Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trumps ettermæle

NYTT TEMA
Noreger

Noreger
24.02.21 14:31
Zen0n: Men enn så lenge så holder det å sammenligne Bidens begynnelse vs Trumps både begynnelse og avslutning. Trump var vel oppe i 10-talls skandaler allerede på dette tidspunktet i 2017.

HAHA, ja det er vel en måte  se det på.- Media var jo veldig opptatt av fortida til Trump, men tydelgivis ikke like mye i Bidens.

Som tidligere Senator på livstid og visepresident var han iallfall delaktig i at millioner av mennesker mistet livet i alle USA sine "fredsbevarende" oppdrag.  

Og nå har han allerede trappet opp i Midt-Østen.

De på det blå laget som heier på Biden like hardt som jeg støtter Liverpool i tykt og tynt ser nok det hele mer som en fotballkamp enn politikk. 

steep

steep
24.02.21 14:52
BlackEagle: Aha - så nå har du ombestemt deg og mener at Parisavtalen er en vederstyggelighet, i motsetning til hva du tidligere mente? Fint det, steep. Og dersom du ønsker det, kan jeg sitere ditt innlegg om dette samt redegjøre for hva du trodde du svarte på - og hva du svarte. Bare si fra, så skal jeg ordne det så fort jeg kan.

Nei, jeg har ikke ombestemt meg, men du har endelig skjønt hva jeg skrev. Bravo.

Zen0n

Zen0n
24.02.21 14:56
Noreger: De på det blå laget som heier på Biden like hardt som jeg støtter Liverpool i tykt og tynt ser nok det hele mer som en fotballkamp enn politikk.

Jeg for min del bryr meg katta om Biden.

Hans beste egenskap for meg er at han ikke er Trump. 

Nexuscrawler

Nexuscrawler
24.02.21 15:39
Noreger: HAHA, ja det er vel en måte  se det på.- Media var jo veldig opptatt av fortida til Trump, men tydelgivis ikke like mye i Bidens.    Som tidligere Senator på livstid og visepresident var han iallfall delaktig i at millioner av mennesker mistet livet i alle USA sine "fredsbevarende" oppdrag.        Og nå har han allerede trappet opp i Midt-Østen.       De på det blå laget som heier på Biden like hardt som jeg støtter Liverpool i tykt og tynt ser nok det hele mer som en fotballkamp enn politikk.

Et kjent faktum er at amerikanere flest bryr seg lite om utenrikspolitikk, annet enn å fremstå som "sterkest" der de er, og dette gir patriotfølelse. Få utenom soldatene og deres familier (pro-krig), eller venstreraddiser som messer "peace" (anti-krig)er de som bryr seg om dette. 
Jeg har sagt det før, og sier det igjen, supportermentalitet har ingenting i politikken å gjøre (selv om vi heier på samme lag, YNWA)

BlackEagle

BlackEagle
24.02.21 17:09
steep: Vet du hva, du er så treg i knotten at jeg gir deg opp.Jeg gir deg en begrunnelse på hvorfor Trump er lysår foran Biden, du liker ikke svaret, greit nok, men svar har du faktisk fått. Biden den senile gamle knoken sender halve usa ut i arbeidsledighet for å degge med en manisk venstreside som ikke har bakkekontakt,

(ditt innlegg fra 24.02.21 kl. 14:46 er sitert i sin helhet ovenfor)

"Vet du hva, du er så treg i knotten at jeg gir deg opp."

Bare for å begrense mulighetene for at denslags misforståelser oppstår i framtida:

Jeg har aldri bedt om hjelp fra deg.

Du har heller aldri tilbudt meg noen form for hjelp.

Hva du da mener med at du gir meg opp, synes da litt merkelig og muligens sært. Men det er selvsagt ikke mitt problem.

"Jeg gir deg en begrunnelse på hvorfor Trump er lysår foran Biden"

Nei.

Du har stort sett preika om Biden, og Biden har ikke jeg spurt om. Jeg ba deg relativt høflig om å forklare hvorfor du anså Trump som "politisk genial" (joda; du presiserte at det var sammenlikna med Biden), og du fortsetter å plapre i vei om hvor mye gæern't  Biden - SOM JEG IKKE HAR SPURT OM - har gjort. Hittil er det eneste du har sagt at "han" (når jeg spurte om Trump; hvilket dermed betyr at pronomenet "han" står i stedet for Trump (pro-nomen, ikke sant?) har sørget for at USA har gjeninntrådt i Paris-avtalen - som det faktisk er Biden som har sørget for. Bortsett fra dét har du ikke sagt et eneste kvekk om hvorfor Trump ifølge deg er så "politisk genial".

"du liker ikke svaret"

Derimot setter jeg stor pris på at du forteller meg hva jeg liker eller ikke liker, sjøl om jeg ikke har noe med å like eller mislike svar. Men jeg synes det er påfallende av noen som uttaler seg så kategorisk om politiske skikkelser at vedkommende ikke klarer å gjøre rede for sitt syn - i dette tilfelle at DU ikke klarer å gjøre rede for DITT syn. For andre vil det da se ut som om du neppe har grunnlag for å mene noe som helst. Og - fortsatt for å begrense mulighetene for misforståelser: Jeg har altså ikke gitt til kjenne noe syn på amerikanske presidenter; tidligere eller nåværende.

"
svar har du faktisk fått"

Nei, jeg har faktisk ikke det; i hvert fall ikke på det jeg lurte på. Det harmelige med dét er at jeg kan dokumentere at jeg ikke har fått svar på det jeg lurte på, for du har fortsatt ikke sagt et kvekk om grunnlaget for ditt syn på Trump.

Resten av innlegget ditt gidder jeg ikke å kommentere, for det faller ikke inn under min opprinnelige forespørsel. Jeg er ikke filla interessert i Biden.

Ha en god dag - forhåpentligvis bedre enn de siste.

Mvh

BE

Noreger

Noreger
24.02.21 18:22
Nexuscrawler: Et kjent faktum er at amerikanere flest bryr seg lite om utenrikspolitikk, annet enn å fremstå som "sterkest" der de er, og dette gir patriotfølelse. Få utenom soldatene og deres familier (pro-krig), eller venstreraddiser som messer "peace" (anti-krig)er de som bryr seg om dette. 
Jeg har sagt det før, og sier det igjen, supportermentalitet har ingenting i politikken å gjøre (selv om vi heier på samme lag, YNWA)

Nå har vel dette snudd veldig over de siste årene da. Det er jo veldig stor motstand imot krig iblant veteraner og LIbertarianere, som jo er en stor gruppe i USA. Begge tilhører jo det "rød teamet" for det meste.   Og de som var "anti-War" under Bush har jo stort settt vært pro-war eller stille som østers etter den tiden. 

Og så har du flertallet som du snakker om da og stemmer bra, nemlig de som ikke vet hverken hvor Iran eller Norge er, men elsker at USA kriger litt her og der. Det Røde og det blå laget er jo for det meste enig i at en må fortsette å kue resten av verden. 

Ron Paul hadde jo i sin tid veldig stor støtte iblant veteraner og soldater, selv om han stilte som Republikansk kandidat og var helt imot krig. Trump er jo i grunnen et noe likende fenomen og det er nok en stor del av grunnen til at begge ble sabotert ifra mainstream at begge ville bringe tropper hjem. 

Hva gjelder Ron Paul, så ble jo selvsagt han stemplet som "antisemitt" etter at han undret seg over hvorfor landet skulle dele ut våpen til Israel hele tida. Han forlot jo et CNN interview når de spurte ham om nettopp dette. Slik er galskapen der borte. Biden er den nye marionetten her inntil Kamala er klar til å ta over. 

YNWA

BlackEagle

BlackEagle
24.02.21 23:13
Noreger: Ron Paul hadde jo i sin tid veldig stor støtte iblant veteraner og soldater, selv om han stilte som Republikansk kandidat og var helt imot krig. Trump er jo i grunnen et noe likende fenomen

Bare i den forståelse at han heller ville bruke pengene på seg sjøl. Hva jeg dokumenterer dét med? Det som er selvinnlysende (jf. Arne Næss) trenger ikke å dokumenteres.

Mvh

BE

Noreger

Noreger
25.02.21 10:35
BlackEagle: Bare i den forståelse at han heller ville bruke pengene på seg sjøl. Hva jeg dokumenterer dét med? Det som er selvinnlysende (jf. Arne Næss) trenger ikke å dokumenteres.

Her tar du nok feil igjen. Ron Paul snakker mye om at de pengene som blir brukt på kriger og andre formål hvor de rett og slett trykkes opp, forringer kjøpekraften til alle, OG RAMMER DE FATTIGSTE HARDEST.

Siden USA gikk bort ifra Gullbasert økonomi i 1971 har dollarens reelle verdi sunket med over 90%. På samme tid har tilsvarende inntekt hos de fleste Amerikanere ikke steget tilsvarende. 

Det er klart du kan gjøre deg eplekjekk og heve deg over alle andre, slik de fleste elitister gjør, men imens fortsetter USA's gjeldsbaserte illusjon å fungere KUN fordi resten av verden er villige til å bruke deres valuta. 

Penger som ikke eksisterer kan bare holde så lenge noen (andre) er villige til å betale for det. Det er ingenting som rammer fattige mer enn tapt kjøpekraft. 

BlackEagle

BlackEagle
25.02.21 11:26
Noreger: Ron Paul snakker mye om at de pengene som blir brukt på kriger og andre formål hvor de rett og slett trykkes opp, forringer kjøpekraften til alle, OG RAMMER DE FATTIGSTE HARDEST.

Selvfølgelig gjør det dét. Men stakkars Donald den Enfoldige ser ikke at akkurat det samme skjer om han bruker penger på seg sjøl i stedet for å skyte afghanere. Om det dermed blir borte penger for de fattigste fordi noen: 1. heller vil skyte afghanere - eller 2. fordi de vil feire sin egen fortreffelighet, spiller neppe særlig rolle for de fattige.

Mvh

BE

Mefistofeles

Mefistofeles
25.02.21 16:10
Noreger: Siden USA gikk bort ifra Gullbasert økonomi i 1971 har dollarens reelle verdi sunket med over 90%. På samme tid har tilsvarende inntekt hos de fleste Amerikanere ikke steget tilsvarende.

Hvilket universitet er det som har lært deg dette? Kom gjerne også med noen kilder. 

Jeg mistenker at her blander du en del. Dollarens reelle (? er dette virkelig det norske uttrykket for "real value"?) verdi har naturlig nok sunket i den forstand at man ikke kan kjøpe det samme for 1 dollar i dag som i 1971. Det samme gjelder i Norge og sannsynligvis alle land i verden. 

Men den andre setningen din er ikke korrekt. For de fleste amerikanere har den reelle inntekten økt mer om man stoler på offisielle tall. Det samme gjelder for husholdninger (starter dessverre kun i 1984). 

I tillegg har man altså fått andelen kvinner som arbeider opp fra 50% i 1971 til 75% i dag. Det er selvsagt bra og gledelig at de også skal ha gode muligheter til å få seg en jobb. Dog er det fortsatt et forholdsvis stor lønnsgap i USA. 

Forutenom kvinnene, - og dette er nok tallene du tenker på med den andre setningen din - finnes en stor andel "arbeidere" og folk i lavtlønnsyrker som ikke har fått tatt del i denne festen. Disse hadde sin storhetstid på begynnelsen av 70-tallet. Men det er viktig å ha i tankene at disse ikke er "de fleste" som du påstår og at den gjennomsnittlige amerikanske husholdning har større kjøpekraft i dag enn de hadde i 1970. Det kanskje mest skremmende med dagens utvikling er de økende forskjellene mellom fattig og rik.  

Det ironiske i alt dette er at det er det republikanske partiet som har vært en av de viktigste pådriverne bak denne utviklingen, mens en stor andel velgere skylder på demokratene. Det er slik i dag at den mest effektive omfordeling av verdier man har er via skatter og avgifter, men dessverre er det for få som ser dette.

Personlig skulle jeg helst sett at man hadde benyttet seg av bruksavgifter i mye høyere grad enn man gjør i dag. F.eks. i landet hvor jeg bor nå betaler man ca. 10 kroner for en søppelpose på 35 liter. Det synes jeg er en ypperlig måte å beskatte søppel og renhold. I likhet med bensinavgifter og andre bruksrelaterte skatter og avgifter. 

steep

steep
26.02.21 14:21
BlackEagle: "svar har du faktisk fått" Nei, jeg har faktisk ikke det; i hvert fall ikke på det jeg lurte på. Det harmelige med dét er at jeg kan dokumentere at jeg ikke har fått svar på det jeg lurte på, for du har fortsatt ikke sagt et kvekk om grunnlaget for ditt syn på Trump.

Sorry, my bad, trodde du klarte å resonere deg frem til at jeg mener Trump gjorde noe bra når han gikk ut av parisavtalen, og biden ditto dumt når han går inn igjen i den.

Noreger

Noreger
26.02.21 14:53
Mefistofeles: Dollarens reelle (? er dette virkelig det norske uttrykket for "real value"?) verdi har naturlig nok sunket i den forstand at man ikke kan kjøpe det samme for 1 dollar i dag som i 1971. Det samme gjelder i Norge og sannsynligvis alle land i verden.

Det er klart at de som er blinde tilhengere av Keynesianism ikke kan klare å se dette ifra Sound money POV. 

Selvsagt har verdien av Norske "penger" endret seg også. Vi er jo totalt bundet til FIAT også. Inflasjon er jo den mest effektive redskap en statsmakt har til å ribbe folk for eiendom og verdier. Den eneste forskjell imellom det blå og det røde laget er at det ene vil gi litt mer skattelette til noen, mens det andre vil dele ut mer penger til noen. Ellers er de jo begge tilhengere av å redusere folks reelle verdier og eiendommer. 

Dette er selvsagt basert på den troen at en kan bruke gjeld til å finansiere samfunnet med, samtidig som en trykker flere penger. Utrolig nok hadde jo Norge flott klart seg uten å delta i denne spiralen, men så dumme ledere vi har så har vi altså valgt å binde oss etter andres skjebne. 

Et samlet Norden hadde hatt både nok energi og andre ressurser til å bygge en egen økonomisk modell. Men selvsagt kan en ikke ha dette for da vil jo både de internasjonale bankene og "internasjonal handel" ikke fungere her. 

Det kommer en tid hvor den gjeldsbaserte økonomien vil slutte å fungere selv for den øverste promillen. I mellomtiden er det bare å passe på at du har en stol til å sitte på når musikken stopper. 

Mefistofeles

Mefistofeles
26.02.21 15:16
Noreger: .

Du hadde altså hverken kilder eller noen utdypende argumentasjon å komme med...

Verdien på pengene er ikke basert på gjeld, de er basert på de underliggende verdiene av økonomien. Hvorvidt dine "reelle" verdier blir uttrykt i gull, lire, fisk eller norske kroner er knekkende likegyldig. Penger er i den forstand kun et instrument som gjør transaksjoner enklere. 

Noreger

Noreger
26.02.21 20:23
Mefistofeles: Verdien på pengene er ikke basert på gjeld, de er basert på de underliggende verdiene av økonomien.

For noe tullprat. Hva i all verden mener du med "underliggende verdier av økonomien"? Det er jo klart at det må ligge noe annet i bunn enn makt (landets autoritet)!! Men det er klart, det er jo ikke første gang i historien av et lands økonomiske kår utvannes, men tidligere spedde en iallfall UT sølvmynter som eksisterte. I dag er jo FIAT like verdiløse som Bitcoin, om ikke makt settes bak.  

Saken er nok den at økonomi er stort sett fundert utifra energi og natur-resurser. Alt annet er kun derivater av dette. Nå er det jo snart 40 Derivative papirskjøter for hver reell sølvenhet som eksisterer. Likedan har jo bankenes evne til å låne ut penger de ikke har skapt en verden hvor ingen lenger eier noenting, bortsett ifra gjeld og kollateralisert "eiendom".

Vi sliter i jobber vi hater, for å betale gjeld for ting vi kjøpte på krita; for å imponere folk som enten ikke liker oss, eller vi ikke liker dem. 

Men det klart, når gjeld regnes som del av Brutto nasjonalprodukt etter at den er solgt både to og tre ganger så blir jo alt nesten bare en vits. 

Jobb mindre, ha mer fritid; tjen mindre, betal (relativt sett) mindre skatt; kjøp mindre dritt og rask og du slipper å sette deg i gjeld.

Når folk tar opp et milllionlån for å kjøpe ei hytte, er det nok litt pussing at folk på sosialstønad knapt har råd til middag hver dag---i dagens Norge.

Noreger

Noreger
26.02.21 20:28
BlackEagle: Men stakkars Donald den Enfoldige ser ikke at akkurat det samme skjer om han bruker penger på seg sjøl i stedet for å skyte afghanere. Om det dermed blir borte penger for de fattigste fordi noen: 1. heller vil skyte afghanere - eller 2. fordi de vil feire sin egen fortreffelighet, spiller neppe særlig rolle for de fattige.

Hva i all verden er dette for noe tull?!?! Det r klart at det er bedre for de fattige om de ikke blir drept enn om de blir det?!?! 

Tror du i all seriøsitet at folk foretrekker at "de rike" bruker penger på å drepe dem, enn at de istedet kjøper en Tesla til? Hva i all verden er det du sier?

DESSUTEN, det finnes jo et riktigere alternativ, som er å ikke sette seg i gjeld. Da trenger en jo hverken å bruke penger en ikke har på bomber eller seg selv. 

Så det er ikke slik at det er penger i omløp er, som kan brukes fritt. I USA sitt tilfelle er det jo nettopp gjeld som blir solgt, eller "monetized" som de sier. En setter seg i gjeld for drepe andre mennesker og dette er nok et godt eksempel på gjeldsslaveriet..

Mefistofeles

Mefistofeles
26.02.21 20:44
Noreger: .

Hvor enn du har fått økonomigraden din fra, vennligst be om å få pengene tilbake. Ikke kommer du med kilder og det du skriver er for det meste substansløst ispedd feil bruk av økonomiske uttrykk eller egenproduserte ord. Ha en god helg og lykke til videre i livet. 

BlackEagle

BlackEagle
26.02.21 23:12
Noreger: Hva i all verden er dette for noe tull?!?! Det r klart at det er bedre for de fattige om de ikke blir drept enn om de blir det?!?!

Har jeg sagt noe om å drepe fattige?

Hvor?

Sitér gjerne minst ett av mine innlegg der jeg har sagt noe slikt, sammen med dato og klokkeslett for innlegget, samt trådtittel dersom innlegget er fra en annen tråd enn denne.

Mange takk.

Mvh

BE

P. S. Du kan ha noe å tjene på å forbedre din leseferdighet. Og NEI, jeg har ikke sagt at du ikke kan lese.

BlackEagle

BlackEagle
26.02.21 23:14
Noreger: Tror du i all seriøsitet at folk foretrekker at "de rike" bruker penger på å drepe dem, enn at de istedet kjøper en Tesla til? Hva i all verden er det du sier?

Svar på ditt spørsmål ovenfor:

Det kan du muligens finne svar på om du forbedrer din leseferdighet.

Mvh

BE

BlackEagle

BlackEagle
26.02.21 23:46
steep: Sorry, my bad, trodde du klarte å resonere deg frem til at jeg mener Trump gjorde noe bra når han gikk ut av parisavtalen, og biden ditto dumt når han går inn igjen i den.

(Hele ditt innlegg av 26.02.21 kl. 14:21 er sitert ovenfor)

Jaså.

19.02.21 kl. 13:55 "svarte" du bl. a. følgende på mitt spørsmål om Trump:

"For å ta noen få ting, han går inn igjen i parisavtalen, han stenger ned oljeledninger, han degger for kina, som har who under tommelen, og biden." (legg merke til pronomenet "han")

Så nå mener du at Trump degger for Biden - eller mener du at det er Biden som degger for Biden???

Jeg vet selvfølgelig ikke om du er høy, eller hva du eventuelt er høy på (og jeg har hermed ikke insinuert at du er høy), men du må jo forstå at du ikke kan vri deg unna hva du sjøl har sagt - som logisk ikke henger sammen på noen som helst måte. Jeg forespurte om Trump - og du svarer at "han /.../ degger for /.../ Biden".

Du har et forklaringsproblem, og jeg venter spent på hvordan du vil vri deg unna dét.

Men igjen: Lykke til!

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 26.02.21 23:48)

BlackEagle

BlackEagle
26.02.21 23:52
Noreger: Den eneste forskjell imellom det blå og det røde laget er at det ene vil gi litt mer skattelette til noen, mens det andre vil dele ut mer penger til noen.

Og den prinsipielle forskjellen er at ...?

For én som neppe er særlig økonomiutdannet, ser det ut som at det ene alternativet vil gi mindre penger inn, og det andre vil gi mer penger ut. Altså - det ene vil gi minus én, og det andre vil også gi minus én.

Ha en god kveld videre!

Mvh

BE

Noreger

Noreger
27.02.21 23:43

Poenget mitt er hvorvidt en gir noen slanter i skattelette, eller deler ut mer gratis penger til folk som ALLEREDE ikke betaler inntektskatt er lit relevant, så lenge den underliggende økonomiske politikken ikke blir adressert. 

Men du er vel nok en fanatisk tilhenger av liberalkapitalisme hvor dollaren råder forever og det er helt greit at Vesten bygge opp på gjeldsfinansiering.  Det er jo typisk å se eplekjekke unger jekke seg opp og snakke om "utdannelse" hver gang de ikke vil argumentere da. Ikke noe nytt der. 

Noreger

Noreger
27.02.21 23:49
Mefistofeles: Hvor enn du har fått økonomigraden din fra, vennligst be om å få pengene tilbake. Ikke kommer du med kilder og det du skriver er for det meste substansløst ispedd feil bruk av økonomiske uttrykk eller egenproduserte ord. Ha en god helg og lykke til videre i livet.

Huff da.. Her har vi nok en "ekspert" som måler alt utifra hvor mange dager han satt på en skolebenk og ellers kan ingen si noe som helst. 

Det er faktisk mange som mener noe om økonomi som ikke har økonomisk utdannelse. Uttaler du deg om helse, selv om du ikke er lege? Eller er du en dust om du ikke er en ingeniør og uttaler deg m broer?

Skjerp deg litt da. Bare fortsett å forsvare gjeldsbasert liberalkapitalistisme som fortsetter å undergrave Vesten. Fortsett å leve helt i din egen verden du. Det er bare å fortsette med fjasete overlegenhet også. Heldigvis er det flere ikke-økonomer som deltar i avgjørelser som er økonomiske. 

Mainstream økonomer, når har de hatt rett i noe som helst i moderne tid?

Noreger

Noreger
27.02.21 23:49
Mefistofeles: Hvor enn du har fått økonomigraden din fra, vennligst be om å få pengene tilbake. Ikke kommer du med kilder og det du skriver er for det meste substansløst ispedd feil bruk av økonomiske uttrykk eller egenproduserte ord. Ha en god helg og lykke til videre i livet.

Huff da.. Her har vi nok en "ekspert" som måler alt utifra hvor mange dager han satt på en skolebenk og ellers kan ingen si noe som helst. 

Det er faktisk mange som mener noe om økonomi som ikke har økonomisk utdannelse. Uttaler du deg om helse, selv om du ikke er lege? Eller er du en dust om du ikke er en ingeniør og uttaler deg m broer?

Skjerp deg litt da. Bare fortsett å forsvare gjeldsbasert liberalkapitalistisme som fortsetter å undergrave Vesten. Fortsett å leve helt i din egen verden du. Det er bare å fortsette med fjasete overlegenhet også. Heldigvis er det flere ikke-økonomer som deltar i avgjørelser som er økonomiske. 

Mainstream økonomer, når har de hatt rett i noe som helst i moderne tid?

Mefistofeles

Mefistofeles
28.02.21 08:47
Noreger: Huff da.. Her har vi nok en "ekspert" som måler alt utifra hvor mange dager han satt på en skolebenk og ellers kan ingen si noe som helst.       Det er faktisk mange som mener noe om økonomi som ikke har økonomisk utdannelse. Uttaler du deg om helse, selv om du ikke er lege? Eller er du en dust om du ikke er en ingeniør og uttaler deg m broer?

Du misforstod fullstendig poenget. Jeg mener alle kan få uttale seg om økonomi, helse eller broer. Derimot synes jeg det er en uting når folk uttaler seg skråsikkert om ting de helt tydelig ikke har peiling på. 

Måten du bruker økonomiske begreper på er det samme som å fable om hippocampus når man skal diskutere eksem eller relativitetsteorien når man snakker om brospenn. Det umuliggjør en fruktbar diskusjon om emnet og det bidrar til den strømmen av desinformasjon som finnes overalt i dagens samfunn.

Forøvrig har du fortsatt til gode å komme med en eneste kilde her etter at jeg etterspurte det. 

BlackEagle

BlackEagle
28.02.21 08:50
Noreger: deler ut mer gratis penger

?????

BlackEagle

BlackEagle
28.02.21 08:52
Noreger: Men du er vel nok en fanatisk tilhenger av liberalkapitalisme

Da er jeg redd du tar feil. Jeg er kommunist - riktignok ikke av overbevisning, men av legning.

Mvh

BE

BlackEagle

BlackEagle
28.02.21 08:56
Noreger: Poenget mitt

... er at enten en vil gi  ti kroner i skattelette -
eller en vil gi ti kroner ved å "dele ut mer penger til noen" -

så koster det det samme.

Det betyr at uansett hva en kaller det, så koster det - altså ingen prinsipiell forskjell.

Mvh

BE

Noreger

Noreger
28.02.21 11:32

Nei, det er ikke det samme. 

Trykker en opp en trillion mer (Som en ikke har) vil dette skape mer pris-stigning, noe som rammer de med minst hardest. 

Å redusere skattetrykk samtidig som en bruker mindre penger tar det den andre veien. I USA er det vel bare halvparten som betaler skatt til å begynne med. 

Uansett er hovedproblemet penger som trykkes opp ved å selge mer gjeld, noe som truer med å underminere hele økonomien. Når valuta devalueres og rentene økes i sammen med inflasjon/deflasjons syklus vil dette ramme de FATTIGSTE mest. 

USA har en ekstremt gjeldbasert økonomi som bare vil fortsette å fungere om de makter å opprettholde dollaren som universalvaluta. Dette er høyst tvilsomt vil fortsette altfor lenge. 

Noreger

Noreger

Trykker en opp en trillion mer (Som en ikke har) vil dette skape mer pris-stigning, noe som rammer de med minst hardest. 

Å redusere skattetrykk samtidig som en bruker mindre penger tar det den andre veien. I USA er det vel bare halvparten som betaler skatt til å begynne med. 

Uansett er hovedproblemet penger som trykkes opp ved å selge mer gjeld, noe som truer med å underminere hele økonomien. Når valuta devalueres og rentene økes i sammen med inflasjon/deflasjons syklus vil dette ramme de FATTIGSTE mest. 

USA har en ekstremt gjeldbasert økonomi som bare vil fortsette å fungere om de makter å opprettholde dollaren som universalvaluta. Dette er høyst tvilsomt vil fortsette altfor lenge. 

Noreger

Noreger

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg