct theories in an attempt to avoid controlling precedent»

Slik står det faktisk i domsavsigelsen som kom fra Pennsylvania i natt.

Herlig

aIseboy

aIseboy
22.11.20 11:21
Zen0n: Siden jeg er så opptatt av dette med domstoler og jus om dagen så blir vel mitt svar at jeg både gir han tvilen til gode og ikke tror på slike anklager før det motsatte er bevist (*bank veldig hardt i bordet*) Det finnes jo despoter som ikke driver med masseutryddelser også. De fleste diktatorer er i den kategorien jeg nevnte i forrige innlegg.

Det er jo en ganske dødfødt diskusjon, men la meg (muligens) avslutte med et tankespinn.

For meg fremstår  hans innbitte supportere av Proud Goys, miitsmedlemmer, nynazister, nasjonalister, kristenkonservative, "sovereign citizens" og generelt våpengale amerikanere vel så sannsynlige til å gå til massive og dødelige angrep på politiske meningsmotstandere og "feil" innvandrere, som det frustrerte tyskere gjorde på slutten av 30-tallet. Og hvis ingen av dem de lytter til viser interesse for å roe dem ned - hvem skal stoppe dem? 

Xavi7

Xavi7
22.11.20 11:23

Vi må ikke være naive. Trump har noe stort på gang. Og det blir ikke et pent syn om han lykkes. 

kval

kval
22.11.20 11:28
Zen0n: Men jeg tror ikke Trump ville satt i gang folkemord a la Hitler.

Det tror ikke jeg heller. Men å slippe noen store bomber er han i stand til. Vi må ikke glemme at imperiet USA er den største militærmakten på kloden med atombomber på samvittigheten og 30 kriger siden 1945 med 20 millioner drepte.

aIseboy

aIseboy
22.11.20 11:34

Verdt også å nevne at vi vel i fire år har sagt "Nå kan han vel ikke gå lengre/synke dypere/bli mer fascistisk??"

Og vi har tatt feil hver gang. 

Brezjnev

Brezjnev
22.11.20 11:56
Zen0n: Jeg er enig med DennisB her. Hitler er virkelig enestående når det kommer til ondskap

For å kunne fastslå hvorvidt Hitlers handlinger, hvorav vi nok må innrømme at flere endte opp med å ta en form som i hvert fall forsvarer spørsmålet var det ondskap? må vi vite mer om motivene hans. 

Dersom han virkelig trodde at jødene var en gruppe mennesker som utbyttet andre folk, til og med nasjoner, så vil hans handlinger måtte ses i lys av dette (vurderingen av hans krigføring må vurderes på lignende grunnlag). Man må også vurdere det ut fra den samtid han levde i, hvor armoden var av et helt annet kaliber enn den er i dag. Et samfunn hvor sult ikke betød at salgsmøtet ble en halvtime lenger enn planlagt og lunsjen da likeså, men hvor mange opplevde at en selv og barna kunne gå i svært lange tider uten tilstrekkelig mat.

Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond.

Dersom han derimot satte spetakkelet i gang fordi han kjedet seg eller tenkte at krig og jødeutryddelse kunne være skøy, ja da var det nok ondskap. Men det er vanskelig å være helt sikker her.

aIseboy

aIseboy
22.11.20 12:08
Brezjnev: Dersom han virkelig trodde at jødene var en gruppe mennesker som utbyttet andre folk, til og med nasjoner, så vil hans handlinger måtte ses i lys av dette (vurderingen av hans krigføring må vurderes på lignende grunnlag). Man må også vurdere det ut fra den samtid han levde i, hvor armoden var av et helt annet kaliber enn den er i dag. Et samfunn hvor sult ikke betød at salgsmøtet ble en halvtime lenger enn planlagt og lunsjen da likeså, men hvor mange opplevde at en selv og barna kunne gå i svært lange tider uten tilstrekkelig mat.

Hvem påstår at "dersom man bare tror nok på det" så kan massedrap være en edel ting? 

Antiteist

Antiteist
22.11.20 12:09

Et nytt Nero øyeblikk for Trump i går under G20-møtet der verdensledere var samlet for å diskutere forberedelsestiltak til pandemien igjennom vinteren nå som verdenen opplever en ny alvorlig smittebølge. I USA ble det i går registrert 200k smittede på en dag, og det er en gradvis økning vi har sett de siste ukene hvor daglig smitte har vært i gjennomsnittet 150k. Antall døde ligger opptil 1000-2000 døde på landsbasis som tilsvarer ca en halv 9/11  for Trump om dagen. 

Trump var tydeligvis ikke interessert i dette møtet, kjedet seg og stakk av tidlig for å spille golf. Dette oppsummerer greit hvor katastrofalt Trump har håndtert pandemien igjennom hele år. På hjemmebanen har han i følge Fauci vært fraværende og ikke en del av innsatstyrken eller deltatt på møter på flere måneder. Noe som viser tydelig hvor lite interessert han er i å ta ansvaret for å håndtere pandemien, og hvor lite han egentlig bryr seg om livene og velværet til Amerikanerne som nå sliter med overfylte sykehus og utslitte helsearbeidere som jobber på spreng under helt umenneskelige vilkår for å håndtere det økende presset av innlagte pasienter.

Trump var virkelig det verst tenkelige menneske å sitte i lederstolen under en slike omfattende global pandemi. Med en slik økning vi ser nå kan han faktisk ta igjen dødstallene av amerikanske menneskeliv tapt under hele andreverdenskrig som ligger på rundt 400 000. Etter Biden knuste han i presidentvalget fortsetter Trump å fraskrive seg all ansvar for pandemien, også etter å ha meldt seg ut av mesteparten av sine daglige plikter og redusert timeplanen sin mellom å se på tv, sutre på twitter, spise junkfood og spille golf. 

HLund

HLund
22.11.20 12:10
Brezjnev: For å kunne fastslå hvorvidt Hitlers handlinger, hvorav vi nok må innrømme at flere endte opp med å ta en form som i hvert fall forsvarer spørsmålet var det ondskap? må vi vite mer om motivene hans.  Dersom han virkelig trodde at jødene var en gruppe mennesker som utbyttet andre folk, til og med nasjoner, så vil hans handlinger måtte ses i lys av dette (vurderingen av hans krigføring må vurderes på lignende grunnlag). Man må også vurdere det ut fra den samtid han levde i, hvor armoden var av et helt annet kaliber enn den er i dag. Et samfunn hvor sult ikke betød at salgsmøtet ble en halvtime lenger enn planlagt og lunsjen da likeså, men hvor mange opplevde at en selv og barna kunne gå i svært lange tider uten tilstrekkelig mat. Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond. Dersom han derimot satte spetakkelet i gang fordi han kjedet seg eller tenkte at krig og jødeutryddelse kunne være skøy, ja da var det nok ondskap. Men det er vanskelig å være helt sikker her.

I see what you did there (and who. høhø).

HLund

HLund
22.11.20 12:12
aIseboy: Hvem påstår at "dersom man bare tror nok på det" så kan massedrap være en edel ting?

Det var nok en parodi.

DennisB

DennisB
22.11.20 12:25
Brezjnev: Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond

La oss si at jeg gir innlegget ditt en tanke, dersom Hitler mente menneskehetens eksistensgrunnlag var truet av jødene, hvorfor var det bare denne tyske klikken med Hitler i spissen som så dette klart og tydelig? Hvorfor handlet ingen andre? Jødene ble jo til dels tatt vel i mot i land rundt om i Europa.

Uansett hvor edelt motivet hans var, så kunne det ikke forsvares i sanntid heller, fordi det verden bivånet, eller fikk vite i etterkant, var noe ingen engang i sine villeste fantasier kunne tro var sant. Den gangen heller. Sannheten om omfanget kom ikke for en dag før i tiden etter 1945, og det sjokkerte verden, og burde være en lærepenge for alle i all framtid.

Jeg ser poenget ditt, men dette var en ubegripelig tanke, og en enda mer ubegripelig handling. Uavhengig av hvor mye han trodde på dette selv.

Hva Trump angår, så må vi nesten helle litt is i blodet. Vi er ikke bare milevis unna, men på en annen planet.

(Innlegget ble redigert 22.11.20 12:38)

Biff_Byford

Biff_Byford
22.11.20 12:35

Er sikkert ikke eneste som tenkte det, men hvor god er Donald i golf ? Hvis en ser bort fra at de han spiller med får betaling for å se annen vei. Men utenom Tutta, har dere lest noen som har spilt med han ? Har ikke spilt vanlig golf, men vet jeg at jeg er ganske dårlig taper i mini-golf, mens eller i livet/idrett er jeg taper/vinner jeg med stort sett gode miner. Men mini-golf, jævla irriterendes å tape i. Så hvordan Donald spiller golf mange ganger i uken og aldri taper lurer jeg på. Og hvordan er han når han evt vinner i golf ? er det Northug anno 2008 eller enda værre ? 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 12:36)

Varulv2478

Varulv2478
22.11.20 12:37
Zen0n: Jeg vil heller sammenligne Trump med diktatorer man typisk finner i bananrepublikker. Jeg er ikke i tvil om at Trump hadde avskaffet demokratiet, forsynt seg av statskassen og innført et familiedynasti dersom han hadde hatt mulighet til det. Jeg tror heller ikke han hadde skydd å kaste politiske motstandere i fengsel uten lov og dom.
Men jeg tror ikke Trump ville satt i gang folkemord a la Hitler.

Folkemord innbar systematisk utryddelsespolitikk organisert og iverksatt politisk sett med militære og armerte sivilister til rådighet, dette har bare hendt én gang i USAs meget blodige innenrikspolitikk - folkemordet på de californiske indianerstammene i 1848-1870, allerede før California var invadert, hadde "folkehelter" som nå er fjernet fra pidestallen - en av disse var en pedofil voldtektsmann - overfalt og massakrert flere hundre fredelige indianerne i rene rasistiskmotiverte angrep. Indianerne i dagens California var ikke deportert eller assimilert, de var utryddet. Heldigvis var dette folkemordet enestående, men gjennom tidene er det sett at gatevold, mobbvelde og interkommunale konflikter med massedød som resultat hadde vært meget vanlig, opptøyer, forsøk på pogromer og angrep på tilfeldige har dessverre vært meget vanlig helt til det siste.

Folkemordet i Indonesia i 1965 var ikke planlagt. For selv om Suharto som tok makten i et kupp, hadde planlagt og gjennomført masseutryddelse av kommunistene, var flesteparten av ofrene drept i interkommunale konflikter som i Bali hvor enhver som ikke passes inn, var utsatt for enorme pogromer - på deres tro, etnisitet og klasse. Det tok to år for å gjenopprette stabilitet i Indonesia, men som med Pakistan etter 1971 hadde en aksept for folkemord oppstått. Det er akkurat et slikt scenario som er mest troverdig i USA. Trump trengte ikke å løfte en finger - og selv hvis Biden skulle overta, ment det ikke at dette vil bli umulig - Qanon-tilhengerne vil ha systematisk utryddelse, flere hundre militsbevegelser vil ha pogromer, og det er endog flere millioner i USA som vil bruke våpen mot hverandre og etterape det som hendt i Indonesia - spesielt på rasistiske kriterier. I fakta, dette hadde hendt da sørstatene gjennomgikk en meget bloddryppende "rasekrig" i 1865-1877 hvis de hvite terroriserte og massakrerte politiske aktive fargede, ofte med disses lokalsamfunn. Titusener var drept, de fleste uregistrert i ettertiden. Dette var Ku Klux Khans første storhetstid. Så sent som i 1970-tallet var det holdninger om folkemord mot det som "ikke passe inn", som var utbredt, spesielt i delstater med rasismeproblemer.

Romerriket var preget av ustabile maktforhold, sosial uro, opptøyer og pogromer som interkommunale konflikt endog helt opp til trappene på senatbygningen i selve Roma, slik at keisere i ettertiden måtte sørger for gratis brød, vann og ha store styrker klart for å gripe inn. Grunnlovsfedrene har gjort USA til en klone av Romerriket bokstavelig talt.  

Zen0n

Zen0n
22.11.20 12:43
Brezjnev: For å kunne fastslå hvorvidt Hitlers handlinger, hvorav vi nok må innrømme at flere endte opp med å ta en form som i hvert fall forsvarer spørsmålet var det ondskap? må vi vite mer om motivene hans.  Dersom han virkelig trodde at jødene var en gruppe mennesker som utbyttet andre folk, til og med nasjoner, så vil hans handlinger måtte ses i lys av dette (vurderingen av hans krigføring må vurderes på lignende grunnlag). Man må også vurdere det ut fra den samtid han levde i, hvor armoden var av et helt annet kaliber enn den er i dag. Et samfunn hvor sult ikke betød at salgsmøtet ble en halvtime lenger enn planlagt og lunsjen da likeså, men hvor mange opplevde at en selv og barna kunne gå i svært lange tider uten tilstrekkelig mat. Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond. Dersom han derimot satte spetakkelet i gang fordi han kjedet seg eller tenkte at krig og jødeutryddelse kunne være skøy, ja da var det nok ondskap. Men det er vanskelig å være helt sikker her.

Haha glimrende! Noe av det beste jeg har lest her inne.

grock19

grock19
22.11.20 12:49
Brezjnev: Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond. Dersom han derimot satte spetakkelet i gang fordi han kjedet seg eller tenkte at krig og jødeutryddelse kunne være skøy, ja da var det nok ondskap. Men det er vanskelig å være helt sikker her.

Bullseye!

On point, så er selvsagt en direkte sammenligning med østerrikeren veldig overblown - og nå får vi forhåpentligvis aldri oppleve hva han kunne funnet på med 4 år til og deretter Gud vet hvor lenge han hadde levd/sittet.

Men den det er helt verdt og legitimt å diskutere hvor langt opp på ondskapsskalaen hans totale indifferanse og totale abdikasjon rundt pandemien kommer. 

Ondskap kommer som det er påpekt kommer ofte som indifferanse til menneskelig lidelse - the banality of evil - og Trump er absolutt og 100% indifferent til all menneskelig lidelse utenom hans egen psykologiske tilstand.

Kan ta med dere denne på søndag, Hannah Arendt om en annen Adolf, Eichmann:

Instead, he performed evil deeds without evil intentions, a fact connected to his ‘thoughtlessness’, a disengagement from the reality of his evil acts. Eichmann ‘never realised what he was doing’ due to an ‘inability… to think from the standpoint of somebody else’.Lacking this particular cognitive ability, he ‘commit[ted] crimes under circumstances that made it well-nigh impossible for him to know or to feel that he [was] doing wrong’.

Det kan man jo tenkte på neste gang Trump mener pandemi-håndteringen - han har ikke deltatt på et møte om pandemien på et halvt år - står til A+, mens han ikke gjør noe annet enn å golfe og forsøke å styrte det amerikanske demokratiet på fritiden (utover golfing).

(Innlegget ble redigert 22.11.20 13:00)

grock19

grock19
22.11.20 12:50
xavi-maestro: Jeg tror han oppriktig tror at kjemper FOR demokratiet i denne saken.

Ja, nettopp.

PapaSmurf

PapaSmurf
22.11.20 12:55

Haha!

Den var fiffig. Og svært treffende. 

PapaSmurf

PapaSmurf
22.11.20 12:58

Det som er betryggende er å se hvordan det amerikanske rettssystemet maltrakterer søksmålene fra Trump. 

USA har gått for lut og kaldt vann i 4 år. Nå er det på tide å få inn et menneske i det ovale kontor. 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 12:59)

IIHJ

IIHJ
22.11.20 13:03
Brezjnev: For å kunne fastslå hvorvidt Hitlers handlinger, hvorav vi nok må innrømme at flere endte opp med å ta en form som i hvert fall forsvarer spørsmålet var det ondskap? må vi vite mer om motivene hans.  Dersom han virkelig trodde at jødene var en gruppe mennesker som utbyttet andre folk, til og med nasjoner, så vil hans handlinger måtte ses i lys av dette (vurderingen av hans krigføring må vurderes på lignende grunnlag). Man må også vurdere det ut fra den samtid han levde i, hvor armoden var av et helt annet kaliber enn den er i dag. Et samfunn hvor sult ikke betød at salgsmøtet ble en halvtime lenger enn planlagt og lunsjen da likeså, men hvor mange opplevde at en selv og barna kunne gå i svært lange tider uten tilstrekkelig mat. Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond. Dersom han derimot satte spetakkelet i gang fordi han kjedet seg eller tenkte at krig og jødeutryddelse kunne være skøy, ja da var det nok ondskap. Men det er vanskelig å være helt sikker her

Jeg tror dettte kvalifiserer for diplomat høyskolen.

DennisB

DennisB
22.11.20 13:05
Brezjnev: Dersom Hitler virkelig så en sammenheng mellom jøder og denne eksistensielle trussel mot resten av verden var ikke hans handlinger ondskap. Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.  En lege som finner å måtte amputere et ben for å forhindre at pasienten dør vil ingen finne på å kalle ond.

Sånn går det når man ikke helt kjenner de man diskuterer med, og leser innlegg med tung penn og skylapper..

Lest på nytt, og ja. Jeg må gi deg den. Strålende innlegg :)

(Innlegget ble redigert 22.11.20 13:06)

Xavi7

Xavi7
22.11.20 13:15
Antiteist: Med en slik økning vi ser nå kan han faktisk ta igjen dødstallene av amerikanske menneskeliv tapt under hele andreverdenskrig som ligger på rundt 400 000.

Ikke noe problem for Trump og hans blindt lojale fanskare dette. De kommer til å legge skylden på Biden-administrasjonen til slutt likevel.

broren_til_noen

broren_til_noen
22.11.20 13:21
Brezjnev: Man kan trygt hevde at han tok sitt moralske ansvar overfor menneskeheten på alvor, og han gjorde det uten å ta hensyn til seg selv. Hetsen han ble utsatt for i sin samtid var enorm, og har bare vokst etter at han til og med døde i kampen for menneskehetens beste. Man kan gå så langt som å kalle hans handlinger gode. Selv om de medførte et visst ubehag for en del mennesker, så var de ment å forhindre noe enda mye verre.

Ja, det er sant. 

Det er synd at 2. Verdenskrig ødela så mye for nazismen. 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 13:22)

aIseboy

aIseboy
22.11.20 13:23
HLund: Det var nok en parodi.

Og den var lidderlig god. Når jeg fikk tenkt meg om, så kunne dette jo vært noe som kom fra xavi-m eller lignende. 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 13:25)

Framsynt

Framsynt
22.11.20 13:28
broren_til_noen: Nei, de er venner av Trump, jødehaterne og white supremaciststene i Proud Boys vet du, og de er langt mer ivrige etter å denge opp folk der de væpna til tenna går rundt og fyrer opp bråk.  Men du er kanskje ikke like ivrig etter å snakke om dem?

Du og venstresiden greier rett og slett ikke la være med å avspore.

Må innrømme at jeg ikke spør fordi jeg ikke vet. Det er en kjennsgjerning at mediene dekker over BLM -og Antifas grove voldsbruk og ødeleggelser - for ikke å skade sin favoritt Biden.

Det finnes ikke en bitteliten rest av troverdighet igjen hos MSM.

aIseboy

aIseboy
22.11.20 13:32

Merker at jeg for første gang i historien stiller meg negativ til at det skal benådes en kalkun i det hvite hus.  

aIseboy

aIseboy
22.11.20 13:33
Framsynt: Du og venstresiden

Blir du aldri lei av all whiningen? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg