Personlig tror jeg også at USA kommer til å stupe inn i avgrunnen. De har nesten brukt opp alt finansiell ammunisjon nå, med mindre de klarer å overtale sine vasaller til å kjøpe gjeld fra dem direkte.
Nå i det siste er det mye som tyder på at sentralbanken kjøper mer og mer av sin egen gjeld, for å forhindre at renta går opp mer.
Jo mer dette vedvarer, jo mer kritisk blir det den dagen Kina dropper obligasjonene og Japan ikke lenger klarer å trykke seg til fortsatt velstand.
Det som er MEST sjokkerende er hvor mange i Norge som overhodet ikke har en anelse om dette. Mange som uttaler seg så skråsikkert om Trump vet ikke at USA er i nærmest bunnløs gjeld og svarer med at "dollaren har aldri vært sterkere" og slikt prat. Ingen later til å forstå hva som skjer på Wall Street. Ingen later til å tenke over hvorfor Redditt-gjengen og skandalen med Gamestop er så betydelig. Her har du altså et hedgeFond eller kapitalforvalter om du vil, som ikke maktet å tjene mye på systematisk shorting av en aksje fordi mange folk enes om å kjøpe seg inn (for å si det VELDIG banalt). Dette skal nå Wall Streets kontrollorgan "fikse" slik at det blir vanskeligere å bedrive aksjehandel på egen hånd uten betydelig kapital. Dette vil selvsagt lede til at folk blir sinte og bruker sine ressurser på enten å bli gjeldfri; handle sølv; eiendom eller i ekstremt tilfelle bitcoin (selv om det i seg selv er noe tull, etter min mening).
Hva skal NORGE gjøre for å minimalisere sine tap når dollaren og USA finansmarked kollapser? Kan vi trekke ut store midler av oljefondet FØR en kollaps? Jeg mener, uten at USA blir sure? Ja for sånn har det nå blitt at Erna neppe vil irritere noen av verdens storspillere for da ryker vel FN-jobbene senere?
Igjen, synes DU det er helt greit å sitte så tungt investert i USA med det som foregår?