Som du sa så har vedkommende neppe greie på statistikk og slikt.
Det har som sagt heller ikke jeg, men spekulerte litt i noe som blir en avsluttende oppsummering fra min side.
Jeg drømte i natt litt om hva som egentlig skjedde her.
Så er det også slik at innleggene er fjernet fra bloggen som det ble henvist til.
Det kan ha sammenheng med at vedkommende også er en kjent professor og er på
blant annet Twitter.
Jamfør FATGA og disses framferd.
Men bakgrunnen skal jeg ikke si mer om enn mitt – kan.
Jeg vet jo ikke.
På Twitter den 7.1.2021 kl 2,51 :
«Every four years we unify. Vote is over and now is the time for those who opposed Biden to unify behind him «
(0) Vi kan ta en enkel oppsummering.
Jeg er helt nøytral og det spiller ingen rolle for meg hvem som styrer.
Derfor virker ikke det inn.
Det kan det nok ellers gjøre når man skal si noe om en slik sak.
Begge veier.
Husk også at Scientific American for første gang i dets historie gikk ut med en klar anbefaling foran valget.
Er du nøytral / likegyldig til hvem som styrer?
Det er din sak som ikke vedkommer meg – bare et retorisk spørsmål-
Det er kanskje ikke bloggeren heller, altså nøytral, men det tar jeg med i betraktningen.
Hva jeg drømte i natt:
(1) Bakgrunn
a. På gitt(e) tidspunkt(er) ser man at X har solid forankring i valgavgrensninger, såpass at det
kalles for høyborger (strongholds).
b. Av punkt (a) forventes at dette fortsetter i den grad at man beholder grep.
c. Så viser data at det er bemerkelsesverdige omkastninger.
d. Av punkt (c) inngir dette å undersøke det sentrale: Kan vi si noe om hvorfor?
(2) Så har man da data i en slik grad at man mener seg å kunne si noe.
a. Det er mange metoder man kan bruke for å anslå et forventet resultat.
b. Vi vet ikke nøyaktig metoden(e) som ble brukt (a), eller nøyaktig dataomfanget.
c. Man kan selvsagt bruke en metode som tar utgangspunkt i uavhengighet.
d. Man kan bruke det jeg løslig kaller en nabo-faktor (eller flere) for justering (proc mixed, proc variogram i statistikkverktøyet SAS for dette kasus konkret om jeg husker drømmen korrekt her).
e. Så kan man også sammenlikne resultatene fra (c) og (d) osv derfra..
(slik som f.eks om man for tidspunkt t lager en totalpopulasjon vha nærmeste nabo imputering og har en glatt framskrivning for kontroll og forberedelse til variansstabilisering ... mulig drømmen her ble et mareritt...
Btw, det var som sagt ikke bare jeg som mener at man bør ha en verdi å vise til når man snakker om korrelasjon. Jeg nevnte Tidsskriftet hvor en artikkel som sa seg enig var forfattet av en professor som også en gang var redaktør, i samarbeid med en professor i medisinsk statistikk.
«Birds of a feather flock together»?
f. Husk at statistikk slik sett ikke er noen absolutt sannhet, det dreier seg ikke om mest mulig riktig, men minst mulig feil.
(3) Så har man mulige grunner til omkasting
a. Det er så enkelt at det ble slik.
Det er jo ingen årsak, men en konklusjon om at det er greit, slik bloggeren også skrev på Twitter.
b. Det kan være underliggende faktorer, både naturlige og unaturlige.
c. Er det demografiske endringer i valgavgrensningene (innhold av type personer) i stor nok grad
i perioden til at dette virker logisk?
d. Er det hvis (c) nødvendigvis slik om fordi A endrer innhold og dermed syn, så endrer B innhold og dermed syn?
Dette er interessant fordi noen nevnte et visst sted med eksplosjon i befolkningstall og med ditto av jobber med krav om høy utdannelse, og at de med dette i større grad ville stemme Y og ikke X.
Det er ok argument for A, men ikke nødvendigvis for B, C osv. , gitt ikke samme nevnte innholdsendring.
e. Er det andre i forhold i stedene som gikk fra høyborg til den andre siden, som skulle tilsi det?
Økonomiske forhold endret seg?
Velgermassens innholdt endret seg a la nevnt i (d) samt andre endringer?
Protestvalg av en eller annen grunn?
Deltagelsens omfang?
f. Så var en sak her at det ganske tidlig ble hevdet fusk ved systemer.
Var det ikke slik at man mente at et gitt var en gjenganger her?
Hvis de var manipulerte, noe som selvsagt ville være teknisk mulig, så må man også regne med at
det videre også ville være tiltak som sikret dette ved diverse kontroller.
Hvis ikke ville det være mer enn et sjansespill.
Så et spørsmål blir?
Er det naturlig omkastning i «strongholds» eller er det en spesiell faktor ved systemet?
(4) Det er selvsagt lovlig å stille det spørsmålet og prøve å se på det.
Det er nok det som er forsøkt i bloggen.
Så lenge vi ikke har alle data og full oversikt over metode så er det vanskelig å si noe absolutt om det.
Det gjøres faktisk heller ikke i bloggen ut fra en statistisk analyse alene.
Jeg har heller ikke sagt at jeg sier noe konkret.