Vi venter enda på den endelige bekreftelsen på at Joe Biden har vunnet valget, men det er mer en formalitet nå. Så da er det på tide å åpne tråden om Biden-administrasjonen, jeg mistenker (og håper) at det blir mindre aktivitet i denne tråden enn i Trump-administrasjonen som stort sett hver eneste dag har vært en av de med flest innlegg her på VGD.
Det første er tilbake til normalitet, det vil si at sannsynligvis vil Biden selv gå tilbake til spillereglene fra 2008 og uten et klart mandat i senatet så er Biden avhengig av å få til et samarbeid med republikanerne. Så skal vi ikke lure oss selv til å tro at det blir noe godt samarbeidsklima de neste årene heller, det er så mye vondt blod og begge partier har et grunnfjell som står så langt fra hverandre at det er vanskelig å se i hvilke saker man skal få til kompromisser.
Biden har mange viktige valg å ta frem mot 20.januar, han skal sette sammen sin administrasjon og hvem han velger til de tyngste posisjonene vil fortelle endel om hvilken linje han vil legge seg på. Jeg vil tro at han vil legge seg tett opp til Obama politisk, som er klart til venstre, men ikke radikalt.
Utenrikspolitisk som kanskje er viktigst for oss i Norge så forventer jeg at Biden gjennom valg av utenriksminister og ambassadør til FN kommer til å vise at USA skal tilbake i det internasjonale felleskapet på alt fra bekjempelse av corona-viruset, til klima og til sikkerhetspolitikk og handel. Jeg tror Susan Rice er den klart mest sannsynlige utenriksministeren. Hun ble en stjerne i Obama-administrasjonen og hun er internasjonalt høyt ansett. Hun var sannsynligvis også runner-up til å bli visepresident.
Justisministeren blir en viktig utnevnelse siden det blir personen som kommer til å måtte ta mange avgjørelser om etterforskning og siktelse mot Trump og personer rundt han. Det blir derfor viktig at justisministeren har høy tillit og vil opptre fair, det vil selvsagt ikke hindre Trump fra å skitne denne personen til og sikkert få mye hjelp fra andre republikanere. Doug Jones som tapte gjenvalg til senatet kan være et aktuelt navn. Justisministeren vil også være viktig i jobben med å ta tak i rasismen i politiet, så slik sett kan det hende at Biden helst vil ha en afroamerikansk mann i rollen - men jeg tror egentlig en hvit sørstatsmann kan ha lettere å få ting til på dette feltet.
Finansminister blir kanskje den mest symbolsk viktige, skal han gå for noen som de progressive i partiet liker eller skal han gå med en som har høy tillit i næringslivet og som lettere kan samarbeide med republikanerne? Det mest radikale vil være å velge Elizabeth Warren, men jeg tror det er veldig lite trolig. Jeg tror Biden vil gå for en fagperson i et forsøk på å ikke tirre på seg noen av sidene, det har vært endel buzz rundt Brainard - men hun er kvinne, og da kan man altså få kvinnelig visepresident, utenriksminister og finansminister, blir det for mye av det gode eller vil det gi et tydelig signal?
Helsepolitikk kommer til å bli viktig de neste årene, Obamacare kan bli fjernet av høyesterett og uten noe klart flertall i senatet så kan dette temaet bli viktigst for Biden. Jeg syns det hadde vært spennende med Buttigieg i denne rollen, men det kan fort bli en uriaspost så spørs om han ønsker den jobben. Buttigieg kommer nok uansett inn i administrasjonen, og det skal bli spennende å se i hvilken rolle.
Så vil klima bli mye mer betydningsfullt under Biden, samtidig så vinner Biden presidentvalget pga seier i rustbeltet - så her kan det ligge an til mange vanskelig valg og mye konflikt.
Så har vi selvsagt roller som forsvarsminister og utdanningsminister, det første sannsynligvis noe som mer moderate delene av det demokratiske partiet vil få (og kanskje til og med en moderat republikaner som Kasich) mens utdanning vil være mer for de radikale kreftene i partiet.
Det som er verd å tenke på er at det skal mye til for at senatorer fra annet enn helt sikre demokratiske stater vil bli valgt inn i administrasjon, Biden vil helt sikkert ikke sette en kommende majoritet i fare ved å få et suppleringsvalg enten i 2012 eller senest ved mellomvalget i 2022.
Jeg avslutter her for nå, og håper at dette kan bli en konstruktiv tråd og forhåpentligvis mer fokus på politikk enn drama og kriser.